Säästäminen on kielletty toimeentulotuella elävällä Mari Myllynevalta - tällaista on arki tukien kanssa
Toimeentulotukea saavan äidin kirje Kelalle
Kelan myöntämää perustoimeentulotukea saa Suomessa yli 350 000 ihmistä. Vähäkyröläinen Mari Myllyneva odottaa Kelan tukipäätöstä, eikä vielä tiedä millainen joulu perheelle on tulossa.
Mari Myllyneva kaivaa esiin läppärinsä ja nostaa sen keittiön pöydälle. On se aika kuukaudesta, jolloin pitää täyttää toimeentulotukihakemus.
Myllyneva avaa pienen keltaisen kierremuistionsa. Siellä on kaikki. Jokaisen kuukauden tulot ja menot eurolleen muistiiin kirjoitettuna. Tulevien kuukausien tiedossa olevat menot omilla sivuillaan ennakoituina.
Tällaista on toimeentulotukiperheen arki, pilkuntarkkaa laskentaa.
Yle kysyi syksyllä yleisöltä, millaista on arki, kun joutuu elämään toimeentulotuen varassa. 41-vuotias neljän lapsen yksinhuoltaja Mari Myllyneva oli yksi 400 vastanneesta.
Kaikki tulot ja menot on ajateltava etukäteen. Kunakin viikkona ja päivänä käytettävissä olevat rahat on laskettava, jotta ei käytä enempää kuin mihin on varaa, Myllyneva selittää.
Perheen tulot kertyvät lasten isien maksamista elatusmaksuista, lapsilisistä, asumistuesta ja työmarkkinatuesta.
Kommentit (678)
Mä en ymmärrä miksi hän teki vielä nuo kaksi nuorinta lasta kun hän oli jo tehnyt kaksi lasta eri miehille . Harvalla keskituloisellakaan on varaa elättää neljää lasta vaan yhden tai Max kahdenkin lapsen elättäminen tekee tiukkaa
Vierailija kirjoitti:
Mitä kylvää sitä leikkaa.
No ainakin pirttiviljelyä on harrastettu. Missä isä?
Vierailija kirjoitti:
"Myllyneva on laskenut, miltä talous näyttäisi, jos hänellä olisi työ ja 2 200 euron kuukausipalkka.
Jos saisin palkan, asumistuen, lapsilisät ja elatusmaksut niin käytettävissä olisi 1 000 euroa enemmän kuukaudessa kuin nyt tuilla eläessä."
Saako töissäkäyvä ihminen asumistukea?
Aika moni pienituloinen saa.
LouLou kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi hän teki vielä nuo kaksi nuorinta lasta kun hän oli jo tehnyt kaksi lasta eri miehille . Harvalla keskituloisellakaan on varaa elättää neljää lasta vaan yhden tai Max kahdenkin lapsen elättäminen tekee tiukkaa
Toivottavasti et ole huolissasi matalasta syntyvyydestä ja suomalaisten katoamisesta sukupuuttoon! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenteon lisäksi huomion kiinnitti tuo vanhan talon remontointihaave vaikka henkilö on jo nyt masentunut, uupunut ja rahaton. Jotenkin irrallaan todellisuudesta ja tunnepohjalla mennään, kyllä elämä kantaa eli yhteiskunta maksaa.
Kai köyhä ja masentunutkin saa jostain haaveilla? Ehkä hän pääsee töihin, tuolla vanhat talot on lähes ilmaisia. Ja kun pari vanhinta poikaa on pian omillaan, voi talohaave hyvinkin toteutua lähivuosina. Ehkä hän löytää uuden hyvän miehen joka on töissä ja kätevä käsistään?
Uutta miestä ja lisää lapsia tuossa juuri kaivataankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Undulaatit, osamaksut, Klarna, Temu. Ei mulla muuta.
Jep jep. Undulaattien siemenet varmaan nyt se ongelma. Ja mikä vika klarnassa ja Temussa? Kun ei ole varaa ostaa kalliilla ostetaan Temusta halvalla, siis tarpeellisia ja hyödyllisiä asioita, ja maksetaan Klarnalla, koska se on turvallisin keino maksaa Temussa. En itsekään koskaan tilaa mitään mistään kuin Klarnalla. Siinä voi tiukan paikan tullen siirtää eräpäivää ja maksaa erissä.
Eli mikä sun ongelma tässä nyt olikaan? Varsinkin nuo teinipojat tarvitsee kaikenlaista härpäkettä, ei köyhällä ole niitä varaa Suomesta ostaa.
Mulla on nyt jo aikuinen poika joka oli hetki sitten teinipoika. Ei hän mitään härpäkkeitä jatkuvasti tarvinnut. Monet teinit toki pyytää ja vonkuu, mutteivät ne kuole tai jää kehittymättä jos ei tule uusia härpäkkeitä koko ajan. Härpäkkeet eivät ole mikään ihmisen perustarve, ja toimeentulotuki ei ole tarkoitettu sellaisten osteluun.
Ja jokainen vähänkään fiksu tietää että niistä pienistä puroista kasvaa suuret virrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Undulaatit ovat hyvin edullisia lemmikkejä. Linnut eivät maksa nontaa kymppiä ja niiden ruoka on halpaa.
Temusta tilaamisen ymmärtää jos perheellä on hyvin pienet tulot. Ei silloin pysty tukemaan kotimaan kauppiaita, vaan on pakko ostaa sieltä mistä saa halvalla.
Mikään pakko ei ole Temusta tilata. Tässä korostuu vain länsimainen kulutushulluus, aina minulla pitäisi olla oikeus saada kaikkea kivaa juuri nyt ja heti, vaikkei rahaa edes ole.
Onhan tuo voinut tilata vaikka lapsille jotain askartelukamaa tai muuta tarvetta. Vaikka köyhä olisikin eikä kysymys olisi hengenpitimistä, niin olisi silti kiva, että lapsella on edes värikynät jos tykkää piirtää.
Mihin ihminen tarvitsee tukia, jos säästössä on rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että kokonaan yhteiskunnan tuilla elävät uhriutuvat sillä ettei saa olla ylimääräistä rahaa säästössä. Miten vaikeaa se on käsittää että toimeentulotuki ei ole mikään kansalaispalkka? Se on tilapäinen tuki äärimmäiseen hätään elämäntilanteen muutoksen yhteydessä, eikä mikään jatkuva rahasampo jolla ylläpidetään Corollat, Temut, kulutusluotot ja undulaatit. Jos on ylimääräistä rahaa säästössä, niin ne käytetään ensin ennen kuin haetaan mitään tukia.
Miten te ihmiset jaksatte trollailla tätä samaa pskaa aina vain? Ihan käsittämätöntä.
Mitä trollailua tuossa oli? Pelkkiä faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Undulaattien siemenet varmaan nyt se ongelma. Ja mikä vika klarnassa ja Temussa? Kun ei ole varaa ostaa kalliilla ostetaan Temusta halvalla, siis tarpeellisia ja hyödyllisiä asioita, ja maksetaan Klarnalla, koska se on turvallisin keino maksaa Temussa. En itsekään koskaan tilaa mitään mistään kuin Klarnalla. Siinä voi tiukan paikan tullen siirtää eräpäivää ja maksaa erissä.
Eli mikä sun ongelma tässä nyt olikaan? Varsinkin nuo teinipojat tarvitsee kaikenlaista härpäkettä, ei köyhällä ole niitä varaa Suomesta ostaa.
Ongelma on juuri tuossa asenteessa, kun ei ymmärretä että niistä pienistä yksittäisistä maksuista kertyy iso potti. Yhdet linnunsiemenet sinne ja pienet osamaksut tuonne, yhtäkkiä onkin koko tuki h
Mitä se sulle kuuluu mitä ovat ostaneet? Temusta saa kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä, huonekaluista mattoihin ja tietokoneisiin. Voi olla vaatettakin, vaikka itse en ostaisi lapsille vaatteita sieltä, mutta jos kirpputori ja Temu on vaihtoehdot, kyllä lapset aina tarvitsee jotain. Köyhä saa olla kiitollinen jos jostain saa osamaksulla jotain, monet työssäkäyvätkään eivät pysty muuten tekemään hankintoja. Minä maksoin pari vuotta sitten 2500€ maksavan auton osamaksulla, ja olin töissä.
Incelit täällä katkeria muiden lapsista, kun itsellään ei edes mahdollisuutta satunnaiseen seksiin naisen kanssa.
Siis täh, tuolla on tuet 2500 kuussa ja itkee lehdistölle miten hankalaa on pienituloisena. Minulla on nettotulot 3500 kuussa, josta jää käteen bruttona tuo sama 2500. Olen pitänyt itseäni hyvätuloisena. Tulkaa yle tekemään itkujuttu minustakin?
Vierailija kirjoitti:
Linnut kuluttaa tosi vähän. Meillä on samanlaisia pienlintuja ja niiden ruokaan menee 5 e/kk. Vaikka olisi köyhä niin sen säästää vaikka syömällä itse vähemmän. Osamaksut/klarna heillä on varmaan siksi, että jotain on pakko hankkia, mutta ei ole sillä hetkellä rahaa. Lapsien talvitamineita esim. Temua en ymmärrä, mutta se taitaa olla juurikin köyhien juttu, kun halvalla ostavat. En tiedä onko hankinnat välttämättömiä.
On se huvittavaa miten nykyään tukiloisien mielestä köyhissä maissa riistotyöllä tuotettu Temu-roina on jokin suomalaisten ihmisoikeus 😆 Itse ei tietenkään suostuta matalapalkkatöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenteon lisäksi huomion kiinnitti tuo vanhan talon remontointihaave vaikka henkilö on jo nyt masentunut, uupunut ja rahaton. Jotenkin irrallaan todellisuudesta ja tunnepohjalla mennään, kyllä elämä kantaa eli yhteiskunta maksaa.
Kai köyhä ja masentunutkin saa jostain haaveilla? Ehkä hän pääsee töihin, tuolla vanhat talot on lähes ilmaisia. Ja kun pari vanhinta poikaa on pian omillaan, voi talohaave hyvinkin toteutua lähivuosina. Ehkä hän löytää uuden hyvän miehen joka on töissä ja kätevä käsistään?
Miksi oletat automaattisesti että hän on hetero?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä valinnat jatkuvat kuten ennenkin ja henkilö uupuu enemmän. Haaveilla saa, mutta taustalla pitää olla arkijärki, mikä näissä tuppaa unohtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun käyttää osamaksuihin 540e kuukaudessa, on vähän turhaa itkeä rahan vähyyttä. 3 eri babydaddya ja artesaanin koulutus eivät ole olleet kohtalon sanelemaa vaan oma päätös. Roskiin tämä tyyppi.
Mene itse roskiin rumasti puhuja.
Joo omia valintoja, mutta hän vaikuttaa silti rakastavalta, jonka lapsista pidetään huolta. Hän on sentään tehnyt 4 lasta, jotka on tulevaisuuden toivoja. Kuinka monta lasta sulla on?
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Toivottavasti et ole huolissasi matalasta syntyvyydestä ja suomalaisten katoamisesta sukupuuttoon! :D
Tuon naisen esimerkillä yksikään noista lapsista ei tule olemaan työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Tuleekohan lapsista yhteiskunnan tukipilareita ja tunnollisia veronmaksajia tuolla taustalla, mitäs veikkaat? -eri