Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi päiväkodin työntekijät ja koulun opettajat valittaa Joululahjoistaan?

Vierailija
13.12.2024 |

Usein saa lukea erilaisten facebook-ryhmien keskusteluista, iltapäivälehdistä, netin keskustelupalstoilta ym. miten päiväkodin lastenhoitajat ja opettajat ja koulun opettajat valittaa siitä, miten on taas saanut huonon joululahjan ryhmän/luokan lapsilta/perheiltä. Taas on tullut lahjaksi muki, vaikka mukeja on ennestään kaappi täynnä, onpa rasittavaa! Joku äiti leipoi lahjaksi joulukakun, mutta yök en syö toisten leipomaa, täynnä ällöbakteereja. Joku antoi tuikkukupin, miten kehtasi, niitäkin on jo kaapit täynnä. Ja entä sitten se Pandan konvehtirasia, se se vasta loukkasi, kun niitä tulee aina ainakin 12 kpl, vaikka laihdutan, eikä sukulaisillekaan jaksa niitä enää raahata. 

Mihin on kadonnut joulumieli ja ilo siitä, että ylipäätään muistetaan jouluna jollain pikkupaketilla? Miten lahja voi olla kamala? Sen takanahan on kaunis ajatus eikä ihmiset nyt mitään oikeita hirvityksiä anna, vaan pientä kivaa, joka kelpaisi kyllä melkein kenelle muulle vain. Itse olen sote-alalla ja saan potilailta välillä suklaata, pienen kukan tai kuusen koristeen, ja kaikki niistä ovat aina ilahduttaneet ja jokainen jäänyt mieleen, jokaisen suklaan olen myös syönyt.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt lässytä vastaan. Avasit opettajien ja päiväkodin työntekijöiden haukkumisketjun otsikolla: " Miksi päiväkodin työntekijät ja opettajat valittaa joululahjoistaan". 

En ole koskaan kuullut yhdenkään opettajan tai päiväkodin työntekijän valittavan saamastaan joululahjasta. 

No minä kyllä olen. Isäni vaimo on opettaja. Hän valittaa kotona joka joulu ja joka kevät miten tuli huonoja lahjoja. Jostain kalliista kukkakimpusta kerran oli tyytyväinen. 

Vierailija
42/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen varhaiskasvatuksen opettajana ja ilahdun siitä, että lapsi ja perheet ovat kiitollisia ja haluavat muistaa lahjalla. En ymmärrä ihmisiä, jotka valittavat saamistaan lahjoista. Epäkohteliasta ja kertoo paljon ihmisestä itsestään. Pienille lapsillekin opetamme, että jos ei ole hyvää sanottavaa voi myös valita olla hiljaa. 

En usko, että kukaan todellisuudessa valittaakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viekö mitään lahjoja ja kortteja.

Vierailija
44/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen varhaiskasvatuksen opettajana ja ilahdun siitä, että lapsi ja perheet ovat kiitollisia ja haluavat muistaa lahjalla. En ymmärrä ihmisiä, jotka valittavat saamistaan lahjoista. Epäkohteliasta ja kertoo paljon ihmisestä itsestään. Pienille lapsillekin opetamme, että jos ei ole hyvää sanottavaa voi myös valita olla hiljaa. 

Ei kai tämä mikään uskon asia ole? Itse tunnen muutaman opettajan (peruskoulupuolelta) ja kyllä he välillä valittavat joistain saamistaan lahjoista meidän läheisten kuullen. Eivät tosin varmastikaan oppilaiden tai huoltajien kuullen.

Vierailija
45/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuikkukupit ja mukit lahjoina pitäisi olla laittomia

Vierailija
46/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka haluaa 50 mukia kaappiinsa? Useimmat mukit on kamalia muutenkin. Eli aiheesta valittavat.

Vierailija
47/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää viekö mitään lahjoja ja kortteja.

Ei sinun ap tarvitse viedä yhtään mitään. Mutta paskan jauhanta on rumaa.

Vierailija
48/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Vierailija
49/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuikuthan on just kivoja.

Vierailija
50/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittaahan ne siitä työstäkin, ja hankalista vanhemmista, hankamista lapsista, melusta, liian pienestä palkasta jne. Joukon jatkoksi sopii kuin nenä päähän valittaa myös saamistaan lahjoista.

Menikö nyt hiukan ohi aiheen verrata keskustelua työssä esiintyvistä ongelmista valittamiseen saamastaan lahjasta? Varhaiskasvatuksen ongelmista pitää käydä keskustelua, muuten ei ole kohta ketään siellä töissä kenelle niitä lahjoja voisi viedä 

Vierailija
51/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Niitä on kaapit täynnä

Vierailija
52/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Niitä on kaapit täynnä

Ne on kauniita kun laittaa monta esille yhtä aikaa.

Vierailija
53/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ihmetellyt samaa. Voi tietenkin olla, että on pieni mutta kovaääninen valittajien joukko, ja suurin osa on iloisia kaikista lahjoista mitä saa. Mutta tuo valittajien joukko tahraa niiden muidenkin maineen. 

Vierailija
54/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Niitä on kaapit täynnä

Hyväntekeväisyyskirppiksillä niitä on tähän aikaan pöydät täynnä esillä. Kukaan ei niitä osta.

Vierailija
55/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Niitä on kaapit täynnä

Hyväntekeväisyyskirppiksillä niitä on tähän aikaan pöydät täynnä esillä. Kukaan ei niitä osta.

Voisihan joku ostaa opettajille lahjaksi, jos ovat aivan uusia.

Vierailija
56/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei halua kaappeihinsa kokoelmaa erilaisia mukeja. Niitä on mahdollisesti jo tarpeeksi

Vierailija
57/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen pakkomielle eräillä on tunkea lahjoja opettajille? Luettu liikaa Aku Ankkaa, jossa veljenpojat veivät opettajalle omenoita?

Vierailija
58/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tämä mikään uskon asia ole? Itse tunnen muutaman opettajan (peruskoulupuolelta) ja kyllä he välillä valittavat joistain saamistaan lahjoista meidän läheisten kuullen. Eivät tosin varmastikaan oppilaiden tai huoltajien kuullen.

Selittäkää joku lahjojen laittaja, miksi te niitä laitatte vaikka itsekin ymmärrätte, että eivät he niitä iankaikkisia tuikkukippoja ja muuta krääsää halua?

Ja milloin tuo tapa on tullut? Ei ollut minun kouluaikana viime vuosisadalla, ei lasteni kouluaikana eikä edes muutamia vuosia sitten, kun olin itse opettajana.

Vierailija
59/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuu se kitinä kun ei kukaan niille mitään lahjoja vie. 

Vierailija
60/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viimeisen työvuoteni "rikkaitten" alueella...tsissus.

Toi on myös verotuksellinen juttu tuo lahja, olikohan viisi euroa saisi olla.

Tuossa artikkelissa on asiasta.

https://www.verkkouutiset.fi/a/lv-nama-opettajille-annettavat-lahjat-ov…

Ei se nyt ihan noin pieni summa ole. Mutta muuten totta. Lapsen opettajalle kerättiin lahjakorttia, muut vanhemmat vain nyrpistelivät nenää, kun huomautin, ettei isoja lahjakortteja tulisi antaa.