Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloin pitämään puoliani, ja yhtäkkiä tuntuu, etten ole enää väleissä kenenkään kanssa :(

Vierailija
07.12.2024 |

En suostunut siskolle lapsenvahdiksi lyhyellä varoitusajalla, koska en ehtinyt ja jaksanut. Sisko suuttui.

En tarjonnut kaverille kyytiä, kuten usein aiemmin, koska hän ei koskaan tarjoa minulle. Kaveri suuttui.

Kaverin lapsi valehteli minun lapselleni asiasta, joka aiheutti hankaluutta omalle lapselleni. Paljastin asian lapselleni. Kaveri suuttui.

Työkaveri syytti minua törkeästi haukkuen eräästä asiasta, jossa olin toiminut täysin oikein. Kerroin hänelle asian oikean laidan sekä kasvokkain että viestillä. Ei pahoitellut asian selvittyä vaan jatkoi veemäistä linjaa ja välit jäi huonoiksi. 

Entinen työkaveri halusi pitää yhteyttä, mutta aina soitellen. Se on minulle epämukavaa ja kuormittavaa, mieluummin laitan viestiä tai näen kasvotusten. Toki vastasin jos hän soitti ja laitoin oma-aloitteisesti viestiä ja pyysin kahvillekin. Hän ei esittänyt koskaan vastavuoroista kahvittelukutsua ja lakkasi soittelemasta. On nykyään etäinen ja tympeä jos osutaan samaan paikkaan. 

Mitä hemmettiä? Olenko minä jotenkin hankala tyyppi? Aiemmin olen ollut kiltti ja arka lapatossu, joka ei halua aiheuttaa konflikteja. Oman hyvinvointini kustannuksella. Nyt haluan pitää puoliani ja ilmaista, jos joku asia ei minulle käy. Tässä on lopputulos.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
62/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostunut siskolle lapsenvahdiksi lyhyellä varoitusajalla, koska en ehtinyt ja jaksanut. Sisko suuttui.

Kerrotko esimerkiksi mitä tässä tilanteessa sanoit siskollesi?

Kohtelias kieltäytyminen: "Sori, nyt ei sovi! Toivottavasti löydät vahdin ajoissa."

Epäkohtelias kieltäytyminen: "En jaksa, ei huvita. Omapa ongelmasi."

En tarjonnut kaverille kyytiä, kuten usein aiemmin, koska hän ei koskaan tarjoa minulle. Kaveri suuttui.

Entä miten hoidit tämän tilanteen?

Kohtelias: "Tällä kertaa en pysty valitettavasti tarjoamaan kyytiä." Ja sen jälkeen vaikkapa ehdotus siitä että kehitetään kimppakyytisysteemi, jos se on toiveissa.

Epäkohtelias: "Ja taas kyytiä vailla?!?!?! Opettele vastavuoroisuutta!!!"

Kaverin lapsi valehteli minun lapselleni asiasta, joka aiheutti hankaluutta omalle lapselleni. Paljastin asian lapselleni. Kaveri suuttui.

Tähän vaikea ottaa kantaa kun niin epämääräinen tarina. Varmasti parempi niin, että pysyy lasten yksityisyys.

Työkaveri syytti minua törkeästi haukkuen eräästä asiasta, jossa olin toiminut täysin oikein. Kerroin hänelle asian oikean laidan sekä kasvokkain että viestillä. Ei pahoitellut asian selvittyä vaan jatkoi veemäistä linjaa ja välit jäi huonoiksi. 

Veemäinen työkaveri, kuulostaa siltä että olet toiminut oppikirjan mukaan. Jos hän heittäytyy hankalaksi jatkossa, keskustelisin esimiehenkin kanssa asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö puoliasi liian epäkohteliaasti? Vai oletko ympäröity idiooteilla?

Olen huomannut että kiltit ihmiset, jotka heräävät pitämään puoliaan, eivät aluksi osaa tehdä sitä kovin kohteliaasti. Olen itsekin kuulunut tähän osastoon joten en sano pahalla. Tärkeää on, ettei nolaa tai tylytä toista.

Nämä hyväksikäyttäjät eivät hyväksy kilttiä kieltäytymistä. Ovat tottuneet siihen, että taivut kuitenkin heidän tahtoonsa. Pakko sitten lopulta paukauttaa suoraan, ettei nyt kiinnosta.

Millainen on ollut kiltti kieltäytyminen? Millainen suoraan paukauttaminen? Käytännön esimerkit olisivat kiinnostavia. Tietysti äänensävyillä, ilmeilläkin on iso merkitys

Kiltti on esimerkiksi sellainen, että nyt ei ole aikaa syystä x. Sitten kuitenkin intetään ja intetään ja yritetään keksiä ratkaisuja, miten hyväksikäyttäjä saisi toisen taivutettua. Lopulta pakko sanoa, että en halua tulla, piste.

Tämän takia en kerro tarkempia syitä. "Torstai ei sovi." Piste. Ellei ole kyseessä joku oikeasti iso asia, josta kieltäytyminen vaatii kohteliaan syyn.

Vierailija
64/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutulla oli tapana aloittaa puhelu: "Onko sulla vapaata torstaina?" Sitten jos menin epähuomiossa kertomaan vapaastani siinä uskossa että hänellä olisi jotain kivaa yhteistä tekemistä mielessä, niin äkkiä tuli käsky lapsenvahdiksi... Eli opin kyllä nopeasti kysymään itse mitä mielessä ennen kuin vastasin mitään.

Vierailija
65/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö puoliasi liian epäkohteliaasti? Vai oletko ympäröity idiooteilla?

Olen huomannut että kiltit ihmiset, jotka heräävät pitämään puoliaan, eivät aluksi osaa tehdä sitä kovin kohteliaasti. Olen itsekin kuulunut tähän osastoon joten en sano pahalla. Tärkeää on, ettei nolaa tai tylytä toista.

Nämä hyväksikäyttäjät eivät hyväksy kilttiä kieltäytymistä. Ovat tottuneet siihen, että taivut kuitenkin heidän tahtoonsa. Pakko sitten lopulta paukauttaa suoraan, ettei nyt kiinnosta.

Millainen on ollut kiltti kieltäytyminen? Millainen suoraan paukauttaminen? Käytännön esimerkit olisivat kiinnostavia. Tietysti äänensävyillä, ilmeilläkin on iso merkitys

Kiltti on esimerkiksi sellainen, että nyt ei ole aikaa syyst

tuollaiselle jankkaajalle ei pidä sanoa yhtään mitään syytä, koska se syy ei kelpaa kuitenkaan. Kerran sanoin, että en jaksa jäädä kaverin seuraksi toiselle paikkakunnalle, koska olen tosi väsynyt käytyäni kolmena eri päivänä pääsykokeissa, ja kaveri alkoi inttää, että voisin nukkua junamatkalla 😅 

Vierailija
66/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tutulla oli tapana aloittaa puhelu: "Onko sulla vapaata torstaina?" Sitten jos menin epähuomiossa kertomaan vapaastani siinä uskossa että hänellä olisi jotain kivaa yhteistä tekemistä mielessä, niin äkkiä tuli käsky lapsenvahdiksi... Eli opin kyllä nopeasti kysymään itse mitä mielessä ennen kuin vastasin mitään.

Vastaan tällaisiin aina että on "alustavia suunnitelmia" :)

Vierailija
67/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein näiden hyväksikäyttäjien kanssa keskustelu menee tähän tyyliin:

H: Moi, tulepas tänne paikkaan x.

M:En nyt pääse. Joku muu päivä.

H:Mikset!?!? Kiva ku tarttisin just nyt apua.

M:Kuume ja vatsatauti. 

H: No mä käyn apteekista ostamassa parasetamolia ja nesteytysjuomaa ja tuun hakee sut!

M: En nyt pysty, katsotaan sitten kun olen terve.

Sitten kun itse tarvitsisi apua jossain:

M: Moi, pääsisitkö auttamaan asiassa x?

H: En mä nyt jaksa. Just tulin makaamaan tähän sohvalle.

Vierailija
68/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset ovat enemmän tai vähemmän paskoja.

Vierailija
69/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo juttu oli täällä eilen. Miksi taas?

Joko meitä saman kokeneita on useampia tai sulla sakkaa päässä.

Tämä sama copy-paste tarina ilmaantuu tänne aina uudestaan ja uudestaan, väliä voi olla joitain kuukausia tai jopa vuosi.

Itseasiassa täällä harvoin on aloituksia joita ei olisi aiemmin ollut.

Eli servasit itsesi ja voit poistua pysyvästi.

Etsitkö vielä jonkun kirjoitusvirheen.

Vierailija
70/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hyväntahtoinen, kiva ja kiltti ihminen, mutta en miellyttäjä. Tämä on ollut monelle tosi kova paikka, että en sitten lopulta olekaan narussa vedettävä. Mun kanssa menee mukavasti niin kauan, kunnes mua aletaan ohjailla ja määräillä, manipuloida ja käyttää hyväksi. Jostain syystä elämässäni lähimpänä on ollut pääasiassa ihmisiä, joiden kanssa lopulta menee tuohon, että käyttäydytään täysin rajattomasti, kävellään yli, sanellaan kuinka mun kuuluu olla ja tehdä. Kai se on se kiltteys ja hyväntahtoisuus, jotka vetää vallanhaluisia ihmisiä puoleensa... 

Vierailija
71/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan jo alapeukkuja:

Siinä ei mitään, jos omat rajat löytäessään sanoo selvän ei:n kaikenlaiselle yksipuoliselle palvelemiselle. Tuollaiselle kuuluukin sanoa ei.

Oma kokemus taas on ollut, että osa näistä omien rajojensa löytäjistä muuttuu ihan kamaliksi ihmisiksi. En tarkoita sellaista tavallista rajojen pitämistä (kieltäytymistä esimerkiksi ikävistä asioista), vaan ihan hirveää vaativuutta toisia kohtaan. Toisissa ei kestetä enää mitään huonoja puolia ja katkaistaan välit vedoten omiin rajoihin. Kokemusta on esimerkiksi ihmisistä, jotka ovat katkaisseet pitkäaikaisiin ystäviin välit, koska yksi kylään tullut ystävä kehtasi istua sohvan käsinojalla, toinen ei antanut kummilapselle kyllin kallista syntymäpäivälahjaa ja kolmas ei kestänyt ystävänsä sairastumista. Jos toinen ihminen on millään tavalla vajavainen tai tarvitseva, niin heti lyödään liinat kiinni ja katkaistaan välit. Katoaa siis täysin käsitys siitä, millaiset omat rajat ovat kohtuullisia ja millaiset eivät. Ei kukaan ole täydellinen, eikä kaikista pikkuasioista tarvitse vetää jumalatonta palkokasvia nenäänsä.

Vierailija
72/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan jo alapeukkuja:

Siinä ei mitään, jos omat rajat löytäessään sanoo selvän ei:n kaikenlaiselle yksipuoliselle palvelemiselle. Tuollaiselle kuuluukin sanoa ei.

Oma kokemus taas on ollut, että osa näistä omien rajojensa löytäjistä muuttuu ihan kamaliksi ihmisiksi. En tarkoita sellaista tavallista rajojen pitämistä (kieltäytymistä esimerkiksi ikävistä asioista), vaan ihan hirveää vaativuutta toisia kohtaan. Toisissa ei kestetä enää mitään huonoja puolia ja katkaistaan välit vedoten omiin rajoihin. Kokemusta on esimerkiksi ihmisistä, jotka ovat katkaisseet pitkäaikaisiin ystäviin välit, koska yksi kylään tullut ystävä kehtasi istua sohvan käsinojalla, toinen ei antanut kummilapselle kyllin kallista syntymäpäivälahjaa ja kolmas ei kestänyt ystävänsä sairastumista. Jos toinen ihminen on millään tavalla vajavainen tai tarvitseva, niin heti lyödään liinat kiinni ja katkaistaan välit. Katoaa siis täysin käsitys siit

Tämä. Saman olen kokenut itsekin. Nämä rajojensa löytäjäthän eivät itse näe, että oma käytös on aika kohtuutonta. Ei välejä tarvitse katkaista siksi, ettei kaikesta olla samaa mieltä tai toinen mokaa jonkun asian kanssa. Ei kukaan osaa aina tehdä oikein, ihmisillä on erilaisia käyttäytymissääntöjä kodeissaan jne. Meillä on esimerkiksi politiikka, että lapset saavat leikkiä kaikilla esillä olevilla leluilla. Jos en halua jotakin lelua yhteisiin leikkeihin jättää, niin nostan sen piiloon. Lapsiperheellisen kaverin kotona käydessä kaverini suuttui, kun pieni lapseni leikki lattiatasolla olleelta, avohyllyltä löytyneellä lelulla enkä minä tajunnut, ettei tuota lelua saa ottaa leikkiin. Tällaisissa tilanteissa pitäisi ihmisillä ymmärtää, että eivät toiset pahaa tarkoita, jos jotenkin "mokaavat". Kaikki eivät ole mitään hampaat irvessä hyv.äksi.käyttäjiä, vaan joskus arkisista asioista voi olla eri käsityksiä, eikä kukaan tarkoita pahaa.

Vierailija
73/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep! Täällä kanssa yksi jonka bestis käytti minua hyväkseen. Sitten pistin stopin sille, ensin aivan kamala olo, itkin jopa koska hän hävisi elämästäni. Kesti jonkun aikaa kunnes tajusin kuinka helpottunut olo minulla nyt on! 

Vierailija
74/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesko trollaus sulla on nyt menossa? Tämä sama aloitus on ollut useana päivänä.

Mikä hemmetin trollaus? Itsestäskö puhut? En ehdi ihan joka päivä aamusta iltaan palstailemaan, niin saattaa joskus jäädä huomaamatta, mikäli samasta aiheesta on jo keskusteltu. Vinkki: jos kyllästyttää, niin joka ketjua ei ole pakko avata. Ap

Vinkki, jos jatkat valehtelua! Aloituksesi on, sanasta sanaan, sama kuin aiemmatkin aloituksesi!

Vierailija
75/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tällainen "puolien pitämisen aloittaminen" tarkoittaa joillekin, että lopetetaan kaikki yhteistyö, käyttäydytään kuin moukka toisia kohtaan ja kellään muulla ei ole enää väliä kun itseä väsyttää.

Vierailija
76/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo onhan näitä ihmisiä, jotka haluavat nähdä kun heillä oli luppoaikaa yllättäen tai soittelevat seuran puutteessa.Jos pyysin tapaamaan/käymään esim vapaa-ajajallani niin eipä käynyt.  

Minulla vaativa ja raskas työ joten sanoin että joudun mennä esim nukkumaan klo 21, enkä vastaa puhelimeen koska aamuherätys oli klo 5.30- Kukaan ei kuunnellut tai välittänyt aina yritettiin soittaa klo 21-22 jälkeen ja vietitellä että mikset vastaa.

No sitten kesän mittainen kesälomani oli tulossa ja kutsuin nämä kaikki yksitellen että tervetuloa meille kun on pitkä loma ja kerrankin mulla aikaa eikä aikatauluja, voitte siis ihan itse päättää koska loman aikanani tuutte. 

Päätin etukäteen että ellei muka järjesty aikaa kesälomallani, niin sellainen henkilö jää .

Tuli se loman aika. Yksikään näistä ei tullut tervehtimään. Lähettelivät kuvia ja päivityksiä tyyliin toiselta puolelta suomea että

Et kuitenkaan itse huomaa, että kaikkien pitäisi hyppiä VAIN sinun aikataulusi mukaan? Ehkäpä he olivat varanneet lomansa silloin kun sinulla ei ollut aikaa keskustella.

Vierailija
77/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään käskyläinen tai automaattinen apupalvelu ei tarvitse olla. 

Auttaa silloin kun järkevästi ajateltuna voi. 

Jotkut olettavat, että kun vähän viheltää, niin Rekku ilman muuta tulee paikalle. 

Vierailija
78/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset pitävät heitä jotka pitävät puolensa hankalina. Kannattaa vaan sopeutua ajatukseen ja olla ottamatta siitä stressiä. 

Mielestäni kaikkia puolensa pitäviä ei pidetä hankalina. Tai ainakaan sitä ei avoimesti ilmaista. Ei ehkä uskalleta, jos kyseinen henkilö on esim. aggressiivisen oloinen tai suosittu/pidetty ryhmässä?

Vierailija
79/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä sanota, että kaikkia ei voi miellyttää.

Vierailija
80/89 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei mulle on käynyt samalla lailla. Mutta silti aion pitää puoleni ja rajani. Ihmiset hyväksikäyttivät kiltteyttäni vuosikausia ja sain tarpeekseni. Nyt kun pidän puoleni kaikki ovat hylänneet. Eli totuus paljastuu ja olivat väleissä vain kun hyötyivät minusta.

Totta kai ihmisiä pidetään hyötytarkoituksen vuoksi. Lapsia hankitaan koska itse haluaa jotakin, puoliso hankitaan jos näkee siinä etua sinkkuuteen verrattuna ja kavereita hankitaan jos itse tarvitsee heiltä jotakin.

Kyllä, mutta terveet ihmissuhteet ovat vastavuoroisia, eikä toista satuteta tarkoituksella. -eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi