Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähin kauppa 1,5 km:n päässä. Uskaltaako ilman autoa muuttaa?

Vierailija
15.12.2024 |

Olen kyllä tottunut liikkumaan ja asunto muuten vaikuttaa täydelliseltä. Mutta alkaako tuo lähipalvelujen puute jossain vaiheessa rassaamaan, jos vaikka sairastuu?  

Miten pitkä matka teillä muilla yksinäisillä autottomilla on lähimpään kauppaan?

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paha rasti kävellä tuota matkaa kauppaan ja takaisin. Hyvää hyötyliikuntaa.

Vierailija
82/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se on puhua, jos on linja-automahdollisuus olemassa. 

Missä on sellainen tilanne, että kauppaan on vain 1,5km eikä ikinä kulje yhtään linja-autoa? 

? Olet tainnut aina asua kaupungissa? Pienemmillä paikkakunnilla ei katsos ole niitä (kaupunki)busseja

-eri

Kuinka pienistä paikkakunnista nyt puhut?

t. 5 000 asukkaan kunnassa asuva, jonka kotikunnassa on tarjolla paikallisliikenne tilataksin kaltaisten bussien mudossa muutaman kerran päivässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on sellainen tilanne, että kauppaan on vain 1,5km eikä ikinä kulje yhtään linja-autoa? 

Mulla oli Helsingissä tuollainen matka vielä pari vuotta sitten. 

Helsingissä ei kulje linja-autoja? 

Vierailija
84/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä on vaikka isommasta kaupasta kotiinkuljetuspalvelu, ei tuossa ole mitään ongelmaa.

itse asun 14 km päässä lähimmästä kaupasta. Ei mitään kotiinkuljetuspalveluja. Eli jos en itse tai joku perheenjäsen pääse käymään kaupassa, ja ruoat pääsevät loppumaan, pitää turvautua naapuriapuun.

Vierailija
85/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

105 metriä. Eipä viitsi autoa kaivaa tallista tuommoisen takia 

Vierailija
86/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteen kauppaan on 1 km ja toiseen 800 metriä. Pääsen bussillakin jos on inhottava sää. Kyllähän tuon 1,5 km kävelee pari kertaa viikossa kauppakassien kanssa jos ei ole kovin heiveröinen vanhus, mutta voi olla kovilla talvipakkasilla vastenmielistä, tai ainakin itselleni olisi.

Oletko sä ihan tosissasi? Mikä on niin inhottava sää ettei voi 1km kävellä? Mä ajattelin olevani laiska ja mukavuudenhaluinen kun en halua mun 3 km matkaa kävellä kauppaan jos on enemmän kuin yksi repullinen tavaraa. Silloin otan takaisin tullessa linja-auton kyydin, mutta muuten kyllä kävellään ja reippaasti. Nih. 

Eli siis toisin (ja oikein) sanottuna menet bussilla/linja-autolla kotiin. 🙄 Bussia ei oteta, ääliö.

Vierailija
87/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaa Wolt kuski

Eihän mammat sitten saa siidereitään.

Vierailija
88/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiktok-sukupolvi ei osaa yhtään ennakoida ja sitten ovat pulassa, kun sitä Redbullia pitäisi ihan KÄVELLÄ hakemaan vajaan puolen tunnin matkan päästä :D

Vierailija
89/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaa Wolt kuski

Eihän mammat sitten saa siidereitään.

Miksei saa? Juurihan tuli uusi laki (vai oliko se asetus), jonka nojalla kotiinkuljetuksella saa tilata myös alkoholia. 

Vierailija
90/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap ei kysy tosissaan. On nimittäin hiton huolestuttavaa, jos ihminen on niin rapakunnossa, ettei kestä 1,5km kauppamatkaa. Ja voihan ne ostokset vaikka tilata kotiovelle, jos käveleminen on ylivoimaista. 

Käsitin niin, että ap on löytänyt mieleisen kodin ihan vanhuudenkin varalle. Jolloin saattaa tulla nivelongelmia (polvet, lonkat) ym. kremppaa. Tämän päivän kunto ei takaa loppuelämän kuntoa. Toki tuo1,5 km kauppamatka on helppo niin kauan kuin terveyttä riittää. 

Vierailija
91/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap ei kysy tosissaan. On nimittäin hiton huolestuttavaa, jos ihminen on niin rapakunnossa, ettei kestä 1,5km kauppamatkaa. Ja voihan ne ostokset vaikka tilata kotiovelle, jos käveleminen on ylivoimaista. 

Käsitin niin, että ap on löytänyt mieleisen kodin ihan vanhuudenkin varalle. Jolloin saattaa tulla nivelongelmia (polvet, lonkat) ym. kremppaa. Tämän päivän kunto ei takaa loppuelämän kuntoa. Toki tuo1,5 km kauppamatka on helppo niin kauan kuin terveyttä riittää. 

Nivelongelmatkin pysyvåt kurissa, kun harrastaa aktiivisesti liikuntaa eikä vain makaa soffalla. Rollaattorin kanssa voi ihan hyvin köpötellä noin lyhyen matkan, jos ei ole täysin jalaton. Eläkkeellä on aikaa käyttää matkaan vaikka viisi tuntia. Välillä voi huilata rollan penkillä. 

Vierailija
92/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en hamstraile ruokaa ja juomaa sen verran kaappeihin, että pärjäisin kipeänä, jos kauppa on jossain noin 2 km päässä. Minulla ei ole tosiaankaan voimia missään flunssassa kävellä edes sataa metriä. Kipeänä tarvitsen myös apteekin tuotoksia normaalia enemmän. En todellakaan lähde mihinkään kilometrien päähän tarpomaan. Ja jos joku meinaa kysyä, että no miksi en hamstraa ruokaa ja juomaa, niin vastaus on selkeä: koska en halua käyttää rahojani kaiken maailman UHT-tuotteisiin ja tyyliin jauhoihin, joita tarvitsen äärimmäisen harvoin. En minä syö vain syömisen ilosta, jos ruoka on jotain sinnepäin, tai jos en pidä siitä yhtään. Ennemmin menen sitten nukkumaan ja syön leipää sitten kun jaksan. Sitä voin kyllä pakastaa, mutta päällisiä ei sitten niin vaan pakastetakaan. Minulle hamstraus ei toimi, mutta jos toimisi niin toki sitten tekisin niin. Sitä paitsi olen niin äärimmäisen harvoin kipeänä, etten tarvitse useimmiten mitään valtavia varastoja kaikkea mahdollista. Toki aina voi loukkaantua, mutta sekin on erittäin harvinaista kohdallani.

Vierailija
93/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun vanhainkodin naapurissa ja kauppaan on tästä noin 2km. Hyvin paljon näkee mummoja ja pappoja kulkemassa sinne kauppaan ihan kävellen. Vanhuus tai edes sairaus ei tarkoita autoamaattisesti sitä, että pitää jäädä kotiin makaamaan. Jos taasen on niin huonossa kunnossa, että 1,5km kauppamatka ei luonnistu, on varmasti mahdollista tilata ruuat esim. kotiinkuljetuksella tai pyytää jotain hoitaan ostokset puolestasi. 

Vierailija
94/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla on monta aluetta, joissa ihmisten ilmoille pääseminen vaatii ensin pitkähkön matkan pysäkille (jos on kipeä, ovat kaikki matkat pitkähköjä), sen jälkeen pitää yleensä odotella ja odotella, sitten pääsee pisteeseen x (joka on harvemmin se määränpää.) Sitten pitää vaihtaa. Ja taas odotellaan ja odotellaan. Sitten ehkä päästään määränpäähän, paitsi jos täytyy vaihtaa vielä kerran. Sitten yleensä kävelyä joitain kymmeniä - satoja metrejä ja sitten on perillä. Takaisin tietysti sama matka.

Vierailija
95/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en hamstraile ruokaa ja juomaa sen verran kaappeihin, että pärjäisin kipeänä, jos kauppa on jossain noin 2 km päässä. Minulla ei ole tosiaankaan voimia missään flunssassa kävellä edes sataa metriä. Kipeänä tarvitsen myös apteekin tuotoksia normaalia enemmän. En todellakaan lähde mihinkään kilometrien päähän tarpomaan. Ja jos joku meinaa kysyä, että no miksi en hamstraa ruokaa ja juomaa, niin vastaus on selkeä: koska en halua käyttää rahojani kaiken maailman UHT-tuotteisiin ja tyyliin jauhoihin, joita tarvitsen äärimmäisen harvoin. En minä syö vain syömisen ilosta, jos ruoka on jotain sinnepäin, tai jos en pidä siitä yhtään. Ennemmin menen sitten nukkumaan ja syön leipää sitten kun jaksan. Sitä voin kyllä pakastaa, mutta päällisiä ei sitten niin vaan pakastetakaan. Minulle hamstraus ei toimi, mutta jos toimisi niin toki sitten tekisin niin. Sitä paitsi olen niin äärimmäisen harvoin kipeänä, etten tarvitse useimmiten mitään

Leikkeleitä voi pakastaa siinä missä muitakin lihatuotteita. Juusto taasen säilyy kuukausia jääkaapissa. Lääkkeissä on päiväystä vuosiksi eteenpäin, joten ei ole paha rasti pitää kotona varalla pakettia Buranaa tms. 

Vierailija
96/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla on monta aluetta, joissa ihmisten ilmoille pääseminen vaatii ensin pitkähkön matkan pysäkille (jos on kipeä, ovat kaikki matkat pitkähköjä), sen jälkeen pitää yleensä odotella ja odotella, sitten pääsee pisteeseen x (joka on harvemmin se määränpää.) Sitten pitää vaihtaa. Ja taas odotellaan ja odotellaan. Sitten ehkä päästään määränpäähän, paitsi jos täytyy vaihtaa vielä kerran. Sitten yleensä kävelyä joit

Helsingissä ei ole asunnoissa kaappeja, joihin voi ostaa tuotteita kotivaraksi esim. sairastumisen varalle? Aika erikoista....

Vierailija
97/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tämän päivän terveys takaa sitä, että jaksaa flunssassa/mahataudissa/missä tahansa taudissa lähteä tarpomaan. Minä ainakin menetän voimani aivan täysin kipeänä. Särkylääkkeen voimalla saatan jaksaa mennä parin sadan metrin päähän kauppaan, mutta en sen kauemmas. 

Vierailija
98/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla on monta aluetta, joissa ihmisten ilmoille pääseminen vaatii ensin pitkähkön matkan pysäkille (jos on kipeä, ovat kaikki matkat pitkähköjä), sen jälkeen pitää yleensä odotella ja odotella, sitten pääsee pisteeseen x (joka on harvemmin se määränpää.) Sitten pitää vaihtaa. Ja taas odotellaan ja odotellaan. Sitten ehkä päästään määränpäähän, paitsi jos täytyy vaihtaa vielä kerran. Sitten yleensä kävelyä joit

Kyllä on elämä Hesoissa hurjaa, kun oikein kymmeniä metrejä pitää kävellä :D 

Vierailija
99/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap ei jaksa kauppaan kävellä, suosittelen muuttamaan kaupan viereen.

Vierailija
100/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tämän päivän terveys takaa sitä, että jaksaa flunssassa/mahataudissa/missä tahansa taudissa lähteä tarpomaan. Minä ainakin menetän voimani aivan täysin kipeänä. Särkylääkkeen voimalla saatan jaksaa mennä parin sadan metrin päähän kauppaan, mutta en sen kauemmas. 

---

Miksi sun pitäisi mahataudissa lähteä johonkin tarpomaan? Etkö osaa yhtään ennakoida ja pitää kotona edes muutaman päivän ruokavarastoja?