Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nää jotkut vanhemmat tekee kaikkensa ettei lapsi joutuisi koulun mukana jouluhartauteen kirkkoon.

Vierailija
13.12.2024 |

Pelkääkö ne että lapsi on jotenkin niin vajaaälyinen että se sekoaa jos joutuu kerran vuodessa tunnin kuuntelemaan tarinaa Jeesuksen elämästä.vai eikö ne vanhemmat itse osaa  erottaa tarinaa todesta.en tunne itse ketään lasta joka olisi pimahtanut koulun joulujuhlan takia.muista syistä sitten on joku.

Kommentit (166)

Vierailija
41/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhemmat päättävät lapsensa uskonnosta? Minusta suomessa kaikkien pitää lähtökohtaisesti kuulua kirkkoon ja sen saa sitten itse päättää että haluaako siinä pysyä aikuisena.

Voiko typerämpää kommenttia enää olla? Ei voi. Alaikäisten pakkoliitokset mihin tahansa huuhaalahkoon pitäisi kriminalisoida. Täysi-ikäisenä voi sitten liittyä vapaasti tai olla liittymätä.

Vierailija
42/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että sillo ku kaikki lapset "altistui" Jumalan sanan kuulemiselle ja laulettiin kouluissa joululauluja, lapset voi yleisellä tasolla paremmin.

En usko. Mä en voinut hyvin.

Aivan ja sun tunteet on sitten se absoluuttinen totuus muiden puolesta. Amen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kristittyjä niin kovasti risoo, ettei kaikki usko heidän satuihinsa? Ja se, että kouluissa noudatetaan lakia?

Vierailija
44/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nelikymppisten milleniaalimammojen (ja pappojen) identiteettikysymys nuoruudesta, periaatteesta ei luovuta. 

Vierailija
45/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat myyneet lapsensa pirulle. Sopimukseen kuuluu, että lasta ei altisteta kristinuskolle.

Vierailija
46/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 70-luvulla ne uskovaiset, jotka eivät katsoneet televisiota, saivat tehdä muita hommia ku me muut katsottiin opetuselokuvaa. Ei yhtään poikkea siitä, että uskonnoton/ateisti jää pois koulukirkosta. Ja eihän esim. jehova  osallistu koulun joulujuhliin. 

Vierailija
47/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirkossa käyminen ole mitään yleissivistävää toimintaa. Mielestäni lapsille voi ja on hyväkin kertoa eri uskonnoista mutta ilman mitään rukouksia ja saarnoja tai jatkuvia uskonnontunteja. Hyvä että on alettu vihdoinkin heräämään siihen että se uskonto ei kaikkialle kuulu. Jokainen voi uskoa mihin haluaa. Suomessa lapsia pakkokastetaan ja liitetään uskontoon ilman lapsen suostumusta. Onhan se ihan hullua.

Omassa lähipiirissä suurin osa kuuluu kirkkoon mutta eivät ole millään tavalla uskonnollisia tai hengellisiä. Häät pidetään kirkossa hienon paikan takia, kasteessa tärkeintä on nimen paljastaminen, teinit rippileirillä että saavat kivat kesärahat yms. Se jos mikä on uskonnon ja kirkon halventamista. 

Hirveä hätä kun lapsilta ollaan kieltämässä virret ja joulukirkot mutta paskat välitetään siitä uskonnosta. Seurakunnilla on tapahtumia lapsille, sinne vaan harjoittamaan sitä uskontoa. Totuus on se että pahimmat mekastajat tästä asiasta vähät välittävät uskonnosta. Halutaan vaan närkästyä närkästymisen takia.

Vierailija
48/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että sillo ku kaikki lapset "altistui" Jumalan sanan kuulemiselle ja laulettiin kouluissa joululauluja, lapset voi yleisellä tasolla paremmin.

En usko. Mä en voinut hyvin.

Aivan ja sun tunteet on sitten se absoluuttinen totuus muiden puolesta. Amen.

Ja sun mielikuvasko sitten on ?

Vierailija
49/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on vanhempien vakaumuksesta. Omien lasteni koulussa ateisteja. Puolisoni kanssa olemme myös ateisteja, mutta lapset kävivät uskonnon tunnilla yleissivistyksen vuoksi. Heille ei kirkkoreissut olleet rasitteeksi. Myös monet toisen Lähi-Idän uskontokunnan edustajat halusivat kirkkoon, koska heille Jeesus on yksi profeetoista.

Hyvä, että te ymmärrätte yleissivistyksen merkityksen. Kyllä ateistienkin vakaumukseen pitäisi kuulua moniarvoisuus ja myös muiden arvojen sietäminen edes hetken aikaa. On kohtuutonta, että kaikkien muiden pitäisi luoda jollekin vähemmistölle kupla, jossa ei koskaan ole mitään sen vähemmistön vakaumuksesta poikkeavaa. Eihän sellaista ole kellään muullakaan. Vai alammeko kaikki ottaa vaatteet pois, jos huoneeseen astuu nudisti?

MIksette te hihhelikristityt siedä muiden arvoja ja vakaumuksia?

Te olette vähemmistö Kirkon tutkimuskeskuksen mukaan. Kirkkoon kuuluu vain 60% suomalaisista ja vain 42% näistä  uskoo Kirkon opetuksiin. Eli teitä on miljoona, pääosin 80-100-vuotiaita ja matalimmin koulutettuja. 

Hohhoijaa. Kirkkoon kuuluvia ja uskovaisiakin on siis edelleen paljon enemmän kuin puolueilla on yhteensä jäseniä. Suuresta ja merkittävästä ryhmästä siis on kyse. Kumma, että kukaan ei koskaan kyseenalaista puolueiden valta-asemaa yhteiskunnassa. Mutta jos joku tuo julkisuudessa esiin jotain kristillisten arvojen mukaista, alkaa hirveä huutaminen ja joissain tapauksissa törkeä ajojahtikin.

Vierailija
50/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasten koulussa järjestetään vaihtoehtoinen tilaisuus koululla niille, jotka eivät lähde joulukirkkoon. Kaikille vanhemmille tuli jo pari viikkoa sitten Wilma-viesti aiheesta. Oletuksena on, että jos lapsi opiskelee koulussa ev.lut. uskontoo, hän osallistuu joulukirkkoon. Vanhemmat voivat halutessaan ilmoittaa opettajille, jos haluavat tuohon muutosta.

Itse olen uskonnoton, vaikka kirkkoon kuulunkin. Ei ole tullut kirkosta erottuakaan, kun ei sillä ole mulle mitään merkitystä suuntaan taikka toiseen. Päätimme mieheni kanssa, että meidän lapsia ei kasteta, koska emme halunneet pakkoliittää heitä mihinkään uskontokuntaan. Saavat itse sitten aikanaan siitä päättää, haluavatko uskoa mihinkään vai ei.

Koulussa opiskelevat elämänkatsomustietoa, mutta ovat jo päiväkodista lähtien saaneet halutessaan osallistua kirkkokäynneille. Ja aina ovat halunneet mennä kirkkoon, koska kaikki kaveritkin menee.

Seurakunnan kerhossa ja leirilläkin ovat olleet, eipä siellä muuta uskonnollista edes ole kuin korkeintaan ruokarukous ja pieni iltahartaus.

Ei minua uskonnottomana haittaa, jos mun lapset nyt joskus jonkin virren laulavat tai yhteisrukoukseen osallistuvat. Sen verran olen heidän kanssaan uskonnosta kertonut, että eri ihmiset uskovat eri asioihin, ja on vielä olemassa erilaisia uskontoja.

Mun mielestä jokaisella on oikeus uskoa mihin tahtoo, tai olla uskomatta. Juuri sitä on uskonnonvapaus. Saman vapauden suon lapsillenikin. Yhtä uskonnottomia pakanoita ovat kuin minäkin, mutta eipä nuo siitä rikki mene, jos pari kertaa vuodessa käyvätkin kirkossa.

Vierailija
51/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo 70-luvulla ne uskovaiset, jotka eivät katsoneet televisiota, saivat tehdä muita hommia ku me muut katsottiin opetuselokuvaa. Ei yhtään poikkea siitä, että uskonnoton/ateisti jää pois koulukirkosta. Ja eihän esim. jehova  osallistu koulun joulujuhliin. 

Koulussa vai?

Vierailija
52/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kirkossa käyminen ole mitään yleissivistävää toimintaa. Mielestäni lapsille voi ja on hyväkin kertoa eri uskonnoista mutta ilman mitään rukouksia ja saarnoja tai jatkuvia uskonnontunteja. Hyvä että on alettu vihdoinkin heräämään siihen että se uskonto ei kaikkialle kuulu. Jokainen voi uskoa mihin haluaa. Suomessa lapsia pakkokastetaan ja liitetään uskontoon ilman lapsen suostumusta. Onhan se ihan hullua.

Omassa lähipiirissä suurin osa kuuluu kirkkoon mutta eivät ole millään tavalla uskonnollisia tai hengellisiä. Häät pidetään kirkossa hienon paikan takia, kasteessa tärkeintä on nimen paljastaminen, teinit rippileirillä että saavat kivat kesärahat yms. Se jos mikä on uskonnon ja kirkon halventamista. 

Hirveä hätä kun lapsilta ollaan kieltämässä virret ja joulukirkot mutta paskat välitetään siitä uskonnosta. Seurakunnilla on tapahtumia lapsille, sinne vaan harjoittamaan sitä uskontoa. Totuus on se että pahimmat

Valitatko siitäkin, että suomalaisille lapsille opetetaan useimmassa tapauksessa suomen kieli ilman, että heiltä olisi kysytty suostumus etukäteen? Kai ymmärrät, että kyse on kulttuurista ja perinteistä, joihin kuuluu myös kristinusko. Tai ehkä et halua ymmärtää.

Vierailija
53/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää pakottaa oppimaan matematiikkaa enempää kun pluslaskut ja vaikka kertotaulu? En ole tehnyt mitään niillä muilla ja elämästä tuhlattu ties kuinka paljon muun vääntämiseen. 

Vierailija
54/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäistkö koulun kanssa rutiiniluonteisesti lapsesi muslimien rukoustilaisuuteen...

Tai jos aina ennen kekriä vietäisiin luokan piltit black metal -messuun keltään kysymättä.

Vierailija
55/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: 

Valitatko siitäkin, että suomalaisille lapsille opetetaan useimmassa tapauksessa suomen kieli ilman, että heiltä olisi kysytty suostumus etukäteen? Kai ymmärrät, että kyse on kulttuurista ja perinteistä, joihin kuuluu myös kristinusko. Tai ehkä et halua ymmärtää.

🤣

Vierailija
56/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto on hyvin pitkään ollut monelle pelkkä kulttuuriin kuuluva piirre.

Ala asteella musiikin tunnilla virsiä kausi on päättynyt.

He eivät halua kirkossa naimisiin. Hautajaisiin. Ei rippijuhlia, eikä Suvi virsiä.

Pitkään koulussa on saanut valita uskonnon opetuksen sijaan elämänkatsomustiedon.

Tänä vuonna rehtori pyysi ilmoittamaan ne lapset, jotka eivät joulukirkkoon tule.

Bussis tänään hirvee räppi räkäs paskaa jäppi.  Virttä samaa kamalaa. Ei kukaan haluu kuullakkaan. Teki mieli sanoa, et jos joku mummo huuattas virsiä bussis. Tykkäisikkö nä.

Vierailija
57/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne hyvin yksittäiset asiat kuten vuosittainen joulukirkko, suvivirsi, koulun joulujuhla nähdään jonain ideologisena tuputtamisena, mutta kaikki sukupuolineutraali sekoilu sitten ei ole sitä? Samalla tavallahan siinäkin sitä omaa ideologiaa pakkosyötetään omalle lapselle, se naamioidaan muka sellaiseksi "lapsi saa itse valita" hurskasteluksi, mutta ihan samaa agendaa siinä on takana kun pakkokäännyttämisillä aikoinaan.

Vierailija
58/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on vanhempien vakaumuksesta. Omien lasteni koulussa ateisteja. Puolisoni kanssa olemme myös ateisteja, mutta lapset kävivät uskonnon tunnilla yleissivistyksen vuoksi. Heille ei kirkkoreissut olleet rasitteeksi. Myös monet toisen Lähi-Idän uskontokunnan edustajat halusivat kirkkoon, koska heille Jeesus on yksi profeetoista.

Hyvä, että te ymmärrätte yleissivistyksen merkityksen. Kyllä ateistienkin vakaumukseen pitäisi kuulua moniarvoisuus ja myös muiden arvojen sietäminen edes hetken aikaa. On kohtuutonta, että kaikkien muiden pitäisi luoda jollekin vähemmistölle kupla, jossa ei koskaan ole mitään sen vähemmistön vakaumuksesta poikkeavaa. Eihän sellaista ole kellään muullakaan. Vai alammeko kaikki ottaa vaatteet pois, jos huoneeseen astuu nudisti?

Miten niin ei ole kellään muullakaan? Vievätkö koulut kristittyjä lapsia moskeijaan seuraamaan perjantairukousta? En ole ikinä kuullutkaan moisesta.

Vierailija
59/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää pakottaa oppimaan matematiikkaa enempää kun pluslaskut ja vaikka kertotaulu? En ole tehnyt mitään niillä muilla ja elämästä tuhlattu ties kuinka paljon muun vääntämiseen. 

Matematiikkaa opiskellaan koska sitä tarvitaan elämässä. Uskontoa ei tarvita. Ilman uskontoa voi elää. Mä olen pärjännyt ilman uskontoa viimeiset 54 vuotta.

Vierailija
60/166 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on loukkaus jumalattomien vanhempien jumalattomuudelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän