Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä aloittaa selvittely, kun hoivakodissa katoaa vanhuksen tavaraa?

Vierailija
13.12.2024 |

Aihe on arka, eikä tästä juurikaan puhuta, mutta...

Olen ikäluokkaan, jossa ystävien ja tuttavien vanhemmat asuvat suureksi osaksi erilaisissa palvelutaloissa ja hoivalaitoksissa. 

Aina silloin tällöin, itse asiassa melko usein, kuulee ihmettelyä siitä, että sen isän/äidin/mummon/kummitädin tavaraa katoaa laitoksessa. Arvokkaampia vaatteita, koruja, rahaahan siellä nyt harvemmin kenelläkään toki onkaan. Omalta äidiltäni katosi uusi, hyvä untuvatakki ja joitakin koruja, joista olin aivan varma, että ne ovat hänellä olleet siellä mukana - eipä vain enää löytynyt mistään. 

Äidin kuoleman jälkeen koitin asiasta kysellä hoitajilta ja osastonhoitajalta, mutta en saanut ihmettelyä ja käsien levittelyä kummempaa vastausta. Muistisairaat kuulemma voivat kuljetella tavaroita minne vaan, ei ole näkynyt, olenko varma että sellaisia tavaroita on mukana ollutkaan, kaikki vainajan tavarat on kyllä pakattu huoneen siivoamisen yhteydessä...

Tästä on aikaa jo kohta vuosi, mutta jotenkin asia on jäänyt vaivaamaan ja nyt kun kuulin ystävältä vähän samanlaisen tarinan niin...

En haluaisi hoitajia missään tapauksessa varkaiksi syyttää, mutta onhan se totta, että varmasti joukkoon mahtuu monenlaista, sijaisia ja keikkalaisia käytetään tosi paljon, ja ihan muissa maailmoissa olevalta vanhukselta on helppo napata se koru, ei hän sen puuttumista huomaa...

Kommentit (342)

Vierailija
341/342 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vanha kääkkä voi kulkea vaikka jätesäkussä! Olen laitoshuoltaja enkä todellakaan ala lajittelemaan pyykkejä! Kaikki menee sekapesuun ja 90 asteeseen koska alusvaatteet on aina täynnä paskaa. Sen verran kyllä huomioin että jos villavaate osuu silmiin niin napoaan srn erilleen ja sitten kun niitä on koneellinen niin pesen kerralla kaikki. Ja laittakaa ne nimilaput! En min opettele vaatteita uökoa, jos ei nimeä ole niin se vaate menee mappi ö:hön.

90 asteessa, mikä vaate muka kestää tuollaisia lämpötiloja? 

Vierailija
342/342 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jokin kallis toppatakki oli hoivakodissa? Tarviiko siellä ulkovaatteita? Jonkin villahuivin jotenkin ymmärtää.

Luuleeko joku hoitajan varastaneen tekohampaat? Menee vitsikkääksi! Silmälasit nyt vielä jotenkin voisi pölliä, mutta nekin voi tilata itselleen sopivat ja tulee halvemmaksi kuin linssit vaihtamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi