Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähin kauppa 1,5 km:n päässä. Uskaltaako ilman autoa muuttaa?

Vierailija
15.12.2024 |

Olen kyllä tottunut liikkumaan ja asunto muuten vaikuttaa täydelliseltä. Mutta alkaako tuo lähipalvelujen puute jossain vaiheessa rassaamaan, jos vaikka sairastuu?  

Miten pitkä matka teillä muilla yksinäisillä autottomilla on lähimpään kauppaan?

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoululainen kävelee kirjareppu selässä 5 päivänä viikossa 2x5 km säässä kuin säässä.... Ja ap ei pääse 1,5km vapaavalintaisena päivänä... jo on raihnainen.

Vierailija
42/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 7 km lähimpään kylään. Talvella käyn kaupassa jalkaisin ja kesällä polkupyörällä. Ei rassaa yhtään.

Kannat raskaat kauppakassit 7km talvipakkasella lumihangessa? Uskoo ken tahtoo.

Reput ja rinkat on käteviä. Kuten myös pulkat ja kelkat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman sadan metrin päässä on useita ruokakauppoja täällä Helsingin kantakaupungissa. En tarvitse autoa.

Vierailija
44/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ompa hirmu matka. Itse mieluummin harrastan kauppamatkat hyötyliikuntana, kun esim maksaisin kortista hikisalille. Liikuntarajotteiset / jalkavaivaiset voi autoilla minimatkat.

Eihän se pitkä matka olekaan. Mutta jos tykkää lenkkeillä muutenkin kuin vain sitä samaa tylsää kauppareittiä edestakaisin. 

Vierailija
45/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista. Ehkäpä uskallan muuttaa 😊

Vierailija
46/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2,5km suuntaansa, ja käyn lähes päivittäin. Tänään on -34 astetta, ja ainoa ongelma on että kaupassa tulee nopsaan hiki ulkovaatteissa.

Vierailija
47/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaupoille ja apteekkiin 2,5km, mutta pieni kalliimpi K-kauppa 400m päässä. Olen asunut tässä 5 vuotta enkä ole käynyt tuossa K-kaupalla kuin hakemassa nettitilauksia ja joskus harvoin kahvimaitoa. Salaisuus on siinä että ostaa varastoon kaikkea sen verran että pärjää joku 3 viikkoa jos iskee joku paha tauti. Tosin sais tähän kaupasta ruokaa tilattuakin.

Vierailija
48/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

800 m on lähimpään pikkukauppaan, jossa on aika rajallinen valikoima. Isompiin kauppoihin on melkein 3 km. Ei ole julkista liikennettä ja olen isommat kauppaostokset tehnyt vielä autolla. Minulla on kuitenkin suunnitelma siltä varalta, että auto ei ole enää käytössä.

-S-marketin robotti voi tuoda painavimmat ostokset, itse haen vain leipää ja jotain pientä ja kevyttä lähikaupasta.

-Hankin rollaattorin vaikka en sitä muuten tarvitsisikaan, mutta sillä on kätevä potkutella kesät talvet kauppaan ja ostokset kulkee siinä korissa.

Vierailija
49/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähimpään kauppaan 15km. Menisin bussilla mutta viimeinen meni 35 vuotta sitten. Kirjastoauton mukana pääsee joka toinen torstai kylälle ja taas parin viikon päästä takaisin. Joo, olen laiska ja käytän OMAA autoa.

Vierailija
50/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sellainen pyörillä kulkeva ostoskassi tai pulkka johon voit heittää ostoskassisi ja vetää perässä.

Kesällä pyörän ostoskorissa saa ostokset helposti kotiin ilman kantamista. 

Silloin kun asuin vielä kaupungissa niin lähin iso kauppa oli noin 1,5km päässä ja en viitsinyt moisen pikkumatkan takia autoa käynnistää, vaan kävin aina kävellen tai pyörällä kaupassa.

Nyt asun maaseudulla. Pikkukauppa on vieressä ja isompi market 25 km päässä.

Vierailija
51/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ompa hirmu matka. Itse mieluummin harrastan kauppamatkat hyötyliikuntana, kun esim maksaisin kortista hikisalille. Liikuntarajotteiset / jalkavaivaiset voi autoilla minimatkat.

Eihän se pitkä matka olekaan. Mutta jos tykkää lenkkeillä muutenkin kuin vain sitä samaa tylsää kauppareittiä edestakaisin. 

No kuka käskee aina kulkea sitä samaa lenkki/ ja-tai kauppareittiä?    

Vierailija
52/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 7 km lähimpään kylään. Talvella käyn kaupassa jalkaisin ja kesällä polkupyörällä. Ei rassaa yhtään.

Reput ja rinkat on käteviä. Kuten myös pulkat ja kelkat

Sellainen iso kori selkään mitä aasiassa käytetään paljon, kantavat kaikkea mikä koriin mahtuu, kantamuksella painokin voi olla 30-40 kiloa.

Vierailija
53/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaa Wolt kuski

Meilläpäin ei ole wolttia tai foodoraa.-eri

Vierailija
54/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pulkassa ne vedetään.

Vierailija
55/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä uskallat :D Onnea uuteen kotiin. Mä haen ostokset kesät talvet pyörällä, tulee hyötyliikuntaa. Talvella saatan taluttaa pyörää ainakin jos liukasta. Repussa, pyöränkorissa ja joskus kassi ohjaustangossakin saa roudattua tavaraa kivasti. Bussillakin pääsis mutta mieluummin ulkoilen. Toi 1,5km on tosi lyhyt matka.

Vierailija
56/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvikodista on 500 metriä kähimpään kauppaan. Kesäsiirtolasta metrejä kertyykin liki 18 000. Lyhyempi versio matkasta taittuu patikassa, mutta tuon pidemmän pureskeluun tarvitaan jo ihan kumijalan apua.

Vierailija
57/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi. Koen että kantamisesta tulee helposti ongelmia. Usein jää jotain kauppaan. Entä apteekki.

Vierailija
58/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla helvetin paskassa kunnossa, jos ei jaksa 1,5km päähän kävellä kauppaan. Eihän tuollainen matka ole edes puolta tuntia. 

Vierailija
59/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuttaisi. Koen että kantamisesta tulee helposti ongelmia. Usein jää jotain kauppaan. Entä apteekki.

Millä tavalla kantamisesta tulee normaalille, fyysisesti terveelle aikuiselle ongelmia? 

Vierailija
60/146 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantamisesta ei tule mitään ongelmia, kun on kunnolliset kassit/reppu. Kauppaan ei jää mitään, kun tekee ostoslistan ja katsoo sieltä, mitä tarvitsee. Apteekkiasiat hoidetaan erillisellä reissulla, jos apteekki ei ole kaupan yhteydessä. Harvalla on sellainen tilanne, että apteekissa täytyy rampata joka päivä tai edes viikko. Särkylääkettä ja muuta perustavaraa pidetään kotona varastossa sen verran, että pärjää jos iskee akuutti vaiva.