Lähin kauppa 1,5 km:n päässä. Uskaltaako ilman autoa muuttaa?
Olen kyllä tottunut liikkumaan ja asunto muuten vaikuttaa täydelliseltä. Mutta alkaako tuo lähipalvelujen puute jossain vaiheessa rassaamaan, jos vaikka sairastuu?
Miten pitkä matka teillä muilla yksinäisillä autottomilla on lähimpään kauppaan?
Kommentit (146)
Toivottavasti ap ei kysy tosissaan. On nimittäin hiton huolestuttavaa, jos ihminen on niin rapakunnossa, ettei kestä 1,5km kauppamatkaa. Ja voihan ne ostokset vaikka tilata kotiovelle, jos käveleminen on ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt talvella pakkasella välillä lumituiskussa töissä joka päivä, yhteen suuntaan oli noin 10 kilometriä, hyviä puolia oli että Prisma oli melkein matkan varrella eli ei tullut kuin parin kilometriä lisä matkaa. Tuo 1,5 kilometriä on lyhyt matka, viidessä minuutissa kävelee. Nyt on lähin kauppa kilometrin päässä ja minusta lähellä
1,5km viidessä minuutissa on 18km/h tuntivauhti. Aikamoinen pinkoja saa olla että tuota tahtia menee. Lienet sama kuin se entinen av-mamma, joka kertoi kävelevänsä 10 km puolessa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Alakoululainen kävelee kirjareppu selässä 5 päivänä viikossa 2x5 km säässä kuin säässä.... Ja ap ei pääse 1,5km vapaavalintaisena päivänä... jo on raihnainen.
Miksei sillä raukalla ole fillaria???
Meillä kaikki lapset kävi fillarilla koulussa siitä lähtien kun se oli sallittua, koulumatka oli n. 4,5km. Ja kun oli ihan ok kevyen liikenteen väylät, niin menivät kesät talvet fillarilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt talvella pakkasella välillä lumituiskussa töissä joka päivä, yhteen suuntaan oli noin 10 kilometriä, hyviä puolia oli että Prisma oli melkein matkan varrella eli ei tullut kuin parin kilometriä lisä matkaa. Tuo 1,5 kilometriä on lyhyt matka, viidessä minuutissa kävelee. Nyt on lähin kauppa kilometrin päässä ja minusta lähellä
Ahaa, 5min kävelet 1,5km matkaa, niinkö tosiaan 😂 Valentin Kononen ois susta ylpeä
Kakkosasunolla kulkee 2,5km matkan repussa ja/tai pyörälaukuissa. Joskus pitää miettiä että montako litran tölkkiä voi kerralla ostaa.
Toisinaan tilaan kuljetuksella, ainakin jos ollaan pidempään, niin saa ne painavat kerralla. Ja onhan se kätevää kun on yömyöhällä perille päässyt, niin kuski tuo aamupalatarvikkeet herätessä.
Mutta arjessa en autosta luovu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 7 km lähimpään kylään. Talvella käyn kaupassa jalkaisin ja kesällä polkupyörällä. Ei rassaa yhtään.
Miten saat 3 keissiä kaljaa kerralla kotiin?
Talvella pulkalla kesällä kärryillä.
Onko siellä kotiinkuljetus tai meneekö bussi? Jos ei kumpaakaan, se on miinus. Matka ei ole kestämätön, mutta on se jalan aika pitkä etenkin ostosten kanssa. Mieti joku viisi purkkia maitoa plus muut ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap ei kysy tosissaan. On nimittäin hiton huolestuttavaa, jos ihminen on niin rapakunnossa, ettei kestä 1,5km kauppamatkaa. Ja voihan ne ostokset vaikka tilata kotiovelle, jos käveleminen on ylivoimaista.
Tuskinpa tuo itse matkan kulkeminen on ongelma. Vaan se, että kauppareissuja täytyy suunnitella paremmin ja niihin menee aikaa enemmän. Eikä unohtunutta tuotetta kipaista hakemaan tuosta noin vaan.
Lisäksi maailmassa on sairaita ja vanhenevia ihmisiä, jolle tuokin matka voi olla liian pitkä.
Alepa 200 metrin päässä, K-kauppa ja S-market kilometrin päässä. Pitää vain suunnitella ruoat ja ostokset etikäteen. Liikunta tuo terveyttä ja hyvää mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tuo itse matkan kulkeminen on ongelma. Vaan se, että kauppareissuja täytyy suunnitella paremmin ja niihin menee aikaa enemmän. Eikä unohtunutta tuotetta kipaista hakemaan tuosta noin vaan.
Lisäksi maailmassa on sairaita ja vanhenevia ihmisiä, jolle tuokin matka voi olla liian pitkä.
Sepä onkin ihan helvetin vaikeaa, että tekee ostoslistan, johon kirjaa tarpeita sitä mukaa kun niitä tulee mieleen :D Ja se vasta onkin työlästä, että suunnittelee kauppareissun eli pukee vaatteet päälle ja kävelee sinne kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteen kauppaan on 1 km ja toiseen 800 metriä. Pääsen bussillakin jos on inhottava sää. Kyllähän tuon 1,5 km kävelee pari kertaa viikossa kauppakassien kanssa jos ei ole kovin heiveröinen vanhus, mutta voi olla kovilla talvipakkasilla vastenmielistä, tai ainakin itselleni olisi.
Oletko sä ihan tosissasi? Mikä on niin inhottava sää ettei voi 1km kävellä? Mä ajattelin olevani laiska ja mukavuudenhaluinen kun en halua mun 3 km matkaa kävellä kauppaan jos on enemmän kuin yksi repullinen tavaraa. Silloin otan takaisin tullessa linja-auton kyydin, mutta muuten kyllä kävellään ja reippaasti. Nih.
Helppohan se on puhua, jos on linja-automahdollisuus olemassa.
Missä on sellainen tilanne, että kauppaan on vain 1,5km eikä ikinä kulje yhtään linja-autoa?
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä kotiinkuljetus tai meneekö bussi? Jos ei kumpaakaan, se on miinus. Matka ei ole kestämätön, mutta on se jalan aika pitkä etenkin ostosten kanssa. Mieti joku viisi purkkia maitoa plus muut ostokset.
Miksi yksinasuva ostaisi viisi purkkia maitoa kerralla? 3km on kuitenkin sellainen matka, että sen kävelee tarvittaessa vaikka joka päivä ihan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Alakoululainen kävelee kirjareppu selässä 5 päivänä viikossa 2x5 km säässä kuin säässä.... Ja ap ei pääse 1,5km vapaavalintaisena päivänä... jo on raihnainen.
Ai sinun lapsi?
Vihaa sinua tuosta hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tärkeää tuotetta ei olekaan, että sitä varten lähtisin uudelleen kauppaan. Ei, vaikka lähikauppani on 500m päässä. Kotivara on siitä kiva, että ikinä ei ole mikään olennainen kokonaan loppu eikä tarvitse sen takia jatkuvasti rampata kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Missä on sellainen tilanne, että kauppaan on vain 1,5km eikä ikinä kulje yhtään linja-autoa?
? Olet tainnut aina asua kaupungissa? Pienemmillä paikkakunnilla ei katsos ole niitä (kaupunki)busseja
-eri
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli Helsingissä tuollainen matka vielä pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole autoa. Käytetään hyväksi myös kotiin tilaamista. Eli kerran kuussa tilataan iso satsi kaikkea säilyvää ja painavaa. Säilykkeet, kuivatuotteet, pesuaineet, talous- ja vessapaperit jne. Tuolla saa paljon vähennettyä viikottaista raahaamista!
Tuo kuulostaa todella järkevältä! 👍
Minkä ikäisenä halvaannuit tai jalat amputoitiin?
Pulkassahan ne vedetään.