Keskustelua pettämisestä uhrin silmin.
Moni pettäjä ei tajua kuinka kokonaisvaltaisesti luottamus tuhotaan pettämällä. Oli sitten kyseessä fyysinen tai henkinen suhde. Ajatuksia ja tunteita joita petetty kokee. Totuuden paljastuttua.
Akuutti vaiheessa kun totuus tullut esiin.
-Olenko koskaan ollut tärkeä?
-Mikä siinä toisessa oli mua parempaa?
-Onko suhteemme pelkkää valhetta?
-oliko toinen parempi sängyssä?
-En tunne kumppaniani?
-miksi mulle tehtiin näin?
-onko tää mies/ nainen ainoa?
-onko puolisoni mielisairas, narsisti, psykopaatti?
-mitä kaikkea olette tehneet?
-itsesyyyttely kuinka olen näin tyhmä.
Akuutti vaiheen jälkeen tulee hyväksyntä, mikäli päätätte jatkaa yhdessä..
Jonka aikana triggerit edelleen laukaisevat asioita.
- paikat, muistot, televisio,esim biisit, kuvat ym saatettavat tuoda muistot esiin. Itselläni oli esim mahdotonta katsella vanhoja valokuvia.
- puolison kommentit.
- tilanteet jotka muistuttavat tapahtumista " puolison työmatka, baarireissut yms.
Ihmisestä riippuen nää triggerit voi jatkua vaikka lopun elämää.
Yksi asia myös mitä pettäjät eivät tajua. On se että yleensä uhri on kärsinyt jo todella paljon ennen totuuden julkituloa. Uhri on halunnut uskoa puolisosta pelkkää hyvää. Halunnut uskoa että häntä rakastetaan. Eli kun pettäjä on viihdyttänyt vierasta. Uhri on monesti kokenut todella kovaa epävarmuutta.
Pettäminen vie kokonaan pohjan. Siitä millainen tekijä on. Minkälaiset arvot, moraali ym hänellä on. Pettäminen herättää aina kysymyksen voisiko luottaa enää?
Kaikkein karmeinta on se että edes ero ei auta. Suurimmalla osalla petetyksi tulleista. Epävarmuuden tunteet eivät katoa uudessa suhteessakaan.
Älkää pettäkö. Ja jos olette pettäneet ja haluatte jatkaa parisuhteessa. Ymmärtäkää kokonaisuus.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Mä en miellä itseäni uhrina vaikka mua on petetty.
Vaikka olen vakaa ja vahva ihminen niin pettäminen vei ilmat pihalle. Aiemmat ajatukseni pettämisestä, petetyksi tulemisesta, kolmansista osapuolista jne oli ihan höpöhöpöä. Ajattelin, että kukaan ei omista toista tai pieni seikkailu ei hyvää suhdetta kaada. Ikään kuin kyse olisi siitä, suotko toiselle jotain kevyesti kiellettyä vai ahdistatko nurkkaan uskollisuusvaloilla.
Mutta kun kyse ei ole kolmannesta osapuolista eikä siitä, mitä joku minulle tuntematon ihminen tekee tai ajattelee tai puuhastelee miehen kanssa. Kyse on siitä, että parisuhde ja koti on turvasatama jossa ollaan auki ja rehellisesti. Pettämisen selvitessä tunsin valtavaa yksinäisyyttä ja turvattomuutta. Oli kuin kompassi olisi mennyt hetkeksi rikki, ei nähnyt suuntia eikä edes omaa sijaintia. Hätäännys ja epäusko oli tosi isona alussa.
Valehtelematta pettäminen oli ihan kauhea ja tra
Se on aika jännä miten vasta petetyksi jouduttuaan tajuaakaan kuinka iso asia se on. Mäkin olin vähän ei se järvi soittamalla kulu ihminen. Kunnes jouduin petetyksi ei ollut edes seksiä vaan ihastuminen ja kirjoittelu. Menin ihan palasiksi pitkäksi aikaa. Tuo rikkoi kaiken mihin uskoin parisuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on joillain on tarve hässiä kaikkea mikä liikkuu? Ei ihme, että taudit leviää. Klamydia ei ole leikin asia! Hässivät varmaan auton pakoputkeakin, jos muuta eivät löydä!
Hirvittävän herkkä itsetunto. Kun itsearvostus ei ole kunnossa, syntyy häpeän tunteita. Tästä seuraa, että heidän pitää saada koko ajan kehua ja ihailua.
Tämä.
Jos on vaikea vaihe ja puoliso jos ei varauksetta ihaile niin joidenkin mielestä on ok hakea ihailu muualta. Sitten on lisäksi vielä joukkio, joilla minuus on jotenkin ihan puolitiessä. Nämä joilla mikään ei ollut vialla eikä muutenkaan ihan selvää miksi pettää. No siksi kun voi. Kun ihailu tuntuu hyvältä eikä ole sellaista sisäistä ryhtiä, joka osaisi kieltäytyä tai sisäistä hyvää oloa, joka tietäisi ettei ulkopuolisia tarvitse.
Sellainen henkilö voi olla päältäpäin äärimmäisen ripustautuva ja tahdoton, tai vaihtoehtoisesti korostetun päälleliimatun itsevarma. Kun ottaa vahvan ja terveen itsetunnon omaavan puolison, pettämisriski on pitkälle minimoitu jo sillä. Ei ole loputonta tyhjyyttä jota jonkun pitäisi koko ajan täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika karmeaa ajatella tätä keskustelua. Ainakin jo pari kommenttia että oltiin onnellisia, ei ollut ongelmia ja silti on petetty.
Miksi pitäisi olla jotain ongelmia? Ei esim minulla ole mitään ongelmia mutta haluan muitakin naisia kuin vaimoani. Jos tulee tilaisuus
niin kyllä sen käytän.
No miksi sä sitten teet sitä. Jos sun vaimo on opiskellut sun kanssa seksiä. Se on parempi sängyssä kuin kukaan random. Jos sä saat aina kun haluat niin mikä se syy on?
Eli onhan siellä todennäköisesti joku ongelma tai sitten sulla on persoonallisuus häiriö.
Teen koska voin ja haluan eri naisia. Siinä syy, Ei seksi nyt niin vaikeaa ole että sitä pitää opiskella varsinkin kun mies siinä pitää ohjia. Eikä se
Teet, koska ei ole alkeellista kykyä hillitä itseään eikä kykyä elää ilman jatkuvaa huomiota. Olet siis aika lapsen kaltainen olento.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka se uhri on?
Ilmeisesti petetty mutta eihän sille ole tehty mitään, niin miten se voi joku uhri olla, taas tätä naisen logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika karmeaa ajatella tätä keskustelua. Ainakin jo pari kommenttia että oltiin onnellisia, ei ollut ongelmia ja silti on petetty.
Miksi pitäisi olla jotain ongelmia? Ei esim minulla ole mitään ongelmia mutta haluan muitakin naisia kuin vaimoani. Jos tulee tilaisuus
niin kyllä sen käytän.
No miksi sä sitten teet sitä. Jos sun vaimo on opiskellut sun kanssa seksiä. Se on parempi sängyssä kuin kukaan random. Jos sä saat aina kun haluat niin mikä se syy on?
Eli onhan siellä todennäköisesti joku ongelma tai sitten sulla on persoonallisuus häiriö.
Teen koska voin ja haluan eri naisia. Siinä syy, Ei seksi nyt niin vaikeaa ole että sitä pitää opiskell
En ole nainen, en kaipaa huomiota.
Nykyajan yhteiskunnan 2 pahinta mätämunaa ryhmää:
uhriksi heittäytyvät, joista tässä oikein kliseiden klisee
mielensäpahoittajat, joka vi--n n-sanasta ja muutakin
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan yhteiskunnan 2 pahinta mätämunaa ryhmää:
uhriksi heittäytyvät, joista tässä oikein kliseiden klisee
mielensäpahoittajat, joka vi--n n-sanasta ja muutakin
Kusettejat ja itsekeskeiset hyväksikäyttäjät tarkoitat varmaan. Ikävä tietty kuulla totuus omasta käytöksestä, ja se valmiiksi huono itsetuntokin joutuu ottamaan vastaan halveksuntaa niin kiukuttaa, voi.
Opettelisivatpa ihmiset ensisijaisesti tuntemaan itsensä. Jos on taipumusta pettää tai mahdollisuus käy mielessä, on syytä tutkiskella mistä se johtuu. Kaikki elämässä ei ole ennakoimatonta ja satunnaista. Omaa toimintaansa voi hallita, ja nimenomaan omaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka se uhri on?
Ilmeisesti petetty mutta eihän sille ole tehty mitään, niin miten se voi joku uhri olla, taas tätä naisen logiikkaa.
Itsehän sinä sen jo kirjoitit, mitä "sille on tehty": Petetty.
Ilmeisesti sana "uhri" on joidenkin mielestä hyvin vaikea käsite ymmärtää. On rikoksen uhreja, sodan uhreja, pettämisen uhreja, uskonnon uhreja jne. Se on sana, joka kuvaa asemaa. Huomaa kyllä, että miehillä ei tuo koulusivistys nykyään ole missään kantimissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtui. Petetyksi tuleminen muuttaa aina parisuhdetta. Se muuttaa ihmistä pysyvästi aina.
EI se minua muuttanut minkään muunnosalta kuin että opin tunnistamaan pettämisen merkit. Pettäjäexään en pysty luottaa enää ikinä, mutta nykyiseen kumppaniin pystyn eikä siinä ollut minun osalta ongelmaa. Ratkaisevaa on se, missä kumppani viettää vapaa-aikaa ja muuttuuko kumppanin puhelin salamyhkäiseksi esineeksi ja suututanko minulle jos vahingossa näen puhelimen ruudun. Murehdin vasta jos epäilykset herää ja mulla on toimintasuunnitelma miten yllätän kumppanin rysän päältä jos ne epäilykset herää. Ei ole tällä hetkellä huolia asiasta.
Ja jos uusi kumppani jää kiinni pettämisestä, pääsen taas kokemaan uusien ihmisten tapailua.
Osaan nähdä ikävissäkin tilanteissa kolikon paremman kääntöp
No täytyy myöntää se, että ei kovin suuria tunteita ole nykyistä kohtaan. Yhteinen lapsi ja asuntolaina on, mutta puoliso on vuoden ajan ollut vähän väliä huonokäytöksinen ja hermostuu herkästi. Alkoi sen jälkeen kun hänen töissä tuli muutos työvuoroihin ja ne saattavat venyä jopa 15 tuntisiksi (olen itse nähnyt nämä työvuorolistat). Ja työkohde on kauempi paikka ja tämäkin on mainittu työvuorolistoissa. Mitä olen tavannut puolisoni työkavereita niin koko porukka tuntuu inhoavan tätä uutta työkohdetta kun se itselle osuu.
Puolisoni on aina raivoamisensa jälkeen pyydellyt anteeksi, mutta kun tämä toistuu niin onhan se aika tunteita syövää... pikkupaikkakunnalla kun asutaan niin työpaikan vaihto menee todella hankalaksi.
Just näin. Mä oon ollu AINA SE PETETTY. Ihan joka ikinen kerta !!! Se ei ole kivaa ! Ja sen jälkeen oon inhonnut paljon ekan exän nimeä. (Muija tää.) Siis mies o aina pettänyt ennemmin tai myöhemmin. Eräs ex asui/asuu Tampereella. Tapasimme peräti 2 kertaa, se tuli molemmilla kerroilla tänne Ouluun. Ekan kerran se yöpyi Sokos hotelli edenissä. Se vasta olikin paras paikka maailmassa ! Olen iteki ollu siel yötä muutaman kerran, ja rakastan uimista ! Onkohan koko paikkaa enää olemassakaan..........?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos puhutaan aluksi pelkästä yhdynnästä niin mies siinä tekee kaiken pl jos nainen ratsastaa. Olihan toisessa ketjussa naiset kertomassa kuinka vammaisen miehen kanssa maksullinen tekee kaiken jumpan koska mies ei voinut vammansa takia olla muissa asennoissa. Kukaan ei ollut siellä tuosta valittamassa."
Tunnet näköjään aika vähä erilaisia yhdyntäasentoja, jossa nainen voi tehdä kaiken ja olla aktiivinen osapuoli. Nyt vähän säälittää.
Ihan perusjutut oli mielessä mutta plärään kama sutran läpi ja tulen sitten takaisin komentoimaan. Vai olisiko parempaa opasta suositella?
Että kama sutrasta joudut etsimään. Tämä selittääkin paljon. Sinulla ei siis ole kokemusta? Kumppanisi ja sinä olette aika mielikuvituksettomia ja kaavamaisia?
Mua kanssa petettiin. Oli jo ennen hirveän iso kynnys luottaa kenenkään ja annoin tälle ihmiselle mahdollisuuden. Ei olisi kannattanut. Jatkossa en tule luottamaan enää kehenkään. Enkä tule antamaan itsestäni mitään suhteissa.
Mä väitän että jos pettäjät tietäisi kuinka isosti petos vaikuttaa paljastuessaan. Pettäminen vähenisi todella paljon. En usko että normaali ihminen haluaisi aiheuttaa kenellekään tuollaisia ongelmia.
Jos se on vain seksiä? Mekaanista pumppausta niin mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin listaasi oman kokemukseni siitä miten tuntee itsensä rumaksi, lihavaksi ja huonoksi. Niin... tästä on tänä vuonna 29 vuotta eikä asia ole muuttunut miksikään. Ihminen tai minä jäin henkisesti yksin ja tämä tunne on seurannut kaikki nämä vuodet.
Jos olet suhteessa - älä petä toisen luottamusta.
AP tämä. Mun itsetunto romahti senkin takia että vaimolla oli tämä henkinen suhde miehen kanssa joka ei todellakaan vastaa vaimon tasoa.
Se mies oli ns ylempää tasoa kuin sun horovaimo?
Vierailija kirjoitti:
Mieheni otti salanaisen avioliiton aikana ja jätti minut hänen vuokseen. Sinne meni 16 avioliittovuotta.
Onneksi jätti. Yhdessäolo olisi ollut tuskaisaa luottamuspulan yms. vuoksi.
Eli olisit kynnysmattona jäänyt avioliittonne ellei mies olisi jättänyt? Eikö tullut mieleen itse lähteä?
Vierailija kirjoitti:
Mä väitän että jos pettäjät tietäisi kuinka isosti petos vaikuttaa paljastuessaan. Pettäminen vähenisi todella paljon. En usko että normaali ihminen haluaisi aiheuttaa kenellekään tuollaisia ongelmia.
Perustan tämän omaan kokemukseen pettäjänä. Petin lasteni äitiä. Seksitön vaihe kotona. Tilaisuus teki varkaan. Petoksen toinen osapuoli sitten käräytti. Kun katseli vaimon toipumista ja yritystä antaa anteeksi. Menin itsekkin ihan rikki. Tuo vaikutti ihan kaikkeen. Omien lapsien lapsuuteen. Parisuhteeseen. Koko elämä meni ihan pilalle. Eikä tota toipumista pystynyt edes nopeuttamaan. Pari v käytiin terapiassa. Eikä tää suhde ole eikä tule olemaan enää ikinä niin hyvä kuin ennen hölmöilyä. 6v menossa.
Vessatilanne möksällä kiinnostaa. Paskalla sisällä vai pihanperällä?