Mistä aloittaa selvittely, kun hoivakodissa katoaa vanhuksen tavaraa?
Aihe on arka, eikä tästä juurikaan puhuta, mutta...
Olen ikäluokkaan, jossa ystävien ja tuttavien vanhemmat asuvat suureksi osaksi erilaisissa palvelutaloissa ja hoivalaitoksissa.
Aina silloin tällöin, itse asiassa melko usein, kuulee ihmettelyä siitä, että sen isän/äidin/mummon/kummitädin tavaraa katoaa laitoksessa. Arvokkaampia vaatteita, koruja, rahaahan siellä nyt harvemmin kenelläkään toki onkaan. Omalta äidiltäni katosi uusi, hyvä untuvatakki ja joitakin koruja, joista olin aivan varma, että ne ovat hänellä olleet siellä mukana - eipä vain enää löytynyt mistään.
Äidin kuoleman jälkeen koitin asiasta kysellä hoitajilta ja osastonhoitajalta, mutta en saanut ihmettelyä ja käsien levittelyä kummempaa vastausta. Muistisairaat kuulemma voivat kuljetella tavaroita minne vaan, ei ole näkynyt, olenko varma että sellaisia tavaroita on mukana ollutkaan, kaikki vainajan tavarat on kyllä pakattu huoneen siivoamisen yhteydessä...
Tästä on aikaa jo kohta vuosi, mutta jotenkin asia on jäänyt vaivaamaan ja nyt kun kuulin ystävältä vähän samanlaisen tarinan niin...
En haluaisi hoitajia missään tapauksessa varkaiksi syyttää, mutta onhan se totta, että varmasti joukkoon mahtuu monenlaista, sijaisia ja keikkalaisia käytetään tosi paljon, ja ihan muissa maailmoissa olevalta vanhukselta on helppo napata se koru, ei hän sen puuttumista huomaa...
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs yksityiskohta paljastaa tarinan valheeksi. Henkilökunta ei pakkaa tavaroita ja tyhjennä huonetta. Se on omaisten tehtävä.
Kyllä on pakattu montakin kertaa kun ei omaisia ole ja huone saatava tyhjäksi.
Tuollaiseen pitää palkata muuttofirma kuolinpesän kustannuksella, ei ole hoitajien homma tyhjentää kenenkään huonetta.
Mä olen ollut oikeudessa tukena, kun siskoa syytettiin varkauksista. Oli lähihoitajana ollut pari vuotta laitoksessa. Tavaroita oli alkanut hävitä ja sisko uusinpana sitten sai syytteen
Oikeudessa selvis, mitä kaikkea oli hävinnyt.. koruja ja rahaa. Jostain syystä usealla vanhuksella oli satasia kaapeissaan. Niin ja yhdeltä muorilta oli viety ulkomailta tuotua suklaata. Poika oli lähettänyt kuukausittain.
Siinä kuunnellessa alkoi hävettämään, kun tajusin, että mulla oli silloin kaulassa yhden mamman koru. Sain 30v lahjaksi. Sisko kertoi, että oli tehnyt löydön "korukirpparilta". Hän putsautti sen ja vähän muokkas tähän päivään.
Äiti sai lempisuklaataan lahjaksi läjän synttäreinä, äitienpäivänä ja jouluna. Hän sai korukirppis korvikset 50v lahjaksi..
OMG!
Systeri ei ole tunnustanut. Olihan niitä muitakin, kun listaa kuuntelin. Kylpylä lahjakorttia, ravintolassa tarjos pari kertaa... Lisäksi hän oli tehnyt runsaasti korukirpparilöytöjä.
Äiti ei uskonut, että hänen silmäteränsä tekisi mitään niin typerää. Välit meni hetkeksi poikki, kun mä olin niin mahdoton.
Mitään varkautta ei pystytty todistamaan tarpeeksi hyvin, että ei saanut tuomiota.
Vierailija kirjoitti:
Selvää on se, että näitä mysteerihäviämisiä tapahtuu. Joku ihmettelee, miksi potilaalla on kalliita koruja tai kelloja yllänsä. Sairauskohtauksen sattuessa ei läheiselle ekana tule mieleen jotkut korut, jotka saiastuneella on sattunut olemaan päällä. Ambulanssi - päivystys - sairaala. Monta vaihetta. Läheinen tai potilas itse saattaa tajuta vasta pidemmän ajan päästä, mitä puuttuu. Ei jaksa lähteä riitelemään. Johonkin ne korut on joutuneet. Mitenkään osoittelematta mitään ammattikuntaa pakko vaan todeta, että tilaisuus tekee varkaan.
No tämä. Mä olen näin jälkeenpäin ajatellut, että vanhuksella olisi syytä olla niissä vaatteissa, joilla sairaalaan lähtee, edes nimikointi. Eli kun ikää tulee, niin ehkä olisi järkevää nimikoida kaikki vaatteensa. En nimittäin ajatellut, että äiti siirretään päivystyksestä suoraan hoivakotiin.
Äidiltänikin hävisi tavaraa, eikä hän ollut lainkaan muistisairas, liikuntakyvytön vain. Olisi mielellään pysynyt kotona mutta vointi ei sitä mahdollistanut. Totta kai hän halusi pitää jotain tärkeitä elämänsä esineitä lähellään, miksi hänen olisi pitänyt niistä luopua? Hyvin arasti kertoi miten jokin esine oli rikkoutunut, miten oli rahaa ja esineitä hävinnyt. Ilmeisesti kelpasivat henkilökunnalle.
Jotenkin surkuhupaisaa, kun jotkut puolustaa työntekijöitä ikään kuin he olisivat varastelun yläpuolella.
Olin joskus kirjastossa töissä n vuoden ajan, eikö vain luulisi että siellä olisi ollut sivistyneitä ihmisiä töissä? Niin vain minultakin hävisi tavaraa, vaikka olivat yleisön sormien ulottumattomissa = joku henkilökunnasta oli pitkäkyntinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljiltäni viety jopa alushousut.Ostin hyvänlaatuisia vaatteita veljilleni, Kaikki hukassa, Sanovat että ei ole merkitty. Saatana, kuvat on otettu heidän päällään joten todistusta on. Ottakaa kuvat ja kirjoituttakaa henkilökunnalle että ovat nähneet vaatteet ! Ei muu auta.Eikä mitään rakkaita tavaroja hoitokotiin.Kaikki varastetaan.
Rayban aurinkolasit häipyi heti samoin Burerry t paita silkistä, jonka pikkuveli sai kun oli syöpä eikä saanut mikään hangata.
Kuten sanottua; henkilökunta varastaa.
Jokaisessa ammattikunnassa on näitä epärehellisiä tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani äiti kuoli hiljattain palvelutalossa. Kun huonetta tyhjättiin, huomattiin että kaikki korut ovat kadonneet. Kaikki. Eivät osanneet palvelutalossa kommentoida asiaa mitenkään, eivätkä asiaa ryhtyneet selvittämään.
Ymmärtääkseni noissa ei voi kauheasti käyttää valvontakameroita niin paha sieltä on sanoa minne ovat kadonneet. Varsinkin muistisairaiden kanssa on ihan yleistä että siellä on vanhuksia joilta menee omat ja muiden tavarat sekä huoneet sekaisin. Nämä voivat myös itse hävittää omia ja muiden tavaroita roskiksiin, vessanpönttöihin ym. Oman harjoittelun aikana tuli useampi hieno vessanpönttöön rakennettu toteemi vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen hiukan hämmästynyt ammattilaisten asenteesta, ettei kukaan voisi olla varas tilaisuuden tullen. Ja kuten joku mainitsi, ne korut löytyisivät kyllä, jos toinen asukas olisi ne vienyt, edes osa niistä.
Niin kauan kun omaiset eivät tee rikosilmoitusta, homma jatkuu entisellään. Kerroin jo sukulaisnaisesta, joka oli narkkari ja varasti työpaikaltaan. Hänkin oli tehnyt sitä vuosia, koska oli juuri tällaisia selityksiä mitä tässäkin on.
Rikosilmoitus kannattaa tehdä, jos kaikki tekisivät, jäisivät varkaat ajan mittaan kiinni. Sen luulisi olevan henkilökunnankin etu, jos kerran rehellisiä itse ovat. En nyt puhu mistään vaatteista, ne voivat kadota pyykinpesun yhteydessä, vaan koruista, jotka on hyvin helppo muuttaa rahaksi.
Itselleni jos kävisi, kävisin nettikirppikset ja kaikki paikat läpi löytyykö sormus tai muu koru sieltä. Muistisairas tuskin sitä sinne käy viemässä.
Kaikki epäkohdat jatkuvat ikuisu
Minne jäi huomio että vessanpönttö on paikka johon katoaa tavaroita? Tässä ketjussa joukkolynkataan nyt työntekijät ja ollaan mieltä että rikosilmoitus vissiin palauttaa viemäristä vedetyt tavarat. Tai roskiin heitetyt. Ja ainoa vaihtoehto on varkaus. Toki en kiellä etteikö myös epärehellisiä hlökunnassa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tekemällä rikosilmoitus poliisille. Voivat selvittää laajemminkin katoaako muilta asukkailta samalla tavalla tavaraa. Voi olla henkilökuntaan kuuluva tai ihan vierailijakin. Omalla sukulaisillani kävi vierailulla sukulainen, joka vei kaikki kultakorut. Kun muistisairas ei tunnistanut, eikä osannut sanoa kuka vei. Selvisi kun näin kyseiset korut tällä sukulaisella.
Naurattaa ajatus että poliisi alkaa tutkimaan kadonneiden tavaroiden arvoitusta muistisairaiden potilaiden palvelutalossa ;D
Voi olla aika turhauttava kuulustelukokemus kun kukaan ei muista yhtään mitään. :D
Mun lapsi on 23v kehitysvamnainen ja asuu ns palvelutalossa. Pyykit pesee (ja pilaa) tukityöllistetyt. Toiset asukkaat pöllii ja rikkoo tavarat. Vaatteet menee sekaisin muiden kanssa vaikka nimikoitu ja vain yhden asukkaan vaatteet koneessa kerrallaan. Jännä että just ne kalleimmat lahjaksi saadut lakat on kadonneet, toisin luin Ikean lakanat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät lähärit varastaa ja myy vanhusten untuvatakit ja kaiken mikä irtoaa. Onko tuolla valvontakameroita?
Nosta syyte jos sulla on pitävät todisteet, muuten sut nauretaan ulos.
Sulla on nuo termit ja niiden merkitys nyt vähän hakusessa. Syytteen nostaa syyttäjä. Rikosilmoituksen voi tehdä kuka vain, eikä todisteita tarvitse olla. Todisteet kerää poliisi esitutkinnassaan, jos tutkimaan alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitäisikö se asia sitten sanoa niille omaisille, että meillä ei voida villapaitoja erikseen pestä, niiden pesusta teidän täytyy huolehtia itse? Ja selittää, että on keskuspesula, tukityöllistetyt töissä jne? En minä ainakaan tällaista tullut ajatelleeksi. Ei minulla ole mitään tietoa hoitoalan käytännöistä tai laitosasumisesta ennen kuin nyt oman vanhemman vanhainkotipaikan myötä olen joutunut asiaan vähän tutustumaan. Kovin heikosti omaisille tiedotetaan mistään käytännöistä, annetaan ohjeita jne.
Täytyy sanoa että melko tyhmä on jos ei tajua itse.
Meillä ainakin on valmiit ohjeet paperilla annettavaksi omaisille.
Varmasti lähes jokaisessa hoitokodissa annetaan omaisille ohje, ettei arvoesineitä kannata vanhukselle tuoda. Jos vanhukselle tuodaan koruja, on tapana laittaa ne kirjekuoressa kanslian lukittuun kaappiin. Tämä tietenkin kirjataan asukkaan tietoihin. Näin teemme siksi, että välttyisimme turhilta syytöksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin 11vuotta sitten hätäsektio ja piti riisua korut,laitoin ne huoneeni kaappiin. Yhden hengen huone koska minulla oli ollut hinkuyskäksi epäilty yskä ja kuumetta.
Kalevalakorun hopeinen riipus mummoni peruja ,hopeiset kiha ja vihkisormukset. Niitä ei enää koskaan löytynyt ja sairaalan asenne oli että "no voi voi".
Ja kaverilta taas katosi päivystyksen tarkkailuhuoneessa aitoa villaa oleva iso kaulahuivi.
Hätäsektiossa sä et itse riisu huoneessa ja laittaudu valmiiksi. Ja miksi sulla oli päälläsi koruja vaikka sairaaloissa ei tiedetysti kannata pitää mitään arvokasta?
Tosiaan lähihoitajan palkka on ihan hyvä julkisella puolella, jos sinulla on kaikki kokemuslisät ja henkilökohtainen lisä saatat tienata lähemmäs 3000 € ilman vuorolisiäkin. Mielestäni hyvät ansiot ammattikoulun käyneelle.
Mitä ihmettä se mummu tekee jollain arvokkailla koruilla ym. hoitolaitoksessa, jossa enin osa asukkaisa on osaston tai talon juhlissakin ihan arkitamineissa? Pitääkö sitä omaa varallisuustasoaan mainostaa vielä hoitolaitoksessakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät lähärit varastaa ja myy vanhusten untuvatakit ja kaiken mikä irtoaa. Onko tuolla valvontakameroita?
Nosta syyte jos sulla on pitävät todisteet, muuten sut nauretaan ulos.
Miksi kommentoit noin aggressiivisesti? Pelkäätkö, että jäät kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani äiti kuoli hiljattain palvelutalossa. Kun huonetta tyhjättiin, huomattiin että kaikki korut ovat kadonneet. Kaikki. Eivät osanneet palvelutalossa kommentoida asiaa mitenkään, eivätkä asiaa ryhtyneet selvittämään.
Ymmärtääkseni noissa ei voi kauheasti käyttää valvontakameroita niin paha sieltä on sanoa minne ovat kadonneet. Varsinkin muistisairaiden kanssa on ihan yleistä että siellä on vanhuksia joilta menee omat ja muiden tavarat sekä huoneet sekaisin. Nämä voivat myös itse hävittää omia ja muiden tavaroita roskiksiin, vessanpönttöihin ym. Oman harjoittelun aikana tuli useampi hieno vessanpönttöön rakennettu toteemi vastaan.
Kyllä se on päätetty että hlökunta on rosvojoukko. Ei toki mummut mitään väärää tee .
"Toki on mahdollista, että jotkut hoitajat varastavat arvokkaita tavaroita mikä on harmillista, mutta usein myös asukkaat jemmaavat tavaroitaan erittäin hyvin tai esim. Vetävät vessanpöntöstä. Yhdelle asukkaalle hankittiin 6kk aikana kolmet tekohampaat koska hän tosiaan veti ne aina pöntöstä alas.
Omaiset usein näkevät omaisiaan sen pienen hetken ja usein se hetki on asukkaalle seesteinen. Mutta omaisten lähdettyä asukas usein sekava ja kotiin lähdössä ja pakkaa tavaroitaan kaikenmaailman nyssyköihin ja kuljettavat niitä ympäri hoivakotia."
Ai petipotilaatkin? Miten?
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on 23v kehitysvamnainen ja asuu ns palvelutalossa. Pyykit pesee (ja pilaa) tukityöllistetyt. Toiset asukkaat pöllii ja rikkoo tavarat. Vaatteet menee sekaisin muiden kanssa vaikka nimikoitu ja vain yhden asukkaan vaatteet koneessa kerrallaan. Jännä että just ne kalleimmat lahjaksi saadut lakat on kadonneet, toisin luin Ikean lakanat
Ihan vähän turhauttaa, kun olen taas hakenut näihin töihin, isossa kaupungissa. Kiitos mielenkiinnosta, mutta ei ole tarvetta. Nautitaan nyt sitten halpatyövoimasta.
Olisi erittäin tärkeää, että kaikista vähänkin arvokkaamista katoamisista tehtäisiin järjestelmällisesti rikosilmoitus. Silloin poliisi pääsisi nopeasti jäljille, jos jossain tietyssä paikassa alkaa katoamaan tavaraa jatkuvasti.