Kanssa-autisteille kysymys: millaiset ihmiset ovat teitä kohtaan tylyimpiä?
Oletteko huomanneet jotain yhtäläisyyksiä nuivasti kohtelevissa ja kielteisesti suhtautuvissa? Entä millaisilta ihmisiltä saatte hyvää kohtelua?
Kommentit (173)
Yhden rumimman minulle tehdyn tempun teki pari polyamorista.
Sellaiset joille oma imago, status ym tärkeitä. Eivät kestä ns noloa ja erilaista ihmistä.
Sellaiset yliasialliset ihmiset, jotka eivät hyväksy erilaisesti käyttäytyviä ihmisiä. Heidän kanssaan on ahdistava olla.
Luulenpa, etten kohtaa missään niitä, jotka periaatteessa olisivat tylyimpiä minua kohtaan. Elän työkyvyttömyyseläkkeellä rajoittunutta elämää omassa kuplassani. Kun käyn kaupoilla aamu- ja keskipäivän aikaan, useimmat muutkin siellä maleksivat ovat jollain tapaa syrjäytyneitä, ei missään menestysputkessa, jolloin kellään ei ole pätemisen tarvetta. Ainoastaan jossain myymälöissä voi matalapalkkainen, vähän koulutettu työn orja nostaa nokkaansa, mutta sehän on minun kannaltani lähinnä hupaisaa.
T. autistiN, tekniikan tohtori
Yleensä huumausaineiden suurkuluttajat on tylyimpiä
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset yliasialliset ihmiset, jotka eivät hyväksy erilaisesti käyttäytyviä ihmisiä. Heidän kanssaan on ahdistava olla.
Vinkki: Kuvittele heidät Vappupäivän iltana
"Olet feikki. Kun kerran ymmärrät, mitä se nt hakee ilmaisullaan, on pelkkää veetuilua vastata ja reagoida kirjaimellisesti. Eli toimit juuri sillä tavalla kierosti, mikä on tyypillistä nt ketkuilua."
Minulle on selitetty tilanteet jälkeenpäin. Kun on tullut haasteita, ne on jälkeenpäin käyty läpi ja analysoitu. Muistan kyllä minulle selitetyt tilanteet. Se ei tarkoita, että olisin osannut tulkita ne spontaanisti.
Toinen ongelma on se, että sosiaaliset tilanteet tulevat nopeasti. Et ehdi kelata päässäsi läpi kaikkia opeteltuja sääntöjä, vaikka ne olisi sinulle opetettu. Eli tilanne on jo ohi, kunnes muistat tulkintasäännön. Vertaa vaikkapa huonoon kielitaitoon. Et saa millään päähäsi, miten sanotaan "rautatieasema". Mutta kun tilanne on ohi, "rautatieasema" palautuu mieleesi.
Sinulla ei ole ilmeisesti tietoa siitä, että autisminkirjon henkilöille opetaan tilanteiden tulkintaa. Eli kirjon henkilö kuvailee tilanteen, ja neurotyypillinen henkilö tulkitsee sen hänelle.
"Kun kerran ymmärrät, mitä se nt hakee ilmaisullaan, on pelkkää veetuilua vastata ja reagoida kirjaimellisesti."
Spontaanisti tulee reagoitua kirjaimellisesti. Myöhemmin kun tilannetta analysoi toisen henkilön (neurotyypillisen) kanssa, siihen löytyy uusia näkökulmia. Tämä ei tarkoita, että pääsisit samaan näkökulmaan yksin.
Sinulla ei ole minkäänlaista ymmärrystä autisminkirjoon. Eikä sosiaalisiin tilanteisiin. Sosiaaliset tilanteet tulevat nopeasti, ja niihin joutuu reagoimaan nopeasti. Tällöin jokainen reagoi itselleen luontaisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kaunis ja hoikka autistinainen ja mua ainakin vihaa eniten kaikki lihavat keski-ikäiset helttakaulaiset naiset, koska kokevat ilmeisesti itsensä jollakin tavoin huonommaksi ja siksi kohtelevat törkeästi.
Jospa olet itse käyttäytynyt ylimielisesti ja töykeästi ja vastaavat samalla mitalla. Tekstisi ei ainakaan anna kovin mairittelevaa kuvaa luonteestasi.
Kirjoittaisitko itse kauniisti sinua kiusanneista anonyymillä nettipalstalla?
Tuskin!
Se joka lähtee ilkeyden tielle ilmaisee huonolla käytöksellään olevansa avoin vastailkeydelle. Kiusaajista saakin sanoa rumasti!
Sellaiset joista tulee narsistivibat.