Miisa neuvoo netissä, miten voi matkustaa pummilla bussissa. Onko teistä ok? Linkki
https://www.is.fi/viihde/art-2000010659190.html
Hän sanoo, että hänen palstansa on kaikille ja haluaa ottaa köyhätkin huomioon. Sanoo, että jos näkee kaupasta jonkun varastavan ruokaa, niin pitää päättää, että ei nähnyt
Onhan se noinkin, mutta kyllä rehellisyyden pitää olla perusperiaate, vai onko kasvatus tuossakin höltynyt. Ennen oli kunnia-asia olla rehellinen. Varastaminen oli häpeä.
Eikö enää?
Kommentit (21)
Suomalainen elämä on muuttunut yksilökeskeisemmäksi ja auktoriteeteista ei välitetä kuten ennen. Enää ei ole yhtä noloa varastaa, jos siitä on itselle hyötyä.
Olen yli viiskymppinen ja minun kouluaikanani opetettiin tiukasti moraalia ev lut uskonnon pohjalta. Käskyt ja muut opetettiin ja selitettiin koulussa. Siellä kehotetaan olemaan himoitsemasta toisten omaisuutta.
Maailma muuttuu ja tavat muuttuu.
Liikennekin on muuttunut aggressiivisemmaksi.
Eikö nykyisyys ole seuraus siitä mitä oli ennen, vai taivaastako tämä tipahti?
Onhan tuo moraalintonta yllyttää jo valmiiksi heikossa asemassa olevaa tekemään rikos.
Mutta olen monesti miettinyt, että miksei kunnat voisi myöntää vähävaraisille vaikkapa neljää ilmaista paikallisliikenteen matkaa kuukaudessa. ilmaisella vaihtooikeudella ja sitä hyväksikäyttäen voisi optimaalisissa oloissa käydä sitten kerran viikossa hoitamassa asioitaan. Ne ilmaismatkat olisi helppo ladata matkakortille vaikka ja jos joku onistuisi säästämään niistä, niin sehän olisi hälle hyvä, kun seuraavassa kuussa olisi sitten kortilla enemmän kuin se neljä matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyisyys ole seuraus siitä mitä oli ennen, vai taivaastako tämä tipahti?
Uusi sukupolvi on ottanut käyttöön uudet tavat. Oma etu on ykkösenä monella nykyään. Ennen oltiin yhteisöllisempiä. Kasvatusko tämän on aiheuttanut. Ennen opetettiin, että kohtele toista kuten toivot itseäsi kohdeltavan.
Jos näkee jonkun varastavan nälkäänsä kaupasta, niin miksei tarjoudu maksamaan köyhän puolesta ostoksia ja neuvo lähimpään ruokajakeluun?
LOL mitä amerikkalarppausta 🤣 Siellä on just vassareilla noita että käännä katse pois jos näet jonkun varastavan kaupassa. Tämän seurauksena sitten joko kaikki on kaupoissa lukkojen takana tai kaupat kokonaan häviävät tietyiltä alueilta (ja tietysti nämä samat vassarit ulisevat siitäkin koska eivät käsitä syy-seuraussuhdetta)
Voiko ydinperheiden hajoaminen aiheuttaa nuorten lisääntyvää pahoinvointia ja tätä yksilökeskeisyyttä.
Esimerkiksi Malagan kunnasaa julkinen liikenne on ilmaista alle 30-vuotiaille sekä työttömille.
Itse olen kyllä niin rehellinen, että tänäänkin kassalla maksettuani ja kuitin tarkistettuani huomasin, että kassa oli lyönyt koneeseen vain yhden kukkasen, vaikka olin sanonut, että minulla on näitä kaksi ojentaessani purkkia viivakoodin lukemiseksi: menin tietenkin takaisin maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen elämä on muuttunut yksilökeskeisemmäksi ja auktoriteeteista ei välitetä kuten ennen. Enää ei ole yhtä noloa varastaa, jos siitä on itselle hyötyä.
Olen yli viiskymppinen ja minun kouluaikanani opetettiin tiukasti moraalia ev lut uskonnon pohjalta. Käskyt ja muut opetettiin ja selitettiin koulussa. Siellä kehotetaan olemaan himoitsemasta toisten omaisuutta.
Maailma muuttuu ja tavat muuttuu.
Liikennekin on muuttunut aggressiivisemmaksi.
Olethan huomannut tuohon ikään mennessä, että suurin osa krist. uskon opetuksista on täysin päinvastoisia biologisen luonnon kanssa. Luonnossa selviytyvät parhaiten ne, jotka himoitsevat toisen omaisuutta ja puolisoa
Varastaminen ei ole häpeä, korkeintaan kiinni jääminen on.
Ei minulla ainakaan riitä yhtään myötätuntoa jotain HSL:ää kohtaan sen älypuhelinsekoilun jäljiltä. Piti antaa asian mennä oikein hallinto-oikeuteen, että saataisiin toiminta lailliselle tolalle.
Sen vaan sanon että helvetin kallista on julkinen liikenne nykyään. Pyörällä kuljen puolet vuodesta, toiseen puoleen riittää nippa nappa työnantajan työmatkaetu, matkakulut 0€. Toista se oli pienipalkkaisena keikkatyöläisenä, kun etäisyydet ei puoltanut pyöräilyä ja mitään etuja ei ollut, työmatkaan meni huomattava osa palkasta.
Miika vois antaa vaikka omistaan sen sijaan että kannattaa varastelua.
VPN-palveluitakin mainostetaan sillä että voi kiertää sääntöjä ja lakeja. Ei niitä kukaan sen takia hanki että voisi ilta-sanomia selata turvallisesti.
Jos ei ole varaa maksaa matkaansa, on parasta pysyä kotona.
Mihin se köyhä muuten on menossa?
Hassu, mutta ah niin punavihreä ajatus että vain työssäkäyvälle tuotteilla ja palveluilla on hinta, muille ne pitäisi olla ilmaisia. Hehe.
Menkää töihin.
Vierailija kirjoitti:
VPN-palveluitakin mainostetaan sillä että voi kiertää sääntöjä ja lakeja. Ei niitä kukaan sen takia hanki että voisi ilta-sanomia selata turvallisesti.
Niimpä, en minäkään hommannut autoa että voisin sillä muka siirtyillä. Pöh, kaahaan, rällään, ajan ylinopeutta ja etsin mummoja ja lapsia tekemässä virhettä suojatiellä että voin päräyttää hyvillä mielin yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niimpä, en minäkään hommannut autoa että voisin sillä muka siirtyillä. Pöh, kaahaan, rällään, ajan ylinopeutta ja etsin mummoja ja lapsia tekemässä virhettä suojatiellä että voin päräyttää hyvillä mielin yli.
No tåtähån mä oin aina näistä "liikenteen mukana" kaahaajista ajatellut. Täysiä kaistapäitä kaikki, ja hyvä, että joku vihdoin myönsi
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin syy ole, että voi katsoa vaikkapa USA:n suoratoistopalveluita, joissa on enemmän sisältöä samalla hinnalla.
Mitä mieltä olette?
Onko moraali rapistumassa, vai onko tuo yhden äärimielipide?