Kanssa-autisteille kysymys: millaiset ihmiset ovat teitä kohtaan tylyimpiä?
Oletteko huomanneet jotain yhtäläisyyksiä nuivasti kohtelevissa ja kielteisesti suhtautuvissa? Entä millaisilta ihmisiltä saatte hyvää kohtelua?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa te saatanan erityiset voisitte joskus edes ESITTÄÄ empatiaa. Vaikka ette kykene sitä ihmisiä kohtaan tuntemaan.
Eivät kaikki ajattele ja toimi samoin. Empatia on ihan mahdollinen autustille. Myös neurotyypillisissä on ihmisiä, joille empatia on vaikeaa. Empatia esittäminen tosin on useimmiten neurotyypillisten oire kuin autististisen, joten kysynkin, miksi haluat keinotekoisen tunteilmaisun?
Käytöstavat ovat opeteltuja. Olit sitten autisti tai et.
Empatia ja käytöstavat toki myötäilevät toisiaan, mutta eivät ole toistensa synonyymit ja tarkoita siten samaa asiaa.
Tunnistanet kuitenkin, että milloin toinen ihminen on oikeasti kiinnostunut kertomastasi ja milloin hän vain on kohtelias, koska niin on opetettu. Myös autistit voivat oppia käytöstapoja eri tilanteissa tai olla oppimatta, kuten neurotyypillisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Oon kaunis ja hoikka autistinainen ja mua ainakin vihaa eniten kaikki lihavat keski-ikäiset helttakaulaiset naiset, koska kokevat ilmeisesti itsensä jollakin tavoin huonommaksi ja siksi kohtelevat törkeästi.
Jospa olet itse käyttäytynyt ylimielisesti ja töykeästi ja vastaavat samalla mitalla. Tekstisi ei ainakaan anna kovin mairittelevaa kuvaa luonteestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei autisti yleensä edes tajua, jos hänelle v1ttuillaan.
Autisti voi tajuta ihan ja enemmän kaiken muttei välitä samalla tavalla kuin se neuronormaali.
Juuri näin. Lähinnä myötähävettää jonkin random ääliön piikittely, joka on juuri sillä tasolla mitä tyhmältä voi odottaakin. Ei viitsi olla huomaavinaan, koska on vaan niin massiivisen noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kaunis ja hoikka autistinainen ja mua ainakin vihaa eniten kaikki lihavat keski-ikäiset helttakaulaiset naiset, koska kokevat ilmeisesti itsensä jollakin tavoin huonommaksi ja siksi kohtelevat törkeästi.
Taitaa johtua siitä kun olet töykeä muille.
Sinäkö et ole? Eri
Sanoinko nyt ilkeästi?
Vastaa mikä tässä oli ilkeäää?
Taitaa johtua siitä kun olet töykeä muille.
Vierailija kirjoitti:
Neurotyypilliset naiset. Ei se toteamus että autistitytön pahin vihollinen on oma äiti ole täysin ilman totuuspohjaa. Ei siksi että neurotyypillinen äiti olisi tahallaan paha, mutta se kuilu kommunikoinnissa aiheuttaa niin paljon ymmärtämättömyyttä puolin ja toisin, ettei siitä hyvää seuraa. Ihan kuten jos autistiäidillä olisi neurotyypillinen tytär, niin samoin siinä äiti olisi tyttären pahin vihollinen helposti, ihan samoin siinä se toistensa ymmärtäminen on olematonta.
Toinen ryhmä on sovinsistiset miehet. Heidän mielestään naispuolisena pitäisi olla kiinnostunut kaikesta heidän mielestään tyhmästä kuten meikeistä eikä suinkaan osata sähkötöitä.
Kolmas ryhmä on kateelliset. Tosin he ovat ihan kaikkia kohtaan tylyjä, joten vähän niin ja näin voiko heitä ottaa tähän.
💙Todella hyvä kommentti!👋💙
Veit sanat suustani kirjoittaja 4. Statusihmiset. Juuri tuollaista se on.terv. keskivaikea aspenger nainen ja ps naisiahan ei juuri arvosteta
Helttaleuaksi nimittävä saattaa
olla trollin provokommentti fiksujen aitojen
kommenttien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa te saatanan erityiset voisitte joskus edes ESITTÄÄ empatiaa. Vaikka ette kykene sitä ihmisiä kohtaan tuntemaan.
Autisti osoittaa empatiaa eri tavalla kuin neurotyypillinen. Siksi he eivät tunnista toistensa empatiaa ja kokevat toisen osapuolen tylyksi tai ilkeäksi. Sama siis toimii kumpaankin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei autisti yleensä edes tajua, jos hänelle v1ttuillaan.
Autisti voi tajuta ihan ja enemmän kaiken muttei välitä samalla tavalla kuin se neuronormaali.
Juuri näin. Lähinnä myötähävettää jonkin random ääliön piikittely, joka on juuri sillä tasolla mitä tyhmältä voi odottaakin. Ei viitsi olla huomaavinaan, koska on vaan niin massiivisen noloa.
Olen monesti miettinyt, että ymmärtääköhän nämä ihon alle pyrkivät kiusankappaleet sitä, kuinka idiootin kuvan antavat itsestään. On tullu nähtyä vaikka minkälaista sirkusta, kun kiusankappaleella alkaa pää hajota siihen, etten jaksa provosoitua😅
Olen keskivertoa hiljaisempi nainen ja koko ikäni olen saanut kuulla siitä ihmettelyä. Naiset oudoksuvat minua, ja miehiltä on tullut kritiikkiä siitä, kun en käyttäydy "kuten naisen kuuluisi".
Naiselta siis odotetaan ilmeisesti sitä, että pitää sosiaalista ilmapiiriä yllä ja keskustelun käynnissä.
Tietääkseni olen neurotyypillinen.
Vierailija kirjoitti:
Autistiretardit taas palstalla ulisemassa 🤣
Sinä mukaan luettuna?
Vierailija kirjoitti:
Kouluttamattomat köyhät ovat typeryksiä. Uskovaiset ovat ystävällisiä.
T: ateisti homoseksuaali?
No en tiedä, minulla on kuitenkin käytöstavat hallussa, joten kyllä minua ihan hyvin yleensä kohdellaan normaalien ihmisten toimesta. Jotkut juopot ja sekopäät sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Se on näin ei-autistin näkökulmasta ihan perseestä että nykyään aina selitellään ja puolustellaan käytöstä ja tekoja sillä että on autisti tai nepsy.
Olen lievästi kirjolla, ja pakko sanoa, että olen kanssasi samaa mieltä. Nuorempana olin ongelmissa, mutta nyt kypsemmällä iällä olen adaptoitunut oikein hyvin neurotyypillisten maailmaan. En odota erikoiskohtelua tai erityisempää ymmärtämistä. Huonon käytöksen selittely diagnoosilla vain syventää ennakkoluuloja. Ei näin!
Pienten yhteisöjen jäsenet ja pikkupaikkakunnilla asuvat, kaupungissa tai keskellä ei mitään saa olla enemmän rauhassa.
Ikäryhmistä teinit ovat aikanaan olleet kaikkein julmimpia, nyt myöhemmin aikuisena yli 50-vuotiaat. Kumpikaan ryhmä ei todennäköisesti ole tottunut erilaisuuteen.
Lisäksi olen kuullut, että naisautisteille kaikkein tylyimpiä ovat miehet ja miesautisteille naiset.
Vierailija kirjoitti:
Pienten yhteisöjen jäsenet ja pikkupaikkakunnilla asuvat, kaupungissa tai keskellä ei mitään saa olla enemmän rauhassa.
Ikäryhmistä teinit ovat aikanaan olleet kaikkein julmimpia, nyt myöhemmin aikuisena yli 50-vuotiaat. Kumpikaan ryhmä ei todennäköisesti ole tottunut erilaisuuteen.
Lisäksi olen kuullut, että naisautisteille kaikkein tylyimpiä ovat miehet ja miesautisteille naiset.
En kyllä voi yhtään allekirjoittaa tuota, että naisautisteilla tylyimpiä ois miehet ja toisinpäin. Mun oma kokemus sekä se, mitä olen muita tarkkaillut, kertoo ihan päinvastaista.
Sellaiset ällöttävää ylisosiaaliset ihmiset, jotka olevinaan ovat mukavia. Eivät kuitenkaan hyväksy erilaisuutta keneltäkään, eivätkä kykene ymmärtämään, että kaikki eivät vaan jaksa heidän kuormittavaa ja voimat vievää seuraansa. He imevät kaiken sosiaalisuuden viimeisetkin rippeet puhumalla jatkuvasti itsestään, tai puhumalla muista pahaa. Omaa elämää eletään vähän kuin muiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ällöttävää ylisosiaaliset ihmiset, jotka olevinaan ovat mukavia. Eivät kuitenkaan hyväksy erilaisuutta keneltäkään, eivätkä kykene ymmärtämään, että kaikki eivät vaan jaksa heidän kuormittavaa ja voimat vievää seuraansa. He imevät kaiken sosiaalisuuden viimeisetkin rippeet puhumalla jatkuvasti itsestään, tai puhumalla muista pahaa. Omaa elämää eletään vähän kuin muiden kautta.
Just nämä ovat niitä pahimpia! Eivät tajua että kaikki eivät jaksa heidän överiä ekstroverttiuttaan ja häsläämistään.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskivertoa hiljaisempi nainen ja koko ikäni olen saanut kuulla siitä ihmettelyä. Naiset oudoksuvat minua, ja miehiltä on tullut kritiikkiä siitä, kun en käyttäydy "kuten naisen kuuluisi".
Naiselta siis odotetaan ilmeisesti sitä, että pitää sosiaalista ilmapiiriä yllä ja keskustelun käynnissä.
Tietääkseni olen neurotyypillinen.
Sama juttu minulla, itselläni tosin on melko varmasti Asperger. En myöskään aina hymyile tai puhu tarpeeksi korkealla ja "kysyvällä" äänellä kuten monet naiset tekevät ollessaan ystävällisiä. Enkä naura miesten jutuille vain miellyttääkseni. Joitakin ihmisiä selvästi häiritsee tämä, eivätkä he siksi halua kommunikoida kanssani. Miehiltä sama käytös kyllä hyväksytään.
Yhtä totta kuin väite että neurotyypillisiltä puuttuu kaiken maailman todellisuuden lukemisen taito. Eli pieni ryhmä tietystä porukasta, jotka tulee selkeästi huomatuksi, mutta ei todellakaan kaikki. Suurin osa neurotyypillisistä osaa käyttää korviaan ja suutaan samassa suhteessa kuin niiden määrä on päässä. Sitten on ne, jotka eivät kuuntele yhtään, ovat jo etukäteen päättäneet että jokin asia on tietynlainen, eikä heitä kiinnosta yhtään ettei asia ole lainkaan niin, eivätkä kuuntele. Näissä tapauksissa voisi aloittaa puhumisen neurotyypillisyyden häiriöstä, että he ovat syvästi neurotyypillisiä.
Täytyy myöntää että henkilö jolle vastaan vaikuttaa kuuluvan näihin neurotyypillisyyden häiriöstä kärsiviin; hyvin ahdas käsitys millaisia tietyn ryhmän ihmiset ovat, eikä taida kiinnostaa yrittääkään laajentaa ymmärrystään. Suurin osa neurotyypillisistä kuitenkin yrittää ottaa asioista vähän enemmän selvää, vaikkei asiaa ymmärtäisikään tai osaa suhtautua neutraalin hyväksyvästi kun johonkin vanhaan käsitykseen tulee uutta tietoa ja ymmärrystä.