Mistä aloittaa selvittely, kun hoivakodissa katoaa vanhuksen tavaraa?
Aihe on arka, eikä tästä juurikaan puhuta, mutta...
Olen ikäluokkaan, jossa ystävien ja tuttavien vanhemmat asuvat suureksi osaksi erilaisissa palvelutaloissa ja hoivalaitoksissa.
Aina silloin tällöin, itse asiassa melko usein, kuulee ihmettelyä siitä, että sen isän/äidin/mummon/kummitädin tavaraa katoaa laitoksessa. Arvokkaampia vaatteita, koruja, rahaahan siellä nyt harvemmin kenelläkään toki onkaan. Omalta äidiltäni katosi uusi, hyvä untuvatakki ja joitakin koruja, joista olin aivan varma, että ne ovat hänellä olleet siellä mukana - eipä vain enää löytynyt mistään.
Äidin kuoleman jälkeen koitin asiasta kysellä hoitajilta ja osastonhoitajalta, mutta en saanut ihmettelyä ja käsien levittelyä kummempaa vastausta. Muistisairaat kuulemma voivat kuljetella tavaroita minne vaan, ei ole näkynyt, olenko varma että sellaisia tavaroita on mukana ollutkaan, kaikki vainajan tavarat on kyllä pakattu huoneen siivoamisen yhteydessä...
Tästä on aikaa jo kohta vuosi, mutta jotenkin asia on jäänyt vaivaamaan ja nyt kun kuulin ystävältä vähän samanlaisen tarinan niin...
En haluaisi hoitajia missään tapauksessa varkaiksi syyttää, mutta onhan se totta, että varmasti joukkoon mahtuu monenlaista, sijaisia ja keikkalaisia käytetään tosi paljon, ja ihan muissa maailmoissa olevalta vanhukselta on helppo napata se koru, ei hän sen puuttumista huomaa...
Kommentit (342)
Miksi täällä ilmeisen harva pitää hirveän epätodennäköisenä sitä, että hoitajat esim. vanhuspalveluissa varastaisivat?
Ajatelkaa nyt esimerkiksi niitä vanhusten hoivapaikkoja: Töissä on matalan koulutustason väkeä, hoiva-avustajia ja lähihoitajia, joilla on hyvin pieni palkka ja monella talousvaikeuksia. Alalla on niin hirveä työntekijäpula, että töihin ja koulutukseen pääsevät käytännössä kaikki hakijat, pääsykokeita ei ole. Päihdeongelmat yleisiä. Sijaisia on töissä tosi paljon, monet käyvät tekemässä samassa talossa keikan tai pari ja siirtyvät sitten seuraavaan paikkaan. Ja asiakaspuolella on sitten muistisairaita vanhuksia, vuodepotilaita jne, jotka eivät omia oikeuksiaan pysty puolustamaan. Enemmän ihmettelisin, jos varkauksia ei tapahtuisi, kun lähtökohdat ovat nämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä kun vietiin tajuttomana ambulanssilla sairaalaan ja sitten kuoli siellä, ei ikinä löytynyt kelloa tai lompakkoa. Vain irtohiluja ja kela kortti sellaisenaan taskussa. Käytti aina vain käteistä, joten useampi satanen varmasti lompakossa ollut. Sairaalassa vain levittelivät käsiään
Löydettiin mistä? Kotoaan, kadulta, baarista?
Kotipihalta, oli kauppa-asioille lähdössä. Luotettava naapuri soitti ambulanssin
Ja syytät vain lanssiväkeä tai sairaalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä kun vietiin tajuttomana ambulanssilla sairaalaan ja sitten kuoli siellä, ei ikinä löytynyt kelloa tai lompakkoa. Vain irtohiluja ja kela kortti sellaisenaan taskussa. Käytti aina vain käteistä, joten useampi satanen varmasti lompakossa ollut. Sairaalassa vain levittelivät käsiään
Löydettiin mistä? Kotoaan, kadulta, baarista?
Kotipihalta, oli kauppa-asioille lähdössä. Luotettava naapuri soitti ambulanssin
Ok. Todennäköisin vaihtoehto on se, etteivät kadonneet tavarat ole edes päätyneet linssiin saati sairaalaan.
Kello ranteessa ja lompakko povitaskussa. Eipä löytynyt pihaltakaan. Jännästi katosivat kuin tuhka tuuleen
Muita ohikulkijoita kuin luotettava naapuri?
Onhan siellä muutakin henkilökuntaa, mm. siivoojia. Ja vaihtuvuus suurta, työkierto jne, joten helppo putsata pari vanhusta ennen siirtymistä toiseen paikkaan.
Mummoltani hävisi paljonkin tavaraa. Ikinä ei mitään kadonnutta tavaraa löytynyt.
Koruja, kristallimaljakko, neulomani iso revontulihuivi, uusi Finlaysonin pussilakanasetti, uudet villasukat, uudet Reinot...
Minä tekisin rikosilmoituksen. Entisaikaan vihkisormukset olivat todella paksuja, siitähän saa varmasti useamman satasen kun myy kullaksi. Ja varsinkin lähihoitajissa on paljon huumeriippuvaisia, niitä paljastuu vähän väliä. He jatkavat, kunnes tilanne selviää. Sukuun naitu nainen oli lähihoitaja ja narkkari, sai sitten varastelun takia potkut ja oikeudet vietiin.
Niissä takeissa sun muissa pitäisi olla nimilappu kirjailtuna. Mutta muistelen että ne vaatteet meni pesuun ja ne lajiteltiin sitten siellä jossain pesutiloissa takaisin sinne kaappiin eli on voinut mennä jonkun toisen kaappiin. Tuollaiset villajutut kannattaa pestä itse kotona ja tuoda takaisin. Ei niillä ole laitoksessa aikaa pestä erikseen kenekään villapaitoja. Yleensä siellä on vielä hoitoapulaisena jotain kehitysmaalaisia jotka tunkee ne koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä ilmeisen harva pitää hirveän epätodennäköisenä sitä, että hoitajat esim. vanhuspalveluissa varastaisivat?
Ajatelkaa nyt esimerkiksi niitä vanhusten hoivapaikkoja: Töissä on matalan koulutustason väkeä, hoiva-avustajia ja lähihoitajia, joilla on hyvin pieni palkka ja monella talousvaikeuksia. Alalla on niin hirveä työntekijäpula, että töihin ja koulutukseen pääsevät käytännössä kaikki hakijat, pääsykokeita ei ole. Päihdeongelmat yleisiä. Sijaisia on töissä tosi paljon, monet käyvät tekemässä samassa talossa keikan tai pari ja siirtyvät sitten seuraavaan paikkaan. Ja asiakaspuolella on sitten muistisairaita vanhuksia, vuodepotilaita jne, jotka eivät omia oikeuksiaan pysty puolustamaan. Enemmän ihmettelisin, jos varkauksia ei tapahtuisi, kun lähtökohdat ovat nämä!
Mä en pidä epätodennäköisenä, jos kyse on jostain sellaisesta tavarasta, joka on helppo myydä (esimerkiksi korut). Mutta vanhusten käytetyt vaatteet tuskin menee kaupaksi edes kirppparilla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kolme läheistä laitoshoidossa. Varkauksia ei ole tarvinnut epäillä, mutta se ottaa päähän, että vaatteet pestään pilalle. Olen ostanut esimerkiksi isälleni, jolla siis muisti pelaa mutta jalat ei, komean villapaidan joululahjaksi, joka maksoi 150 euroa. Laitoksessa villapaita pistettiin samaan pesuun muiden vaatteiden kanssa ja kutistui ja huopaantui tietysti käyttökelvottomaksi. Mitään ihmettelyä enempää, ei edes pahoittelua, ei saatu. Kyllä ketutti. Ja ei, en usko siihen, ettei "vanhuksille laitoksiin mitään kallista kannata ostaa tai antaa mukaan" - se laitos on nyt mun vanhempien koti ja he ovat aina tykänneet pukeutua hyvin ja tyylikkäästi, isä koko ikänsä pukuihin ja kauluspaitaan, ja toivon ettei heidän tarvitsisi missään kulahtaneissa verkkareissa viettää viimeisiä vuosiaan, kun sellaisia vaatteita eivät ole koskaan aiemminkaan käyttäneet.
Siis ihan tosissasiko ajattelet, että hoivakodissa ruvetaan erikseen pesemään villapesuohjelmalla yhtä puseroa? Voit viedä ne kotiisi pestäväksi.
Minulta pölli siivooja tavaroita, kun olin töissä AMK:ssa. Naamasta näki selvästi, kun valehteli.
Mutta milläs todistat, et millään.
Tuttavani äiti kuoli hiljattain palvelutalossa. Kun huonetta tyhjättiin, huomattiin että kaikki korut ovat kadonneet. Kaikki. Eivät osanneet palvelutalossa kommentoida asiaa mitenkään, eivätkä asiaa ryhtyneet selvittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kolme läheistä laitoshoidossa. Varkauksia ei ole tarvinnut epäillä, mutta se ottaa päähän, että vaatteet pestään pilalle. Olen ostanut esimerkiksi isälleni, jolla siis muisti pelaa mutta jalat ei, komean villapaidan joululahjaksi, joka maksoi 150 euroa. Laitoksessa villapaita pistettiin samaan pesuun muiden vaatteiden kanssa ja kutistui ja huopaantui tietysti käyttökelvottomaksi. Mitään ihmettelyä enempää, ei edes pahoittelua, ei saatu. Kyllä ketutti. Ja ei, en usko siihen, ettei "vanhuksille laitoksiin mitään kallista kannata ostaa tai antaa mukaan" - se laitos on nyt mun vanhempien koti ja he ovat aina tykänneet pukeutua hyvin ja tyylikkäästi, isä koko ikänsä pukuihin ja kauluspaitaan, ja toivon ettei heidän tarvitsisi missään kulahtaneissa verkkareissa viettää viimeisiä vuosiaan, kun sellaisia vaatteita eivät ole koskaan aiemminkaan käyttäneet.
miten v
Tietysti siinä jatkuvassa pyykkivirrassa on aikaa setviä kaikki erikseen ja pestä se yksi paita omanaan villa-aineella ja matalalla lämpötilalla.
Ehei, kiireessä kipataan samaan koneeseen . Valitettavasti vain laitoksissa ei voida mennä jokaisen asukkaan ja omaisen halun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä juttu, mutta ei kaikki osaa pestä villapaitoja tai ala kiireessä pesulappuja katsomaan. Nykyään on myös tosi paljon ulkomaalaisia ja nuoria työntekijöitä vanhustenhoitokodeissa, joilla ei ole tietoa miten villaa hoidetaan. En veisi mitään arvokasta ainakaan isoihin hoitolaitoksiin tai sellaisiin missä on paljon vierailevaa tai vaihtuvaa työvoimaa.
No pitäisikö se asia sitten sanoa niille omaisille, että meillä ei voida villapaitoja erikseen pestä, niiden pesusta teidän täytyy huolehtia itse? Ja selittää, että on keskuspesula, tukityöllistetyt töissä jne? En minä ainakaan tällaista tullut ajatelleeksi. Ei minulla ole mitään tietoa hoitoalan käytännöistä tai laitosasumisesta ennen kuin nyt oman vanhemman vanhainkotipaikan myötä olen joutunut asiaan vähän tutustumaan. Kovin heikosti omaisille tiedotetaan mistään käytännöistä, annetaan ohjeita jne.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sun harmituksen. Niin kauan, kun vanhus kykenee itse pukeutumaan ja riisuuntumaan, voi hänellä olla just sellaiset vaatteet kuin haluaa. Sitten, kun ei enää onnistu, vaatteiden tulee olla helposti puettavia. Mun äitini ei koskaan käyttänyt pitkiä housuja vaan vaikka oli millaiset pakkaskelit, niin hame tai leninki sekä sukkahousut. Mutta kun joutui hetkeksi hoivakotiin, niin ei ne siellä alkaneet vääntää sukkahousuja äidille jalkaan vaan hommasivat jostain sellaiset sairaalan yöpuvun housut. Äiti sai olla lopun elämästään kotona, mutta ei kotihoitokaan enää äidille sukkahousuja pukenut vaan jalassa oli just "kulahtaneet verkkarit" eikä päällä muutenkaan mitään napitettavia vaatteita.
Uskon että kyllä rahaa tai koruja satinnaksesti joku hoitsu/muu työntekijä varastaa, mutta että jotain sistusesineitä tai vaatteita? Miten ne edes saisi vietyä ulos sieltä työkavereiden huomaamatta? Kyllä ne valitettavasti ihan itse vanhus saattaa rikkoa tai heittää pois tai sitten joku naapurihuoneen sekava asukas ottaa. Eihän jollain revontulihuiveilla tai villasukilla nyt mitään arvoa ole, ainakaan sellaista että työpaikkaa kannattaisi riskeerata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hoitaja ja tuommoista valitusta kuulee usein. Ei me työpaikan kustannuksella mitään viedä. Vanhusten korut on rumia ja vanhanaikaisia ja vaatteet samoin. Suurin syy kuitenkin on se, että vanhukset on epäsiistejä ja epähygieenisiä, enkä tiedä yhtään hoitajaa, joka ilman hanskoja haluaisi koskea mihinkään vanhusten tavaroihin.
Mihin ihmeeseen liikuntakyvyttömän isäni tavarat katoavat hänen huoneestaan palvelutalossa? Osastolla ei ole potilaita, jotka pystyisivät itsenäisesti liikkumaan.
Mitä tavaroita on kadonnut? Rikosilmoitusta vaan tekemään, jos näin on.
Ihmettelen, että kukaan palstan vakiopersu ei vielä ole tullut tänne sanomaan sitä taikasanaa: Todella suuri osa, sanoisin jopa että suurin osa, vanhainkotien työntekijöistä on nykyään ainakin pk-seudulla ja muissa isoissa kaupungeissa ulko_maalaisia. Kielitaito niin ja näin. Ja varkauksia tapahtuu, eipä sitä kukaan kiellä.
"Mä en pidä epätodennäköisenä, jos kyse on jostain sellaisesta tavarasta, joka on helppo myydä (esimerkiksi korut). Mutta vanhusten käytetyt vaatteet tuskin menee kaupaksi edes kirppparilla."
Riippuu vaatteesta. Ei kaikki vanhukset halua olla pierunpolttamissa collarihousuissa ja kulahtaneissa trikoopaidoissa. Oma mummoni oli aina tarkka vaatteistaan, ja nautti laitoksessa ollessaankin, jos sai kauniin uuden vaatteen.
Eikä se henkilökuntakaan aina ihan nuorta ole, joten vanhusten paremmat vaatteet voi hyvin kelvata omaankin käyttöön. Kukas se sanoo että ne välttämättä myyntiin laitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Ihan tekemällä rikosilmoitus poliisille. Voivat selvittää laajemminkin katoaako muilta asukkailta samalla tavalla tavaraa. Voi olla henkilökuntaan kuuluva tai ihan vierailijakin. Omalla sukulaisillani kävi vierailulla sukulainen, joka vei kaikki kultakorut. Kun muistisairas ei tunnistanut, eikä osannut sanoa kuka vei. Selvisi kun näin kyseiset korut tällä sukulaisella.
Naurattaa ajatus että poliisi alkaa tutkimaan kadonneiden tavaroiden arvoitusta muistisairaiden potilaiden palvelutalossa ;D
Voi hitsit, mä kyllä pesisin pyykit oikein, jos mulla vielä olisi töitä hoivalaitoksissa. Nykyäänhän ne tekevät kielipuolet hoiva-avustajat armottomassa kiireessä. Ja juu, palkkaa on aina maksettu sen verran, ettei ole tarvinnut asukkailta tai potilailta varastaa. Heidän asemansa on jo muutenkin kurja, sitä mielellään helpottaisi.
Laitoshuoltaja, old school