Keskustelua pettämisestä uhrin silmin.
Moni pettäjä ei tajua kuinka kokonaisvaltaisesti luottamus tuhotaan pettämällä. Oli sitten kyseessä fyysinen tai henkinen suhde. Ajatuksia ja tunteita joita petetty kokee. Totuuden paljastuttua.
Akuutti vaiheessa kun totuus tullut esiin.
-Olenko koskaan ollut tärkeä?
-Mikä siinä toisessa oli mua parempaa?
-Onko suhteemme pelkkää valhetta?
-oliko toinen parempi sängyssä?
-En tunne kumppaniani?
-miksi mulle tehtiin näin?
-onko tää mies/ nainen ainoa?
-onko puolisoni mielisairas, narsisti, psykopaatti?
-mitä kaikkea olette tehneet?
-itsesyyyttely kuinka olen näin tyhmä.
Akuutti vaiheen jälkeen tulee hyväksyntä, mikäli päätätte jatkaa yhdessä..
Jonka aikana triggerit edelleen laukaisevat asioita.
- paikat, muistot, televisio,esim biisit, kuvat ym saatettavat tuoda muistot esiin. Itselläni oli esim mahdotonta katsella vanhoja valokuvia.
- puolison kommentit.
- tilanteet jotka muistuttavat tapahtumista " puolison työmatka, baarireissut yms.
Ihmisestä riippuen nää triggerit voi jatkua vaikka lopun elämää.
Yksi asia myös mitä pettäjät eivät tajua. On se että yleensä uhri on kärsinyt jo todella paljon ennen totuuden julkituloa. Uhri on halunnut uskoa puolisosta pelkkää hyvää. Halunnut uskoa että häntä rakastetaan. Eli kun pettäjä on viihdyttänyt vierasta. Uhri on monesti kokenut todella kovaa epävarmuutta.
Pettäminen vie kokonaan pohjan. Siitä millainen tekijä on. Minkälaiset arvot, moraali ym hänellä on. Pettäminen herättää aina kysymyksen voisiko luottaa enää?
Kaikkein karmeinta on se että edes ero ei auta. Suurimmalla osalla petetyksi tulleista. Epävarmuuden tunteet eivät katoa uudessa suhteessakaan.
Älkää pettäkö. Ja jos olette pettäneet ja haluatte jatkaa parisuhteessa. Ymmärtäkää kokonaisuus.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika karmeaa ajatella tätä keskustelua. Ainakin jo pari kommenttia että oltiin onnellisia, ei ollut ongelmia ja silti on petetty.
Pettäminen on seuraus ongelmista jotka on paljon syvemmällä kuin ihmiset pystyvät itselleen myöntämään. Ihmisten tulisi kääntyä itseensä, ja se voi olla kiusallista ja vaikeaa.
Minunkaan mielestä uskottomuuden oikeisiin syihin ei pureuduta kunnolla. Reaktio tuntuu olevan se, että se on uhrin syyllistämistä. Toinen saattanut joutua henkisen väkivallan takia popsimaan psyykelääkkeitä, mutta siitä ei puhuta, kun keskitytään sukupuolielimiin.
Useimmiten se pettäminen johtuu omista ongelmistta, eikä aina kohdistu ollenkaan ns. petettävään.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten se pettäminen johtuu omista ongelmistta, eikä aina kohdistu ollenkaan ns. petettävään.
Really?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika karmeaa ajatella tätä keskustelua. Ainakin jo pari kommenttia että oltiin onnellisia, ei ollut ongelmia ja silti on petetty.
Miksi pitäisi olla jotain ongelmia? Ei esim minulla ole mitään ongelmia mutta haluan muitakin naisia kuin vaimoani. Jos tulee tilaisuus
niin kyllä sen käytän.
No miksi sä sitten teet sitä. Jos sun vaimo on opiskellut sun kanssa seksiä. Se on parempi sängyssä kuin kukaan random. Jos sä saat aina kun haluat niin mikä se syy on?
Eli onhan siellä todennäköisesti joku ongelma tai sitten sulla on persoonallisuus häiriö.
Teen koska voin ja haluan eri naisia. Siinä syy, Ei seksi nyt niin vaikeaa ole että sitä pitää opiskella varsinkin kun mies siinä pitää ohjia. Eikä se
Asenteesi kertoo sinusta kaiken tarvittavan. "Mies pitää seksissä ohjia." "Petän koska voin". No, meitä on joka junaan. Jotkut vetää elämän läpi pää tyhjyyttä kumisten.
Maailma on nyt senkaltainen, että parisuhteesta tankataan asioita, joita ennen saatiin monesta muusta lähteestä. Ennen oltiin suhteessa myös esimerkiksi sukuun, jumalaan tai kylään, nyt haetaan kaikki parisuhteesta. Parisuhteista tulee liian tiiviitä ja tämä altistaa uskottomuudelle.
Täällä mies joka jäi suhteeseen kun vaimo petti!
Riipaisee vieläkin tosin ei niin pahasti kun vaimolle eli siis meille koska naimisissa,tuli tolkuttoman iso perintö ja voi pojat että olen laittanut rahaa haisemaan eikä se akka voi oikeen mitään asialle tehdä kun vingutan tililtä mitä haluan koska hän antoi minulle hitsin hyvän kortin millä pelata,muistutan aina pettämisestä jos kyseenalaistaa hankintojani.
Olen ehkä katkera mutta satutti henkisesti niin pahasti että saapi samalla mitalla takaisin on ostettu uudet autot mökit jne ja vastikään sain vielä 10v nuoremman naikkosen mökkiseuralaiseksi,vaimoa en ota koskaan mukaan koska se aika on "omaa aikaa" kannattaa miettiä kannattaako toista pettää voipi tulla samalla mitalla takaisin
Vierailija kirjoitti:
Täällä mies joka jäi suhteeseen kun vaimo petti!
Riipaisee vieläkin tosin ei niin pahasti kun vaimolle eli siis meille koska naimisissa,tuli tolkuttoman iso perintö ja voi pojat että olen laittanut rahaa haisemaan eikä se akka voi oikeen mitään asialle tehdä kun vingutan tililtä mitä haluan koska hän antoi minulle hitsin hyvän kortin millä pelata,muistutan aina pettämisestä jos kyseenalaistaa hankintojani.
Olen ehkä katkera mutta satutti henkisesti niin pahasti että saapi samalla mitalla takaisin on ostettu uudet autot mökit jne ja vastikään sain vielä 10v nuoremman naikkosen mökkiseuralaiseksi,vaimoa en ota koskaan mukaan koska se aika on "omaa aikaa" kannattaa miettiä kannattaako toista pettää voipi tulla samalla mitalla takaisin
Vaikutat äärimmäisen tasapainoiselta ja onnelliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla jotain ongelmia? Ei esim minulla ole mitään ongelmia mutta haluan muitakin naisia kuin vaimoani. Jos tulee tilaisuus
niin kyllä sen käytän.
No miksi sä sitten teet sitä. Jos sun vaimo on opiskellut sun kanssa seksiä. Se on parempi sängyssä kuin kukaan random. Jos sä saat aina kun haluat niin mikä se syy on?
Eli onhan siellä todennäköisesti joku ongelma tai sitten sulla on persoonallisuus häiriö.
Teen koska voin ja haluan eri naisia. Siinä syy, Ei seksi nyt niin vaikeaa ole että sitä pitää opiskell
Asenteesi kertoo sinusta kaiken tarvittavan. "Mies pitää seksissä ohjia." "Petän koska voin". No, meitä on joka junaan. Jotkut vetää elämän läpi pää tyhjyyttä kumisten.
Aikuisillakin on eri kehitystasoja, mutta moni meistä ei koskaan saavuta korkeimpia.
Kiitos,mieluummin itken omassa urheiluautossa matkalla mökille tyttöystävä kyydissä kuin olisin köyhänä paskaduunissa yksiössä.
Elämä on valintoja ja minulla on nämä valinnat ehkä otan eron kun rahat loppuu ehkä en kun on tulossa vielä lisääkin perintöä 10vuoden sisällä,tarvin uuden auton ja mökkiä pitää laajentaa ja rantasauna rakentaa
Mä en miellä itseäni uhrina vaikka mua on petetty.
Vaikka olen vakaa ja vahva ihminen niin pettäminen vei ilmat pihalle. Aiemmat ajatukseni pettämisestä, petetyksi tulemisesta, kolmansista osapuolista jne oli ihan höpöhöpöä. Ajattelin, että kukaan ei omista toista tai pieni seikkailu ei hyvää suhdetta kaada. Ikään kuin kyse olisi siitä, suotko toiselle jotain kevyesti kiellettyä vai ahdistatko nurkkaan uskollisuusvaloilla.
Mutta kun kyse ei ole kolmannesta osapuolista eikä siitä, mitä joku minulle tuntematon ihminen tekee tai ajattelee tai puuhastelee miehen kanssa. Kyse on siitä, että parisuhde ja koti on turvasatama jossa ollaan auki ja rehellisesti. Pettämisen selvitessä tunsin valtavaa yksinäisyyttä ja turvattomuutta. Oli kuin kompassi olisi mennyt hetkeksi rikki, ei nähnyt suuntia eikä edes omaa sijaintia. Hätäännys ja epäusko oli tosi isona alussa.
Valehtelematta pettäminen oli ihan kauhea ja traumaattinen kokemus. Se otti pois hyvää ja jätti jälkiä, joiden kanssa oli opeteltava elämään. Varsinaista turvasatamaa ei ole. Kannan itseni ja kumppanini kantaa itsensä. Hyviä nuokin, mutta jos oon rehellinen, niin ottaisin koska tahansa takaisin sen naiivin uskon ja luottamuksen ihmisiin ja parisuhteeseen.
Pettäminen on syvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin kyllä sen käytän.
Teen koska voin ja haluan eri naisia. Siinä syy, Ei seksi nyt niin vaikeaa ole että sitä pitää opiskell
Jos puhutaan aluksi pelkästä yhdynnästä niin mies siinä tekee kaiken pl jos nainen ratsastaa. Olihan toisessa ketjussa naiset kertomassa kuinka vammaisen miehen kanssa maksullinen tekee kaiken jumpan koska mies ei voinut vammansa takia olla muissa asennoissa. Kukaan ei ollut siellä tuosta valittamassa.
Mieheni otti salanaisen avioliiton aikana ja jätti minut hänen vuokseen. Sinne meni 16 avioliittovuotta.
Onneksi jätti. Yhdessäolo olisi ollut tuskaisaa luottamuspulan yms. vuoksi.
Naisille tuo luottamus näyttää olevan yksi tärkeimmistä asioista. Miksi sitten ette luota miehenne päätöksentekoon?
"Jos puhutaan aluksi pelkästä yhdynnästä niin mies siinä tekee kaiken pl jos nainen ratsastaa. Olihan toisessa ketjussa naiset kertomassa kuinka vammaisen miehen kanssa maksullinen tekee kaiken jumpan koska mies ei voinut vammansa takia olla muissa asennoissa. Kukaan ei ollut siellä tuosta valittamassa."
Tunnet näköjään aika vähä erilaisia yhdyntäasentoja, jossa nainen voi tehdä kaiken ja olla aktiivinen osapuoli. Nyt vähän säälittää.
Vierailija kirjoitti:
"Jos puhutaan aluksi pelkästä yhdynnästä niin mies siinä tekee kaiken pl jos nainen ratsastaa. Olihan toisessa ketjussa naiset kertomassa kuinka vammaisen miehen kanssa maksullinen tekee kaiken jumpan koska mies ei voinut vammansa takia olla muissa asennoissa. Kukaan ei ollut siellä tuosta valittamassa."
Tunnet näköjään aika vähä erilaisia yhdyntäasentoja, jossa nainen voi tehdä kaiken ja olla aktiivinen osapuoli. Nyt vähän säälittää.
Ihan perusjutut oli mielessä mutta plärään kama sutran läpi ja tulen sitten takaisin komentoimaan. Vai olisiko parempaa opasta suositella?
Vierailija kirjoitti:
Naisille tuo luottamus näyttää olevan yksi tärkeimmistä asioista. Miksi sitten ette luota miehenne päätöksentekoon?
Luottamuksen arvoisiin ihmisiin luotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettäminen on seuraus ongelmista jotka on paljon syvemmällä kuin ihmiset pystyvät itselleen myöntämään. Ihmisten tulisi kääntyä itseensä, ja se voi olla kiusallista ja vaikeaa.
Kyllä nyt siinä pettäjössälin vikaa on
Niin, ihmissuhteet ovat kahden kauppa. Joissa tulisikin pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan miettiä olisikohan kummassakin vikaa.
Tottakai suhteessa voi olla vikaa, ja molemmissa osapuolissa, mutta silloin rakentavasti korjataan se vika, tai lopetetaan suhde. Ei se päde millään tavalla selitykseksi pettämiselle, että parisuhteen toisessa osapuolessa oli joku vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusjutut oli mielessä mutta plärään kama sutran läpi ja tulen sitten takaisin komentoimaan. Vai olisiko parempaa opasta suositella?
Eipä ollu mitään vai olikohan joku huono versio mitä katsoin.
Uskoisin, että petolliset ihmiset myös itse eniten pelkäävät sitä, että joku toinen toimii heitä kohtaan petollisesti. Kun itse pettää, niin ajattelee helposti, että kaikki etsivät elämässään samalla tavalla tilaisuuksia toimia petollisesti, kun silmä vaan vähän välttää. Eli tavallaan arvostetaan luottamusta sillä tavalla, että toinen on uskollinen, mutta itsellä ei ole kykyä eikä halua olla luotettava toista kohtaan. Mitä muuta se on kuin äärimmäistä itsekkyyttä ja kyvyttömyyttä välittää aidosti kenestäkään muusta ihmisestä? Aika paljon perattavaa omassa itsessä, joka monella ei varmasti koskaan aukea mihinkään suuntaan, sillä itseään pystyy pettämään vielä paljon helpommin kuin muita.
Teen koska voin ja haluan eri naisia. Siinä syy, Ei seksi nyt niin vaikeaa ole että sitä pitää opiskella varsinkin kun mies siinä pitää ohjia. Eikä se parhaudesta ole kiinni. Naisen hyvyys seksissä on vain siitä kiinni kuinka kiihkeä nainen on. Itse olen sen verran visuaalinen että naisen ulkonäkökin parantaa seksiä myös.