Entä jos ensi vuonna odotettua useampi tipahtaa toimeentulotuelle?
Mistä he kaikki löytävät kodit, joiden vuokra ei ylitä toimeentulotuen kohtuullisuusrajoja? Luulin, että kyse on vain haluttomuudesta muuttaa parhailta paikoilta ja ylisuurista asunnoista, mutta esim. Helsingissähän surkeimpienkin lähiöiden vuokrahinnat ylittävät reippaasti nuo rajat. En ymmärrä.
t. Sivusta seurannut mummeli
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet elatusvelvollinen jos puoliso joutuu työmarkkinatuelle ja asutte samassa asunnossa. Sinä maksat asumiskustannukset ja mitä muuta kuvittelit sillä puolison minimi työmarkkiana tuella maksavan kuin muuta kuin hän saa ruuat ja perustarpeet sillä hädin tuskin. Kela katsoo isompituloisen elatusvelvolliseksi kun asutte yhdessä. Eikö se mene sun kaaliin vaikka rautalangasta vääntäisi.
Missä laissa sanottaan, että työmarkkinatuesta ei saa osallistua yhteisen asunnon asumiskuluihin? Laitapa linkkiä, kiitos.
Pidätkö puolisoasi nälässä vai miksi kyselet tuollaista? Tiedoksesi se olisi taloudellista väkivaltaa.
Sillä ei ole mitään tekemistä väkivallan kanssa, että aikuinen ihminen on itse vastuussa itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraovi antoi hakuehdolla "vuokra maksimisssaan 300€" 138 asuntoa. Niistä voi aloittaa. Tuosta kun vähän nostaa maksimirajaa, löytyykin sitten jo paljon enemmän kämppiä.
Kaikki eivät asu yksin.
T. Yh-äiti
Lapset voi antaa sijoitukseen, jos heitä ei pysty elättämään. Eikä lapsi kuole siihen, jos asuu esim. kaksiossa äitinsä ja sisarustensa kanssa. Niin sitä ennenkin asuttiin pienesti ja hyvin pärjättiin.
Ja vielä ihmetellään, miksi ihmiset eivät enää halua lapsia...
Ei edes pidä hankkia lapsia, jos olettaa, että veronmaksajien
Ihan riittää, että osa käyttää rahaa järkevästi ja tehdä töitä silloin kun pystyy. Sillä tavoin aika moni meistä aikuisistakin on kasvatettu
Ei välttämättä riitä. Moni on työkyvyttömänä työttömänä. Eläkkeelle ei pääse. Töihin ei kykene. Eletään työmarkkinatuella (vaikka kuuluisi oikeasti eläkkeelle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraovi antoi hakuehdolla "vuokra maksimisssaan 300€" 138 asuntoa. Niistä voi aloittaa. Tuosta kun vähän nostaa maksimirajaa, löytyykin sitten jo paljon enemmän kämppiä.
Kaikki eivät asu yksin.
T. Yh-äiti
Lapset voi antaa sijoitukseen, jos heitä ei pysty elättämään. Eikä lapsi kuole siihen, jos asuu esim. kaksiossa äitinsä ja sisarustensa kanssa. Niin sitä ennenkin asuttiin pienesti ja hyvin pärjättiin.
Ei edes pidä hankkia lapsia, jos olettaa, että veronmaksajien
Minut ainakin kasvatettiin työn tekemiseen ja uskoon suomesta. Missä ne työt on ja missä ne työt on jotka kannattaa? Perse pitää repiä paska hommisssa edes kohtuuliseen elantoon ja kaikki raha valuu osakkeen omistajille.
yksinasuvat saavat Kelasta asumiskustannukset, vesi, sähkö, lääkkeet, terveydenhoitokulut, silmälasit ym,. muita harkinnan varaisia
Miksi kukaan ei ole kertonut tätä minulle aiemmin? Olen ihan turhaan odottanut, että pääsen kaihileikkaukseen julkiselle. Nyt kun tilanne on tuo, että Kela maksaa KAIKEN harkinnanvaraisena, voinkin varata heti ajan yksityiselle. Kela ihan varmana maksaa sen 3-5 tonnia harkinnanvaraista, kun menen yksityisesti leikkaukseen :D Samalla voin käydä myös uusimassa hampaat ja ostamassa uudet silmälasit, Onpa helppoa elämä jatkossa, kun Kela maksaa automaattisesti kaiken :) Onneksi asun yksin niin saan tämän rajattoman harkinnanvaraisen tuen käyttööni. Ihmettelen, miksi sinä et muuta omillesi ja ota samaa etuutta käyttöösi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. Pitäisi olla opiskelu- tai työpaikka. Ja silloinkin pieniä/halpoja asuntoja joutuu tod.näk jonottamaan. Ulkopaikkakuntalaista työtöntä ei edes laiteta jonoon. Näin ainakin täällä.
--
Mistä jonosta sä puhut? Itse olen aina saanut asunnon ihan vain käymällä näytössä. Asuntoja on tarjolla muuallakin kuin jossain kunnanmörskissä, joihin pitää jonottaa. Yksityisillä monesti paljon edullisempi vuokrataso kuin esim. Lumolla tai vastaavilla.
Kunnan vuokra-asunnoista. Ovat halvimpia. Lumo yms. ihan liian kalliita. Yksityiset pääsääntöisesti kalliita ja tarkempia siitä, kenelle vuokraavat (työssäkäyvälle, isot takuut jne).
Ei välttämättä riitä. Moni on työkyvyttömänä työttömänä. Eläkkeelle ei pääse. Töihin ei kykene. Eletään työmarkkinatuella (vaikka kuuluisi oikeasti eläkkeelle).
--
No ihan on työmarkkinatuella elettävä meidän työkykyistenkin työttömien. Ei se ole mikään työkyvyttömien yksinoikeus. Ja tälläkin pärjää, kun ei ole muita vaihtoehtoja. Paljonko muuten luulet sen työkyvyttömyyseläkkeen olevan, jos kuvittelet sillä saavasi kovinkin paljon ruhtinaallisemman elannon kuin työmarkkinatuella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. Pitäisi olla opiskelu- tai työpaikka. Ja silloinkin pieniä/halpoja asuntoja joutuu tod.näk jonottamaan. Ulkopaikkakuntalaista työtöntä ei edes laiteta jonoon. Näin ainakin täällä.
--
Mistä jonosta sä puhut? Itse olen aina saanut asunnon ihan vain käymällä näytössä. Asuntoja on tarjolla muuallakin kuin jossain kunnanmörskissä, joihin pitää jonottaa. Yksityisillä monesti paljon edullisempi vuokrataso kuin esim. Lumolla tai vastaavilla.
Kunnan vuokra-asunnoista. Ovat halvimpia. Lumo yms. ihan liian kalliita. Yksityiset pääsääntöisesti kalliita ja tarkempia siitä, kenelle vuokraavat (työssäkäyvälle, isot takuut jne).
Ei ole automaattisesti kunnalla halvimpia. Itsekin elin siinä harhassa, kunnes katselin yksityisten tarjontaa ja huomasin, että siellä on paljonkin kunnan kämppiä halvempia tarjolla. Takuuvuokra tässä nykyisessä asunnossani oli 200€. Ei minusta mitenkään ylivoimaisen suuri. Sitä ei asunnon omistaja edes tiedä olenko töissä vai en. Hänelle riittää, että maksan vuokrat ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät asu yksin.
T. Yh-äiti
Ei ihmetellä. On ihan normaalia olla hankkimatta lapsia, jos n
Ei tarvita miljoonatuloja, että pystyy elättämään lapsensa 18 vuotta. Tarvitaan vain järjenkäyttöä ja kykyä elää varojensa mukaisesti. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Normaaliälyinen ihminen osa varautua elämän muutoksiin eikä ole heti ulvomassa Kelan luukulla, jos vähän tulee vaikeampi jakso.
Kirjoita tuo itsellesi ylös. Voit miettiä, sitä sitten jos vaikka neliraajahalvaannut ja Kela sekä vakuutusyhtiö toteavat sinulla olevan rajoitteita työkyvyssä, mutta ihan hyvin pystyt silti itsesi elättämään. Onnea työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetti on "tt-tuki"?
ToimeenTulo-tuki. Ei pitäisi olla kovin vaikea päätellä, kun otsikossakin lukee tuo sana ihan kokonaisena.
Entä jos entistä useampi päättää lähteä töihin ( ihan mihin vaan) ja Suomessa verotulot kasvavat ja tukieurojen määrä vähenee ja rahat voidaan ohjata vanhuksille ja lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki ei ole asumiskustannuksiin vaan ihmisen ruokaan, perustarpeisiin kuten vatteisiin, kenkiin ja hygieniatarvikkeisiin ja halpoihin harrastuksiin eikä asumiskustannuksiin. Minä en maksa mitään asumiskustannuksia työmarkkinatuesta eikä se edes riitäisi asumiskustannuksiin kun yksinasuvat saavat ne Kelasta eikä heidänkään tarvitse maksaa asumiskustannuksia minimi työttömyyskorvauksistaan. Kuinka kuvittelet että 595e työmarkkinatuesta voisi vielä maksaa asumiskulujakin kun eihän se edes riitä ihmisen perustarpeisiinkaan.
---
Aika erikoista, että sulle asunto ei ole perustarve. Suurimmalle osalle meistä se on nimenomaan sitä. Ja aika hitonmoiset tarpeet saa olla, jos ilman asumisesta maksamiseta ei pärjää 600€/kk summalla. Itselläni jää palkasta asumiskulujen jälkeen 300-400€ ja hyvin pärjään. Toki en syökään sisäfilettä ja muuta kallista ja vaatteita ostan ehkä kerran vuodessa. Sä vissiin ramppaan joka päivä
Kerran viikossa ostamme viikon ruuat ja hygieniatarvikkeet eikä muulloin rampata kaupassa. Teen tarkan puutelistan ja ruuat suunnittelen etukäteen koko viikolle. Minulla ei jää mitään jo kahden viikon jälkeen minimi tuesta. Sinulla ei ole varmaan mitään lääkkeitä, sairauskuluja ja olet ihan terve kuin pukki.
Olen työmarkkiantuella ja lääke, terveyskuluni ovat aika mittavia ja jos asuisin yksin niin yhteiskunta maksaisi ne. Jos ne vielä nousevat niin en saa työttömyyskorvauksella niitä kustannettua perustarpeideni lisäksi jotenka pitäisi ottaa oma vuokra-asunto tukia varten ja eläkettä ei anneta enää kenellekkään mistään sairauksista eikä työnantajille +60v enää kelpaa.
Mitäs luulet kun lapsiperhe pariskunnat eroavat paperilla ihan sen takia kun saavat enemmän yhteiskunnan tukia eikä kannata asua yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät asu yksin.
T. Yh-äiti
Eipä tuossa mitään yksinasumisesta puhuttukaan. Mikään ei estä myös yh-äitiä pentuineen muuttamasta halpaan asuntoon. Elämä on valintoja.
Sossun pitäisi puuttua tilanteeseen, jos äiti ja kolme lasta asuu kaksiossa, kun se oli halvin mihin oli varaa, koska lain mukaan tuo vaarantaa lapsen normaalin kasvun ja kehityksen. Mutta yksinhuoltaja voi olla myös työssäkäyvä tai opiskeleva ja saa toimeentulotukea muun päälle, ja työn tai opiskelun takia on perustellusti asuttava tietyllä alueella. Miten ratkaistaan tällainen pähkinä? Käytännössä ihminen on tilanteessa jossa on mahdoton noudattaa molempia lakeja, ja mahdoton muuttaa olosuhteita, paitsi ryhtymällä työttömäksi ja muuttamalla perheensä jonnekin kauas missä on halvempi asua ja pysyy varmasti työttömänä tulevaisuudessakin.
Kirjoita tuo itsellesi ylös. Voit miettiä, sitä sitten jos vaikka neliraajahalvaannut ja Kela sekä vakuutusyhtiö toteavat sinulla olevan rajoitteita työkyvyssä, mutta ihan hyvin pystyt silti itsesi elättämään. Onnea työnhakuun.
Minulla on sen verran kattava vakuutus, että ei tarvitse panikoida tuollaisista. Lisäksi on sijoitussalkussa sen verran pesämunaa, että pärjään alkuun 2-3 vuotta, vaikka en saisi senttiäkään rahaa muualta. Elämä on valintoja. Ja ennen kuin tulet inisemään, että ne sijoitukset voivat kadota: en ole ihan niin tyhmä, että olisin laittanut kaikki munat yhteen koriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Asun kaupungin asunnossa ja ei ole halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin suuri osa saa pelkkää tt-tukea. Kannattaa ottaa asioista selvää.
Miksi he (="suuri osa") eivät saa asumistukea?
Esimerkiksi siksi, että asuvat omistusasunnossa. Asuntoa, jossa itse asuu, ei lasketa toimeentulotuessa omaisuudeksi ja jos olisit yhtään seurannut uutisia, tietäisit, että omistusasuntoon ei enää saa asumistukea.
Vuoden 2025 alusta.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos entistä useampi päättää lähteä töihin ( ihan mihin vaan) ja Suomessa verotulot kasvavat ja tukieurojen määrä vähenee ja rahat voidaan ohjata vanhuksille ja lapsille.
No jos tuollaista tapahtuu, Suomi on muuttunut yksisarvismaaksi, jossa kaikki on mahdollista. Silloin ei varmasti tarvitse töitäkään tehdä, vaan rahaa sataa taivaalta suoraan tilille.
Vierailija kirjoitti:
--
No ihan on työmarkkinatuella elettävä meidän työkykyistenkin työttömien. Ei se ole mikään työkyvyttömien yksinoikeus. Ja tälläkin pärjää, kun ei ole muita vaihtoehtoja. Paljonko muuten luulet sen työkyvyttömyyseläkkeen olevan, jos kuvittelet sillä saavasi kovinkin paljon ruhtinaallisemman elannon kuin työmarkkinatuella?
Se ettet halua tehdä mitään töitä ja koskaan, ei tarkoita minua. Työkyvyttömyyseläkeellä voisin tehdä osa-aikaisia töitä ja se ei vaikuttaisi perustukeen. En halua olla työtön ja maleksia kaikia päiviä, toiset oikeasti haluaa osa-aika töitä ja olla hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
yksinasuvat saavat Kelasta asumiskustannukset, vesi, sähkö, lääkkeet, terveydenhoitokulut, silmälasit ym,. muita harkinnan varaisia
Miksi kukaan ei ole kertonut tätä minulle aiemmin? Olen ihan turhaan odottanut, että pääsen kaihileikkaukseen julkiselle. Nyt kun tilanne on tuo, että Kela maksaa KAIKEN harkinnanvaraisena, voinkin varata heti ajan yksityiselle. Kela ihan varmana maksaa sen 3-5 tonnia harkinnanvaraista, kun menen yksityisesti leikkaukseen :D Samalla voin käydä myös uusimassa hampaat ja ostamassa uudet silmälasit, Onpa helppoa elämä jatkossa, kun Kela maksaa automaattisesti kaiken :) Onneksi asun yksin niin saan tämän rajattoman harkinnanvaraisen tuen käyttööni. Ihmettelen, miksi sinä et muuta omillesi ja ota samaa etuutta käyttöösi.
Minkä takia sulla on jo kaihi ja hampaatkin tuhoutunut. Oletko ollut huumeidenkäyttäjä.
Puolisoni osaa ihan itse hankkia ruokansa. Hän ei ole pikkuvauva, jota minun pitää elättää.