Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi päiväkodin työntekijät ja koulun opettajat valittaa Joululahjoistaan?

Vierailija
13.12.2024 |

Usein saa lukea erilaisten facebook-ryhmien keskusteluista, iltapäivälehdistä, netin keskustelupalstoilta ym. miten päiväkodin lastenhoitajat ja opettajat ja koulun opettajat valittaa siitä, miten on taas saanut huonon joululahjan ryhmän/luokan lapsilta/perheiltä. Taas on tullut lahjaksi muki, vaikka mukeja on ennestään kaappi täynnä, onpa rasittavaa! Joku äiti leipoi lahjaksi joulukakun, mutta yök en syö toisten leipomaa, täynnä ällöbakteereja. Joku antoi tuikkukupin, miten kehtasi, niitäkin on jo kaapit täynnä. Ja entä sitten se Pandan konvehtirasia, se se vasta loukkasi, kun niitä tulee aina ainakin 12 kpl, vaikka laihdutan, eikä sukulaisillekaan jaksa niitä enää raahata. 

Mihin on kadonnut joulumieli ja ilo siitä, että ylipäätään muistetaan jouluna jollain pikkupaketilla? Miten lahja voi olla kamala? Sen takanahan on kaunis ajatus eikä ihmiset nyt mitään oikeita hirvityksiä anna, vaan pientä kivaa, joka kelpaisi kyllä melkein kenelle muulle vain. Itse olen sote-alalla ja saan potilailta välillä suklaata, pienen kukan tai kuusen koristeen, ja kaikki niistä ovat aina ilahduttaneet ja jokainen jäänyt mieleen, jokaisen suklaan olen myös syönyt.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato kun minä en ole missään facessa tai missään,no täällä,mut mieltäni en pahoita mistään kun en lue mitä kukakin minne kirjottaa. Paitsi siis tänne,mut ne on Porvoosta kaikki kotoisin.

Vierailija
2/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain opiskelijalta joululahjaksi suklaalevyn joskus kolme vuotta sitten ja se kyllä lämmitti mieltä. En ymmärrä valittajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! 

Olen ollut päiväkodissa töissä vasta n 7 vuotta. Rakastan silti kaikkia lahjoja mitä saan. Erityisesti niitä missä näkyy lapsen kädenjälki ja persoona.

Ei haittaa myös vaikken mitään saa

Vierailija
4/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan valita, aloittaja on keksinyt koko jutun. 

Vierailija
5/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anteeksi en siis halua yleistää mitenkään! Tiedän, että osa on hyvin kiitollisia kaikista lahjoista mitä saa! Mutta aika monesti saa lukea tuota valitusta lahjoista, niin selvästi moni on tyytymätön lahjoihin. Onneksi ei kaikki! Ap

Vierailija
6/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän minäkin,vai kuinka monta valitusta ap lukenut kun yllin kyllin on noita erilaisia lahjoja ja kommentteja mukamas. Ja nytkö jo muka annetaan noita joululahjoja? Onhan tässä aikaa vielä ennen joulua. Kai ne tossa vähän myöhemmin niille opettajille annetaan?

Vierailija
7/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole keksinyt. Käypäs lukemassa vaikkapa faceryhmien keskustelua aiheesta, niin siellä on aina useampi vaka-työntekijä valittamassa huonoista, vääränlaisista tai muuten epäkiinnostavista lahjoista. Pikaisella googlaamisella löydät myös uutisjuttuja, missä opet valittaa saamistaan lahjoista. Ap

Vierailija
8/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole keksinyt. Käypäs lukemassa vaikkapa faceryhmien keskustelua aiheesta, niin siellä on aina useampi vaka-työntekijä valittamassa huonoista, vääränlaisista tai muuten epäkiinnostavista lahjoista. Pikaisella googlaamisella löydät myös uutisjuttuja, missä opet valittaa saamistaan lahjoista. Ap

Niin no eiköhän suurin osa kaikista ihmisistä valita edes kerran elämässään jostain. Ja useat valittaa seurasta, jotkut anopin antamista lahjoista,jotkut kun ei saa lahjoja lainkaan,jotkut valittaa vihreistä kuulosta,toiset villasukista jne jne jne. Mä nauroin kun sain edelliseltä työnantajalta fiinimmän tonnikala purkin lahjaksi. Ihan kollegoiden kesken naurettiin,mut ei lehteen kirjoitettu.

Vierailija
9/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tässä uutisessa näin https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mita-lahjaksi-opettajille-ja-paivak…

Opettajat ja hoitajat saavat aina niin paljon samanlaisia. Sen sijaan yhdessä voitaisiin sijoittaa vaikka isompaan kukkakimppuun tms. Pääasia että ei mitään turhaa krääsää!" Ei turhia lahjoja, kiitos

Ap

Vierailija
10/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan mitään valitusta nähnyt.

On kuitenkin helppo ymmärtää, ettei kukaan halua kymmeniä mukeja ja tuikkukuppeja. Miettikää mitkä määrät niitä vuosien mittaan kertyy. 

Joku pieni kukka tai herkku on hyvä. Jos ei itse voi käyttää, antaa sitten eteenpäin.

Vierailija
11/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. tässä uutisessa näin https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mita-lahjaksi-opettajille-ja-paivak…

Opettajat ja hoitajat saavat aina niin paljon samanlaisia. Sen sijaan yhdessä voitaisiin sijoittaa vaikka isompaan kukkakimppuun tms. Pääasia että ei mitään turhaa krääsää!" Ei turhia lahjoja, kiitos

Ap

Oikein hyvä idea. 

Vierailija
12/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no eiköhän suurin osa kaikista ihmisistä valita edes kerran elämässään jostain. Ja useat valittaa seurasta, jotkut anopin antamista lahjoista,jotkut kun ei saa lahjoja lainkaan,jotkut valittaa vihreistä kuulosta,toiset villasukista jne jne jne. Mä nauroin kun sain edelliseltä työnantajalta fiinimmän tonnikala purkin lahjaksi. Ihan kollegoiden kesken naurettiin,mut ei lehteen kirjoitettu.

Luin juuri erään faceryhmän keskustelua, jossa äidit kyselee muilta ideoita mitä antaa päikyn tädeille joululahjaksi. Siinäkin keskustelussa kirjoitti omalla nimellään viisi päikyn tädiksi tunnustautuvaa (tosin osa muistutti olevansa varhaiskasvatuksen lastenhoitajia) ja valitti miten aina saa rasittavan mukin tai rasittavan suklaan. En ymmärrä miten kehtaa valittaa vieläpä omalla nimellään lahjoista. Säästä voi valittaa tai vaikka sairaudesta, mutta on vain kertakaikkiaan epäkohteliasta ja moukkamaista valittaa saamistaan lahjoista. Ap

Vierailija
13/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viimeisen työvuoteni "rikkaitten" alueella...tsissus.

Toi on myös verotuksellinen juttu tuo lahja, olikohan viisi euroa saisi olla.

Tuossa artikkelissa on asiasta.

https://www.verkkouutiset.fi/a/lv-nama-opettajille-annettavat-lahjat-ov…

Vierailija
14/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisessa Jodelissa oli viime jouluna juurikin vakatyöntekijöiden keskustelu, jossa valitettiin, kun kaikki vanhemmat eivät tuo lahjoja. Kuulema kuuluisi tuoda, kun hoidetaan rakkainta aarretta. Itse hoitoalalla en odota kenenkään tuovan yhtään mitään.

Vierailija
15/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallisessa Jodelissa oli viime jouluna juurikin vakatyöntekijöiden keskustelu, jossa valitettiin, kun kaikki vanhemmat eivät tuo lahjoja. Kuulema kuuluisi tuoda, kun hoidetaan rakkainta aarretta. Itse hoitoalalla en odota kenenkään tuovan yhtään mitään.

Valitusta lahjoista se tosiaan tuokin on! Jos et vie mitään, niin valitetaan! Jos viet jotain, niin vääränlainen oli! Ap

Vierailija
16/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahja kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella kun se ei aloita lausetta.

Vierailija
17/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joululahja kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella kun se ei aloita lausetta.

Olet oikeassa. Huomasin kirjoitusvirheeni heti, kun olin painanut lähetä-nappia. Jäi vahingossa toinenkin kirjoitusvirhe aloitukseen, senkin huomasin liian myöhään. Eiköhän kaikki silti ymmärtäneet tekstini, eikös niin. Ap

Vierailija
18/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten luokilla aina kerätty opelle lahjakortit jonnekin. Ne osallistuu jotka haluaa ja pystyy, lahja annetaan aina koko luokan nimissä. Varmaan laitonta mut ehkä opet ei niistä huutele missään. 

Vierailija
19/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meitä on paljonkin, jotka arvostaa pelkkää korttiakin. Myönnän, että muki lahjana on ehkä huono, koska kaapit on täynnä jo astioita. Mutta olen iloinen ihan jokaisesta muistamisesta, oli se sanallinen tai aineellinen. 

Vierailija
20/82 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oikein hyvä idea. 

Tuskin se isokaan olisi mieleinen. Hankalampi vain hankkiutua eroon kuin pikkulahjoista joita voi jaella kyläilessä ym.