Lähin kauppa 1,5 km:n päässä. Uskaltaako ilman autoa muuttaa?
Olen kyllä tottunut liikkumaan ja asunto muuten vaikuttaa täydelliseltä. Mutta alkaako tuo lähipalvelujen puute jossain vaiheessa rassaamaan, jos vaikka sairastuu?
Miten pitkä matka teillä muilla yksinäisillä autottomilla on lähimpään kauppaan?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 7 km lähimpään kylään. Talvella käyn kaupassa jalkaisin ja kesällä polkupyörällä. Ei rassaa yhtään.
Miten saat 3 keissiä kaljaa kerralla kotiin?
Käyttäjä15250 kirjoitti:
Mulla 3.5km kauppaan ja kesällä pärjään sähköpotkulaudalla, mutta talvella tarvitsee auton.
Eikö sähköpotkulaudan akku toimi pakkasessa?
Olen käynyt talvella pakkasella välillä lumituiskussa töissä joka päivä, yhteen suuntaan oli noin 10 kilometriä, hyviä puolia oli että Prisma oli melkein matkan varrella eli ei tullut kuin parin kilometriä lisä matkaa. Tuo 1,5 kilometriä on lyhyt matka, viidessä minuutissa kävelee. Nyt on lähin kauppa kilometrin päässä ja minusta lähellä
Ilman autoa muuttaminen voi käydä raskaaksi, etenkin jos muuttaa kauas.
Minulla oli aikaisemmin kauppaan matkaa vajaa 2 km. Kävelin tai pyöräilin sen. Reppu selässä tai iso kori pyörän takatelineellä. Hyvin pärjäsin. Nyt asun ostoskeskuksen vieressä ja suoritan isommat ostokseni vetolaukkua käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 7 km lähimpään kylään. Talvella käyn kaupassa jalkaisin ja kesällä polkupyörällä. Ei rassaa yhtään.
Jos ne ei repussa kulje, niin parempi ostaa vaan 5kg sokeria ja hiivapala. Tai raitistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tilaa ne Saksasta kotiovelle.
Kolmipyöräisellä kuormapyörällä kulkee isompikin tavaramäärä tai jopa 4 lasta kerrallaan.
Minulla on kauppa kymmenen minuutin kävelymatkan päässä ja kävelen sinne. En viitsi pyörää hakea varastosta,melkein sitä hakiessa olen jo kaupassa. Joten varmasti ap selviää ja samalla tulee liikuntaa. Reppu vaan selkään niin ei tarvitse ostoksia käsissä kantaa. Jos on ukkosilma,hirveä pakkanen tai rankkasade tai myrskytuuli käytän kotivaraa. Joka päivä en käy muutenkaan kaupassa.
Sellaiset 10 kilometriä on lähimpään kauppaan, hyvin on pärjännyt.
Oletteko koskaan kuulleet polkupyörästä?
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei pysty käyttämään talvella koska jalkakäytävillä on liikaa lunta.
Minä asun tuollaisen matkan päässä kaupoista. Yleensä enemmmän kun yhden muovikassin ostokset, joten mieluiten odotan että saan autokyydin. Bussillakin pääsisin, mutta lippua eivkannata ostaa noin lyhyttä matkaa varten. Nähtävästi nämä kaupassakävijöt tässäkin ketjussa ruokkivat vain itsensä.
Meillä ei ole autoa. Käytetään hyväksi myös kotiin tilaamista. Eli kerran kuussa tilataan iso satsi kaikkea säilyvää ja painavaa. Säilykkeet, kuivatuotteet, pesuaineet, talous- ja vessapaperit jne. Tuolla saa paljon vähennettyä viikottaista raahaamista!
Vierailija kirjoitti:
Kannat raskaat kauppakassit 7km talvipakkasella lumihangessa? Uskoo ken tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei pysty käyttämään talvella koska jalkakäytävillä on liikaa lunta.
No voihan sitä polkupyörää taluttaa jos ei voi ajaa lumisella tiellä. Ei tarvitse kantaa ostoksia,kulkevat kätevästi vaikka siinä tarakka korissa.
No ompa hirmu matka. Itse mieluummin harrastan kauppamatkat hyötyliikuntana, kun esim maksaisin kortista hikisalille. Liikuntarajotteiset / jalkavaivaiset voi autoilla minimatkat.
Lähikauppa 400m, market 800m, citymarket & prisma 2,5km. Kahteen ensimmäiseen kävelee hyvin talvellakin. Pidemmälle hyödynnän julkisia, on huomattavasti nopeampaa. Kauppakärry on hyödyllinen.
Kuinka kaukana muut palvelut on ja onko mahdollista käyttää julkista liikennettä? Itse en ilman autoa muuttaisi kuin kaupungin keskustaan tai sen lähistölle jossa julkinen liikenne toimii.
Mulla 3.5km kauppaan ja kesällä pärjään sähköpotkulaudalla, mutta talvella tarvitsee auton.