Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero avoliitosta

Vierailija
15.12.2024 |

Ero näyttää olevan tulossa. Muutan tästä kodista pois. Asunnon omistaa mies.

Mulla on oma asunto jossa vuokralaisella on 6kk irtisanomissuoja.

Mies on sitä mieltä että mä en saa asua tämänhetkisessä kodissani siihen asti. Toki muutan heti kun asuntooni vapautuu. Mutta eihän mua pysty häätämään kodistani. 

Kommentit (259)

Vierailija
141/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen palkka on ollut noin kolminkertainen mun palkkaan. Jos ajatellaan että suhteessa maksetaan kukin kykyjensä mukaan niin mä oon maksanut enemmän. Sähkö, ruoka, lehdet puoliksi maksettu. Mä olen rahoittanut miestä mahdollistamalla ns. ulkopuolisella rahoituksella eli mun vuokralaisen maksamalla vuokralla yksi yhteen. Mä maksan vakuutuksen mun omistamaan kämppään ns. vuokranantajan vakuutuksella. 

Onko sinut pakotettu maksaan hs miksi olet suostunut? Olet vain tainnut alkaa maksamaan. Tiedän, koska itsekin niin tein, kun halusin miehen olevan tyytyväinen ja maksoin mukisematta lähes kaiken. 

Vierailija
142/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on kerännyt aikamoisen omaisuuden mun avulla.

No ei ole, jos päivittäisiä kuluja on vain maksettu. Itse olet saanut vielä vuokrarahat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastike on jotain alle kolmesataa, mä olen maksanut viisisataa. Plus kulut sähköstä ym. puoliksi. Kaikki bensakulut matkoilla puoliksi.

Mä olen maksanut suhteessa tulotasoihimme mun mielestä liikaa. Ja tiedoksi, mies on DI. Mä oon vakaope. 

Vierailija
144/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastike on jotain alle kolmesataa, mä olen maksanut viisisataa. Plus kulut sähköstä ym. puoliksi. Kaikki bensakulut matkoilla puoliksi.

Mä olen maksanut suhteessa tulotasoihimme mun mielestä liikaa. Ja tiedoksi, mies on DI. Mä oon vakaope. 

Sinä olet saanut vuokratuloja. Olisin tyytyväinen, jos asumiseen menisi vain noin 500 euroa. 

Vierailija
145/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoliitto-käsite on hölynpölyä.

Kämppäkaveruutta.

Asumis-talousjärjestely ennen parempaa.

Vierailija
146/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sitä asuntoakin omistamatonta ex-avopuolisoa suojaa kotirauha. Muuttamishaluttoman ex-avopuolison saa laillisesti ulos käräjäoikeuden häätöpäätöksellä."

Riitatilanteessa omistaja on vahvemmilla. Toki varmasti jos poliisit tulevat kotikeikalle tuollaiseen paikkaan, niin yrittävät saada sovun aikaiseksi siitä, kuka lähtee ystävien tms luo, mutta periaatteessa omistajan tahdon mukaan tuollaisessa tilanteessa mennään.

Ei mennä. Poliisi ei poista exää asunnosta vaikka omistaja kuinka haluaisi jos ex vielä asunnossa kkirjoilla on. 

Tämäkin riippuu varmasti kokonaistilanteesta. Mikäli taloyhtiössä tapahtuu, niin aivan varmasti sieltä joku lähtee, ellei saada hiljaisuutta muuten aikaiseksi. Jossain metsän keskellä, missä ainoa uhka on, että ampuvat toinen toisensa, saattavat jättääkin molemmat riitelemään keskenään, jos ovat edes paikalle lähteneet. Saattaa olla vakioasiakkaita ja tiedetään, että kaikkien etu olisi ampumavälikohtaus, jossa tulee 2 uhria.

Vierailija
147/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

En mä tuota odottanut vastaukseksi.

Asiallinen vastaus, kiitos.

Vierailija
148/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on oikeastaan aika yhdentekevää oletko omasta mielestäsi maksanut liikaa vai et. Saadaksesi avoliittolaissa määriteltyä hyvitystä sinun pitäisi onnistua vakuuttamaan oikeusistuin siitä että olet maksanut liikaa ja siihen evääsi vaikuttavat aika ohkaisilta. 

Niitä (aika pieniä) hyvityksiä on maksettu esim sellaisissa tapauksissa että työtön raksamies oli rempannut avovaimonsa omakotitalon katosta lattiaan ilmaiseksi tai että oli yhdessä otettu asuntolaina mitä vain toinen oli tosiasiallisesti lyhentänyt. Eli pitää olla ihan selkeät perusteet eikä vain "mä haluun" ja "musta tuntuu".

Vierailija
149/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sitä asuntoakin omistamatonta ex-avopuolisoa suojaa kotirauha. Muuttamishaluttoman ex-avopuolison saa laillisesti ulos käräjäoikeuden häätöpäätöksellä."

Riitatilanteessa omistaja on vahvemmilla. Toki varmasti jos poliisit tulevat kotikeikalle tuollaiseen paikkaan, niin yrittävät saada sovun aikaiseksi siitä, kuka lähtee ystävien tms luo, mutta periaatteessa omistajan tahdon mukaan tuollaisessa tilanteessa mennään.

Ei mennä. Poliisi ei poista exää asunnosta vaikka omistaja kuinka haluaisi jos ex vielä asunnossa kkirjoilla on. 

Tämäkin riippuu varmasti kokonaistilanteesta. Mikäli taloyhtiössä tapahtuu, niin aivan varmasti sieltä joku lähtee, ellei saada hiljaisuutta muuten aikaiseksi. Jossain metsän keskellä, missä ainoa uhka on, että ampuvat toinen toisensa, saattavat jättääkin mol

No toki poliisi voi poistaa jonkun (kumman vaan) jos katsoo sen tarpeelliseksi järjestyksen palauttamiseksi tai vaikka jonkun henkeen ja terveyteen kohdistuvan uhan vuoksi, mutta siihen ei liity asunnon omistussuhteet mitenkään.

Vierailija
150/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että mulla on oma asunto, näyttää olevan kateuden aihe. Muulla en pysty kommentteja ymmärtämään. 

Vierailija
151/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä mä ole minkään hyvityksen tarpeessa enkä edes halua sellaista. Kunhan mun vuokralainen saa 6 kk aikaa muuttaa ja mä tarvittaessa myös. Ilman että mua uhataan häädöllä. 

Vierailija
152/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No toki poliisi voi poistaa jonkun (kumman vaan) jos katsoo sen tarpeelliseksi järjestyksen palauttamiseksi tai vaikka jonkun henkeen ja terveyteen kohdistuvan uhan vuoksi, mutta siihen ei liity asunnon omistussuhteet mitenkään."

No suattaa olla noinkin vaan suattaapi olla olemattaki, sanoisi savolaiset. Ei voi varmaksi sanoa mitään, koska ainahan tuollaiset jutut perustuu kokonaisharkintaan. Eli jos esimerkiksi on olemassa uhka, että mies käy naiseen käsiksi tai on jo käynyt, niin eipä siinä paljon mietitä, että kumpi lähtee...tai jos toinen on lähes psykoosin partaalla, niin todennäköisesti toimittavat terveydenhuollon piiriin, eikä putkaan. Joskus noista kotikeikoista on oikeasti hyötyäkin, kun vievät jonkun häirikön, joka aiheuttaa jatkuvasti ylimääräisiä huoltokäyntejä. Vuosikymmeniä sitten menin avaamaan yhtä kämppää kotietsijöille. Löysivät mm. yli 5 taloyhtiön yleisavaimet asunnosta...

Vierailija
153/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä mä ole minkään hyvityksen tarpeessa enkä edes halua sellaista. Kunhan mun vuokralainen saa 6 kk aikaa muuttaa ja mä tarvittaessa myös. Ilman että mua uhataan häädöllä. 

No kyllä exäsi voi sinua uhata häädöllä tai vaikka laittaa sen saman tien vireille jos haluaa, eihän sinulla tosiasiallisesti ole enää mitään oikeutta hänen kämpässään asua. Kannattaisi sopia asia hänen kanssaan, voisi olla helpompaa. Se häähtömerkintä ulosottorekisterissä ei ole mikään varsinainen meriitti, hallinnan loukkauksesta tuleva sakkotuomiohan sen sijaan ei rikosrekisterissä näy.

Vierailija
154/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamasi vuokratulo on siis ollut vuokratun asunnon vastikkeen, verojen ym. kulujen vähentämisen jälkeen noin 500 e, jos oikein ymmärsin. Ja olet käyttänyt sen nykyiseen asumiseesi. Paljonko miehesi asunnon tai sitä vastaavan asunnon vuokra olisi?

Voithan mennä keskustelemaan asiaan perehtyneen asianajajan kanssa siitä, kannattaako sinun haastaa mies oikeuteen vaatiaksesi hyvitystä. Täällä sitä on turha miettiä. Mahdollisesti ei kannata, mutta eipähän jää jossiteltavaa. Hoida kuitenkin muuttosi ennen haastetta.

Vierailija
155/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamasi vuokratulo on siis ollut vuokratun asunnon vastikkeen, verojen ym. kulujen vähentämisen jälkeen noin 500 e, jos oikein ymmärsin. Ja olet käyttänyt sen nykyiseen asumiseesi. Paljonko miehesi asunnon tai sitä vastaavan asunnon vuokra olisi?

Voithan mennä keskustelemaan asiaan perehtyneen asianajajan kanssa siitä, kannattaako sinun haastaa mies oikeuteen vaatiaksesi hyvitystä. Täällä sitä on turha miettiä. Mahdollisesti ei kannata, mutta eipähän jää jossiteltavaa. Hoida kuitenkin muuttosi ennen haastetta.

Et ole tajunnut yhtään mitään. Mun vuokratulot on mennyt kokonaan siihen mitä olen miehelle maksanut. Sen lisäksi muut kulut päälle. Mies on tienannut mun maksuillani. 

Vierailija
156/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa että ihmiset ovat tyhmentyneet! 

Vierailija
157/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kohtuulliselta korvaukselta. Varmaan itsekin olet ollut samaa mieltä, jos kerta olet maksanut, koska muuten olisit muuttanut takaisin omaan asuntoosi. 

Vierailija
158/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on oikeastaan aika yhdentekevää oletko omasta mielestäsi maksanut liikaa vai et. Saadaksesi avoliittolaissa määriteltyä hyvitystä sinun pitäisi onnistua vakuuttamaan oikeusistuin siitä että olet maksanut liikaa ja siihen evääsi vaikuttavat aika ohkaisilta. 

Niitä (aika pieniä) hyvityksiä on maksettu esim sellaisissa tapauksissa että työtön raksamies oli rempannut avovaimonsa omakotitalon katosta lattiaan ilmaiseksi tai että oli yhdessä otettu asuntolaina mitä vain toinen oli tosiasiallisesti lyhentänyt. Eli pitää olla ihan selkeät perusteet eikä vain "mä haluun" ja "musta tuntuu".

Mä en halua hyvitystä. Halua vain asua muuttoon saakka.

Vierailija
159/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kohtuulliselta korvaukselta. Varmaan itsekin olet ollut samaa mieltä, jos kerta olet maksanut, koska muuten olisit muuttanut takaisin omaan asuntoosi. 

Joo olisin mutta mun pitäisi odottaa puoli vuotta. Laki takaa mun vuokralaiselle tämän ajan.

Vierailija
160/259 |
15.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä en halua hyvitystä. Halua vain asua muuttoon saakka."

No sitten kannattaa vaan reippaasti sopia asiasta miehen kanssa niin ei tarvitse miettiä että meneekö homma käräjäoikeuteen jolloin saat sakkoja ja ulosotttomerkinnän + joudut vielä maksamaan miehelle vuokraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme