Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi päiväkodin työntekijät ja koulun opettajat valittaa Joululahjoistaan?

Vierailija
13.12.2024 |

Usein saa lukea erilaisten facebook-ryhmien keskusteluista, iltapäivälehdistä, netin keskustelupalstoilta ym. miten päiväkodin lastenhoitajat ja opettajat ja koulun opettajat valittaa siitä, miten on taas saanut huonon joululahjan ryhmän/luokan lapsilta/perheiltä. Taas on tullut lahjaksi muki, vaikka mukeja on ennestään kaappi täynnä, onpa rasittavaa! Joku äiti leipoi lahjaksi joulukakun, mutta yök en syö toisten leipomaa, täynnä ällöbakteereja. Joku antoi tuikkukupin, miten kehtasi, niitäkin on jo kaapit täynnä. Ja entä sitten se Pandan konvehtirasia, se se vasta loukkasi, kun niitä tulee aina ainakin 12 kpl, vaikka laihdutan, eikä sukulaisillekaan jaksa niitä enää raahata. 

Mihin on kadonnut joulumieli ja ilo siitä, että ylipäätään muistetaan jouluna jollain pikkupaketilla? Miten lahja voi olla kamala? Sen takanahan on kaunis ajatus eikä ihmiset nyt mitään oikeita hirvityksiä anna, vaan pientä kivaa, joka kelpaisi kyllä melkein kenelle muulle vain. Itse olen sote-alalla ja saan potilailta välillä suklaata, pienen kukan tai kuusen koristeen, ja kaikki niistä ovat aina ilahduttaneet ja jokainen jäänyt mieleen, jokaisen suklaan olen myös syönyt.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. tässä uutisessa näin https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mita-lahjaksi-opettajille-ja-paivak…

Opettajat ja hoitajat saavat aina niin paljon samanlaisia. Sen sijaan yhdessä voitaisiin sijoittaa vaikka isompaan kukkakimppuun tms. Pääasia että ei mitään turhaa krääsää!" Ei turhia lahjoja, kiitos

Ap

Oikein hyvä idea. 

Niinkö? Mitä se turha krääsä sitten on? Joku rakastaa Kivi-tuikkuja, joillekin ne kai on turhaa krääsää. Joku tykkää kattaa kauniisti lautasliinojen avulla ja ilahtuu lautasliinoista, joillekin ne kai on turhaa krääsää. Jne. Ap

Vierailija
22/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan valita, aloittaja on keksinyt koko jutun. 

En ole keksinyt. Käypäs lukemassa vaikkapa faceryhmien keskustelua aiheesta, niin siellä on aina useampi vaka-työntekijä valittamassa huonoista, vääränlaisista tai muuten epäkiinnostavista lahjoista. Pikaisella googlaamisella löydät myös uutisjuttuja, missä opet valittaa saamistaan lahjoista. Ap

Joo. Mulle myös tuttu pariskunta, joista toinen osapuoli työskenteli päiväkodissa ja koulussa, valitti lahjoista. Niitä on kuulemma ihan turha antaa, koska niillä ei kuitenkaan mitään tee ja kaikkea on jo liikaa. Pahimpia ovat kukat, kun niitä ei voi kovin monta roudata kotiin samana päivänä, vaan moni kuulemma joutuu jättämään ne työpaikalle kuihtumaan loman ajaksi. Ja että opettajat yleensä menevät suoraan koulusta vielä yhdessä juhlimaan, minkä vuoksi niitä lahjoja ei voi viedä kotiin suoraan. Ja jos ne saa kuljetettua kotiin, niin säilytystila ei meinaa riittää.

Ehkä oli kateutta tämä juttu. En tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten oli suosittua tehdä lahjaksi päikkyyn hoitajille lumiukkosoppaa. Kullekin oma pieni. Mutta niistä kuulin jälkikäteen, että ei ollutkaan mieleen, kun eivät olleet kaupan avaamattomia pakkauksia, vaan osittain itse tehtyä. 

Vierailija
24/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. tässä uutisessa näin https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mita-lahjaksi-opettajille-ja-paivak…

Opettajat ja hoitajat saavat aina niin paljon samanlaisia. Sen sijaan yhdessä voitaisiin sijoittaa vaikka isompaan kukkakimppuun tms. Pääasia että ei mitään turhaa krääsää!" Ei turhia lahjoja, kiitos

Ap

Oikein hyvä idea. 

Niinkö? Mitä se turha krääsä sitten on? Joku rakastaa Kivi-tuikkuja, joillekin ne kai on turhaa krääsää. Joku tykkää kattaa kauniisti lautasliinojen avulla ja ilahtuu lautasliinoista, joillekin ne kai on turhaa krääsää. Jne. Ap

Ja ainahan "turhan krääsän" voi vaikka myydä kirpparilla. Sää käyttörahaa.

Vierailija
25/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taas ymmärrä, miten ap kehtaa haukkua kokonaisen ammattiryhmän, jonkun yhden yksittäisen ihmisen typerän kommentin vuoksi. Ja senkin kommentin on oikeasti voinut somessa kirjoittaa ihan kuka vain, joka ei ole välttämättä toiminut päivääkään opettajana tai varhaiskasvattajana. Eiköhän suurin osa opettajista ole kiitollisia kaikista saamistaan lahjoista. Eivät varmasti odota saavansa mitään.

Vierailija
26/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten oli suosittua tehdä lahjaksi päikkyyn hoitajille lumiukkosoppaa. Kullekin oma pieni. Mutta niistä kuulin jälkikäteen, että ei ollutkaan mieleen, kun eivät olleet kaupan avaamattomia pakkauksia, vaan osittain itse tehtyä. 

Mitä on lumiukkosoppa? En ole kuullut sellaisesta aiemmin.

Vierailija
27/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä antanut opettajille mitään lahjoja. Eihån kukaan munkaan työpaikalle lahjoja kiikuta. 

Vierailija
28/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten luokilla aina kerätty opelle lahjakortit jonnekin. Ne osallistuu jotka haluaa ja pystyy, lahja annetaan aina koko luokan nimissä. Varmaan laitonta mut ehkä opet ei niistä huutele missään. 

Omat lapseni ovat vielä päiväkodissa, mutta heille se juttu on se, että saa itse antaa ryhmän aikuisille oman lahjan, jonka on itse valinnut tai tehnyt. Antamisen ilo siis. Se lahja ei ole minulta huoltajalta vaan lapselta itseltään. Ei tuollainen huoltajien keräämä yhteinen lahjakortti ole ollenkaan sama asia lapsen mielestä. Ap

Vierailija
29/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en taas ymmärrä, miten ap kehtaa haukkua kokonaisen ammattiryhmän, jonkun yhden yksittäisen ihmisen typerän kommentin vuoksi. Ja senkin kommentin on oikeasti voinut somessa kirjoittaa ihan kuka vain, joka ei ole välttämättä toiminut päivääkään opettajana tai varhaiskasvattajana. Eiköhän suurin osa opettajista ole kiitollisia kaikista saamistaan lahjoista. Eivät varmasti odota saavansa mitään.

En minä nyt sentään koko ammattiryhmää haukkunut! En tainnut itseasiassa haukkua ketään, kunhan ihmettelin joidenkin epäkohteliaita puheita. Ap

Vierailija
30/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on lumiukkosoppa? En ole kuullut sellaisesta aiemmin.

Sellofaanipussiin tai lasipurkkiin kaadetaan pohjalle kaakaojauhetta ja päälle vaahtokarkkeja, myös karkkikeppi, ja ulkopuoli koristellaan näyttämään lumiukolta. Eli kaakaoainekset.

Vierailija
31/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kasvattanut lapsena omilla rahoilla ostamaani lasitettuun kukkaruukkuun appelsiinipuun taimen siemenestä ja annoin sen luokanvalvojalle. Hän piti oikein julkisen puheen miten ei arvosta tuollaisia lahjoja.

No, en oppinut. Olin äärimmäisen köyhä ja vein suklaalevyn lasteni tarhanopettajille vikana päivänä ennen joulua, kun ei ollut muutakaan. Ajattelin, että voisivat syödä sen yhdessä vaikka kahvin kanssa, tai jotain. Sain kuunnella kuinka lastani läksytettiin, mitenkä tarhantädille ei riitä joululahjaksi suklaalevy jaettavaksi kollegoiden kesken. Olisi pitänyt syödä itte suklaat, olin vakavasti aliravittu. 

En vie enää ikinä mitään, vaikka taloudellinen tilanne onkin parantunut ja ihmiset erit. 

Vierailija
32/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä taivas ihmisten kiittämättömyyttä! Näillä valittajilla lienee elämässä kaikki huippuhyvin kohdallaan kun jopa lahjasta kehdataan valittaa!!

Itse olen kyllä ollut todella kiitollinen muistamisesta. On tullut itse piirrettyä korttia (lapsen tarrakuvalla, paras ylläri 🥰), joululukkia. Suklaata, sisustuskaupoista pieniä juttuja. 

Itsekin olen omien lasten päiväkodin työntekijöitä ja  kerhonohkaajia sekä opettajia muistanut. Kaunis tapa minusta ja ajatus ehdottomasti tärkein Se että tulee huomioiduksi, kiitetyksi

Vierailija
33/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten luokilla aina kerätty opelle lahjakortit jonnekin. Ne osallistuu jotka haluaa ja pystyy, lahja annetaan aina koko luokan nimissä. Varmaan laitonta mut ehkä opet ei niistä huutele missään. 

Omat lapseni ovat vielä päiväkodissa, mutta heille se juttu on se, että saa itse antaa ryhmän aikuisille oman lahjan, jonka on itse valinnut tai tehnyt. Antamisen ilo siis. Se lahja ei ole minulta huoltajalta vaan lapselta itseltään. Ei tuollainen huoltajien keräämä yhteinen lahjakortti ole ollenkaan sama asia lapsen mielestä. Ap

Niin, et siis halua muistaa lapsesi hoitajia joulun alla ja tunnet siitä huonoa omaa tuntoa. No, käske lapsen askarrella joulukortti. Ongelma ratkaistu, eikä tarvitse koko ammattikuntaa haukkua "kun opettajat ovat niin kiittämättömiä" 

Vierailija
34/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on valinnut lahjat ja sen vievätkö vai ei. Joskus olen ajatellut ettei ope välttämättä arvosta, mutta minulle tärkeämpää on lapsen antamisen ilo kuin se mitä ope miettii. Toivottavasti tympääntyneet ammattilaiset pitävät poikansa kuitenkin. Lahjan odottaminen on röyhkeyttä.

Vierailija
35/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, et siis halua muistaa lapsesi hoitajia joulun alla ja tunnet siitä huonoa omaa tuntoa. No, käske lapsen askarrella joulukortti. Ongelma ratkaistu, eikä tarvitse koko ammattikuntaa haukkua "kun opettajat ovat niin kiittämättömiä" 

Sanon nyt vielä kerran, että en haukkunut koko ammattikuntaa, enkä haukkunut itseasiassa ketään. Sitten en uudelleen enää samaa jaksa toistaa, vaikka miten haluaisit vielä sanojani vääristellä.

Ja molemmat lapseni vievät kaikille ryhmiensä aikuisille lahjat. Näitä aikuisia on yhteensä kahdeksan, koska ovat eri ryhmissä. Kaikki lahjat on kivoja ja kunnollisia ja hyvällä mielellä ne heille viemme, sekä lapseni että minä itse iloitsemme niiden antamisesta, ja vaikka ne lapsilta onkin niin olen auttanut niiden hankkimisessa toimimalla mm. maksumieheni (ja senkin mielelläni tein). Ap

Vierailija
36/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan valita, aloittaja on keksinyt koko jutun. 

En ole keksinyt. Käypäs lukemassa vaikkapa faceryhmien keskustelua aiheesta, niin siellä on aina useampi vaka-työntekijä valittamassa huonoista, vääränlaisista tai muuten epäkiinnostavista lahjoista. Pikaisella googlaamisella löydät myös uutisjuttuja, missä opet valittaa saamistaan lahjoista. Ap

Joo. Mulle myös tuttu pariskunta, joista toinen osapuoli työskenteli päiväkodissa ja koulussa, valitti lahjoista. Niitä on kuulemma ihan turha antaa, koska niillä ei kuitenkaan mitään tee ja kaikkea on jo liikaa. Pahimpia ovat kukat, kun niitä ei voi kovin monta roudata kotiin samana päivänä, vaan moni kuulemma joutuu jättämään ne työpaikalle kuihtumaan loman ajaksi. Ja että opettajat yleensä menevät suoraan koulusta vielä yhdessä juhlimaan, minkä

Sitten kun ei mitään tulisi olisi pettynyt ja miettisi miksi en saanut mitään ja muut sai.

Vierailija
37/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kasvattanut lapsena omilla rahoilla ostamaani lasitettuun kukkaruukkuun appelsiinipuun taimen siemenestä ja annoin sen luokanvalvojalle. Hän piti oikein julkisen puheen miten ei arvosta tuollaisia lahjoja.

No, en oppinut. Olin äärimmäisen köyhä ja vein suklaalevyn lasteni tarhanopettajille vikana päivänä ennen joulua, kun ei ollut muutakaan. Ajattelin, että voisivat syödä sen yhdessä vaikka kahvin kanssa, tai jotain. Sain kuunnella kuinka lastani läksytettiin, mitenkä tarhantädille ei riitä joululahjaksi suklaalevy jaettavaksi kollegoiden kesken. Olisi pitänyt syödä itte suklaat, olin vakavasti aliravittu. 

En vie enää ikinä mitään, vaikka taloudellinen tilanne onkin parantunut ja ihmiset erit. 

Olipa törppöjä opettajia nuo!

Vierailija
38/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittaahan ne siitä työstäkin, ja hankalista vanhemmista, hankamista lapsista, melusta, liian pienestä palkasta jne. Joukon jatkoksi sopii kuin nenä päähän valittaa myös saamistaan lahjoista.

Vierailija
39/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt lässytä vastaan. Avasit opettajien ja päiväkodin työntekijöiden haukkumisketjun otsikolla: " Miksi päiväkodin työntekijät ja opettajat valittaa joululahjoistaan". 

En ole koskaan kuullut yhdenkään opettajan tai päiväkodin työntekijän valittavan saamastaan joululahjasta. 

Vierailija
40/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen varhaiskasvatuksen opettajana ja ilahdun siitä, että lapsi ja perheet ovat kiitollisia ja haluavat muistaa lahjalla. En ymmärrä ihmisiä, jotka valittavat saamistaan lahjoista. Epäkohteliasta ja kertoo paljon ihmisestä itsestään. Pienille lapsillekin opetamme, että jos ei ole hyvää sanottavaa voi myös valita olla hiljaa.