Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entä jos ensi vuonna odotettua useampi tipahtaa toimeentulotuelle?

Vierailija
13.12.2024 |

Mistä he kaikki löytävät kodit, joiden vuokra ei ylitä toimeentulotuen kohtuullisuusrajoja? Luulin, että kyse on vain haluttomuudesta muuttaa parhailta paikoilta ja ylisuurista asunnoista, mutta esim. Helsingissähän surkeimpienkin lähiöiden vuokrahinnat ylittävät reippaasti nuo rajat. En ymmärrä.

t. Sivusta seurannut mummeli

Kommentit (339)

Vierailija
261/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki ei ole asumiskustannuksiin vaan ihmisen ruokaan, perustarpeisiin kuten vatteisiin, kenkiin ja hygieniatarvikkeisiin ja halpoihin harrastuksiin eikä asumiskustannuksiin. Minä en maksa mitään asumiskustannuksia työmarkkinatuesta eikä se edes riitäisi asumiskustannuksiin kun yksinasuvat saavat ne Kelasta eikä heidänkään tarvitse maksaa asumiskustannuksia minimi työttömyyskorvauksistaan. Kuinka kuvittelet että 595e työmarkkinatuesta voisi vielä maksaa asumiskulujakin kun eihän se edes riitä ihmisen perustarpeisiinkaan.

---

Aika erikoista, että sulle asunto ei ole perustarve. Suurimmalle osalle meistä se on nimenomaan sitä. Ja aika hitonmoiset tarpeet saa olla, jos ilman asumisesta maksamiseta ei pärjää 600€/kk summalla. Itselläni jää palkasta asumiskulujen jälkeen 300-400€ ja hyvin pärjään. Toki en syökään sisäfilettä ja muuta kallista ja vaatteita ostan ehkä

No miksi et muuta asumaan yksin? Turha se on ulista, että rahat ei riitä, kun vaihtoehtona on muutta asumaan yksin ja saada Kela Gold rajattomalla saldolla käyttöönsä. Kyllä se ukko pärjää ilman sinuakin ja voithan sinä sieltä omasta kämpästäsi käsin käydä sitä passaamassa. Kela tietyisti maksaa matkakulut, koska sinun sanojasi lainaten "yksinasuvalle Kela maksaa kaiken". 

Vierailija
262/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa kaikki nämä muuttavat maalle niihin hylättyihin röttelöihin? Kauppaan matkaa 50 km? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraovi antoi hakuehdolla "vuokra maksimisssaan 300€" 138 asuntoa. Niistä voi aloittaa. Tuosta kun vähän nostaa maksimirajaa, löytyykin sitten jo paljon enemmän kämppiä. 

Kaikki eivät asu yksin.

T. Yh-äiti

Ei niin ja me, nelihenkinen perhe, asumme kalsiossa. Katsos kun meidän on maksettava tämä asuminen ihan itse.

Kivat sulle. Meillä ei riitä palkka nii saadaan sitä asumistukea. Mielummin ottaisin isompaa palkkaa.

Vierailija
264/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraovi antoi hakuehdolla "vuokra maksimisssaan 300€" 138 asuntoa. Niistä voi aloittaa. Tuosta kun vähän nostaa maksimirajaa, löytyykin sitten jo paljon enemmän kämppiä. 

Kaikki eivät asu yksin.

T. Yh-äiti

Lapset voi antaa sijoitukseen, jos heitä ei pysty elättämään. Eikä lapsi kuole siihen, jos asuu esim. kaksiossa äitinsä ja sisarustensa kanssa. Niin sitä ennenkin asuttiin pienesti ja hyvin pärjättiin. 

Ja vielä ihmetellään, miksi ihmiset eivät enää halua lapsia...

Ei edes pidä hankkia lapsia, jos olettaa, että veronmaksajien pitää tuosta vaan kustantaa heille omat huoneet. 

Ei pidä vanheta, jos olettaa, että veronmaksajien pitää kustantaa vanhuksenhoito ja olettaa, että niiden köyhien lapset hoitajina hoitaa sitten vanhana.

Vierailija
265/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksinasuvat saavat Kelasta asumiskustannukset, vesi, sähkö, lääkkeet, terveydenhoitokulut, silmälasit ym,. muita harkinnan varaisia 

Miksi kukaan ei ole kertonut tätä minulle aiemmin? Olen ihan turhaan odottanut, että pääsen kaihileikkaukseen julkiselle. Nyt kun tilanne on tuo, että Kela maksaa KAIKEN harkinnanvaraisena, voinkin varata heti ajan yksityiselle. Kela ihan varmana maksaa sen 3-5 tonnia harkinnanvaraista, kun menen yksityisesti leikkaukseen :D Samalla voin käydä myös uusimassa hampaat ja ostamassa uudet silmälasit, Onpa helppoa elämä jatkossa, kun Kela maksaa automaattisesti kaiken :) Onneksi asun yksin niin saan tämän rajattoman harkinnanvaraisen tuen käyttööni. Ihmettelen, miksi sinä et muuta omillesi ja ota samaa etuutta käyttöösi. 

Minkä takia sulla on jo kaihi ja hampaatkin tuhoutunut. Oletko ollut huumeidenkäyttäjä.

Hyvä kun mainitsit huumeet! Niitäkin voin nyt vapaasti ostella, kun tuli tietoon tämä Kelan rajaton harkinnanvarainen yksinasuville. Kiitos!

Vierailija
266/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tulee käymään ja jälki on karua. Joutuu muuttamaan paikkakunnalle, missä ei ole töitä, eikä tule olemaan töitä. 

Eipä ne tt-tuella vuosia eläneet ole tähänkään saakka töihin menneet, joten ihan sama missä asuvat. Tt-tuen pitäisi olla viiimeissijainen etuus hätätilanteisiin, ei jatkuva tulo vuosiksi. 

Auttaisi kovasti, jos työnantajat palkkaisivat enemmän kuin 5% työttömistä työnhakijoista ja eivät suosisi 95% tapauksista työpaikan vaihtajia.

Vierailija
267/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät asu yksin.

T. Yh-äiti

Lapset voi antaa sijoitukseen, jos heitä ei pysty elättämään. Eikä lapsi kuole siihen, jos asuu esim. kaksiossa äitinsä ja sisarustensa kanssa. Niin sitä ennenkin asuttiin pienesti ja hyvin pärjättiin. 

Ja vielä ihmetellään, miksi ihmiset eivät enää halua lapsia...

Ei edes pidä hankkia lapsia, jos olettaa, että veronmaksajien pitää tuosta vaan kustantaa heille omat huoneet.&

Aika harva olettaa lastensa hoitavan. Fiksu ihminen säästää työssäkäyntiaikana rahaa, jotta voi ostaa hoitopalvelut. 

Vierailija
268/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetti on "tt-tuki"?

ToimeenTulo-tuki. Ei pitäisi olla kovin vaikea päätellä, kun otsikossakin lukee tuo sana ihan kokonaisena. 

Ja tuo on kieliopin mukaan tehty lyhennys? Olisiko oikea lyhennys TOTUTU? Toimeentulotuki sanassa ei ole väliviivaa.

Vierailija
269/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä riitä. Moni on työkyvyttömänä työttömänä. Eläkkeelle ei pääse. Töihin ei kykene. Eletään työmarkkinatuella (vaikka kuuluisi oikeasti eläkkeelle).

--

No ihan on työmarkkinatuella elettävä meidän työkykyistenkin työttömien. Ei se ole mikään työkyvyttömien yksinoikeus. Ja tälläkin pärjää, kun ei ole muita vaihtoehtoja. Paljonko muuten luulet sen työkyvyttömyyseläkkeen olevan, jos kuvittelet sillä saavasi kovinkin paljon ruhtinaallisemman elannon kuin työmarkkinatuella? 

Se ettet halua tehdä mitään töitä ja koskaan, ei tarkoita minua. Työkyvyttömyyseläkeellä voisin tehdä osa-aikaisia töitä ja se ei vaikuttaisi perustukeen. En halua olla työtön ja maleksia kaikia päiviä, toiset oikeasti haluaa osa-aika töitä ja olla hyödyksi.

Olisit heti kertonut, että työkyvyttömyytesi johtuu aivovammasta. Olisin kirjoittanut vähän toisella tavalla. Mikään muu kuin aivovamma ei voi selittää sitä, että luulet työttömyyden nykypäivänä olevan oma valinta meille kaikille. 

Vierailija
270/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo on kieliopin mukaan tehty lyhennys? Olisiko oikea lyhennys TOTUTU? Toimeentulotuki sanassa ei ole väliviivaa.

Joo. Vauvapalstalla kaikki menee pilkulleen kieliopin mukaan :D Se viiva oli siinä vain auttamassa sinua hahmottamaan kokonaisuutta. 

Vierailija
271/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki ei ole asumiskustannuksiin vaan ihmisen ruokaan, perustarpeisiin kuten vatteisiin, kenkiin ja hygieniatarvikkeisiin ja halpoihin harrastuksiin eikä asumiskustannuksiin. Minä en maksa mitään asumiskustannuksia työmarkkinatuesta eikä se edes riitäisi asumiskustannuksiin kun yksinasuvat saavat ne Kelasta eikä heidänkään tarvitse maksaa asumiskustannuksia minimi työttömyyskorvauksistaan. Kuinka kuvittelet että 595e työmarkkinatuesta voisi vielä maksaa asumiskulujakin kun eihän se edes riitä ihmisen perustarpeisiinkaan.

--

Arvaa mitä? Ihan Kelasta sinäkin sen työmarkkinatukesi saat. Eikä me yksinasuvat saada mitään erillisiä asumiskustannusrahoja, vaan ihan siitä työmarkkinatuesta on asumiskulut maksettava. Jos sattuu saamaan asumistukea, se on enintään 70% vuokrasta. Minkä nimisen sä kuvittelet olevan sen tuen, jolla se loppuosa maksetaan? :D

Sulla on omaisuutta, puolison tulot tai asut omistusasunnossa jos et saa mitään muita tukia sillä ihan kaikki vuokralla asuvat yksinasuvat saavat Kelasta asumiskustannukset, vesi, sähkö, lääkkeet, terveydenhoitokulut, silmälasit ym,. muita harkinnan varaisia ja minä tiedän kun yksin asuvalle ystävällelleni maksetaan ihan kaikki ja se työmarkkinatuki melkein kokonaisuudessa jää sitten omaan kyttöön.

Sivusta. Kuulostaa oikein toooodella kohtuuttomalta (ironiavaroitus). Oikein lääkkeet maksetaan ja vettäkin saa. Ja silmälasit! Miksi köyhän muka pitäisi nähdä mitään? No huh huh!

Se perusosa (587,71 e/kk) kuuluukin jäädä omaan käyttöön (usein ei jää kokonaan, koska siitä joutuu maksamaan vuokraa) ruokaan, hygienia- ja taloustarvikkeisiin, vaatteisiin, itsehoitolääkkeisiin, puhelinlaskuun, kodin tavaroihin, kulkemiseen (bussikortti) jne. jne

Vierailija
272/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos entistä useampi päättää lähteä töihin ( ihan mihin vaan) ja Suomessa verotulot kasvavat ja tukieurojen määrä vähenee ja rahat voidaan ohjata vanhuksille ja lapsille. 

Missä vaiheessa rekrytoija tulee kuvaan mukaan ? 

Lähdetään vain kaikki töihin heti maanantaina. Minä valitsen jonkun pankin joka on auki, menen reteenä tiskin taakse ja alan myöntämään asuntolainoja. Päätin lähteä töihin. Ihan sama vaikka sinne ei rekrytoitaisikaan ketään. Minä nyt vain tulin töihin.

Vierailija
273/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos entistä useampi päättää lähteä töihin ( ihan mihin vaan) ja Suomessa verotulot kasvavat ja tukieurojen määrä vähenee ja rahat voidaan ohjata vanhuksille ja lapsille. 

Miten voi lähteä töihin, jos ei ole työpaikkaa? Meinaatko, että voin vain astella esim. sairaalaan ja sanoa "moi mä tulin tänne töihin" ja sitten he maksavat minulle palkkaa? 

Vierailija
274/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi lähteä töihin, jos ei ole työpaikkaa? Meinaatko, että voin vain astella esim. sairaalaan ja sanoa "moi mä tulin tänne töihin" ja sitten he maksavat minulle palkkaa? 

Heti palkkaa vailla? Ei ihme, jos noin röyhkeä on työtön.

Vierailija
275/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kunnon leikkaukset toimeentulotukeen. Alkaa työ kiinnostaa laiskempaakin demaria.

Vierailija
276/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetti on "tt-tuki"?

ToimeenTulo-tuki. Ei pitäisi olla kovin vaikea päätellä, kun otsikossakin lukee tuo sana ihan kokonaisena. 

Kyllä vaan. Av-palstan kielioppioppaan sivulla 8 kappaleessa 7 on erikseen perusteltu, miksi toimeentulotuki lyhennetään nimenomaan tt-tueksi eikä totutuksi. Väliviiva on tuon kappaleen mukaan sanassa siksi, että sana tt-tuki on helpompi hahmotta väliviivalla kuin ilman (tttuki). Tämän lyhenteen ovat hyväksyneet vakiintuneeksi ilmaisuksi vauvapalsta viralliset kielipoliisit yhdessä pilkunnussijoiden liiton hallituksen kanssa. Hyväksyminen tapahtui 28.7. 2022 klo 17.28 alkaneessa kokouksessa. 

Vierailija
277/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt heti, mutta palkkapäivänä on tapana maksaa palkkaa, jos ihminen on töissä. Eli voinko esim. marssia sairaalaan huomenna ja sanoa "moi mä tulin tänne töihin" ja sitten he maskavat minulle palkkaa 15.1. tai 31.12. riippuen siitä, millainen palkanmaksujaksotus heillä on. 

Vierailija
278/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä lähden töihin, en mä suostu palkkaa viikkokausia odottamaan. Maksu heti vuoron jälkeen käteisellä, kun tähänkin asti.

t. työtön

Vierailija
279/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Vauvapalstalla kaikki menee pilkulleen kieliopin mukaan :D Se viiva oli siinä vain auttamassa sinua hahmottamaan kokonaisuutta. 

Itse aloitit ja sivuston tarkoitus ei liene muiden vähättely tai vittuilu. Tosin ylläpito varmaan ottaa sinulta suihin, kun olet niin nokkela kaveri.

Vierailija
280/339 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin Helsingistä Järvenpäähän. Vuokra tippui 250e. Siitä mallia mummelillekin. 

Töiden löytämisestä ei varmaan kannata edes haaveilla tuon liikun jälkeen.

Hallitus vissiin haluaa kasvattaa pitkäaikaistyöttömien määrää. Ne halvat asunnot kun tuppaavat olemaan alueilla, joissa ei ole työpaikkoja.

No ei ne pitkäaikaistyöttömät töihin mene kumminkaan, sama se missä asuvat. 

Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.