Keskustelua pettämisestä uhrin silmin.
Moni pettäjä ei tajua kuinka kokonaisvaltaisesti luottamus tuhotaan pettämällä. Oli sitten kyseessä fyysinen tai henkinen suhde. Ajatuksia ja tunteita joita petetty kokee. Totuuden paljastuttua.
Akuutti vaiheessa kun totuus tullut esiin.
-Olenko koskaan ollut tärkeä?
-Mikä siinä toisessa oli mua parempaa?
-Onko suhteemme pelkkää valhetta?
-oliko toinen parempi sängyssä?
-En tunne kumppaniani?
-miksi mulle tehtiin näin?
-onko tää mies/ nainen ainoa?
-onko puolisoni mielisairas, narsisti, psykopaatti?
-mitä kaikkea olette tehneet?
-itsesyyyttely kuinka olen näin tyhmä.
Akuutti vaiheen jälkeen tulee hyväksyntä, mikäli päätätte jatkaa yhdessä..
Jonka aikana triggerit edelleen laukaisevat asioita.
- paikat, muistot, televisio,esim biisit, kuvat ym saatettavat tuoda muistot esiin. Itselläni oli esim mahdotonta katsella vanhoja valokuvia.
- puolison kommentit.
- tilanteet jotka muistuttavat tapahtumista " puolison työmatka, baarireissut yms.
Ihmisestä riippuen nää triggerit voi jatkua vaikka lopun elämää.
Yksi asia myös mitä pettäjät eivät tajua. On se että yleensä uhri on kärsinyt jo todella paljon ennen totuuden julkituloa. Uhri on halunnut uskoa puolisosta pelkkää hyvää. Halunnut uskoa että häntä rakastetaan. Eli kun pettäjä on viihdyttänyt vierasta. Uhri on monesti kokenut todella kovaa epävarmuutta.
Pettäminen vie kokonaan pohjan. Siitä millainen tekijä on. Minkälaiset arvot, moraali ym hänellä on. Pettäminen herättää aina kysymyksen voisiko luottaa enää?
Kaikkein karmeinta on se että edes ero ei auta. Suurimmalla osalla petetyksi tulleista. Epävarmuuden tunteet eivät katoa uudessa suhteessakaan.
Älkää pettäkö. Ja jos olette pettäneet ja haluatte jatkaa parisuhteessa. Ymmärtäkää kokonaisuus.
Kommentit (183)
Noissa podeissa on muuten monesti keskusteltu myös siitä miltä pettäjästä tuntuu kun jää kiinni.. On ilmeisesti ihan yleistä että syytetään sitä "uhria" miks nuuskit.
Syytetään suhdetta sä olit sellainen jne..
Jossain vaiheessa sitten aletaan katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Noissa podeissa on muuten monesti keskusteltu myös siitä miltä pettäjästä tuntuu kun jää kiinni.. On ilmeisesti ihan yleistä että syytetään sitä "uhria" miks nuuskit.
Pettäjä myös saattaa haluta eroa sen takia ettei uskalla enää luottaa suhteeseen. Tulee pelkoja kostosta.
Vierailija kirjoitti:
Itseään kohti kulkeminen ei ole helppoa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseään kohti kulkeminen ei ole helppoa kenellekään.
Niinpä. Oman vajavaisuuden myöntäminen ja se että olet tehnyt pahaa rakastamallesi ihmiselle on iso taakka.
Vierailija kirjoitti:
Aika karmeaa ajatella tätä keskustelua. Ainakin jo pari kommenttia että oltiin onnellisia, ei ollut ongelmia ja silti on petetty.
Miksi pitäisi olla jotain ongelmia? Ei esim minulla ole mitään ongelmia mutta haluan muitakin naisia kuin vaimoani. Jos tulee tilaisuus
niin kyllä sen käytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika karmeaa ajatella tätä keskustelua. Ainakin jo pari kommenttia että oltiin onnellisia, ei ollut ongelmia ja silti on petetty.
Pettäminen on seuraus ongelmista jotka on paljon syvemmällä kuin ihmiset pystyvät itselleen myöntämään. Ihmisten tulisi kääntyä itseensä, ja se voi olla kiusallista ja vaikeaa.
Kyllä nyt siinä pettäjössälin vikaa on
Niin, ihmissuhteet ovat kahden kauppa. Joissa tulisikin pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan miettiä olisikohan kummassakin vikaa.
Tämä on juurikin tälläistä pettäjän puolella olemista ja yritetään ymmärtää ja antaa syy pettämiselle kun meissä molemmissa oli vikaa. Se että ihmissuhteissa on aina kaksi ja molemmissa on vikansa ei oikeuta pettämään ja halventamaan toista. Pettämisessä syyllinen on aina pettäjä jonka henkinen taso ei riitä käsittelemään ongelmia ilman toisen satuttamista.
Mä oon aina miettinyt sitä pettämistä silläkin et miten ihmiset uskaltaa? Sä annat toisella ihmiselle vallan tuhota sun elämä. Sä kun et perä yksin. Mullakin on sinkku ajoilta usempi nainen kenen elämän mä voisin yhdellä viestillä tuhota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla jotain ongelmia? Ei esim minulla ole mitään ongelmia mutta haluan muitakin naisia kuin vaimoani. Jos tulee tilaisuus
niin kyllä sen käytän.
No miksi sä sitten teet sitä. Jos sun vaimo on opiskellut sun kanssa seksiä. Se on parempi sängyssä kuin kukaan random. Jos sä saat aina kun haluat niin mikä se syy on?
Eli onhan siellä todennäköisesti joku ongelma tai sitten sulla on persoonallisuus häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettäjä myös saattaa haluta eroa sen takia ettei uskalla enää luottaa suhteeseen. Tulee pelkoja kostosta.
Niin, pettäminen voi olla ihmisen tapa yrittää ratkaista asioita, jotka ovat liian solmussa muulla tavalla ratkaistavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettäminen oli ruuhkavuosissa ainoa asia, joka oli jotain omaa.
Hui, onpa surullista.
Sitä kutsutaan elämäksi.
Onneksi ei minun elämääni.
Menihän ruuhkavuodet pitkälti lasten ehdoilla, mutta onneksi en rikkonut mitään suhteessani mieheeni. Eikä miestäkään kohti ollut minkäänlaisia epäilyksiä, joten luottamus on säilynyt häneenkin. Olen onnellinen tällaisesta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina miettinyt sitä pettämistä silläkin et miten ihmiset uskaltaa? Sä annat toisella ihmiselle vallan tuhota sun elämä. Sä kun et perä yksin. Mullakin on sinkku ajoilta usempi nainen kenen elämän mä voisin yhdellä viestillä tuhota.
Tämä. Mä petin miestä omasta halusta. 4 vuotta myöhemmin tää mies kiristi multa seksiä. Olisi kertonut miehelle kaiken jos en anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettäminen on seuraus ongelmista jotka on paljon syvemmällä kuin ihmiset pystyvät itselleen myöntämään. Ihmisten tulisi kääntyä itseensä, ja se voi olla kiusallista ja vaikeaa.
Kyllä nyt siinä pettäjössälin vikaa on
Niin, ihmissuhteet ovat kahden kauppa. Joissa tulisikin pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan miettiä olisikohan kummassakin vikaa.
Tämä on juurikin tälläistä pettäjän puolella olemista ja yritetään ymmärtää ja antaa syy pettämiselle kun meissä molemmissa oli vikaa. Se että ihmiss
Pintatasolla näin, tai ihmiset haluavat selittää asian näin, mutta syy on paljon syvemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin kyllä sen käytän.
Uskottomuus ei pettäjän mielestä kilpaile hänen parisuhteensa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettäminen oli ruuhkavuosissa ainoa asia, joka oli jotain omaa.
Kerrot asian lapsillesi ja läheisillesi, kun vanhenet.
Ihmisellä saa olla jotain omaakin. Ihmiset menee hautaan suurempienkin salaisuuksien kanssa.
No aika surkeasti on elämänsä rakentanut, jos ei mitään muuta "omaa" ole kuin salainen rakastaja. Ihan sitä omaa elämääkin saa rakentaa mieleisekseen, oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi?!
No, meillä kaikilla on erilainen elämä. Tämä on vain yksi ohi menevä vaihe elämässä.
Elän itsekin ruuhkavuosia, mutta en kyllä yhtään tavoita mistä puhut.
Kyllä! Se tuhoaa käsityksen koetusta yhteisestä rakkaudesta, luottamuksesta ja kunnioituksesta. Samalla kyseenalaistaa myös kunnioitusta itseään kohtaan. Olenko minä kunnioitettava, rakastettava ja luottamuksen arvoinen ihminen?
Varsinkin jos kaikenpäälle olet itse ollut uskollinen viimeiseen asti. Elin itse suhteessa pitkään pettämisen jälkeen. En arvostanut itseäni tarpeeksi lähteäkseni. Tosin pohja oli muutoinkin huono vakaalle itsetunnolle. 15-vuotiaana minua hyväksikäytettiin bileissä. Huumattiin ja mies harrasti seksiä siis sammuneen vartaloni kanssa. Menetin neitsyyteni tässä.
Tämän jälkeen väkivaltainen parisuhde, joka oli ensimmäiseni. Sitten tämän eksäni kanssa yhteen joka sarjapetti minkä kerkesi.
Sanotaan että aikamoisista mudista on pitänyt nousta. Ja että kyennyt vielä muodostamaan terveitä ihmissuhteita. Terapia ja perhe ja uusi mies auttanut eheytymisessä :3
Tsemppiä kaikille petetyille ja kaltoinkohdelluille! Elämällä on tapana järjestyä. Jos vain uskaltaa ajatella omaa parastaan ja toimia sen mukaan. 🙏🏽
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin kyllä sen käytän.
No sinulla on ainakin se ongelma, ettet selvästi tunnista omia ongelmiasi.
Vierailija kirjoitti:
Unohtui. Petetyksi tuleminen muuttaa aina parisuhdetta. Se muuttaa ihmistä pysyvästi aina.
EI se minua muuttanut minkään muunnosalta kuin että opin tunnistamaan pettämisen merkit. Pettäjäexään en pysty luottaa enää ikinä, mutta nykyiseen kumppaniin pystyn eikä siinä ollut minun osalta ongelmaa. Ratkaisevaa on se, missä kumppani viettää vapaa-aikaa ja muuttuuko kumppanin puhelin salamyhkäiseksi esineeksi ja suututanko minulle jos vahingossa näen puhelimen ruudun. Murehdin vasta jos epäilykset herää ja mulla on toimintasuunnitelma miten yllätän kumppanin rysän päältä jos ne epäilykset herää. Ei ole tällä hetkellä huolia asiasta.
Ja jos uusi kumppani jää kiinni pettämisestä, pääsen taas kokemaan uusien ihmisten tapailua.
Osaan nähdä ikävissäkin tilanteissa kolikon paremman kääntöpuolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtui. Petetyksi tuleminen muuttaa aina parisuhdetta. Se muuttaa ihmistä pysyvästi aina.
EI se minua muuttanut minkään muunnosalta kuin että opin tunnistamaan pettämisen merkit. Pettäjäexään en pysty luottaa enää ikinä, mutta nykyiseen kumppaniin pystyn eikä siinä ollut minun osalta ongelmaa. Ratkaisevaa on se, missä kumppani viettää vapaa-aikaa ja muuttuuko kumppanin puhelin salamyhkäiseksi esineeksi ja suututanko minulle jos vahingossa näen puhelimen ruudun. Murehdin vasta jos epäilykset herää ja mulla on toimintasuunnitelma miten yllätän kumppanin rysän päältä jos ne epäilykset herää. Ei ole tällä hetkellä huolia asiasta.
Ja jos uusi kumppani jää kiinni pettämisestä, pääsen taas kokemaan uusien ihmisten tapailua.
Osaan nähdä ikävissäkin tilanteissa kolikon paremman kääntöpuolen.
Aika hyvin osaat reflektoida asioita. Tosin mietin onko sulla oikeesti suuria rakkauden tunteita nyxää kohtaan. Mietin omaa vaimoa niin en pystyisi iloita siitä että saan tapailla uusia naisia. Toi nainen kun on mun elämäni rakkaus.
Really?!