Mistä aloittaa selvittely, kun hoivakodissa katoaa vanhuksen tavaraa?
Aihe on arka, eikä tästä juurikaan puhuta, mutta...
Olen ikäluokkaan, jossa ystävien ja tuttavien vanhemmat asuvat suureksi osaksi erilaisissa palvelutaloissa ja hoivalaitoksissa.
Aina silloin tällöin, itse asiassa melko usein, kuulee ihmettelyä siitä, että sen isän/äidin/mummon/kummitädin tavaraa katoaa laitoksessa. Arvokkaampia vaatteita, koruja, rahaahan siellä nyt harvemmin kenelläkään toki onkaan. Omalta äidiltäni katosi uusi, hyvä untuvatakki ja joitakin koruja, joista olin aivan varma, että ne ovat hänellä olleet siellä mukana - eipä vain enää löytynyt mistään.
Äidin kuoleman jälkeen koitin asiasta kysellä hoitajilta ja osastonhoitajalta, mutta en saanut ihmettelyä ja käsien levittelyä kummempaa vastausta. Muistisairaat kuulemma voivat kuljetella tavaroita minne vaan, ei ole näkynyt, olenko varma että sellaisia tavaroita on mukana ollutkaan, kaikki vainajan tavarat on kyllä pakattu huoneen siivoamisen yhteydessä...
Tästä on aikaa jo kohta vuosi, mutta jotenkin asia on jäänyt vaivaamaan ja nyt kun kuulin ystävältä vähän samanlaisen tarinan niin...
En haluaisi hoitajia missään tapauksessa varkaiksi syyttää, mutta onhan se totta, että varmasti joukkoon mahtuu monenlaista, sijaisia ja keikkalaisia käytetään tosi paljon, ja ihan muissa maailmoissa olevalta vanhukselta on helppo napata se koru, ei hän sen puuttumista huomaa...
Kommentit (342)
Ihan sama mistä, ei tule selviämään. Perinteisesti on syytetty siivoojaa. Älkää laittako niitä koruja ja arvotavaroita hoivakotivanhukselle.
Se vastaus nimenomaan on, että muistisairas hävittää itse tavaransa. Äänensävy sen verran töykeä ja vähättelevä, että kysyjä saadaan hiljaiseksi.
Ihan tekemällä rikosilmoitus poliisille. Voivat selvittää laajemminkin katoaako muilta asukkailta samalla tavalla tavaraa. Voi olla henkilökuntaan kuuluva tai ihan vierailijakin. Omalla sukulaisillani kävi vierailulla sukulainen, joka vei kaikki kultakorut. Kun muistisairas ei tunnistanut, eikä osannut sanoa kuka vei. Selvisi kun näin kyseiset korut tällä sukulaisella.
Kyllä siitä puhutaan että hoivakotiin ei mitään arvokasta kannata viedä. Ja sitä tapahtuu että katoamisten takana on vanhus itse, toinen vanhus tai joskus varmasti myös työntekijä. Vaatteita katoaa pesureissuilla jne...
Laita ovea kohden riistakamera näkee kuka menee ja tulee
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hoitaja ja tuommoista valitusta kuulee usein. Ei me työpaikan kustannuksella mitään viedä. Vanhusten korut on rumia ja vanhanaikaisia ja vaatteet samoin. Suurin syy kuitenkin on se, että vanhukset on epäsiistejä ja epähygieenisiä, enkä tiedä yhtään hoitajaa, joka ilman hanskoja haluaisi koskea mihinkään vanhusten tavaroihin.
Tuolla asenteella on kaikkien edun mukaista, että vaihdat alaa.
Mun isä kun vietiin tajuttomana ambulanssilla sairaalaan ja sitten kuoli siellä, ei ikinä löytynyt kelloa tai lompakkoa. Vain irtohiluja ja kela kortti sellaisenaan taskussa. Käytti aina vain käteistä, joten useampi satanen varmasti lompakossa ollut. Sairaalassa vain levittelivät käsiään
Vierailija kirjoitti:
Mun isä kun vietiin tajuttomana ambulanssilla sairaalaan ja sitten kuoli siellä, ei ikinä löytynyt kelloa tai lompakkoa. Vain irtohiluja ja kela kortti sellaisenaan taskussa. Käytti aina vain käteistä, joten useampi satanen varmasti lompakossa ollut. Sairaalassa vain levittelivät käsiään
Löydettiin mistä? Kotoaan, kadulta, baarista?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hoitaja ja tuommoista valitusta kuulee usein. Ei me työpaikan kustannuksella mitään viedä. Vanhusten korut on rumia ja vanhanaikaisia ja vaatteet samoin. Suurin syy kuitenkin on se, että vanhukset on epäsiistejä ja epähygieenisiä, enkä tiedä yhtään hoitajaa, joka ilman hanskoja haluaisi koskea mihinkään vanhusten tavaroihin.
Rumastakin kultakorusta saa myymällä hyvän hinnan
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen liikuntakyvyttömän isäni tavarat katoavat hänen huoneestaan palvelutalossa? Osastolla ei ole potilaita, jotka pystyisivät itsenäisesti liikkumaan.
Itselläni kolme läheistä laitoshoidossa. Varkauksia ei ole tarvinnut epäillä, mutta se ottaa päähän, että vaatteet pestään pilalle. Olen ostanut esimerkiksi isälleni, jolla siis muisti pelaa mutta jalat ei, komean villapaidan joululahjaksi, joka maksoi 150 euroa. Laitoksessa villapaita pistettiin samaan pesuun muiden vaatteiden kanssa ja kutistui ja huopaantui tietysti käyttökelvottomaksi. Mitään ihmettelyä enempää, ei edes pahoittelua, ei saatu. Kyllä ketutti. Ja ei, en usko siihen, ettei "vanhuksille laitoksiin mitään kallista kannata ostaa tai antaa mukaan" - se laitos on nyt mun vanhempien koti ja he ovat aina tykänneet pukeutua hyvin ja tyylikkäästi, isä koko ikänsä pukuihin ja kauluspaitaan, ja toivon ettei heidän tarvitsisi missään kulahtaneissa verkkareissa viettää viimeisiä vuosiaan, kun sellaisia vaatteita eivät ole koskaan aiemminkaan käyttäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotipihalta, oli kauppa-asioille lähdössä. Luotettava naapuri soitti ambulanssin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotipihalta, oli kauppa-asioille lähdössä. Luotettava naapuri soitti ambulanssin
Ok. Todennäköisin vaihtoehto on se, etteivät kadonneet tavarat ole edes päätyneet linssiin saati sairaalaan.
Hoitajat varastavat ihan kaiken mitä irti saavat, sillä ryhmällä ei ole minkäänlaista moraalia.
Pyykkihuolto ärsyttää minuakin. Sitten selvisi, että pyykit pesee lievästi kehitysvammaiset tukityöllistetyt, jotka ei välttämättä omatoimisesti osaa hommaansa täydellisesti
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kolme läheistä laitoshoidossa. Varkauksia ei ole tarvinnut epäillä, mutta se ottaa päähän, että vaatteet pestään pilalle. Olen ostanut esimerkiksi isälleni, jolla siis muisti pelaa mutta jalat ei, komean villapaidan joululahjaksi, joka maksoi 150 euroa. Laitoksessa villapaita pistettiin samaan pesuun muiden vaatteiden kanssa ja kutistui ja huopaantui tietysti käyttökelvottomaksi. Mitään ihmettelyä enempää, ei edes pahoittelua, ei saatu. Kyllä ketutti. Ja ei, en usko siihen, ettei "vanhuksille laitoksiin mitään kallista kannata ostaa tai antaa mukaan" - se laitos on nyt mun vanhempien koti ja he ovat aina tykänneet pukeutua hyvin ja tyylikkäästi, isä koko ikänsä pukuihin ja kauluspaitaan, ja toivon ettei heidän tarvitsisi missään kulahtaneissa verkkareissa viettää viimeisiä vuosiaan, kun sellaisia vaatteita eivät ole koskaan aiemminkaan käyttäneet.
miten villapaidan pesu olisi pitänyt hoitaa?
Aika vaikeaahan se selvitätminen on. Jos vanhuksen vaatteet on nimikoitu, saattaa löytyä jonkun toisen kaapista tai sitten ei. Jos on isompi hoivakoti ja pesulapalvelut keskitetty, niin saattavat kadota kokonaan jollekin toiselle osastolle. Tai "mustaan aukkoon". Nimikoimattomista vaatteista taas ei ne hoitajat oikein voi tietää, kenen vaate on kyseessä. Jos viereisen huoneen mummo käy viemässä toisesta huoneesta vaatteita, saattaa hän väittää niitä omikseenkin. Mun on vaikea kuvitella, että kukaan hoitaja haluaisi pölliä vanhusten vaatteita, koska harvemmin vanhuksilla siellä hoivakodissa on sellaisia vaatteita, joita nuorempi ihminen haluaisi käyttää. Onhan toki sekin mahdollista. Joskus muistisairas saattaa laittaa itse tavaroitaan roskikseen tai jopa vetää vessanpöntöstä alas. Jos esine on niin pieni, ettei aiheuta tukosta, niin sinne meni. Mun äiti oli parin viikon jakson hoivakodissa ja sillä reissulla hävisi rannekello, vihkisormus, villatakki ja talvisaappaat. Kukaan ei tiennyt, minne katosi. En silloin älynnyt, että siirtävät sairaalan päivystyksestä suoraan hoivakotipaikalle, joten sen vuoksi en tullut ottaneeksi rannekelloa ja sormuksia pois ennen sairaalaan lähtöä. Sairaalassahan potilaan tavarat on nykyisin lukollisissa kaapeissa.
Vierailija kirjoitti:
Ilman hanskoja ei voi vanhusten tavaroihin koskea? Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Todennäköisin vaihtoehto on se, etteivät kadonneet tavarat ole edes päätyneet linssiin saati sairaalaan.
Kello ranteessa ja lompakko povitaskussa. Eipä löytynyt pihaltakaan. Jännästi katosivat kuin tuhka tuuleen