Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7473)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei edes kysynyt mitään, ja silti vastasit😁
Jos joku kysyy, et koskaan vastaa😉
Eikä palstaa saa käyttää minkään asian markkinoimiseen🤦
Eli olet SRK:n trolli😢
Tämä olisi huikeaa matskua logiikan kurssille! Epäloogisuuden huipentuma.
Minua jäi tämä kommenttini vaivaamaan ja pyydän sitä anteeksi. En halua pilkata, kyseessähän voi olla esim. lukihäiriöinen, jolloin kysymyksiä voi olla vaikea erottaa tekstin seasta ja samoin hankala hahmottaa onko kyse lähetystyösivustosta vai kaupallisesta sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua jäi tämä kommenttini vaivaamaan ja pyydän sitä anteeksi. En halua pilkata, kyseessähän voi olla esim. lukihäiriöinen, jolloin kysymyksiä voi olla vaikea erottaa tekstin seasta ja samoin hankala hahmottaa onko kyse lähetystyösivustosta vai kaupallisesta sivusta.
Mitään ei tarvitse anteeksi pyytää, mutta turhien trollausviestien pitäisi loppua😀
Haluathan sinä pilkata, sekään ei haittaa, jos olisi jotain oikeaa asiaa😁
Tarkoituksellinen häiriköinti tai trollaus ei ole sallittua. Joten pitäisi vaatia että kaikki viestintä on tarkoituksenmukaista, ja keskustelua eteenpäin vievää. Toki myös uudet avaukset aiheen tiimoilta on ok.
Taaskaan tälle trollille ei ole riittänyt yksi viesti, vaan toistaa samaa useissa viesteissä.
Kaikenlainen markkinointi on kiellettyä, sekin näyttää saarnamieheltä unohtuvan😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän luokan VL oppilaat poistuivat kokonaan luokasta, jos koulussa katsottiin jotain opetusohjelmaa.
Oletan, että puhut ehkä 80-luvusta? Television tullessa ajateltiin, että huonon sisällön välttää, kun jättää kaiken katsomatta. Sehän meni vähän metsään :)
Nykyään ajatellaan, että on tärkeää osata käyttää mediaa oikein. Tässä SRK:n julkaisema Mediaopas teille nähtäväksi. Tälläkin on jo vähän ikää.
https://lastenpolku.fi/kasvattajalle/80 ja 90 lukujen vaihde.
Miksi jopa vuosikymmeniä on alapeukutettu, ei tätä voi pieni ihminen ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei tarvitse anteeksi pyytää, mutta turhien trollausviestien pitäisi loppua😀
Haluathan sinä pilkata, sekään ei haittaa, jos olisi jotain oikeaa asiaa😁
Tarkoituksellinen häiriköinti tai trollaus ei ole
Tällä kertaa näyttää tyytyneen 5 viestiin.
Tämän yhden ajatusmaailma on kyllä ihan omissa sfääreissään. Liekö pysyy itsekään omien ajatustensa perässä 🤔
Nämä kommentit ovat käsittämättömiä. Niistä ei ota kyllä Erkkikään selvää. Taitaa olla yhden muita trolliksi kutsuvan yksinpuhelua. Tämä on sen lempihymiö 😉
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymyksestäsi:
Itselleni on ollut haastava ymmärtää sitä, että vanhoillislestadiolaisuus ei mielestäni vaikuta pyrkivän levittämään evankeliumia mahdollisimman laajalle.
Oletko tutustunut meidän ulkolähetystyösivustoon: https://kingdomofpeace.net/ ja kotimaassakin on: https://www.srk.fi/fi/work-areas/lahetystyo/kotimaa/
Mitä mieltä olet siitä, että vanhoillislestadiolaiset vievät ehkäisykielto-oppia Afrikan naisille?
Yllättävän kovassa huudossa on vanhoillislestadiolaisilla tämän Einari Lepistön ajatukset.
Einari Lepistön pääkirjoitus sai vielä tänäpäivänäkin kannatusta 4 yläpeukun verran.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän kovassa huudossa on vanhoillislestadiolaisilla tämän Einari Lepistön ajatukset.
Einari Lepistön pääkirjoitus sai vielä tänäpäivänäkin kannatusta 4 yläpeukun verran.
Ei noista peukutusten määristä kannata mitään johtopäätöksiä vetää. Paljon muutakin feikkaamista tällä palstalla on. Esim. tämän päivän neli-viisikymppiset eivät tiedä Einari Lepistöstä tai kososlaisuudesta yhtään mitään, nuoremmista puhumattakaan. Enkä uskokaan, että täällä on kovin monta eläkeikäistä kommentoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noista peukutusten määristä kannata mitään johtopäätöksiä vetää. Paljon muutakin feikkaamista tällä palstalla on. Esim. tämän päivän neli-viisikymppiset eivät tiedä Einari Lepistöstä tai kososlaisuudesta yhtään mitään, nuoremmista puhumattakaan. Enkä uskokaan, että täällä on kovin monta eläkeikäistä kommentoijaa.
Kai nämä nuoremmat osaa myös lukea? Kyllä jokaiselle normaalilla älyllä varustetulle avautuu Einarin ajatukset.
Peukutuksia feikataan, miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nämä nuoremmat osaa myös lukea? Kyllä jokaiselle normaalilla älyllä varustetulle avautuu Einarin ajatukset.
Kyllä kai tuo feikkaaminen avautuu jokaiselle normaalilla älyllä varustetulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai tuo feikkaaminen avautuu jokaiselle normaalilla älyllä varustetulle.
Jos sinä peukutat monella eri laitteella, tuskin kukaan muu on niin sekaisin, että syyllistyisi samaan.
Voisin halutessani vanhalla mobiilitikulla varustellulla läppärillä peukuttaa vaikka kuinka monta kertaa. Siinä ip-osoite vaihtuu joka kerta kun yhdistää uudestaan. Vai onko nykyään estetty, ennen jotkin botit peukuttivat. Silloin saattoi viestillä olla jopa tuhat yläpeukkua.
siis teoriassa, mutta liittymä ei ole enää käytössä. Kaikki hoituu puhelimen yhteyden kautta.
Minua aidosti kiinnostaa, kun liikkeen opetus synninpäästöstä poikkeaa niin paljon omasta käsityksestäni (mielestäni ei tarvita toista ihmistä julistamaan synninpäästöä, vaan Jeesuksen itsensä antama lupauskin riittää):
Kuinka usein lestadiolaiset arjessaan pyytävät läheisiltään synninpäästöä? Joka ilta? Monta kertaa päivässä? Pyydetäänkö anteeksi pahoja ajatuksiakin vai pelkästään sanoja/tekoja? Onko ihmisillä useinkin ns. synnintunto? Kun en itse ainakaan jatkuvasti ajattele itsestäni/muista, että kylläpä nyt olisi anteeksipyytämisen paikka.
Miksi puhutaan siunaamisesta, kun tarkoitetaan syntien anteeksi julistamista?
Toivottavasti joku lestadiolainen ehtisi vastata. :)
Laitan ensin perusteeksi Lutherin käsityksen asiasta:
1.Synninpäästö perustuu Kristuksen sanaan
Synnit annetaan anteeksi Kristuksen käskyn ja lupauksen perusteella, ei ihmisen voimalla.
( esim. Joh. 20:23 Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.)
2.
Jokainen kristitty voi antaa toiselle synninpäästön
Kristitty on pappi toiselle kristitylle.
Lutherin yleinen pappeus: kaikki uskovaiset voivat toimia Jumalan sanan julistajina toisille.
3. Synninpäästö tuo uskolle varmuuden
Jos uskot synninpäästön sanan, niin kuin se olisi Jumalan oma ääni, sinulle tapahtuu sen mukaan.
Esimerkki Lutherin tekstistä:
Kun veli lohduttaa veljeä ja sanoo: Sinun syntisi on annettu anteeksi Jeesuksen Kristuksen tähden, se on todellinen evankeliumi ja Pyhän Hengen työ.
(Lähde: Vähä katekismus, Isä meidän -selitys, sekä Avainten valta -kirjoitus)
Sitten vielä Raamatunkohtia:
1.Johannes 20:2123
Jeesus sanoi heille jälleen: Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät.
Tämän sanottuaan hän puhalsi heihin ja sanoi:
Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.
2.Matteus 16:19 (Pietarin tunnustuksen jälkeen)
Minä annan sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on päästetty taivaissa.
(avainten valta: syntien päästö ja sitominen).
3.Matteus 18:1820
Totisesti minä sanon teille: Mitä te sidotte maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja mitä te päästätte maan päällä, se on päästetty taivaissa.
Missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.
(Tässä valta sidotaan koko seurakunnan yhteyteen ei vain yksilöön tai pappiin.)
4.Luukas 24:47
(ylösnousemuksen jälkeen)
että parannusta ja syntien anteeksiantamista julistetaan hänen nimessään kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Tässä Jeesus antaa tehtävän julistaa syntien anteeksiantamusta hänen nimessään eli ei omasta voimasta, vaan Kristuksen edustajina.
Kuinka usein lestadiolaiset arjessaan pyytävät läheisiltään synninpäästöä? Joka ilta? Monta kertaa päivässä?
Meidän perheessä päivittäin. Lapset ehkä montakin kertaa päivässä, jos tulee riitoja. Ainakin joka ilta nukkumaan mennessä. Tässä on varmasti suuria eroja perheiden kesken ja yksinasuvalla ei ole sitä läheistä (paitsi puhelimen päässä), niin hän ehkä vain seuroissa.
Pyydetäänkö anteeksi pahoja ajatuksiakin vai pelkästään sanoja/tekoja?
Varmaan eniten sanoja/tekoja, mutta jos joku huono ajatus oikein pesiytyy mieleen, niin helpottaa jos siitä puhuu ja saa anteeksi.
Onko ihmisillä useinkin ns. synnintunto? Kun en itse ainakaan jatkuvasti ajattele itsestäni/muista, että kylläpä nyt olisi anteeksipyytämisen paikka.
Varmasti tämäkin vaihtelee. Meillä ainakin sovitaan joka ilta, vaikka mitään erityistä riitaa ei olisi ollutkaan. Saa alkaa puhtaalla tunnolla nukkumaan.
Miksi puhutaan siunaamisesta, kun tarkoitetaan syntien anteeksi julistamista?
Tätä en tiedä, pitäis selvittää miksi sanotaan että siunataan synnit anteeksi.
Olen katsellut nyt mm. Suvikset ohjelmaa. Siinä tulee myös sama kommentti, jonka moni vanhoillislestadiolainen on sanonut: vanhoillislestadiolaisilla(kin) on samoja kiusauksia kuin ei-vanhoillislestadiolaisilla ja toisinaan usko horjuu.
Omasta näkökulmastani tämä tuntuu kummalliselta. En ole vanhoillislestadiolainen eli teoriassa minua ei mikään "kiellä" tekemästä joitakin asioita, esimerkiksi vaikka juomasta alkoholia. En koe kiusausta juomiseen, enkä ole vuosiin juonut alkoholia. Paljon on muitakin vanhoillislestadiolaisilta "kiellettyjä" asioita, mutta en itse koe niihin vetoa. En koe, että minua kiellettäisiin tekemästä jotakin vakaumukseni vuoksi (olen ev. lut.). Enkä koe uskoni horjuvan siitä, jos ympärillä on eri tavoin ajattelevia/toimivia ihmisiä.
Ehkä tätä asiaa on vaikea ymmärtää, kun en ole itse koskaan ollut vanhoillislestadiolainen. Eivät monet ei-vanhoillislestadiolaiset kaipaa elämäänsä niitä asioita, joista (monet) vanhoillislestadiolaiset pidättäytyvät.
vanhoillislestadiolaisilla(kin) on samoja kiusauksia kuin ei-vanhoillislestadiolaisilla ja toisinaan usko horjuu.
Omasta näkökulmastani tämä tuntuu kummalliselta.
En tiedä ymmärsinkö ihan oikein mitä tarkoitit, mutta yritän vastata.
Uskon horjuminen voi olla eri ihmisillä tosi erilaista. Esim. epäilyksiä siitä, onko oikealla tavalla uskomassa, onko tämä oikea usko, miksi Jumala sallii pahan tapahtua jne.
Ei uskon horjuminen ole sitä, että tekisi mieli juoda viinaa tai tanssia yms. Ne ovat vain yksittäisiä kiusauksia, jotka nekin ovat kovin erilaisia eri ihmisille.
Ollen ja Eevan kanavalla näyttää olevan q&a video näkyvillä vain jäsenille. Tuleekohan se kaikille näkyville?