YTK kokoomuksen asialla: Työttömyysturva työttömyyskassojen vastuulle!
Työttömyyskassoilla on jo valmiiksi järjestelmät myös peruspäivärahan ja työmarkkinatuen maksamiseen. Lisäksi kassat rakentavat parhaillaan palveluita, jotka auttavat jäseniään työllistymään. Näiden palveluiden saatavuus kaikille työttömyysturvan saajille olisi suuri etu.
Toiseksi, työttömyysturvan maksun jatkuvuus parantuisi. Nykytilanteessa enimmäisajan ansiopäivärahaa saanut jäsen joutuu siirtymään Kelan asiakkaaksi, mikä aiheuttaa katkoksia ja jättää hänet työllistymistä tukevien palveluiden ulkopuolelle.
Jos työttömyyskassat vastaisivat myös peruspäivärahasta ja työmarkkinatuesta, nämä siirtymät poistuisivat, ja työttömät säilyttäisivät helpommin kassan jäsenyyden ja voisivat hyödyntää kassan palveluita koko työttömyysaikansa.
https://www.ts.fi/lukijoilta/6507868
Tosiaan, hallitus on siirtämässä työllistymispalveluita TE-keskuksilta ja kunnilta työttömyyskassoille, miksi ei sitten työttömyysturvan maksatustakin? Ei jääne epäselväksi, mistä työttömyyskassat aikovat repiä tarvittavat 1,5 miljardia vuosittain? Onhan se nyt järkevää yksityistää työttömyysturva. Tämäkin uudistus on nyt vain tehtävä.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset saa oppia kantapään kautta.
Antaa jokaisen sopia palkkansa itse.
Työnantaja ottaa sen joka tekee halvimmalla.
No ei ota, vaan parhaimman. Olen alalla, jossa ei mitään taulukoita ole, ja en vielä koskaan ole palkannut halvimman palkkapyynnön laittajaa, vaan sen, joka parhaiten osaa homman.
Jos sinulla on yhtä hyvät työntekijät joilla on lapsia , toinen tarjoaa itseään töihin 12,5 euron tunti hinnalla/ toinen 13 euron tuntihinnalla - Kumman luulet Työnantajan palkkaavan ? .. en usko että sitä tarvii edes Trollin yrittää kumota.
Vierailija kirjoitti:
Meniskö tämäkään jakeluun: Kassojen jäsenyysmaksut ovat verovähennyskelpoisia eli siis kassan jäsenyys ei maksa yhtään mitään. Enemmän etuja saat ja palkkasi neuvottelevat vain ja ainoastaan ammattiliitot. Ja täysin ilmaiseksi sinun kannaltasi. Noo tuskin tämäkään menee jakeluun joten antaa olla 🙄
Kyllä itselle maksettavaa jää, vaikka maksu onkin verotuksessa vähennetyävä. Jos maksu on esimerkiksi 100 euroa ja veroprosenttisi 30, maksat itse 70 euroa.
Voi ay-höpötystä...
Vierailija kirjoitti:
Meniskö tämäkään jakeluun: Kassojen jäsenyysmaksut ovat verovähennyskelpoisia eli siis kassan jäsenyys ei maksa yhtään mitään. Enemmän etuja saat ja palkkasi neuvottelevat vain ja ainoastaan ammattiliitot. Ja täysin ilmaiseksi sinun kannaltasi. Noo tuskin tämäkään menee jakeluun joten antaa olla 🙄
Ei verovähennys sitä tarkoita, että kassan jäsenyys ei mitään maksa. Se on verovähennys eli siitä summasta ei makseta veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ota, vaan parhaimman. Olen alalla, jossa ei mitään taulukoita ole, ja en vielä koskaan ole palkannut halvimman palkkapyynnön laittajaa, vaan sen, joka parhaiten osaa homman.
Jos sinulla on yhtä hyvät työntekijät joilla on lapsia , toinen tarjoaa itseään töihin 12,5 euron tunti hinnalla/ toinen 13 euron tuntihinnalla - Kumman luulet Työnantajan palkkaavan ? .. en usko että sitä tarvii edes Trollin yrittää kumota.
Oikea palkka kun nyt kuuluisi olla jo 16€ jos katsotaan rakennuspuolellakin EU keskitasoa.
Ammattiliitot ja sen aktiivit luulevat että työpaikka on paikka minne voi tulla vaan istumaan ja närpräämään puhelinta, he eivät tajua että töissä kuuluu tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä liitto-oravien YTK-höpinä on? Löytyy halvempiakin kassoja. En ole koskaan kuulunut ammattiliittoon tai YTKhon ja olen ollut 6v kassan jäsen.
Mitä yhteistä on liito-oravalla ja liitto-oravalla? Molemmat ovat kehityksen jarruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työmarkkinatukea saavat maksaisivat jäsenyydestä?
Joopajoo
Kantsii mennä töihin
Nykyinen hallitus vähentänyt työpaikkojen määrää 50.000
Työttömiä on ainakin 300.000
Hallitus ei ole mitään työpaikkoja vähentänyt.
Vaan lisännyt laskennallisia työpaikkoja, eikö vaan?
Hallitus ei lisää eikä vähennä työpaikkoja ikinä. Ainoa asia on julkinen puoli minne hallitus voi lisätä työpaikkoja tai vähentää työpaikkoja.
Siis ei ikinä ja sitten kuitenkin? Taidat sortua omaan näppäryyteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ytk ajanut palkankorotuksia sairaaloihin, ajattelin vaan jos tehyyn ja superiin ei kuulu enää tarpeeksi porukkaa kohta?
Haluan nähdä jutun missä ytk on ajanut sairaanhoitajille palkankorotuksia tai kaupan alalle.
Missä on ytk: n työehtosopimus esim. sairaalaan, jos ihmiset eroavat liitoista.
Näyttäkää se mulle.
Kassa on kassa. Se ei neuvottele työehtosopimuksista. En tiedä sairaanhoitajien järjetymisastetta, mutta ei tuo palstalla jankuttaminen auta. Kyseessä on mielestäni ammattiliittojen haaste. Miten saada jäsenkato pysähtymään.
Nämä hölmöt liitto-oravat meuhkaavat jostain muutaman prosentin palkankorotuksista jonain suurinakin urotöinä. Todellisuudessa oikeat korotukset kuitenki sovitaan itse. Vuosittaisen korotuksen voisi hyvin sopia työsopimuksessa suoraan indeksiin perustuvaksi, jolloin siihenkään ei mitään liittoa tarvita. Työehtosopimukset joka tapauksessa viilataan aina paikallisesti, joten sekään homma ei olisi vaikea töissä tehdä vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea palkka kun nyt kuuluisi olla jo 16€ jos katsotaan rakennuspuolellakin EU keskitasoa.
Rakennusliittoon yhteyttä kipikapi. Olethan valtuuttanut heidät neuvottelemaan työehtosopimuksesi?
Vierailija kirjoitti:
Nämä hölmöt liitto-oravat meuhkaavat jostain muutaman prosentin palkankorotuksista jonain suurinakin urotöinä. Todellisuudessa oikeat korotukset kuitenki sovitaan itse. Vuosittaisen korotuksen voisi hyvin sopia työsopimuksessa suoraan indeksiin perustuvaksi, jolloin siihenkään ei mitään liittoa tarvita. Työehtosopimukset joka tapauksessa viilataan aina paikallisesti, joten sekään homma ei olisi vaikea töissä tehdä vuosittain.
Montakos palkankorotusta sinä olet sopinut?
Sanna Marin ehdotti nelipäiväistä työviikkoa, miksi ammattiliitot ei aja sitä? Ilmastokin pelastuisi kun ei tarvi ajaa polttiksella töihin kuin 4 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä ajatella, että kahdella henkilöllä olisi täysin identtiset cv:t ja persoona. Ehkä jotkut identtiset kaksoset, joilla täysin sama työura. Totta kai palkataan se, kumpi on osaavampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työpaikalla ei ole tullut kertaakaan yleiskorotuksia, kyseessä on pieni yritys. Olemmen neuvotelleet palkkamme itse ja palkankorotuksemme ovat paljon isommat kuin liiton korotukset.
Olen ytk jäsen ja muutenkin meidän työpaikalla ei noudateta työehtosopimuksia.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun mielestä tämä uudistus olisi huono? Nyt ongelmana on ansiosidonnaisen loppuessa katko tukiin, kun tuki pitääkin hakea Kelalta. Jatkossa tuki tulisi kassojen kautta koko ajan, jolloin katkoa ei olisi? Mikä tässä on huonoa?
entä me täysin työkyvyttömät, jotka joudumme roikkumaan työmarkkinatuella, kun eläkkeelle ei pääse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun mielestä tämä uudistus olisi huono? Nyt ongelmana on ansiosidonnaisen loppuessa katko tukiin, kun tuki pitääkin hakea Kelalta. Jatkossa tuki tulisi kassojen kautta koko ajan, jolloin katkoa ei olisi? Mikä tässä on huonoa?
entä me täysin työkyvyttömät, jotka joudumme roikkumaan työmarkkinatuella, kun eläkkeelle ei pääse?
Mikä sairaus sinulla on ettet kykene työntekoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen kymmenen vuoden aikana olisiko neljä kertaa ja toki työsuhde-edut päälle. Työsuhdematkalippu ollut merkittävin ja järkevämpi verollisesti kuin suora raha. Samoin ylimääräinen loma progression takia ollut kerran käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän olisi järkevä muutos. Sama rahahan siinä menee riippumatta siitä, mikä taho hakemukset käsittelee.
Synnyitkö noin tyhmänä vai jouduitko tekemään työtä sen eteen ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten maksajan muutos teihin vaikuttaisi? Sama summa, mutta hakemus laitettaisi eri paikkaan?
No eihän nyt kukaan samalla palkalla töitä tee koko ikäänsä. Eli palkkaan tulisi vuosittain vain se joku pari prosenttia lisää. Älytön ajatuskin.