Mistä aloittaa selvittely, kun hoivakodissa katoaa vanhuksen tavaraa?
Aihe on arka, eikä tästä juurikaan puhuta, mutta...
Olen ikäluokkaan, jossa ystävien ja tuttavien vanhemmat asuvat suureksi osaksi erilaisissa palvelutaloissa ja hoivalaitoksissa.
Aina silloin tällöin, itse asiassa melko usein, kuulee ihmettelyä siitä, että sen isän/äidin/mummon/kummitädin tavaraa katoaa laitoksessa. Arvokkaampia vaatteita, koruja, rahaahan siellä nyt harvemmin kenelläkään toki onkaan. Omalta äidiltäni katosi uusi, hyvä untuvatakki ja joitakin koruja, joista olin aivan varma, että ne ovat hänellä olleet siellä mukana - eipä vain enää löytynyt mistään.
Äidin kuoleman jälkeen koitin asiasta kysellä hoitajilta ja osastonhoitajalta, mutta en saanut ihmettelyä ja käsien levittelyä kummempaa vastausta. Muistisairaat kuulemma voivat kuljetella tavaroita minne vaan, ei ole näkynyt, olenko varma että sellaisia tavaroita on mukana ollutkaan, kaikki vainajan tavarat on kyllä pakattu huoneen siivoamisen yhteydessä...
Tästä on aikaa jo kohta vuosi, mutta jotenkin asia on jäänyt vaivaamaan ja nyt kun kuulin ystävältä vähän samanlaisen tarinan niin...
En haluaisi hoitajia missään tapauksessa varkaiksi syyttää, mutta onhan se totta, että varmasti joukkoon mahtuu monenlaista, sijaisia ja keikkalaisia käytetään tosi paljon, ja ihan muissa maailmoissa olevalta vanhukselta on helppo napata se koru, ei hän sen puuttumista huomaa...
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaat vanhukset ottavat mukaansa vaikka mitä. Jopa toisten tekarit viedään omaan huoneeseen. Ei se ole varastamista - eivät tiedä varastavansa, kunhan ottavat mukaansa - sieltä toisten huoneista on usein löytynyt tavaroita kuten koruja ja huiveja ja niin, tekareitakin. Miksi viedä hoivakoteihin arvokkaita koruja?
Tämä. Arvotavarat omaisen luo säilöön ja tekareihin gps-paikannin. Puhelimeksi riittää joku muutaman kympin perusluuri.
Arvokkaita vaatteita ei myöskään kannata tuoda, ne voivat mennä pilalle jos vaippa falskaa. Lisäksi kaikki pestään samassa koneessa, itse en ainakaan haluaisi omia kalliita vaatteitani samaan pesuun kenenkään kakkaisten pitkien kalsareiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunta varastaa muistisairaiden tavarat.
Tuo ei lopu ennen kuin varastamisesta aletaan tekemään järjestelmällisesti rikosilmoituksia, ja tekijöitä aletaan saada vastuuseen.
Tämä voisi toimia, jos henkilökunta pysyisi edes kutakuinkin samana, mutta se vaihtuu koko ajan.
Köyhät lähärit varastaa ja myy vanhusten untuvatakit ja kaiken mikä irtoaa. Onko tuolla valvontakameroita?
Vierailija kirjoitti:
Osta sellainen minivalvontakamera, jonka voit piilottaa huoneeseen.
Ei taida olla laillista, kun kyseessä ei ole oma koti.
Olispa mielenkiintoista testata laittamalla joku gps-sirun sisältävä feikkukoru mummon tavaroihin ja seurata, mitä sille tapahtuu
Vierailija kirjoitti:
Pitkään työskennelleenä voin kertoa, että huoneiden ovet ei ole lukossa. Muistisairas voi heittää mielestään tarpeettomia tavaroita roskiin, lahjoittaa muille, mikä tyypillisintä, toinen asukas voi vierailla huoneissa.
Meilläkin oli yksi asukki, joka jatkuvasti heitti kaapista akushousujaan roskiin. Lopuksi pesutuvassa oli hänen pyykkejensä kohdalla lappu, jossa luki, että ei alushousuja kaappiin huoneeseen, vaan sieltä haettava. Myös tekohampaita lainaillaan asukeiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Osta sellainen minivalvontakamera, jonka voit piilottaa huoneeseen.
Salakatselu on rikos.
Eräs yksityiskohta paljastaa tarinan valheeksi. Henkilökunta ei pakkaa tavaroita ja tyhjennä huonetta. Se on omaisten tehtävä.
Tein koko työurani hoivakodissa töitä, useinmiten kadonneet vaatteet löytyivät toisen asukkaan kaapista tai olivat kadonneet pesulareissulla. Itse toin yhdelle asukkaalle kaksi omaa Nanson tunikaa (sovitettu vain) vanhuksen ja omaisen luvalla, katosivat heti ensimmäisellä pesulareissulla, niitä ei löytynyt enää mistään. Koruja tai rahaa en muista kadonneen, sääntönä oli että vanhuksen lompakossa ei olisi montaakaan kymppiä.
Köyhä lähäri tässä, jonka palkka on ikälisien ym. kanssa 2903 euroa ja siihen vuorolisät ym. yöityöt niin saattaa kk-palkka olla 4000 eurossa. Ahkeralla työskentelyllä pääseen ihan hyviin ansioihin.
Varmasti löytyy ihan varkaitakin, mistäpä ei. Mutta olen joutunut myös useamman vanhuksen kohdalla (omia läheisiä) toteamaan, että taitaa pieni vainoharhaisuus olla aika tyypillinen dementoitumisen tms. oire. Siinä kohtaa kun yhdeltä häviää sakset ja toiselta yksittäinen juomalasi, niin voi miettiä, että onko se naapuriasunnon Väinö niitä kuitenkaan käynyt viemässä, niinkuin asianomistaja ehkä epäilee.
Olen hiukan hämmästynyt ammattilaisten asenteesta, ettei kukaan voisi olla varas tilaisuuden tullen. Ja kuten joku mainitsi, ne korut löytyisivät kyllä, jos toinen asukas olisi ne vienyt, edes osa niistä.
Niin kauan kun omaiset eivät tee rikosilmoitusta, homma jatkuu entisellään. Kerroin jo sukulaisnaisesta, joka oli narkkari ja varasti työpaikaltaan. Hänkin oli tehnyt sitä vuosia, koska oli juuri tällaisia selityksiä mitä tässäkin on.
Rikosilmoitus kannattaa tehdä, jos kaikki tekisivät, jäisivät varkaat ajan mittaan kiinni. Sen luulisi olevan henkilökunnankin etu, jos kerran rehellisiä itse ovat. En nyt puhu mistään vaatteista, ne voivat kadota pyykinpesun yhteydessä, vaan koruista, jotka on hyvin helppo muuttaa rahaksi.
Itselleni jos kävisi, kävisin nettikirppikset ja kaikki paikat läpi löytyykö sormus tai muu koru sieltä. Muistisairas tuskin sitä sinne käy viemässä.
Kaikki epäkohdat jatkuvat ikuisuuksiin, jos kukaan ei ota asiakseen selvittää, jo periaatteesta. Ei ole oikein varastella muistisairaalta vanhuksilta.
On typerää uskotella, että juuri hoitoalalla olisi ne kaikkein rehellisimmät ihmiset. Luultavasti myös potilastietojen katselua tapahtuu huomattavasti enenmmän kuin pistokokeissa jää kiinni. Sitä paitsi ennenhän aina väitettiin, että ei ole henkilökunnalla aikaa katsella asiattomasti potilastietoja, joten mitään valvontaa ei tarvita. Itsekin kerran huomasin, että haettuani apuvälineen, oli kyseinen ihminen katsonut tietoni 15 vuoden ajalta. Miksi vai oliko kyseessä jokin sellainen, että avautuvat automaattisesti. Olen julkisuudesta tuttu, tunnistiko sairaanhoitaja minut ja siksi katsoi? Tiedoissani ei ole mitään ihmeellistä, ajattelin, että jos lasinsiru jalkapohjassa tai yskä niin paljon kiinnosti, niin siinäpä katsoi. Väärin se silti oli, ellei sitten ollut jokin järjestelmän tuottama asia, että avautuivat itsekseen.
Minun äitini koruista (vihki-, kihla- ja 50v timanttisormukset), joita äiti aina piti sormissaan, sovittiin hoitajien kanssa, että otan ne talteen koska muistisairaat voivat piilotella tavaroitaan mitä kummallisimpiin paikkoihin. Jätin äidille toiset kultasormukset käteen ja niitä etsittiin - ja löydettiin - kuoleman jälkeen huoneesta.
Vaatteet pitää selvästi merkitä, sillä kaikki kamppeet menevät pesulaan eikä kukaan sen jälkeen tiedä mikä nuttu kenenkin on. Ja oikeasti: käsinpestävät vaatteet on pestävä itse, jos sellaisia hoitokotiin laittaa mukaan. Teollisuuspesulat eivät erittele vaatteita eri ohjelmiin. Äidiltäkin katosi yksittäisiä tekstiilejä, lähinnä lakanoita, mutta omaa hölmöyttäni en ollut niihin laittanut riittävän selvää merkintää. Kun niitä tiedustelin, sain itse mennä katsomaan liinavaatevarastosta, josko tunnistaisin pussilakanat omikseni.
Minulla on pelkästään hyvää sanottavaa hoitokodista, jossa äitini vietti viimeiset kolme elinvuottaan. Se työ, mitä henkilökunta tekee on aivan uskomatonta. Suurin osa heistä tekee sen sydämellään ja ovat omistautuneet hoitamaan äitejämme ja isiämme heidän elämänsä lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät lähärit varastaa ja myy vanhusten untuvatakit ja kaiken mikä irtoaa. Onko tuolla valvontakameroita?
Asukashuoneissa ei ole, koska kotirauhan suojaamassa tilassa ei saa kuvata ilman lupaa. Yhteisissä tiloissa yleensä on kamerat.
Vierailija kirjoitti:
Eräs yksityiskohta paljastaa tarinan valheeksi. Henkilökunta ei pakkaa tavaroita ja tyhjennä huonetta. Se on omaisten tehtävä.
En varsinaisesti tiedä, mihin tämä liittyy, mutta jos on kiire eli seuraava asukas tulossa heti huoneeseen ja omaiset eivät pääse huonetta tyhjentämään, niin hoitajat kyllä tekevät sen. Jos potilas on ollut hyvin huonokuntoinen, vuoteeseen hoidettava, niin tavaraa ei välttämättä ole paria muovipussillista enempää. Terveisin Lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hoitaja ja tuommoista valitusta kuulee usein. Ei me työpaikan kustannuksella mitään viedä. Vanhusten korut on rumia ja vanhanaikaisia ja vaatteet samoin. Suurin syy kuitenkin on se, että vanhukset on epäsiistejä ja epähygieenisiä, enkä tiedä yhtään hoitajaa, joka ilman hanskoja haluaisi koskea mihinkään vanhusten tavaroihin.
Tuolla asenteella on kaikkien edun mukaista, että vaihdat alaa.
Mun äiti oli pitkälti toistakymmentä vuotta hoivakodissa ja allekirjoitan kyllä tuon hoitajan kirjoituksen aika suurelta osin. Se vanhan, sairaan ja lääkityn ihmisen haju ei lähde tavaroista saati vaatteista. Ja useimmiten varmasti itse hukkaa ollessaan vielä liikuntakykyinen, ja muut asukkaat saattaa käydä huoneissa väärillä asioilla.
Älkää viekö arvokkaita tavaroita hoivakotiin, siinä ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tekemällä rikosilmoitus poliisille. Voivat selvittää laajemminkin katoaako muilta asukkailta samalla tavalla tavaraa. Voi olla henkilökuntaan kuuluva tai ihan vierailijakin. Omalla sukulaisillani kävi vierailulla sukulainen, joka vei kaikki kultakorut. Kun muistisairas ei tunnistanut, eikä osannut sanoa kuka vei. Selvisi kun näin kyseiset korut tällä sukulaisella.
Naurattaa ajatus että poliisi alkaa tutkimaan kadonneiden tavaroiden arvoitusta muistisairaiden potilaiden palvelutalossa ;D
Liikuttavia kuvitelmia on sekä hoivakotien että poliisin resursseista. Oikeastaan haluaisin nähdä poliisin ilmeen tällaista rikosilmoitusta vastaanottaessa.
Kuuluu ihan heidän työtehtäviin.
Juu. Teet rikosilmoituksen että hoivakodissa kadonnut huivi ja villapusero, lisäksi yksi vaasi puuttuu jonka arvo on mittaamaton. Lakanatkin pöllitty vanhukselta. Voi voi. Poliisit ilahtuvat varmasti kun ei niillä juuri muuta tekemistä ole päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pakkaa ja tyhjentää. Huoneeseen on jo tulossa seuraava asukas, ei ole aikaa odotella omaisten aikatauluja. Omaiset saavat irtaimiston jätesäkeissä, muutakaan ei ole. Tampere, Koukkuniemi.
Sinäkö ne huivit sitten veit?