Kanssa-autisteille kysymys: millaiset ihmiset ovat teitä kohtaan tylyimpiä?
Oletteko huomanneet jotain yhtäläisyyksiä nuivasti kohtelevissa ja kielteisesti suhtautuvissa? Entä millaisilta ihmisiltä saatte hyvää kohtelua?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kaunis ja hoikka autistinainen ja mua ainakin vihaa eniten kaikki lihavat keski-ikäiset helttakaulaiset naiset, koska kokevat ilmeisesti itsensä jollakin tavoin huonommaksi ja siksi kohtelevat törkeästi.
Onko äiti sanonut että olet huippuälykäs ja kaunis?🤣😁
Sun äitis ei sanonut sinulle sitäkään.
Töissä: epäsuorat huonosti performoivat mansplainerit. Sellaiset jotka eivät hallitse työtään ja eivät suostu ottamaan palautetta vastaan vaikka miten muotoilisi chatgpt:llä ystävälliseksi. Mun pomo, neurotyypillinen nainen, on sitä mieltä että mun pitäisi osoittaa että luotan heidän ammattitaitoon. Mutta kun he eivät hoida töitään ja sovittuja asioita eivätkä edes informoi siitä etukäteen - eli luotto on mennyt ja syystä ja esimieheni mukaan pitäisi vaan hyväksyä että he on vähän epäpäteviä mutta silti pitäisi näytellä että he tekee hyvää duunia. Koen tilanteen hyvin mielivaltaiseksi.
En jaksa sellaisia suhteellisen stereotyyppisiä autisteja. Koko ajan pitää olla käsijarru päällä että ilmaisu pysyy muodollisena ja autistille sopivana. Ellei ole mitään varsinaista asiaa, pyrin välttelemään. Suhtaudun periaatteessa positiivisesti kun en ole ihan ilman piirteitä itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Olen teille mukava heti kun lopetatte autisti-kortin käyttämisen joka saatanan tilanteessa.
Minua kohdeltiin rumasti yli neljä vuosikymmentä ennen kuin edes tiesin olevani autismin kirjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kukaan kohtele huonosti. Ehkä se johtuu siitä, etten teen asiasta numeroa ja yritä paeta sen taakse.
En minä ainakaan tehnyt asiasta numeroa pienenä. Ihmettelin vain, miksi toiset tytöt ovat minulle niin ilkeitä, osa jopa väkivaltaisia.
"Se on näin ei-autistin näkökulmasta ihan perseestä että nykyään aina selitellään ja puolustellaan käytöstä ja tekoja sillä että on autisti tai nepsy."
Sua varmaan ärsyttää myös se, jos kuuro ihminen ei kuule?
Autismi on vamma, joka näkyy käytöksessä. Ei voi olla autismia, jos käytös ja vuorovaikutus on normaalia. Miksi pitää ärsyyntyä toisen vammasta? Kasvata sietokykyä!
"Olen teille mukava heti kun lopetatte autisti-kortin käyttämisen joka saatanan tilanteessa."
Hyvin harva tietää, että minulla on autisminkirjon diagnoosi. Valtaosalta salaan sen. Kyllä ihmiset huomaavat, että jotain erikoista on, mutta moni ei tiedä mitä.
Miksi autistia ei voisi manipuloida? Voihan joku antaa harhaanjohtavia perusteita tai väärää tietoa. Toisaalta ei autismi luo mitään immuniteettiä sille, että jollain tavalla olisi täysin myös emotionaalisen manipuloinniin ulottumattomissa. Myöskään jokainen manipuloija ei ole narsisti
terv. autisti
Koska autistinen ei tulkitse sosiaalisia tilanteita samalla tavalla kuin neurotyypillinen. Autistinen ei ymmärrä vihjeistä, kuinka hänen halutaan toimivan. Manipulointi tehdään nimenomaan vihjaamalla, ikään kuin hujataan toinen haluamaan sitä, mitä itse halutaan. Autisti ei ymmärrä vihjailua, joten häntä ei voi manipuloida. Autistille pitää sanoa suoraan, mutta suoraan sanominen ei ole manipulointia.
"Olen lievästi kirjolla, ja pakko sanoa, että olen kanssasi samaa mieltä. Nuorempana olin ongelmissa, mutta nyt kypsemmällä iällä olen adaptoitunut oikein hyvin neurotyypillisten maailmaan. En odota erikoiskohtelua tai erityisempää ymmärtämistä. Huonon käytöksen selittely diagnoosilla vain syventää ennakkoluuloja. Ei näin!"
Huono käytös ja huono käytös. Tämä on taas niin tulkinnallista. Kun asioita ruetaan analysoimaan, monesti se neurotyypillinen henkilö käyttäytyy huonosti.
Mikä on lievästi kirjolla? Miten adaptoidutaan neurotyypilliseen maailmaan? Ihan sekavaa. Jos sinulla on autisminkirjon aivot, ne ovat autisminkirjon aivot eivätkä adaptoidu yhtään mihinkään. Jos taas adaptoidut, sinulla on neurotyypilliset aivot.
Ei nainen muutu mieheksi, vaikka siltä leikattaisiin rinnat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kaunis ja hoikka autistinainen ja mua ainakin vihaa eniten kaikki lihavat keski-ikäiset helttakaulaiset naiset, koska kokevat ilmeisesti itsensä jollakin tavoin huonommaksi ja siksi kohtelevat törkeästi.
Onko äiti sanonut että olet huippuälykäs ja kaunis?🤣😁
Sun äitis ei sanonut sinulle sitäkään.
Nämä ei minulta. 👋
Vierailija kirjoitti:
Töissä: epäsuorat huonosti performoivat mansplainerit. Sellaiset jotka eivät hallitse työtään ja eivät suostu ottamaan palautetta vastaan vaikka miten muotoilisi chatgpt:llä ystävälliseksi. Mun pomo, neurotyypillinen nainen, on sitä mieltä että mun pitäisi osoittaa että luotan heidän ammattitaitoon. Mutta kun he eivät hoida töitään ja sovittuja asioita eivätkä edes informoi siitä etukäteen - eli luotto on mennyt ja syystä ja esimieheni mukaan pitäisi vaan hyväksyä että he on vähän epäpäteviä mutta silti pitäisi näytellä että he tekee hyvää duunia. Koen tilanteen hyvin mielivaltaiseksi.
6/5. Kiitos tästä helmestä, au.kaima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteilta.
Samaa mieltä. Narsistit joutuu jotenkin sekaisin raivosta, kun heidän tyypilliset temput ei toimikaan autisteihin kuten useimpiin normityyppeihin. Autistia ei voi manipuloida ja sekös ottaa narsistia pannuun.
5/5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neurotyypilliset naiset. Ei se toteamus että autistitytön pahin vihollinen on oma äiti ole täysin ilman totuuspohjaa. Ei siksi että neurotyypillinen äiti olisi tahallaan paha, mutta se kuilu kommunikoinnissa aiheuttaa niin paljon ymmärtämättömyyttä puolin ja toisin, ettei siitä hyvää seuraa. Ihan kuten jos autistiäidillä olisi neurotyypillinen tytär, niin samoin siinä äiti olisi tyttären pahin vihollinen helposti, ihan samoin siinä se toistensa ymmärtäminen on olematonta.
Toinen ryhmä on sovinsistiset miehet. Heidän mielestään naispuolisena pitäisi olla kiinnostunut kaikesta heidän mielestään tyhmästä kuten meikeistä eikä suinkaan osata sähkötöitä.
Kolmas ryhmä on kateelliset. Tosin he ovat ihan kaikkia kohtaan tylyjä, joten vähän niin ja näin voiko heitä ottaa tähän.
5/5.
"Autisteilta puuttuu kaiken maailman piiloilmaisujen tulkitsemisen taito. Nykyään vaan kaikki vähänkin oudot diagnosoidaan autisteiksi niin suurimmalla osalla ei enää ole näitä autismin peruspiirteitä."
"Riippuu autistista"
Eikä riipu. Kyllä se puuttuu. Esim. lukea rivien välistä. Miten rivien välistä voi lukea, kun teksi on riveillä?
Mulla tulee jatkuvasti konflikteja siitä, kun en ymmärrä vihjeitä. Mutta vika ei ole minussa, vaan niissä ihmisissä, jotka eivät puhu suoraan. Miksi pitää vihjailla, kun voi sanoa suoraan, mitä haluaa.
Esim.
-Haluatko kahvia?
-Ei minua varten tarvitse.
No en sitten keitä, kun ei tarvitse. Puoliso keittää kahvit.
-Miksi?
-No, kun se halusi.
-Eikä halunnut, sehän sanoi, ettei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ei autisti yleensä edes tajua, jos hänelle v1ttuillaan.
Tiedätkö miksi ainakin minä olen hiljaa aina? En halua nolata sitä ihmistä enempää kuin hän itse nolaa itsensä. Siksi en puutu typeriin valheisiin, manipulointiin tai piikikkäisiin kommentteihin, koska se ihminen on nolo.
Vierailija kirjoitti:
"Autisteilta puuttuu kaiken maailman piiloilmaisujen tulkitsemisen taito. Nykyään vaan kaikki vähänkin oudot diagnosoidaan autisteiksi niin suurimmalla osalla ei enää ole näitä autismin peruspiirteitä."
"Riippuu autistista"
Eikä riipu. Kyllä se puuttuu. Esim. lukea rivien välistä. Miten rivien välistä voi lukea, kun teksi on riveillä?
Mulla tulee jatkuvasti konflikteja siitä, kun en ymmärrä vihjeitä. Mutta vika ei ole minussa, vaan niissä ihmisissä, jotka eivät puhu suoraan. Miksi pitää vihjailla, kun voi sanoa suoraan, mitä haluaa.
Esim.
-Haluatko kahvia?
-Ei minua varten tarvitse.
No en sitten keitä, kun ei tarvitse. Puoliso keittää kahvit.
-Miksi?
-No, kun se halusi.
-Eikä halunnut, sehän sanoi, ettei tarvitse.
No sinä et ymmärrä. Minä taas luen mieluiten juuri niitä rivien välejä, koska ihmiset valehtelee niillä riveillä.
Vierailija kirjoitti:
"Se on näin ei-autistin näkökulmasta ihan perseestä että nykyään aina selitellään ja puolustellaan käytöstä ja tekoja sillä että on autisti tai nepsy."
Sua varmaan ärsyttää myös se, jos kuuro ihminen ei kuule?
Autismi on vamma, joka näkyy käytöksessä. Ei voi olla autismia, jos käytös ja vuorovaikutus on normaalia. Miksi pitää ärsyyntyä toisen vammasta? Kasvata sietokykyä!
Näinhän se on. Autismi ärsyttää, kun se vamma ei ole konkreettinen ja näkyvä. Luullaan, että kyllä se ihminen pystyy olemaan ihan normaali, kunhan vähän tsemppaa. Autistin vammaa/yliherkkyyttä ei oteta tosissaan; siitä ei piitata. Sen sijaan autistin eleetön, asiallinen käytös otetaan henkilökohtaisena loukkauksena. Ja sitten loukataan autistia ihan tietoisesti.
Jostain syystä mua laskutetaan usein kaupoissa väärin. Kun pyydän oikaisua, siihen suhtaudutaan ensin 'mitään virhettä ei ole tapahtunut'. Kun osoitan asiallisesti virheen, putkin hampain ikään kuin myönnytään vastentahtoisesti korvaamaan minulle ja palauttamaan liikaa peritty. Mitään pahoittelua tai anteeksipyyntöä en muista koskaan saaneeni.
Autisti on tosiaan ärsyttävä, kun näyttää huijattavalta reppanalta, joka pitääkin puolensa ja pyrkii aina oikeudenmukaisuuteen. 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
"Olen lievästi kirjolla, ja pakko sanoa, että olen kanssasi samaa mieltä. Nuorempana olin ongelmissa, mutta nyt kypsemmällä iällä olen adaptoitunut oikein hyvin neurotyypillisten maailmaan. En odota erikoiskohtelua tai erityisempää ymmärtämistä. Huonon käytöksen selittely diagnoosilla vain syventää ennakkoluuloja. Ei näin!"
Huono käytös ja huono käytös. Tämä on taas niin tulkinnallista. Kun asioita ruetaan analysoimaan, monesti se neurotyypillinen henkilö käyttäytyy huonosti.
Mikä on lievästi kirjolla? Miten adaptoidutaan neurotyypilliseen maailmaan? Ihan sekavaa. Jos sinulla on autisminkirjon aivot, ne ovat autisminkirjon aivot eivätkä adaptoidu yhtään mihinkään. Jos taas adaptoidut, sinulla on neurotyypilliset aivot.
Ei nainen muutu mieheksi, vaikka siltä leikattaisiin rinnat pois.
Tämä aiempi kommentoija ilmeisesti on oppinut maskaamaan eli näyttelemään neurotyypillistä. No, se kostautuu sitten myöhemmin.
Multa katosi oma identiteetti kokonaan. Löysin itseni vasta, kun lopetin pakosta maskaamisen kuuskymppisenä. Nyt olen turboautisti, mutta ainakin olen oma itseni ja tiedän millainen olen. En halua olla joku marionetti; sätkyukko, jota itse sätkyttelen nenttien mieliksi! Ehei, feikkaamiset on nyt loppu.
Oon varmaan just sellainen sääntöuskovainen ja siitä syystä, että mut on lapsesta asti kasvatettu sellaiseksi. Kun on itselle usein huomautettu siitä, että olen toiminut tai sanonut väärin eri tilanteissa, niin sitä on vaikea suvaita muilta.