Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nää jotkut vanhemmat tekee kaikkensa ettei lapsi joutuisi koulun mukana jouluhartauteen kirkkoon.

Vierailija
13.12.2024 |

Pelkääkö ne että lapsi on jotenkin niin vajaaälyinen että se sekoaa jos joutuu kerran vuodessa tunnin kuuntelemaan tarinaa Jeesuksen elämästä.vai eikö ne vanhemmat itse osaa  erottaa tarinaa todesta.en tunne itse ketään lasta joka olisi pimahtanut koulun joulujuhlan takia.muista syistä sitten on joku.

Kommentit (166)

Vierailija
61/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on vanhempien vakaumuksesta. Omien lasteni koulussa ateisteja. Puolisoni kanssa olemme myös ateisteja, mutta lapset kävivät uskonnon tunnilla yleissivistyksen vuoksi. Heille ei kirkkoreissut olleet rasitteeksi. Myös monet toisen Lähi-Idän uskontokunnan edustajat halusivat kirkkoon, koska heille Jeesus on yksi profeetoista.

Hyvä, että te ymmärrätte yleissivistyksen merkityksen. Kyllä ateistienkin vakaumukseen pitäisi kuulua moniarvoisuus ja myös muiden arvojen sietäminen edes hetken aikaa. On kohtuutonta, että kaikkien muiden pitäisi luoda jollekin vähemmistölle kupla, jossa ei koskaan ole mitään sen vähemmistön vakaumuksesta poikkeavaa. Eihän sellaista ole kellään muullakaan. Vai alammeko kaikki ottaa vaatteet pois, jos huoneeseen astuu nudisti?

Miten niin ei ole kellään muullakaan? Vievätkö koulut

Kyllä mä olen 2000 luvun alussa päässyt yläkoulun uskonnonryhmän kanssa päässyt käymään synagogassa, meillä kävi imaami kertomassa Islamista ja pari buddha munkkia buddhalaisuudesta.

Vierailija
62/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on vanhempien vakaumuksesta. Omien lasteni koulussa ateisteja. Puolisoni kanssa olemme myös ateisteja, mutta lapset kävivät uskonnon tunnilla yleissivistyksen vuoksi. Heille ei kirkkoreissut olleet rasitteeksi. Myös monet toisen Lähi-Idän uskontokunnan edustajat halusivat kirkkoon, koska heille Jeesus on yksi profeetoista.

Hyvä, että te ymmärrätte yleissivistyksen merkityksen. Kyllä ateistienkin vakaumukseen pitäisi kuulua moniarvoisuus ja myös muiden arvojen sietäminen edes hetken aikaa. On kohtuutonta, että kaikkien muiden pitäisi luoda jollekin vähemmistölle kupla, jossa ei koskaan ole mitään sen vähemmistön vakaumuksesta poikkeavaa. Eihän sellaista ole kellään muullakaan. Vai alammeko kaikki ottaa vaatteet pois, jos huoneeseen astuu nudisti?

Miten

Kyllä mä olen 2000 luvun alussa päässyt yläkoulun uskonnonryhmän kanssa päässyt käymään synagogassa, meillä kävi imaami kertomassa Islamista ja pari buddha munkkia buddhalaisuudesta.

Niin, kaikille lapsille opetetaan muista uskonnoista uskonnontunnilla tai elämänkatsomustiedon tunnilla. Eikä kukaan ole koskaan valittanut siitä asiasta. Mutta sä et vastannut kysymykseen. Se, että lapsi viedään johonkin jouluhartauteen EI ole sama kuin se, että imaami pitää oppitunnin islamista, vaan se on sama kuin se, jos laitettaisiin osallistumaan muslimien rukoukseen. Tehdäänkö jossain kristityille lapsille näin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eli kun sulla on jotain traumoja jostain hartaudesta, niin annat hyvän kiertää ja sekoat kun sun lapsi ehkä vahingossa kuulee sanan Jeesus joskus. 

Vierailija
64/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä. Meillä lapsi käy ihan normaalilla uskontotunnilla, vaikka emme kuulu kirkkoon. Haluan, että hän oppii mistä ev.lut. uskonnossa on kyse. Ja voihan Jumalaan uskoa, vaikkei kuuluisi kirkkoon. Mielestäni on tärkeää et lapsemme osallistuu joulukirkkoon ja muihin kristillisiin juhliin, koska ne kietoutuu niin tiiviisti suomalaiseen kulttuuriin ja suomalaisuuteen. 

Vierailija
65/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan kuulunut kirkkoon, mutta osallistuin jouluhartauksiin aina, koska niissä oli kiva ja jouluinen tunnelma. Ja sen jälkeen tiesi ettei ole enää montaa päivää loman alkuun. Mutta ysärillä me lapset osattiinkin ajatella itse ja meidän vanhemmat tuntui myös tajuavan sen. 

Vierailija
66/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on sama kuin kristityllä, joka ei pidä siitä, jos koulu veisi lapsen koraanikouluun imaamien käsiin.

Vierailija
67/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ei voi kun ihmetellä. Sääli lapsia.

Vierailija
68/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muslimit on ped 0 fiilejä. Ja black metal saatanan palvontaa. Hieman eri asia. Suomi on kristitty maa ja sen vuoksi meillä on myös itsenäisyys.

Tässähän se tuli persujen näkemys uskonnonvapaudesta ja Suomen vapaudesta...

Vierailija
69/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuuluta kirkkoon eikä myöskään lapset. He ovat käyneet elämänkatsomustiedon tunneilla jotka ovat olleet tosi hyödyllisiä. Oppiaineen tulisi olla pakollinen kaikille ja uskonnon osuutta voisi vähentää. Tässä elämässä on hyödyllisempää tietää mikä on oikein ja mikä väärin kuin jonkun profeetan teot. Lapset on silti voineet itse valita menevätkö uskonnollisiin tilaisuuksiin vai eivät, emme ole vanhempina ottaneet kantaa lasten uskon puolesta tai vastaan.

Vierailija
70/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuuluta kirkkoon eikä myöskään lapset. He ovat käyneet elämänkatsomustiedon tunneilla jotka ovat olleet tosi hyödyllisiä. Oppiaineen tulisi olla pakollinen kaikille ja uskonnon osuutta voisi vähentää. Tässä elämässä on hyödyllisempää tietää mikä on oikein ja mikä väärin kuin jonkun profeetan teot. Lapset on silti voineet itse valita menevätkö uskonnollisiin tilaisuuksiin vai eivät, emme ole vanhempina ottaneet kantaa lasten uskon puolesta tai vastaan.

Näin minäkin tekisin, jos olisi lapsia. Ja uskonnottomille lapsille tosiaan opetetaan perusasiat uskonnoista (myös kristinuskosta) elämänkatsomustiedon tunnilla. Uskonnollisiin tilaisuuksiin ei ketään pitäisi pakottaa tai painostaa menemään, se ei ole millään lailla tarpeellista minkään oppimisen kannalta vaan sen pitäisi olla oma valinta oman vakaumuksen pohjalta. Uskonnollisissa tilaisuuksissa käyminen on ihan eri juttu kuin uskonnoista oppiminen.

Vierailija
71/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun pitää olla sellainen paikka, missä ihan jokainen voi kirkkain silmin osallistua ihan kaikkeen. Tämä touhu on aivan hanurista, että ruvetaan raahaamaan jengiä johonkin palvontapaikkoihin, kun kerran ihan jokainen ei kuitenkaan sellaiseen halua mennä.

Koulun pitää olla yhteinen ja yhdistää, ei olla indoktrinaation paikka ja hajottaa.

Vierailija
72/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin tekisin, jos olisi lapsia. Ja uskonnottomille lapsille tosiaan opetetaan perusasiat uskonnoista (myös kristinuskosta) elämänkatsomustiedon tunnilla.

Eli tuo väite, mitä tässäkin ketjussa jotkut jankkaavat, että joku muka "ei halua lapsen kuulevan sanaa Jeesus" ei pidä millään tasolla paikkaansa, se on ihan täysi olkinukke. Kaikki lapset oppivat kyllä perusasiat Jeesuksesta, Buddhasta ja Muhammedista koulussa. Ei heitä sitä varten tarvitse mihinkään jouluhartauteen raahata.

Vierailija
73/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto-oppiainen helvettiin koulusta. Tilalle kaikille yhteinen elämänkatsomustieto ja paljon fllosofianopetusta.

Vierailija
74/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä koululaisia ollaan aina kuskaamassa nimenomaan luterilaisten kirkkoon. Veisivät välillä moskeijaan ja buddhalaisten tiloihin ja vaikka homoklubille. Se olisi neutraalimpaa.

Homous ei kuitenkaan ole uskonto eikä vakaumus. Onko kommentistasi pääteltävissä, että uskovainen haluaa altistaa lapset K-18-materiaalille, eli tunnet vetoa käyttää lapsia seksuaalisesti hyväksi ihan samaan tapaan kuin roomalaiskatolinen kirkko ja kotimaassa esim. esikoislessut on tehneet?

Homous ei ole vaarallista lapsille tai muillekaan. Uskonnollinen indoktrinaatio taas on hengenvaarallista. Se selviää, kun katsoo hieman historiaa.

Avainasia tässä on juuri tuo indoktrinaatio. Uskonnollisten yhteisöjen elinehto on uusien jäsenten saaminen ja siksi on tärkeää indoktrinoida mahdollisimman paljon lapsia uskonnon opetuksen kautta kouluissa. Tämä on se syy miksi katsomusaineiden opetus kiinnostaa niin kovasti piispoja ja kirkkoruhtinaita: heidän palkkansa riippuu kirkollisveron maksajista. (Esim. Hesari näyttää minusta jossain määrin kirkollisia piirejä ja heidän ajatuksiaan suosivalta...)

Indoktrinaation uhreja on tämäkin ketju pullollaan. Ryhmäpaine estää monien ihmisten itsenäistä ajattelua ja päätöksentekoa. Kiinnostava kysymys on, kuinka kuitenkin monet täyspitkän & tunnustuksellisen uskontokasvatuksen saaneet kuitenkin päätyvät uskonnottomuuteen. Kaikkiin koulun (ja usein myös kodin ja kirkon) toimeenpanema indoktrinaatio ei vain tehoa.

Vierailija
75/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää pakottaa oppimaan matematiikkaa enempää kun pluslaskut ja vaikka kertotaulu? En ole tehnyt mitään niillä muilla ja elämästä tuhlattu ties kuinka paljon muun vääntämiseen. 

Matematiikkaa opiskellaan koska sitä tarvitaan elämässä. Uskontoa ei tarvita. Ilman uskontoa voi elää. Mä olen pärjännyt ilman uskontoa viimeiset 54 vuotta.

Ei tarvii kerotaulua pidemmälle. Se joka tarvii niin voi sitten opiskella lisää vaikka aikuisena. Itse en olisi pärjännyt ilman kirkkoa ja kristinuskoa.

Vierailija
76/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää pakottaa oppimaan matematiikkaa enempää kun pluslaskut ja vaikka kertotaulu? En ole tehnyt mitään niillä muilla ja elämästä tuhlattu ties kuinka paljon muun vääntämiseen. 

Matematiikkaa opiskellaan koska sitä tarvitaan elämässä. Uskontoa ei tarvita. Ilman uskontoa voi elää. Mä olen pärjännyt ilman uskontoa viimeiset 54 vuotta.

Ei tarvii kerotaulua pidemmälle. Se joka tarvii niin voi sitten opiskella lisää vaikka aikuisena. Itse en olisi pärjännyt ilman kirkkoa ja kristinuskoa.

Apua, et sä voi noin sanoa, kohta tulee joku canceloimaan sut.

Vierailija
77/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä alkaa lapsi kapinoida, ja tulee uskoon.

Vierailija
78/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö te edes mitä uskonnonopiskelu on Suomen kouluissa? "Opetuksessa ei harjoiteta uskontoa, vaan perehdytään omaan uskontoperinteeseen, tutustutaan monipuolisesti uskontojen maailmaan ja pohditaan hyvää elämää". Noin. 

Vierailija
79/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmettä.. homou on äärimmäisen vaarallista lapsille mutta myös aikuisille koska se on HÄIRIÖ

Vierailija
80/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännä että joidenkin mielestä ne on hörhöjä jotka uskoo ihmisen kirjoittamaan Raamattuun, mutta ne fiksuja jotka uskoo ihmisen kirjoittamiin tiedekirjoihin dinosauruksista ja kuinka me ollaan apinoista jne joita rahoitetaan miljardeilla.. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi