Kanssa-autisteille kysymys: millaiset ihmiset ovat teitä kohtaan tylyimpiä?
Oletteko huomanneet jotain yhtäläisyyksiä nuivasti kohtelevissa ja kielteisesti suhtautuvissa? Entä millaisilta ihmisiltä saatte hyvää kohtelua?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Tylyimpiä ovat sellaiset hieman vähemmän älykkäät keskivertoihmiset, joilla on tarve osoitta toisille koko ajan "heidän paikaansa", ja hermostuvat, kun en autistina reagoi tähän (myötäilemällä tai hämmentymällästumalla, kun yrittävät jotenkin nolata).
Myös sellaiset naiset joilla on kauhea paine siitä, että kaikki menee sääntöjen mukaan ja heille oikealla tavalla esim. töissä, ovat joskus tylyjä. Näen heti, jos joku on tällainen: he ovat usein todella stressaantuneita ja ärsyyntyvät helposti muiden käytöksestä, jos se poikkeaa jotenkin normista. (Ei siis ole niin, etten itse olisi myös tehokas ja hyvä työntekijä, en vaan mene mukaan sellaiseen stressaamiseen ja turhaan panikointiin.)
Oho, tarkoitin siis "hämmentymällä/nolostumalla".
Vierailija kirjoitti:
Narsisteilta.
Samaa mieltä. Narsistit joutuu jotenkin sekaisin raivosta, kun heidän tyypilliset temput ei toimikaan autisteihin kuten useimpiin normityyppeihin. Autistia ei voi manipuloida ja sekös ottaa narsistia pannuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteilta.
Samaa mieltä. Narsistit joutuu jotenkin sekaisin raivosta, kun heidän tyypilliset temput ei toimikaan autisteihin kuten useimpiin normityyppeihin. Autistia ei voi manipuloida ja sekös ottaa narsistia pannuun.
Miksi autistia ei voisi manipuloida? Voihan joku antaa harhaanjohtavia perusteita tai väärää tietoa. Toisaalta ei autismi luo mitään immuniteettiä sille, että jollain tavalla olisi täysin myös emotionaalisen manipuloinniin ulottumattomissa. Myöskään jokainen manipuloija ei ole narsisti
terv. autisti
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ällöttävää ylisosiaaliset ihmiset, jotka olevinaan ovat mukavia. Eivät kuitenkaan hyväksy erilaisuutta keneltäkään, eivätkä kykene ymmärtämään, että kaikki eivät vaan jaksa heidän kuormittavaa ja voimat vievää seuraansa. He imevät kaiken sosiaalisuuden viimeisetkin rippeet puhumalla jatkuvasti itsestään, tai puhumalla muista pahaa. Omaa elämää eletään vähän kuin muiden kautta.
Tuollainen ihminen on sosiaalinen, joka ei omaa sosiaalisia taitoja. Sama kuin passiivis-agressiivisuus on sosiaalisten taitojen puutetta, mutta enemmän sisäänpäin kääntyneillä.
Sosiaalisten taitojen opettelu helpottaa kummasti ihmisten kanssa olemista, on sen tarve sitten mitä tahansa. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot ovat kuitenkin eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Narsistipiirteiset ihmiset yleensä ja tosiaan, tietynlaiset miehet. Molemmille on yhteistä se, etteivät he voi sietää sitä, etten käyttäydy heidän odottamallaan tavalla.
Ehkä siksi, jos he ovat joutuneet opettelemaan ja omaksumaan tietynlaiset käytöstavat tullakseen itse hyväksytyiksi. Kyllähän se hämmentää, jos on joutunut opettelemaan ja omaksumaan tietyt säännöt ja sitten tulee joku, joka käyttäytyy ihan toisin.
Nuoret ja noin 50-60v neurotyypilliset naiset
Kovaäänisimmät ja huomion hakuiset naiset.
Sellaiset isottelijat ja raha ratkaisee -tyypit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistipiirteiset ihmiset yleensä ja tosiaan, tietynlaiset miehet. Molemmille on yhteistä se, etteivät he voi sietää sitä, etten käyttäydy heidän odottamallaan tavalla.
Ehkä siksi, jos he ovat joutuneet opettelemaan ja omaksumaan tietynlaiset käytöstavat tullakseen itse hyväksytyiksi. Kyllähän se hämmentää, jos on joutunut opettelemaan ja omaksumaan tietyt säännöt ja sitten tulee joku, joka käyttäytyy ihan toisin.
Ja sitten pitää olla tyly ja töykeä? Kyllähän sen kaikki ymmärtää, että jostain tuollaisesta se usein johtuu, mutta ihmetyttää vain etteivät ne ihmiset pysty silti käyttäytymään normaalin huomaavaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset isottelijat ja raha ratkaisee -tyypit
Etelä-Pohjanmaa-Vaasa-akseli. Täällähän kiusataan autisteja henkilökunnan voimin kouluissakin.
Olen myös asperger nainen ja en vastaa normatiivista käsitystä naisesta. Tämä on ongelma sovinnaisesti ajatteleville naiset-on-sitä-ja-miehet-tota -tyypeille sukupuolesta riippumatta.
Jos joku on tyly, niin autisti itse. Oppikoon sitten vaikka pienen dissauksen kautta käytösmallina yleisiä kanssakäymisen normeja.
Vierailija kirjoitti:
Se on näin ei-autistin näkökulmasta ihan perseestä että nykyään aina selitellään ja puolustellaan käytöstä ja tekoja sillä että on autisti tai nepsy.
Saisiko esimerkkejä tästä? Esimerkiksi hatun päässä pitäminen syödessä ja muut hölmöt neurotyypillisten säännöt ovat aivan turhia.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on tyly, niin autisti itse. Oppikoon sitten vaikka pienen dissauksen kautta käytösmallina yleisiä kanssakäymisen normeja.
Oletpa inhottava ihminen : )
Olen kirjolla oleva nainen. Minua kohtaan on jopa käyttäydytty väkivaltaisesti, hyökkäilty vihaisena kohti ja vittuiltu ihan avoimesti. Innokkaimpia nöyryyttäjiä on olleet vanhat miehet ja keski-ikäiset naiset. Myös ajoittain nuoret naiset.
Vierailija kirjoitti:
Kärsimättömillä ihmisillä ei yleensä ole aikaa olla ystävällinen epätavallisille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit. Siis heti alkaa joku ilkeily ennenkuin ehdin edes avaamaan suutani. Ja jos kuvaillaan jotain ihmistä, että "se tulee toimeen kaikkien kanssa ja on niiiiiin hyvä tyyppi" niin 100 varma ettei tule minun kanssani ja se hyvä tyyppi on jotain totaalisen muuta osalle ihmisistä eli pelkkä rooli mitä sopiville ihmisille esitetään.
Mistä tiedät, että he ovat narsisteja? Sen diagnoosin kun pystyy tekemään vain ammattilainen.
Tylyimpiä ovat sellaiset hieman vähemmän älykkäät keskivertoihmiset, joilla on tarve osoitta toisille koko ajan "heidän paikaansa", ja hermostuvat, kun en autistina reagoi tähän (myötäilemällä tai hämmentymällästumalla, kun yrittävät jotenkin nolata).
Myös sellaiset naiset joilla on kauhea paine siitä, että kaikki menee sääntöjen mukaan ja heille oikealla tavalla esim. töissä, ovat joskus tylyjä. Näen heti, jos joku on tällainen: he ovat usein todella stressaantuneita ja ärsyyntyvät helposti muiden käytöksestä, jos se poikkeaa jotenkin normista. (Ei siis ole niin, etten itse olisi myös tehokas ja hyvä työntekijä, en vaan mene mukaan sellaiseen stressaamiseen ja turhaan panikointiin.)