Keskustelua pettämisestä uhrin silmin.
Moni pettäjä ei tajua kuinka kokonaisvaltaisesti luottamus tuhotaan pettämällä. Oli sitten kyseessä fyysinen tai henkinen suhde. Ajatuksia ja tunteita joita petetty kokee. Totuuden paljastuttua.
Akuutti vaiheessa kun totuus tullut esiin.
-Olenko koskaan ollut tärkeä?
-Mikä siinä toisessa oli mua parempaa?
-Onko suhteemme pelkkää valhetta?
-oliko toinen parempi sängyssä?
-En tunne kumppaniani?
-miksi mulle tehtiin näin?
-onko tää mies/ nainen ainoa?
-onko puolisoni mielisairas, narsisti, psykopaatti?
-mitä kaikkea olette tehneet?
-itsesyyyttely kuinka olen näin tyhmä.
Akuutti vaiheen jälkeen tulee hyväksyntä, mikäli päätätte jatkaa yhdessä..
Jonka aikana triggerit edelleen laukaisevat asioita.
- paikat, muistot, televisio,esim biisit, kuvat ym saatettavat tuoda muistot esiin. Itselläni oli esim mahdotonta katsella vanhoja valokuvia.
- puolison kommentit.
- tilanteet jotka muistuttavat tapahtumista " puolison työmatka, baarireissut yms.
Ihmisestä riippuen nää triggerit voi jatkua vaikka lopun elämää.
Yksi asia myös mitä pettäjät eivät tajua. On se että yleensä uhri on kärsinyt jo todella paljon ennen totuuden julkituloa. Uhri on halunnut uskoa puolisosta pelkkää hyvää. Halunnut uskoa että häntä rakastetaan. Eli kun pettäjä on viihdyttänyt vierasta. Uhri on monesti kokenut todella kovaa epävarmuutta.
Pettäminen vie kokonaan pohjan. Siitä millainen tekijä on. Minkälaiset arvot, moraali ym hänellä on. Pettäminen herättää aina kysymyksen voisiko luottaa enää?
Kaikkein karmeinta on se että edes ero ei auta. Suurimmalla osalla petetyksi tulleista. Epävarmuuden tunteet eivät katoa uudessa suhteessakaan.
Älkää pettäkö. Ja jos olette pettäneet ja haluatte jatkaa parisuhteessa. Ymmärtäkää kokonaisuus.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse komppaan tota 48 vuotiasta naista. Tilastojen mukaan yoi 70% pariskunnista ainakin toinen on käynyt vieraissa. Eli turha siitä on ottaa hernettä, koska se kuitenkin todennäköisesti tapahtuu.
N39 (Ei vielä petetty)
Mieluummin hengaan sen 30 % kanssa.
Mistä hitosta sinä sen 30% erotat?😂
Ei 70% ihmisistä petä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse komppaan tota 48 vuotiasta naista. Tilastojen mukaan yoi 70% pariskunnista ainakin toinen on käynyt vieraissa. Eli turha siitä on ottaa hernettä, koska se kuitenkin todennäköisesti tapahtuu.
N39 (Ei vielä petetty)
No esimerkiksi välittämällä siitä, petetäänkö minua vai ei. Edellä N39 iloitsi siitä, että ei ota hernettä jos häntä petetään. Minä kyllä otan, ja seurustelen ihmisten kanssa jotka ajattelevat kanssani samalla lailla. Ei tokikaan takaa mitään, mutta kertoo kuitenkin jotain ajattelutavoista.
Se, että sun kumppani pettää sua kertoo vain siitä, että se kumppani on kykenemätön välittämään toisesta ihmisestä.
Pettämisellä ei ole ikinä mitään tekemistä sen petetyn kanssa. Aivan älyttömän kauniita ja upeita naisiakin on petetty. Se ongelma ja syy on siinä pettäjässä ja tämän kykenemättömyydessä tuntea aitoja tunteita, kuten rakkautta ja välittämistä toista kohtaan.
Älkää jääkö suhteisiin, jossa toinen pettää.
Petturi on sellainen, joka sekaantuu kirjaimellisesti lehmiin, kun ei housuissansa pysy. Sellaiseen ihmiseen ei vaan voi luottaa, pistäkääkin se mieleenne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N39 (Ei vielä petetty)
No ei kukaan voi olla mitenkään varma tuosta 70 prosentistakaan. Silti aina yleistetään. Milläs estät kumppanin pettämisen? Ainoa keino on pysyä sinkkuna. Mutta sitten menee se mahdollisuus, että kumppani olisikin rehellinen. Koko elämä yksin vai riski?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettäminen oli ruuhkavuosissa ainoa asia, joka oli jotain omaa.
Kerrot asian lapsillesi ja läheisillesi, kun vanhenet.
Ihmisellä saa olla jotain omaakin. Ihmiset menee hautaan suurempienkin salaisuuksien kanssa.
No aika surkeasti on elämänsä rakentanut, jos ei mitään muuta "omaa" ole kuin salainen rakastaja. Ihan sitä omaa elämääkin saa rakentaa mieleisekseen, oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi?!
No, meillä kaikilla on erilainen elämä. Tämä on vain yksi ohi menevä vaihe elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä saa olla jotain omaakin. Ihmiset menee hautaan suurempienkin salaisuuksien kanssa.
No aika surkeasti on elämänsä rakentanut, jos ei mitään muuta "omaa" ole kuin salainen rakastaja. Ihan sitä omaa elämääkin saa rakentaa mieleisekseen, oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi?!
No, meillä kaikilla on erilainen elämä. Tämä on vain yksi ohi menevä vaihe elämässä.
Yksi ohi menevä vaihe elämässä, sukupuolitaudin kanssa. Koska minä haluan! Minä minä minä.
Aika karmeaa ajatella tätä keskustelua. Ainakin jo pari kommenttia että oltiin onnellisia, ei ollut ongelmia ja silti on petetty.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on joillain on tarve hässiä kaikkea mikä liikkuu? Ei ihme, että taudit leviää. Klamydia ei ole leikin asia! Hässivät varmaan auton pakoputkeakin, jos muuta eivät löydä!
Hirvittävän herkkä itsetunto. Kun itsearvostus ei ole kunnossa, syntyy häpeän tunteita. Tästä seuraa, että heidän pitää saada koko ajan kehua ja ihailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ohi menevä vaihe elämässä, sukupuolitaudin kanssa. Koska minä haluan! Minä
Itseään vartenhan täällä eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on joillain on tarve hässiä kaikkea mikä liikkuu? Ei ihme, että taudit leviää. Klamydia ei ole leikin asia! Hässivät varmaan auton pakoputkeakin, jos muuta eivät löydä!
Hirvittävän herkkä itsetunto. Kun itsearvostus ei ole kunnossa, syntyy häpeän tunteita. Tästä seuraa, että heidän pitää saada koko ajan kehua ja ihailua.
Stressi myös lisää tuota.
Vierailija kirjoitti:
Aika karmeaa ajatella tätä keskustelua. Ainakin jo pari kommenttia että oltiin onnellisia, ei ollut ongelmia ja silti on petetty.
Pettäminen on seuraus ongelmista jotka on paljon syvemmällä kuin ihmiset pystyvät itselleen myöntämään. Ihmisten tulisi kääntyä itseensä, ja se voi olla kiusallista ja vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä jää todelliset syyt käsittelemättä, kun vihataan ja kivitetään sitä pettäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettäminen on seuraus ongelmista jotka on paljon syvemmällä kuin ihmiset pystyvät itselleen myöntämään. Ihmisten tulisi kääntyä itseensä, ja se voi olla kiusallista ja vaikeaa.
Kyllä nyt siinä pettäjössälin vikaa on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Really?
Vierailija kirjoitti:
Ap. Ei kyse ole siitä etteikö pettäjät tajua... Kyse on siitä, ettei pettäjät välitä ta uhrista tai tämän hyvinvoinnista. Pettäminen on fyysistä ja henkistä väkivaltaa.
Turhaa yrität saada pettäjää tajuamaan ja ymmärtämään koska ei heitä voisi vähempää kiinnostaa. Kunnollinen empaattinen henkilö ei petä henkilöä josta hän oikeasti välittää
Pettäjä voi myös hieman nauttia saadessaan kostaa itse suhteessa kokemansa vääryyden. Itsestä en puhu, mutta ystäväpiiristä tuttua. Päätös sellaiselle oudolle ihmissuhdepelille joka kätkeytyi parisuhteen kuoreen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä jää todelliset syyt käsittelemättä, kun vihataan ja kivitetään sitä pettäjää.
No kyllä ne syyt on siellä pettäjäs. Jos suhde on ollut huono erotaan ei petetä. Tai yritetään korjata suhdetta. Pettäminen tuhoaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ihmissuhteet ovat kahden kauppa. Joissa tulisikin pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan miettiä olisikohan kummassakin vikaa.
Hommataan joku jännittävä, pettävä status-mies ja sit itketään kun käy näin? Mitäs läksit :D.