Aloin pitämään puoliani, ja yhtäkkiä tuntuu, etten ole enää väleissä kenenkään kanssa :(
En suostunut siskolle lapsenvahdiksi lyhyellä varoitusajalla, koska en ehtinyt ja jaksanut. Sisko suuttui.
En tarjonnut kaverille kyytiä, kuten usein aiemmin, koska hän ei koskaan tarjoa minulle. Kaveri suuttui.
Kaverin lapsi valehteli minun lapselleni asiasta, joka aiheutti hankaluutta omalle lapselleni. Paljastin asian lapselleni. Kaveri suuttui.
Työkaveri syytti minua törkeästi haukkuen eräästä asiasta, jossa olin toiminut täysin oikein. Kerroin hänelle asian oikean laidan sekä kasvokkain että viestillä. Ei pahoitellut asian selvittyä vaan jatkoi veemäistä linjaa ja välit jäi huonoiksi.
Entinen työkaveri halusi pitää yhteyttä, mutta aina soitellen. Se on minulle epämukavaa ja kuormittavaa, mieluummin laitan viestiä tai näen kasvotusten. Toki vastasin jos hän soitti ja laitoin oma-aloitteisesti viestiä ja pyysin kahvillekin. Hän ei esittänyt koskaan vastavuoroista kahvittelukutsua ja lakkasi soittelemasta. On nykyään etäinen ja tympeä jos osutaan samaan paikkaan.
Mitä hemmettiä? Olenko minä jotenkin hankala tyyppi? Aiemmin olen ollut kiltti ja arka lapatossu, joka ei halua aiheuttaa konflikteja. Oman hyvinvointini kustannuksella. Nyt haluan pitää puoliani ja ilmaista, jos joku asia ei minulle käy. Tässä on lopputulos.
Kommentit (89)
Ajan myötä tulee tilalle uusia ihmisiä, joiden kanssa asiat sujuvat ja vastavuoroisuus on ihan oletusasetuksena.
Siinä välissä kun alkaa pitämään rajojaan ja pitämään puolensa ja ennen kuin uudet ihmissuhteet muodostuvat, voi olla aika yksinäistä. Helposti syyttää itseään ja epäilee itseään, miettii olevansa hankala ja vaikea. Tietenkin hyväksikäyttäjät ja palveluksiin tottuneet syyllistävät vielä lisää; saavutetuista eduista ei niin vain luovuta!
Olet Ap oikealla tiellä, pidä pää pystyssä ja hymy huulilla. Olen käynyt läpi saman ja aluksi oli vaikeaa. Luin jostain self help- kirjasta kauan sitten, että yksi tärkeimmistä lauseista ja elämää helpottavista taidoista on oppia sanomaan Ei kiitos. Kaikkeen ei voi eikä tarvitse suostua, kieltäytyä voi kohteliaasti ja ihan hymyillen nätisti. Selityksiä ei tarvita.
Minullakin meni tuon oppimiseen ja sisäistämiseen kauan, mutta elämä helpottui ja selkiintyi. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!
Haluan onnitella aloittajaa. Rajojen laittaminen on yksi tärkeimmistä taidoista elämässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mulle on käynyt samalla lailla. Mutta silti aion pitää puoleni ja rajani. Ihmiset hyväksikäyttivät kiltteyttäni vuosikausia ja sain tarpeekseni. Nyt kun pidän puoleni kaikki ovat hylänneet. Eli totuus paljastuu ja olivat väleissä vain kun hyötyivät minusta.
Totta kai ihmisiä pidetään hyötytarkoituksen vuoksi. Lapsia hankitaan koska itse haluaa jotakin, puoliso hankitaan jos näkee siinä etua sinkkuuteen verrattuna ja kavereita hankitaan jos itse tarvitsee heiltä jotakin.
Din bekantskapskrets kan inte vara speciellt stor, liksom inte heller din egen familj med den inställningen till livet.
Monesko trollaus sulla on nyt menossa? Tämä sama aloitus on ollut useana päivänä.
Tässä toisten kuppausyhteiskunnassa ei ole pian neljään vuosikymmeneen kehittynyt kovin tervettä meininkiä muutenkaan. Kaikki alkoi oikeastaan Dallasista ja sen vinoutuneesta ajatusmaailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Järjestin syntyäreitä,joulut,juhannukset suvulle yksin 7 lapsen lisäksi. Kun paloin loppuun niin tuli ero ja kaikki exän puolella. Se ei ikinä pistänyt tikkua ristiin lasten tai talon kanssa. Ei käynyt edes töissä.
Lopputulos on että lapset vihaa minua kun isänsä ei pärjää yksinään eikä suvusta eikä kavereista ole enää kuulunut samaisesta syystä.
En ollut heille minkään arvoinen ihmisenä. Orjana vain.
Sanot niille asiat suoraan päin naamaa niin kuin ne on sen sijaan,että heittäydyt marttyyriksi. Patalaiskoja vätysteleviä loiseläjiä koko sakki ja anna niiden kuulla se. Kyllä minäkin välillä sanon päin naamaa, että olette niin saatanan saamattomia että ajattelukin pitää tehdä teidän puolesta. Sitten faktoja kehiin ja kerrot miten asiat kuuluisi oikeasti mennä jos et vetäisi kivireellistä aivokuolleita perässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Silti niillä vaikeilla, itsekkäillä mulkeroilla vaikuttaa yleensä olevan paljon kavereita...?
Minun tuntemieni itsekkäiden mulkeroiden kaverisuhteet ovat lyhyitä. He ovat sosiaalisia ja osaavat tutustua missä vain ja kenen kanssa vain. Rakennusalan ihmistä hyödynnetään rakennusprojektissa, kunnes ilmaisapu loppuu, auto korjautetaan kyseisen merkin korjaamossa työskentelevällä kaverilla ja yhteydenpito loppuu, kun kaveri ilmoittaa, että jatkossa auton voi korjauttaa maksua vastaan heidän korjaamossa jne.
Joo vuonna 2012 sanoin että jos on kyytiä tai jotain muuta apua minulta vailla niin siitä pitää sitten maksaa jonkinmoinen hyvitys tämän jälkeen katosi porukka ympäriltä niin että jäljelle jääneet pystyy laskemaan yhden käden sormilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo suuttuminen on ilmennyt? Sinä olet kokenut heidän suuttuneen vai ovat ilmaisseet jo kieltäytyessäsi, että nyt minä suutun?
Harva ihminen toimii noin, että "nyt minä suutun". Ehkä eniten kaveri, jonka lapsen valehtelun paljastin. Hän siis haukkui minut, eikä suostunut ymmärtämään, että hänen valehteleva lapsensa oli se, joka toimi väärin. Minä olin hänestä petturi, kun paljastin valheen. Mutta yleensä siis ihmiset muuttuvat etäisiksi ja tympeiksi, eivät enää ota yhteyttä, eivät enää halua tavata, ignooraavat seurassa jne. Ero entiseen on kyllä helppo huomata, ilman "olen suuttunut" -julistuksiakin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Monesko trollaus sulla on nyt menossa? Tämä sama aloitus on ollut useana päivänä.
Mikä hemmetin trollaus? Itsestäskö puhut? En ehdi ihan joka päivä aamusta iltaan palstailemaan, niin saattaa joskus jäädä huomaamatta, mikäli samasta aiheesta on jo keskusteltu. Vinkki: jos kyllästyttää, niin joka ketjua ei ole pakko avata. Ap
Pidätkö puoliasi liian epäkohteliaasti? Vai oletko ympäröity idiooteilla?
Olen huomannut että kiltit ihmiset, jotka heräävät pitämään puoliaan, eivät aluksi osaa tehdä sitä kovin kohteliaasti. Olen itsekin kuulunut tähän osastoon joten en sano pahalla. Tärkeää on, ettei nolaa tai tylytä toista.
Omasta mielestä vastavuoroisuus ei edes tarvitsisi mennä samalla tavalla tasan, että jos olen kastellut sinun kukat, niin sinä kastelet minun kukat, vaan tilanteen mukaan toimimista. Ei haittaa vaikka kaveri ketä autoin muutossa ei itse päässyt auttamaan omassa muutossa. Itselle olisi ollut kivempaa vastavuoroisuutta, että kyläiltäisiin suunnilleen yhtä paljon. Toisen kaverin kanssa on mennyt niin, että heidän luonaan on jatkuvasti illanistujaisia, lisäksi lähes kaikki vaput ja uudet vuodet aina juuri heillä, mutta jos itse järjestän vaikka synttärit, niin edes sinne ei päästä esim. krapulan(!) takia, puhumattakaan mistään ihan tavallisesta illasta. Toisen kaverin takia on lähes toisinpäin, hän käy kyllä säännöllisesti kylässä usein omasta aloitteestaan, mutta kutsua heille ei kuulu, vaikka muita siellä käy. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta kieltämättä tulee olo, että kelpaan vain tietynlaiseksi seuraksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että kiltit ihmiset, jotka heräävät pitämään puoliaan, eivät aluksi osaa tehdä sitä kovin kohteliaasti. Olen itsekin kuulunut tähän osastoon joten en sano pahalla. Tärkeää on, ettei nolaa tai tylytä toista.
Nämä hyväksikäyttäjät eivät hyväksy kilttiä kieltäytymistä. Ovat tottuneet siihen, että taivut kuitenkin heidän tahtoonsa. Pakko sitten lopulta paukauttaa suoraan, ettei nyt kiinnosta.
Ei se kyllä ole tämäkään asia niin simppeli, että on hyväksikäytettäviä ja hyväksikäyttäjiä. Meidän kaveriporukassa pyöri monta vuotta sellainen kaveri, joka ei tajunnut koskaan vitsejä, oli muutaman ajatuskulun aina jäljessä ja muutenkin vähän erikoinen. Oli itse aina tarjoamassa pyytämättäkin apua joka asiassa, ja vaikka hänelle sanoi, että ei tarvitse niin oikein intti, että haluaa auttaa.
Sitten tapasi miehen ja muuttivat yhteen. Katosi täysin! Ei halunnut nähdä, ei ottanut yhteyttä ei mitään. Naureskeltiin vain kavereiden kesken, että vastarakastuneet ovat tuollaisia. Ei mitenkään loukkaannuttu, oltiin hänen puolesta vain onnellisia.
No nyt miehellään alkanut olla terveysongelmia ja muutenkin alkuhuuma alkanut haihtumaan, niin tämä kaveri alkanut taas lämmitellä välejä. Ehdottanut tapaamisia ja niissä pohjustanut, että ei halua jäädä yksin jos miehelle tai suhteelle käy jotain. Taas haluaa miellyttää ja mukautua puoliväkisin.
Eli hänelläkin on motiivi toimia kuten toimii, ja lopettaa sen miellyttämisen ja jopa kanssakäymisen heti jos siitä ei ole hänelle itselleen hyötyä. Tällaisia me ihmiset olemme, jokainen omalla tavallaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä hyväksikäyttäjät eivät hyväksy kilttiä kieltäytymistä. Ovat tottuneet siihen, että taivut kuitenkin heidän tahtoonsa. Pakko sitten lopulta paukauttaa suoraan, ettei nyt kiinnosta.
Millainen on ollut kiltti kieltäytyminen? Millainen suoraan paukauttaminen? Käytännön esimerkit olisivat kiinnostavia. Tietysti äänensävyillä, ilmeilläkin on iso merkitys
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama onko joku tämäntyyppinen aloitus trollaus vai ei, asioista voi keskustella yleisellä tasolla niin kuin tässäkin ketjussa on tehty. Lisäksi ihmiset pääsevät purkamaan omia tuntojaan aiheeseen liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on ollut kiltti kieltäytyminen? Millainen suoraan paukauttaminen? Käytännön esimerkit olisivat kiinnostavia. Tietysti äänensävyillä, ilmeilläkin on iso merkitys
Kiltti on esimerkiksi sellainen, että nyt ei ole aikaa syystä x. Sitten kuitenkin intetään ja intetään ja yritetään keksiä ratkaisuja, miten hyväksikäyttäjä saisi toisen taivutettua. Lopulta pakko sanoa, että en halua tulla, piste.
Aloin itsekin pitämään puoliani, enkä ole hyväksikäyttäjien kanssa lämpimissä väleissä. Ei haittaa, pärjään hyvin ilman heitäkin, heille se taitaa olla ongelma.
Mulla mennyt niin, että olen kuunnellut ystävien huolet ja ongelmat avioeroista, sairauksista, työhuolista sukulaisten ongelmiin, puhumattakaan paljon mitättömämpiäkin asioita, mutta jos itse satun edes vihjaamaan että vaivaa omassa elämässä jokin asia, niin se joko sivuutetaan aivan täysin tai kuitataan yhdellä "kyllä se siitä" -lauseella. Vähän olen alkanut miettimään minkälaista ystävyyttä tämä on. Ei ainakaan vastavuoroista, vaan päinvastoin, on melko yksinäinen olo, kun en saa edes "ystäville" uskoutua.
Et ole hankala tyyppi. Ihmiset vain inhoaa rehellisiä ja selkärangan omaavia ihmisiä jotka ei anna kävellä ylitseen. Vielä enemmän vihataan entistä kynnysmattoa mihin ei saa enää pyyhittyä jalkojaan ja käyttää rajattomasti omaksi hyödykseen, mutta sen voi täysin hylätä oman onnensa nojaa muulloin. Hienoa, että olet oppinut pitämään puolesi. Et ole ikävä, en hankala, et vaadi liikaa. He on vain tottuneet eväämään juuri sinulta sen peruskunnioituksen minkä on varanneet muita ihmisiä varten.