Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entä jos ensi vuonna odotettua useampi tipahtaa toimeentulotuelle?

Vierailija
13.12.2024 |

Mistä he kaikki löytävät kodit, joiden vuokra ei ylitä toimeentulotuen kohtuullisuusrajoja? Luulin, että kyse on vain haluttomuudesta muuttaa parhailta paikoilta ja ylisuurista asunnoista, mutta esim. Helsingissähän surkeimpienkin lähiöiden vuokrahinnat ylittävät reippaasti nuo rajat. En ymmärrä.

t. Sivusta seurannut mummeli

Kommentit (339)

Vierailija
221/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TT-tuki on pieni piraus valtionbudjetissa.

Ei kovin pieni. Kela maksoi tukia viime vuonna yhteensä 16-17 miljardia euroa. 

Vierailija
222/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä tapauksessa toimeentulotuen ehtoja kiristetään niin, etteivät tipahda. Sopimusasia, ehtoja voidaan muuttaa.

Valitettavasti tuo on totta. Uudelleentulkitaan lakia (luetaan kuin piru raamattua). Lakia saatetaan rikkoa, mutta eihän se hallitusta kiinnosta. Sen seurauksena yhä useampi joutuu kodittomaksi.

Älä höpötä. Suomessa kukaan ei joudu kodittomaksi ellei itse tee sellaisia valintoja, että kämppä menee alta. 

Kela ne valinnat tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei tarkoita sitä, että niistä saisi vuokrattua riittävän halvan kämpän. Ikävä juttu myös, jos lapset joutuvat vaihtamaan koulua. Jopa vuoden välein (kun vuokria korotetaan). Mitähän siitä seuraa? Ja mitä se tulee maksamaan?

Kuinka tyhmä pitää olla, jos muuttaa vuoden välein eikä kerralla muuta asuntoon, joka korotusten jälkeenkin mahtuu Kelan rajoihin? Ei ihme, jos pitää tuilla loisia, kun kapasiteetti on noin heikoilla kantimilla eikä osata yhtään ennakoida asioita. 

Mielikuvituskämpässä voi tulla kylmä. Suomi on kallis maa.

Vierailija
224/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki ei ole asumiskustannuksiin vaan ihmisen ruokaan, perustarpeisiin kuten vatteisiin, kenkiin ja hygieniatarvikkeisiin ja halpoihin harrastuksiin eikä asumiskustannuksiin. Minä en maksa mitään asumiskustannuksia työmarkkinatuesta eikä se edes riitäisi asumiskustannuksiin kun yksinasuvat saavat ne Kelasta eikä heidänkään tarvitse maksaa asumiskustannuksia minimi työttömyyskorvauksistaan. Kuinka kuvittelet että 595e työmarkkinatuesta voisi vielä maksaa asumiskulujakin kun eihän se edes riitä ihmisen perustarpeisiinkaan.

--

Arvaa mitä? Ihan Kelasta sinäkin sen työmarkkinatukesi saat. Eikä me yksinasuvat saada mitään erillisiä asumiskustannusrahoja, vaan ihan siitä työmarkkinatuesta on asumiskulut maksettava. Jos sattuu saamaan asumistukea, se on enintään 70% vuokrasta. Minkä nimisen sä kuvittelet olevan sen tuen, jolla se loppuosa maksetaan? :D

Vierailija
225/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustamaalausta se on. Tehdään köyhistä pahoja ja syyllisiä (jolla oikeutetaan heihin kohdistuva väkivalta).

Köyhä on eri asia kuin tt-tuella elävä. Suurin osa köyhistä ei elä tt-tuella. Moni köyhä jopa ihan itse tienaa elantona, kuten kuuluukin tehdä. 

Ei kyllä köyhiä työssäkäyviäkään tässä maassa arvosteta.

Vierailija
226/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin tilanne että asuin ennen syrjässä eikä ollut autoa joten moni työmahdollisuus oli mahdoton kulkea. Nyt vihdoin asun keskellä mutta vuokra ylittää 6 e ja minut pakotetaan muuttamaan taas syrjään mistä en taas pääse kulkeen. Olen lähihoitaja  ja kestää vielä ehkä muutama kuukausi työllistyä  vaikka sijainti on nyt hyvä muista syistä nyt johtuen.  Olen siis täysin fyysisesti ja henkisesti toimintakykyinen,olen vaan köyhästä perheestä ja siksi esim auton osti ollut mahdotonta.

Etkö pysty sitä 6 € maksamaan omasta pussistasi?

Mistä omasta pussista? Jos ihminen elää tt-tuella, hänellä ei ole mitään omaa pussia, vaan jokainen sentti tulee Kelalta. 

Ne sentit kuuluu lain mukaan antaa (ehtojen täyttyessä). Sitten ne ovat "omaa rahaa", vaikka niitä ei ole itse työllä tienannut. Lue perustuslaista.

Vierailija
227/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki ei ole asumiskustannuksiin vaan ihmisen ruokaan, perustarpeisiin kuten vatteisiin, kenkiin ja hygieniatarvikkeisiin ja halpoihin harrastuksiin eikä asumiskustannuksiin. Minä en maksa mitään asumiskustannuksia työmarkkinatuesta eikä se edes riitäisi asumiskustannuksiin kun yksinasuvat saavat ne Kelasta eikä heidänkään tarvitse maksaa asumiskustannuksia minimi työttömyyskorvauksistaan. Kuinka kuvittelet että 595e työmarkkinatuesta voisi vielä maksaa asumiskulujakin kun eihän se edes riitä ihmisen perustarpeisiinkaan.

---

Aika erikoista, että sulle asunto ei ole perustarve. Suurimmalle osalle meistä se on nimenomaan sitä. Ja aika hitonmoiset tarpeet saa olla, jos ilman asumisesta maksamiseta ei pärjää 600€/kk summalla. Itselläni jää palkasta asumiskulujen jälkeen 300-400€ ja hyvin pärjään. Toki en syökään sisäfilettä ja muuta kallista ja vaatteita ostan ehkä kerran vuodessa. Sä vissiin ramppaan joka päivä kaupoilla, kun saat 600€ käytetty PERUSelämiseen, johon ei edes kuulu vuokra, sähkö ja vesi. 

Vierailija
228/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse ymmärrän että voi olla vaikea muuttaa pois kotipaikkakunnalta, mutta kyllä ainakin kannatta katsoa avoimin mielin eri kaupunkien tarjontaa. Voi saada kivan asunnon lähellä järveä ja luontoa paikasta jossa myös peruspalveluita. Ja vaikka itse olen töissä niin olen katsonut muutamia paikkoja joissa edullinen asuminen ja esim. paljon järviä ihan sellaisena suunnitelma b:nä. 

Ja siis kannatta katsoa joku sellainen, mistä pääsee julkisilla isompaan kaupunkiin. 

Vierailija
229/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin suuri osa saa pelkkää tt-tukea. Kannattaa ottaa asioista selvää. 

Miksi he (="suuri osa") eivät saa asumistukea?

Esimerkiksi siksi, että asuvat omistusasunnossa. Asuntoa, jossa itse asuu, ei lasketa toimeentulotuessa omaisuudeksi ja jos olisit yhtään seurannut uutisia, tietäisit, että omistusasuntoon ei enää saa asumistukea. 

Vierailija
230/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on tästä nykyajan elintasosta jäänyt hieman jäljeen ja on jostain ihan kivikaudelta. Kukaan ei pysty terveellistä ruokaa syömään ja elää mitään lähellkkään normaalia elämää jollain alle 600e/ neljää viikkoa kun ihan kaikki hinnat nousevat ihan koko ajan ja tästä minimituesta vielä vietiin minimi indeksikorotuksetkin pois moneksi vuodeksi.

---

Työmarkkinatuen ei ole tarkoitus kattaa kuin peruseläminen. Jos haluat syödä terveellistä ruokaa, sinun pitää mennä töihin tienaamaan rahaa. Tai vaihtoehtoisesti opetella kokkaamaan. Terveellinen on eri asia kuin kallis. Nytkin saa terveellisiä juureksia puoli-ilmaiseksi. 

Työmarkkinatuki on sama kuin toimeentulotuki ja täysin häpeällinen. Kuka voi elää jollain juureksilla vaikka olis ilmaista. Alkasi ne sinullekkin pian maistumaan puulta jos koko ajan järsii samoja juureksia ja ottamaan mielenterveyden päälle tämä "terveellinen" elämä ilman mitään huveja ja kuinka pitkä siitä terveellisestä elämästä voi tullakkaan jos liian pitkään joutuu kitumaan köyhänä terveellisesti.

Kuinka työmarkkinatuella voi pysyä työkuntoisena kun se on ihan sama kuin toinmeentulotuki jolla ei tarvitse pysyä työkuntoisena.

Vierailija
231/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

---

Mikä sä olet määräämään, mihin kukakin työmarkkinatukensa käyttää? Kyllä sen saa käyttää ihan niin kuin itse haluaa. Voi vaikka ostaa huumeita koko rahalla, jos tahtoo. Tai voi maksaa sen yhteisen kämpän vuokran kokonaan, jos pystyy. Mikään ei sitä estä. Työmarkkinatukea ei ole korvamerkitty mihinkään tiettyyn tarkoitukseen. Ja aika monella peruselämisen kulut ovat paljon pienemmät kuin 595€/kk. Jos eivät olisi, eihän yksinasuvat pärjäisi mitenkään, kun joutuvat maksamaan asumisensakin siitä työmarkkintuesta, koska asumistuki kattaa niistä vain osan eikä kaikki edes saa asumistukea. 

Vierailija
232/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummeli hyvä, jos ei ole varaa asua stadissa niin sitten ei asuta stadissa.

Ihmiset jotka maksavat omalla rahalla asumisensa joutuvat miettimään minkä hintaiseen asuntoon on varaa. Nyt tämä sama laitetaan koskemaan myös niitä joiden asumisen maksavat muut.

Uuvatti ei ymmärrä että totun vuokrarajat ovat KUNTAkohtaiset...Eli halvemmassa kunnassa rajat ovat alemmat.

Vierailija
233/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummeli hyvä, jos ei ole varaa asua stadissa niin sitten ei asuta stadissa.

Ihmiset jotka maksavat omalla rahalla asumisensa joutuvat miettimään minkä hintaiseen asuntoon on varaa. Nyt tämä sama laitetaan koskemaan myös niitä joiden asumisen maksavat muut.

Uuvatti ei ymmärrä että totun vuokrarajat ovat KUNTAkohtaiset...Eli halvemmassa kunnassa rajat ovat alemmat.

Mikä on totu? 

Vierailija
234/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela laskee Avopuolisoiden tulot yhteen ja isompi tuloinen on elatusvelvollinen. Tämä on tosiasia jonka kaikkien tarvitsee tajuta jos menee samaan huuholliin kirjoille ja puoliso jos joutuu työttömäksi. Silloin Kelan mukaan Avopuoliso on elatusvelvollinen.

Jos joutuu työttömäksi, silloin saa ansiosidonnaista tai työttömyyspäivärahaa. Ei liity mitenkään toimeentulotukeen. 

No ihan sama mutta toimeentulotukea ei saakkaan asumiskustannuksiin jos on puoliso jolla on tuloja ja vähäinen eläkekkin riittää. Avopuoliso on elatusvelvollinen.

Minun työmarkkinatuella oleva työtön ystäväni ei saa mitään asumiskustannuksiin Kelasta kun on pienituloinen eläkeläis avopuoliso. Sen pienituloinen eläkeläinen puoliso on elatusvelvollinen.

Kuten minunkin mieheni on elatusvelvollinen kun saan työmarkkinatukea ja mitään muita tukia en sa

Kaikessa on rajat (sähkö, vesi, vuokra). Kaikkia lääkkeitä ei korvata. Julkinen terveydenhuolto korvataan (jos sinne sattuu saamaan ajan). Vaatteet ja kengät maksetaan perusosasta. Harkinnanvaraista on vaikea saada mihinkään (ainakin sinkun).

Vierailija
235/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus maksoi 900 000€ joulurahaa muun muassa kansanedustajan isän firmalle ja kansanedustajan kotitien kunnostukseen. Samaan aikaan tavallinen kansalainen miettii, ostaako ruokaa vai lääkkeitä. Molempiin kun ei ole varaa. On meillä hieno maa!

Vierailija
236/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--

Arvaa mitä? Ihan Kelasta sinäkin sen työmarkkinatukesi saat. Eikä me yksinasuvat saada mitään erillisiä asumiskustannusrahoja, vaan ihan siitä työmarkkinatuesta on asumiskulut maksettava. Jos sattuu saamaan asumistukea, se on enintään 70% vuokrasta. Minkä nimisen sä kuvittelet olevan sen tuen, jolla se loppuosa maksetaan? :D

Sulla on omaisuutta, puolison tulot tai asut omistusasunnossa jos et saa mitään muita tukia sillä ihan kaikki vuokralla asuvat yksinasuvat saavat Kelasta asumiskustannukset, vesi, sähkö, lääkkeet, terveydenhoitokulut, silmälasit ym,. muita harkinnan varaisia ja minä tiedän kun yksin asuvalle ystävällelleni maksetaan ihan kaikki ja se työmarkkinatuki melkein kokonaisuudessa jää sitten omaan kyttöön.

Vierailija
237/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

S

Yksinasuvalla puoliso? :D Jospa opettelisit lukemaan ennen kuin jatkat noita älyttömiä jankkauksiasi. 

Vierailija
238/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on omaisuutta, puolison tulot tai asut omistusasunnossa jos et saa mitään muita tukia sillä ihan kaikki vuokralla asuvat yksinasuvat saavat Kelasta asumiskustannukset, vesi, sähkö, lääkkeet, terveydenhoitokulut, silmälasit ym,. muita harkinnan varaisia ja minä tiedän kun yksin asuvalle ystävällelleni maksetaan ihan kaikki ja se työmarkkinatuki melkein kokonaisuudessa jää sitten omaan kyttöön.

---

Älä jaksa. Voit ihan itse käydä Kelan sivuilta lukemassa, miten asumistuen määrä lasketaan. Se ei todellakaan kata kaikkia asumiskuluja eikä varsinkaan silmälaseja tai terveydenhoitokuluja. Toimeentulotuessakin noille mainitsemillesi kuluille on määritellyt rajat. Et saa Kelalta kuin osan kuluista. Tämäkin asia on helppo tarkistaa Kelan sivuilta, jos osaa lukea. Esimerkiksi, jos menisin nyt Silmäasemalle ja ostaisin siltä silmälasit, Kela ei maksisi senttiäkään niistä, koska a) Silmäasema ei ole Kelan hyväksymä opikkoliike ja b) olen ostanut silmälasit vasta vuosi sitten (Kelan kustantamana saa uudet 3 vuoden välein ja vain halvimmasta mallistosta). 

Vierailija
239/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet elatusvelvollinen jos puoliso joutuu työmarkkinatuelle ja asutte samassa asunnossa. Sinä maksat asumiskustannukset ja mitä muuta kuvittelit sillä puolison minimi työmarkkiana tuella maksavan kuin muuta kuin hän saa ruuat ja perustarpeet sillä hädin tuskin. Kela katsoo isompituloisen elatusvelvolliseksi kun asutte yhdessä. Eikö se mene sun kaaliin vaikka rautalangasta vääntäisi.

Missä laissa sanottaan, että työmarkkinatuesta ei saa osallistua yhteisen asunnon asumiskuluihin? Laitapa linkkiä, kiitos. 

Pidätkö puolisoasi nälässä vai miksi kyselet tuollaista? Tiedoksesi se olisi taloudellista väkivaltaa.

Vierailija
240/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

--

Kerro ihmeessä, missä mulla sitä omaisuutta on. En ole itse huomannut, että sitä olisi jonnekin kertynyt. Ja tuo se vasta mysteeri onkin, että minulla on puoliso, mutta asun yksin... Minkä niminen se minun puolisoni on? Olisi kiva tutustua häneen :D

P.S. Älä usko kaikkea mitä ystäväsi sinulle valehtelee. Kelalla on ihan selkeät rajat siitä, mitä se korvaa ja mitä ei. Ja asumisen osaltahan ketjun aiheena on juurikin se, että Kela EI ENÄÄ MAKSA ylisuuria vuokria kokonaan.