Ero avoliitosta
Ero näyttää olevan tulossa. Muutan tästä kodista pois. Asunnon omistaa mies.
Mulla on oma asunto jossa vuokralaisella on 6kk irtisanomissuoja.
Mies on sitä mieltä että mä en saa asua tämänhetkisessä kodissani siihen asti. Toki muutan heti kun asuntooni vapautuu. Mutta eihän mua pysty häätämään kodistani.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Katsoin sitä Minilexin kohtaa. Mä oon maksanut yli 10 vuotta miehelle ns. kuluista tämän asunnon vastikkeen kokonaan ja vähän ylikin eli näin ollen olen auttanut miestä kartuttamaan/säilyttämään omaisuuttaan. Mulla voisi tuolla perusteella jopa jotain oikeuksia omaisuuteen. Näin pitkälle en ajatellut mennä. Mulle riittäisi se että laillisesti voin asua kunnes oma kämppä vapautuu.
Kiitos avusta kaikille!
Mikäli pääset miehen kanssa yhteisymmärrykseen, että asut puoli vuotta ja sitten lähdet, on se helpoin ratkaisu. Jos et ole vielä ilmoittanut eroavasi, niin irtisano vuokralainen ja kerro erosta miehelle vasta, kun kannat tavaroitasi asuntoosi.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin sitä Minilexin kohtaa. Mä oon maksanut yli 10 vuotta miehelle ns. kuluista tämän asunnon vastikkeen kokonaan ja vähän ylikin eli näin ollen olen auttanut miestä kartuttamaan/säilyttämään omaisuuttaan. Mulla voisi tuolla perusteella jopa jotain oikeuksia omaisuuteen. Näin pitkälle en ajatellut mennä. Mulle riittäisi se että laillisesti voin asua kunnes oma kämppä vapautuu.
Kiitos avusta kaikille!
Vastike on vaan kuluja eikä omaisuuden kartuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos avusta kaikille!
No jos olet maksanut hädintuskin vastikkeen niin on kyllä pikemminkin niin päin että mies on auttanut sinua kartuttamaan omaisuuttasi kun ei ole ottanut asumisestasi kuin nimellisen korvauksen.
"Sitä asuntoakin omistamatonta ex-avopuolisoa suojaa kotirauha. Muuttamishaluttoman ex-avopuolison saa laillisesti ulos käräjäoikeuden häätöpäätöksellä."
Riitatilanteessa omistaja on vahvemmilla. Toki varmasti jos poliisit tulevat kotikeikalle tuollaiseen paikkaan, niin yrittävät saada sovun aikaiseksi siitä, kuka lähtee ystävien tms luo, mutta periaatteessa omistajan tahdon mukaan tuollaisessa tilanteessa mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos avusta kaikille!
No jos olet maksanut hädintuskin vastikkeen niin on kyllä pikemminkin niin päin että mies on auttanut sinua kartuttamaan omaisuuttasi kun ei ole ottanut asumisestasi kuin nimellisen korvauksen.
Joo jos pelkällä vastikkeen hinnalla on asunut, niin kyllä se mies on auttanut ap:tä kartuttamaan omaisuutta, kun on saanut halvalla asua.
"Tässä menee ero vuokra-asunnossa ja omistusasunnossa. Vuokra-asunnossa kotirauha suojaa ensisijaisesti vuokralaista eli esimerkiksi omistaja ei voi luvatta tulla asuntoon. Omistusasunnossa asujista kotirauha suojaa ensisijaisesti omistajan tahtoa eli jos omistaja pyytää jotakuta poistumaan myös viranomaisten keinot ovat omistajan näkökulman puolella asunnosta väkisin poistettaessa. Toki tässäkin on juurikin eroriitatilanteissa varmasti vedottu usein omistajaan, että tilanteessa saataisiin rauha niin, että kub omistaja voi mennä ystävien luo yöksi, hän lähtee ja ex jää asuntoon. Jos omistaja ei tähän suostu viimeinen keino on, että kaikki lähtevät putkaan."
Poliisi voi poistaa asunnosta vain sellaisen ihmisen joka on ilmiselvästi siellä vain vieraana tai täysin omin lupinensa. Asunnossa asuvaa ex-puolisoa ei poliisi poista vaikka omistaja heille ilmoittaisikin että tämä on ex eikä enää asuntoonsa tätä halua.I Ulosottoviranomainen taas ei poista ketään ilman käräjäoikeuden päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
"Sitä asuntoakin omistamatonta ex-avopuolisoa suojaa kotirauha. Muuttamishaluttoman ex-avopuolison saa laillisesti ulos käräjäoikeuden häätöpäätöksellä."
Riitatilanteessa omistaja on vahvemmilla. Toki varmasti jos poliisit tulevat kotikeikalle tuollaiseen paikkaan, niin yrittävät saada sovun aikaiseksi siitä, kuka lähtee ystävien tms luo, mutta periaatteessa omistajan tahdon mukaan tuollaisessa tilanteessa mennään.
Ei mennä. Poliisi ei poista exää asunnosta vaikka omistaja kuinka haluaisi jos ex vielä asunnossa kkirjoilla on.
Voi olla mahdollista, että vuokralaisesi löytää heti uuden asunnon. Ilmoita hänelle, että saa lähteä ilman irtisanomisaikaa, kun löytää uuden asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi ei häädä yhtään ketään, ei kuulu tomenkuvaan. Jos omistaja kovin painokkaasti sellaista vaatii niin voipi olla että exän varjelemiseksi hänet itsensä voidaan kyllä paikalta poistaa. Sen perusteena on kuitenkin ihan muut seikat kuin asunnon hallintaoikeus.
Se irtisanomissuoja mun vuokralaiselle on ihan lain mukainen, ei mikään vuoden sopimukseen perustuva.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos avusta kaikille!
Höpö höpö. Totta pitää maksaa kuluja. Eri asia, jos avopuoliso kartuttaa omaisuutta toisen kustannuksella esim siten että avopuoliso ei ole voinut käydä töissä.
Kaikkien pitää maksaa asumisestaan. Olet päässyt halvalla.
Mä olen maksanut koko vastikkeen ja vähän ylikin. Kuluja ei olla jaettu puoliksi, mä oon maksanut sähköstä ym. puolet. Ruuat on maksettu puoliksi. Mies syö huomattavasti enemmän. Tää menee jo vitsin puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos avusta kaikille!
Olen maksanut koko vastikkeen ja vähän ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen maksanut koko vastikkeen ja vähän ylikin. Kuluja ei olla jaettu puoliksi, mä oon maksanut sähköstä ym. puolet. Ruuat on maksettu puoliksi. Mies syö huomattavasti enemmän. Tää menee jo vitsin puolelle.
No paljon tämä vastike oli? Minä maksoin vastikkeen kokonaan ja puolet muista juoksevista kuluista. Sain asua todella edullisesti verrattuna entiseen vuokra-asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos avusta kaikille!
Olen maksanut koko vastikkeen ja vähän ylikin.
Jep, eli lähinnä nimellisen korvauksen verrattuna esimerkiksi markknavuokran puolikkaaseen. Kyllä kai sinä nyt itsekin sen olet huomannut että aika halvalla olet asunut? Toivonmukaan myös käyttänyt tilanteen hyväksi ja säästöönkin on jäänyt jotain.
Vierailija kirjoitti:
Avoliitto-käsite on hölynpölyä.
Asumis-talousjärjestely ennen parempaa.
Miehen palkka on ollut noin kolminkertainen mun palkkaan. Jos ajatellaan että suhteessa maksetaan kukin kykyjensä mukaan niin mä oon maksanut enemmän. Sähkö, ruoka, lehdet puoliksi maksettu. Mä olen rahoittanut miestä mahdollistamalla ns. ulkopuolisella rahoituksella eli mun vuokralaisen maksamalla vuokralla yksi yhteen. Mä maksan vakuutuksen mun omistamaan kämppään ns. vuokranantajan vakuutuksella.
Mies on kerännyt aikamoisen omaisuuden mun avulla.
Vierailija kirjoitti:
Se irtisanomissuoja mun vuokralaiselle on ihan lain mukainen, ei mikään vuoden sopimukseen perustuva.
Laki sanoo 6 kk.
Sitä asuntoakin omistamatonta ex-avopuolisoa suojaa kotirauha. Muuttamishaluttoman ex-avopuolison saa laillisesti ulos käräjäoikeuden häätöpäätöksellä.