Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi päiväkodin työntekijät ja koulun opettajat valittaa Joululahjoistaan?

Vierailija
13.12.2024 |

Usein saa lukea erilaisten facebook-ryhmien keskusteluista, iltapäivälehdistä, netin keskustelupalstoilta ym. miten päiväkodin lastenhoitajat ja opettajat ja koulun opettajat valittaa siitä, miten on taas saanut huonon joululahjan ryhmän/luokan lapsilta/perheiltä. Taas on tullut lahjaksi muki, vaikka mukeja on ennestään kaappi täynnä, onpa rasittavaa! Joku äiti leipoi lahjaksi joulukakun, mutta yök en syö toisten leipomaa, täynnä ällöbakteereja. Joku antoi tuikkukupin, miten kehtasi, niitäkin on jo kaapit täynnä. Ja entä sitten se Pandan konvehtirasia, se se vasta loukkasi, kun niitä tulee aina ainakin 12 kpl, vaikka laihdutan, eikä sukulaisillekaan jaksa niitä enää raahata. 

Mihin on kadonnut joulumieli ja ilo siitä, että ylipäätään muistetaan jouluna jollain pikkupaketilla? Miten lahja voi olla kamala? Sen takanahan on kaunis ajatus eikä ihmiset nyt mitään oikeita hirvityksiä anna, vaan pientä kivaa, joka kelpaisi kyllä melkein kenelle muulle vain. Itse olen sote-alalla ja saan potilailta välillä suklaata, pienen kukan tai kuusen koristeen, ja kaikki niistä ovat aina ilahduttaneet ja jokainen jäänyt mieleen, jokaisen suklaan olen myös syönyt.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot: joskus vuosia sitten annoin ala-asteikäiselle pojalleni jonkun pikkusumman ja vapaat kädet ostaa opettajalle (nainen) ihan mitä itse haluaa.  Ope sai suihkusaippuan ja deodorantin 🙂

Vierailija
62/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuikkukupit ja mukit lahjoina pitäisi olla laittomia

Miksi?

Niitä on kaapit täynnä

Ne on kauniita kun laittaa monta esille yhtä aikaa.

Kaikki erilaisia. Esille mihin 36 ruikkukippoa tai sama määrä mukeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneita yksinkertaisuuksia? 

Vierailija
64/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanini on opettaja ja saa joka joulu- ja kevätpäättäjäisissä lahjoja. Joku vanhempi on ostanut shampanjapullon, jonka on pyytänyt lastaan tuomaan (jes... luovutapa alkoholia alaikäisen haltun). Tämä opettaja ei käytä alkoholia. Karkkia. Opettaja ei syö karkkia (ja lapsille niitä ei voi antaa esim. seuraavan lukukauden aikana, koska joku loukkaantuu, koska hän ei saanutkaan syystä x tai y syödä niitä karkkeja ja näin se on sitten epätasa-arvoista ja lapsen _vanhempi_ loukkaa siitä mielensä ja nostaa äläkän, että ope kohtelee lapsia eriarvoisesti).

On   sylikaupalla krääsää ja tavaraa ja koreja, joilla ei tee mitään, jotka eivät mahdu kotiin ja aika nopeasti opettajan uran alettua hänen tuttavansa ja sukulaisensakin pyytävät opettajalta ettei tarjoa enää heille näitä koreja. Opettaja ei voi myydä saamiaan tavaroita kirppiksellä, koska toki lapset vanhmpineen käyttävät samaa kirpputoria ja siitä sitten taas vanhempi pahoittaa mielensä. Lahjatavarakeräyksetkään ei ota niitä vastaan. Niinpä ainoa osoite open saamille lahjoille on sekajäteastia.

lahjakortteja ei nykyisin saa ottaa vastaan, enne tuli lahjakortteja krääsäkauppaan tai vaikka leffalippuja. Opettajat tuntuvat saavan eri ytheistyötahoilta lukuvuoden mittaan niin paljon leffalippuja etteivät edes ehdi käyttää niitä kaikkia. Ja taaskaan niitäkään ei ole saanut esim. jakaa oppilaille, koska joku jää ilman ja sen jonkun vanhempi loukkaa mielensä ja väittää, että hänen lastaan tarkoituksellisesti kohdeltiin epätasa-arvoisesti.

oikeasti, jos opettaja jotain kaipaa, niin nähdä, että vanhemmat ovat kuunnelleet opettajaa ja saaneet korjattua lapsensa käytöstä (vaikka sitten siinä, että varmistavat, että lapsi käyttää kotona tarpeeksi aikaa läksyihin), jotta se lapsi voisi menestyä tänä luokukautena paremmin kuin edellisellä.

Kukatkin on vähän hasardihomma, kun niissäkään ei aina osata ajatella, että ei ope välttämättä voi ottaa kotiinsa mitään allergisoivia kukkia.

Kaikessa tuollaisessa "muistamisessa" vanhemmat (tai vaikka asiakkaat, ammatista riippuen) usein vain ovat tuhlanneet omia rahojaan turhaan.

Kiitoskortti on ihan ok. Ope voi katsoa sitä kotonaan hetken, muistella oppilastaan lämmöllä ja sitten aikanaan kiikuttaa sen kartonkikeräykseen.

Vierailija
65/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ihmetellyt samaa. Voi tietenkin olla, että on pieni mutta kovaääninen valittajien joukko, ja suurin osa on iloisia kaikista lahjoista mitä saa. Mutta tuo valittajien joukko tahraa niiden muidenkin maineen. 

En ymmärrä, kuinka joku voi kuvitella opettajan olevan iloinen siitä, että vanhemmat tuhlaavat rahaa johonkin täysin turhaan.

Vierailija
66/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuu se kitinä kun ei kukaan niille mitään lahjoja vie. 

Olen saanut opettajana ollessani hyvin vähän lahjoja. Kiitos siitä kaikille niille vanhemmille, jotka ette lahjoja laittaneet!

Tässä istuessa näen yhden arkikäytössä olevan rasian. Sen antaja oli itse opettaja ja tuo oli paikallista tuotantoa.

Sen lisäksi minulla on tallessa jonkun oppilaan kirjoittama runo ja muutamia kortteja. Jotain muutakin olen saanut, mutta enpä enää muista. Karsein lahja oli eräältä työnantajalta joululahjaksi haisevat kynttilät, jotka piti kuljettaa kotiin auton peräkontissa. Kai ne jossakin ulkolyhdyssä tuli poltetuksi.

Vierailija
67/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ot: joskus vuosia sitten annoin ala-asteikäiselle pojalleni jonkun pikkusumman ja vapaat kädet ostaa opettajalle (nainen) ihan mitä itse haluaa.  Ope sai suihkusaippuan ja deodorantin 🙂

Ihan hyvä lahja! Ei jää kaappeihin pyörimään.

Vierailija
68/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuu se kitinä kun ei kukaan niille mitään lahjoja vie. 

Olen saanut opettajana ollessani hyvin vähän lahjoja. Kiitos siitä kaikille niille vanhemmille, jotka ette lahjoja laittaneet!

Tässä istuessa näen yhden arkikäytössä olevan rasian. Sen antaja oli itse opettaja ja tuo oli paikallista tuotantoa.

Sen lisäksi minulla on tallessa jonkun oppilaan kirjoittama runo ja muutamia kortteja. Jotain muutakin olen saanut, mutta enpä enää muista. Karsein lahja oli eräältä työnantajalta joululahjaksi haisevat kynttilät, jotka piti kuljettaa kotiin auton peräkontissa. Kai ne jossakin ulkolyhdyssä tuli poltetuksi.

Tässä taas yksi lahjoista valittava ankeuttaja-opettaja.

Vierailija
69/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo kertaakaan kuullut lahjoista valitusta tai valittanut jos oon jotakin saanut

T. Vakaope ja ihan tavallinen äiti, joka tykkää lukea vauvapalstaa

Vierailija
70/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu näihin ja ainahan se pukin piku apuri voi toitottaa ketkä osallistui ja ketkä ei opettajalle tehdyn kerätksen jälkeen. Aina luokalla on joku jonka vanehmman tuttu tai sukulaisenkaima opettaja on. 

Vierailija
71/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Medialukutaito

Vierailija
72/82 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittaahan ne siitä työstäkin, ja hankalista vanhemmista, hankamista lapsista, melusta, liian pienestä palkasta jne. Joukon jatkoksi sopii kuin nenä päähän valittaa myös saamistaan lahjoista.

Tässä villakoiran ydin. Erityisesti päivähoidon puolelle tuntuu kerääntyneen huomattavan paljon kaikesta kitiseviä uhriutujia. Huolestuttava ilmiö. 

Vierailija
73/82 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ostit paskat. Osta paremmat.

Vierailija
74/82 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä heitä. Minusta olisi varmaan aluksi söpöä saada oppilailta pari ekaa tuikkukippoa, vaikka itselläni on niitä ennestäänkin ihan liikaa eikä niillä oikeasti tee mitään.

Mutta kyllä siinä hymy alkaisi hyytymään, kun vuosi toisensa jälkeen tulee niitä kippoja aina vaan lisää, parittomia mukeja ja sitä loputonta määrää suklaata, jota ei halua syödä.

Kortti riittää, jos jotain haluaa antaa. Lapsen itse tekemä mieluusti. Kortit voi huoletta nakata takkaan tai roskiin, ne ei täytä kaappeja eikä niitä tarvitse roudata kirpputorille, jossa myöskään kukaan ei halua niitä. Kaikilla on tuikkukippoja, useimmilla ihan liikaa, kuten minullakin. 

Vierailija
75/82 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne työntekijät valita. Ne on ne, joiden mielestä ei tarvi mitään antaa, koska et anna random bussikuskillekaan mitään.

Jotkut tykkää levittää negatiivisuutta

Vierailija
76/82 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa lahjojen antaminen ja vastaanottaminen.

137

Vierailija
77/82 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että turhista krääsälahjoista olisi jo alettu luopumaan. Niin paljon puhutaan tavarapaljoudesta, jätteiden määrästä, maapallon hukkumisesta turhaan roinaan, jota tuotetaan, pikakulutetaan ja hylätään kohta jätteeksi.

Luulisi jo menneen perille korvien väliin, mutta ei. 

Vierailija
78/82 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ne sinulle kelpaa niin mene päiväkodin tai koulun roskisten luo odottelemaan kun lapsukaiset ovat häipymässä lomalle. Eipähän tarvitse niitä roskiin nakata suoraan kun hamstraat ne turhakkeet itsellesi. Ja kaikilla on hyvä mieli paitsi kun aikanaan joku tai jotkut onnettomat yrittää sitä hamstrausjäämistöäsi käydä läpi.

Vierailija
79/82 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te ostatte turhaa roinaa opettajille? Olen melko varma, että ope ilahtuisi eniten, kun luokan oppilaiden vanhemmat ostaisivat porukalla luokkaan vaikka askartelutarvikkeita, värikartonkeja, kyniä, opetusvälineitä tai mitä siellä nyt tarvittaisiinkaan. Kouluilla on hirveät säästöpaineet, ja kaikessa pitää säästää. Se näkyy tietenkin tarvikehankinnoissa. 

Se olisi lahja paitsi opettajalle, myös koko luokalle. Eikä olisi turhaa krääsää. 

Vierailija
80/82 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielistely ei kannata. Yleensä muidenkin ihmisten kanssa sellaiset välit ei kestä, joissa pitää lahjoa, tai antaa liikaa kun toinen pystyy ottamaan vastaan.

Kukat riittää opettajille keväällä. Päiväkodin tädeille suklaata tai kynttilä.

Tietysti jos on jokin oma yritys joka valmistaa vaikkapa nahkarukkasia tai persiinalusia.