Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7481)

Vierailija
1901/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua turhauttaa ihan suunnattomasti vastakkainasettelu, jota iso osa vanhoillislestadiolaisista ja liikkeen opetuksista näyttää tekevän. Ajatellaan, että liikkeen parissa elävät ihmiset ovat kunnollisia ja liikkeestä lähteneet/aina sen ulkopuolella olleet ovat rappiolla. Kuvitellaan, että ei-vanhoillislestadiolaiset ryyppäävät, harrastavat holtittomasti irtosuhteita, pettävät, meikkaavat hurjasti, kuuntelevat säädytöntä musiikkia jne.

Ei todellisuus ole tuollaista. Ei liikkeen ulkopuolella oleva elämä tarkoita, että pitäisi elää/elettäisiin tuolla tavalla. Pidän itseäni melko tavallisena kolmekymppisenä perheenäitinä. En ole koskaan harrastanut irtosuhteita, seksi on minulla kuulunut vain seurustelusuhteeseen. Pettämistä paheksun. En k

Et malttanut odottaa, että olisin itse vastannut. Meidän kodissamme ei ole koskaan puhuttu tulimerestä. Sitäkin jäännettä pitävät ei-lestadiolaiset yllä.

Kysymyksiin saa vastata myös muut, kuin ne joille se on osoitettu.

Vierailija
1902/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se sielunvihollisen sanoma, jota takavuosina ryhtyi levittämään joka kotiin televisio, tulee nyt moninverroin vaarallisempana internetin kautta ei joka kotiin vaan likimain jokaisen taskuun niin kotona, työssä kuin missä ikinä ihminen liikkuukin."

Sielunvihollinen🤣

Tuo viesti kertoo paljon VL:n ajatusmaailmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1903/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kieltäisivät lestadiolaisilta tubettamisen. Yhtä syntiähän se on, kuten televisiokin.

Vierailija
1904/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kieltäisivät lestadiolaisilta tubettamisen. Yhtä syntiähän se on, kuten televisiokin.

Jotain muuta kiellettiin jo:

"SRK kielsi muun kuin oman materiaalinsa jakamisen Suviseuroissa Aktivistien toimintasuunnitelma on silti ennallaan

Suviseurojen päätoimikunnan puheenjohtaja vakuuttaa, ettei viranomaisia aiottu missään vaiheessa kutsua poistamaan tarroja jakavia aktivisteja.

Katja Pyörälä/Kaleva

Essi Mutanen jätti vanhoillislestadiolaisuuden joitain vuosia sitten. Hän on luotsannut sateenkaari-ihmiset esiin tuovaa aktivismia Suviseuroihin yhdessä Senja Myllymäen kanssa.

Kanta-Hämeen Lopella järjestettävät Suviseurat häämöttävät reilun viikon päässä.

Kaksi viikkoa ennen niiden alkua Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys ry:n (SRK) Päivämies-lehdessä julkaistiin Suviseuratiedote, jossa kielletään kaikenlainen ulkopuolinen toiminta."

Vierailija
1905/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se sielunvihollisen sanoma, jota takavuosina ryhtyi levittämään joka kotiin televisio, tulee nyt moninverroin vaarallisempana internetin kautta ei joka kotiin vaan likimain jokaisen taskuun niin kotona, työssä kuin missä ikinä ihminen liikkuukin."

Sielunvihollinen🤣

Sielunvihollinen eli langennut enkeli eli paholainen ei ole lestadiolaisten keksintöä, Sillä on paljon rumempiakin nimiä mutta niitä ei voi tähän kirjoittaa, koska ne käsitetään kirosanoiksi.

Vierailija
1906/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa lestadiolaiset omat kokemukset lestadiolaisuuden ja opiskelun/työn yhdistämisestä. Ei niin ruusuista, mitä tämän palstan VL antaa ymmärtää.

"Lestadiolaisen naisen tärkein tehtävä on pitää kodista ja lapsista huolta ja saattaa uusia lapsia maailmaan sitä mukaa kun niitä Taivaan Isä päättää antaa. Ei siinä naiselle jää paljon muuta elämää hedelmällisenä aikana. Harva ehtii ja jaksaa kaiken tuon rumban keskellä opiskella itselleen ammattia tai käydä töissä. Miten käy naiselle, jos nainen jostakin syystä jää lasten kanssa yksin? Avioero on syntiä, joten se riski on tavallista avioliittoa pienempi, mutta silti olemassa. Miten kertyy naisen eläke? Työllistyminen? Itsenäistyminen?

Kasvoin tuossa kulttuurissa peräti siihen asti, kunnes kolmas lapseni syntyi. Meidän perhe oli siinä mielessä harvinainen, että meitä kannustettiin kouluttautumaan ja ajattelemaan itse. Vanhempani sallivat ystäväpiiriimme myös ei-uskovaisia kavereita, joka oli hiukan epätavallista. Olin vuoteen 2007 asti elänyt kulttuurin sisällä ja toteuttanut kaikkea tuota yllä mainittua elämäntyyliä. Omistauduin täysin äitiydelle ja lapsilleni, silloinen mieheni oli yrittäjä. Samaan aikaan kamppailin kuitenkin monen, mielestäni riistiriitaisen, asian kanssa. Halusin opiskella ja halusin päästä työelämään ja toteuttaa itseäni. En millään nähnyt itseäni pelkkänä kotiäitinä, puhumattakaan suurperheen äitinä. Halusin olla itsenäinen. Olin jo tuolloin feministi, vaikka en pystynyt omassa elämässäni tasa-arvoa toteuttamaan. Nautin täysillä kotona lasten kanssa vietetystä vuosista. Se oli silloin minun urani, minun työni, kotiäitiys oli minulle kaikki kaikessa. Näin tärkeäksi tukea puolison yrittäjyyttä ja painaa taka-alalle omat opiskelu- ja työhaaveet."

Vierailija
1907/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sielunvihollinen🤣

Sielunvihollinen eli langennut enkeli eli paholainen ei ole lestadiolaisten keksintöä, Sillä on paljon rumempiakin nimiä mutta niitä ei voi tähän kirjoittaa, koska ne käsitetään kirosanoiksi.

Lestadiolaisten keksintöä on mm. televisiokielto! Vain harva lahko/uskonto on kieltänyt kokonaisia medioita.

Vierailija
1908/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa lestadiolaiset omat kokemukset lestadiolaisuuden ja opiskelun/työn yhdistämisestä. Ei niin ruusuista, mitä tämän palstan VL antaa ymmärtää.

"Lestadiolaisen naisen tärkein tehtävä on pitää kodista ja lapsista huolta ja saattaa uusia lapsia maailmaan sitä mukaa kun niitä Taivaan Isä päättää antaa. Ei siinä naiselle jää paljon muuta elämää hedelmällisenä aikana. Harva ehtii ja jaksaa kaiken tuon rumban keskellä opiskella itselleen ammattia tai käydä töissä. Miten käy naiselle, jos nainen jostakin syystä jää lasten kanssa yksin? Avioero on syntiä, joten se riski on tavallista avioliittoa pienempi, mutta silti olemassa. Miten kertyy naisen eläke? Työllistyminen? Itsenäistyminen?

Kasvoin tuossa kulttuurissa peräti siihen asti, kunnes kolmas lapseni syntyi. Meidän perhe oli siinä mielessä harvinainen, että meitä kannustettiin kouluttautumaan ja ajattelemaan itse. Vanhempani sallivat ystäväpiiriimm

Miksi jopa lestadiolaisten omia kommentteja alapeukutatte, jos se ei sovi agendaanne? 

Mielestäni vaikuttaa rehellisellä kommentilta, ja tätä tukee omat kokemukseni.

Vaikka kuinka te vääristelisitte, ei monilapsista pikkulapsiarkea ole monella mahdollista yhdistää töihin tai opiskeluun. Aivan väistämättä tämä johtaa siihen että äiti on kotona, sitäkään ei pystytä VL:n puolelta myöntämään.

Vierailija
1909/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvoin tuossa kulttuurissa peräti siihen asti, kunnes kolmas lapseni syntyi. Meidän perhe oli siinä mielessä harvinainen, että meitä kannustettiin kouluttautumaan 

Tämä kirjoittaja on ex-vl ja tämä on hänen tarinansa enkä sitä epäile.

Sen sijaan se on väärin sanottu, että olisi harvinaista, jos vl-perheessä kannustetaan opiskelemaan. Minun kokemukseni on päinvastsinen - vl ovat usein hyvin kouluttautuneita.

Minun tarinani on se, että lähes 10 lapsen kanssa olen hyvin pystynyt käymään töissä koko ajan ja minulla on akateemiseen koulutukseeni sopiva ura. Pidän kovasti työstäni ja perhe hoidetaan tasapuolisesti miehen kanssa. 

Toivottavasti vl-naisen kertomus voidaan uskoa ja yleistää samalla tavalla kuin ex-vl:n tarina.

Vierailija
1910/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on myös minun kokemukseni. Jos joku ex-vl:ksi itseään nimittävä kertoo jotain, yleensä negatiivista, entisestä elämästään, se uskotaan ehdoitta ja aukottomasti.

Jos vl kertoo jotain positiivista omasta elämästään, hyvin usein käytetyt kommentit siihen ovat vääristely, valehtelu, kaunistelu, valkopesu, muutamia mainitakseni. 

Erityisesti lapsiperhe-elämän ja opiskelun yhdistäminen on kirvoittanut monenlaisia kommentteja. Ei kai kukaan ole väittänyt, että se on helppoa tai vaivatonta, mutta mahdollista se on. Tiedän sen omasta ja monen ystäväni kokemuksesta. Tietenkin se edellyttää, että perheessä vallitsee tasa-arvo puolisoiden kesken ja että siinäkin suhteessä vedetään yhtä köyttä yhteistä tulevaisuutta kohti.

Ja vielä yksi asia: miksi ex-vl:ien kommentit ovat melkein aina negatiivisia? Poikkeuksiakin toki on. Eivät he varmaan olisi lähteneet, jos heillä olisi vain positiivista kerrottavaa tai jos he olisivat kokeneet tämän yhteisön hengelliseksi kodikseen. Heillä on ollut omat syynsä mutta meillä tänne jääneillä on myös omat syymme pysyä täällä. 

Vierailija
1911/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvoin tuossa kulttuurissa peräti siihen asti, kunnes kolmas lapseni syntyi. Meidän perhe oli siinä mielessä harvinaine

Tämä kirjoittaja on ex-vl ja tämä on hänen tarinansa enkä sitä epäile.

Sen sijaan se on väärin sanottu, että olisi harvinaista, jos vl-perheessä kannustetaan opiskelemaan. Minun kokemukseni on päinvastsinen - vl ovat usein hyvin kouluttautuneita.

Minun tarinani on se, että lähes 10 lapsen kanssa olen hyvin pystynyt käymään töissä koko ajan ja minulla on akateemiseen koulutukseeni sopiva ura. Pidän kovasti työstäni ja perhe hoidetaan tasapuolisesti miehen kanssa. 

Toivottavasti vl-naisen kertomus voidaan uskoa ja yleistää samalla tavalla kuin ex-vl:n tarina.

Miksi epäilet, ettei ex-VL tiedä tätä opiskelu/työ asiaa?

Vierailija
1912/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on myös minun kokemukseni. Jos joku ex-vl:ksi itseään nimittävä kertoo jotain, yleensä negatiivista, entisestä elämästään, se uskotaan ehdoitta ja aukottomasti.

Jos vl kertoo jotain positiivista omasta elämästään, hyvin usein käytetyt kommentit siihen ovat vääristely, valehtelu, kaunistelu, valkopesu, muutamia mainitakseni. 

Erityisesti lapsiperhe-elämän ja opiskelun yhdistäminen on kirvoittanut monenlaisia kommentteja. Ei kai kukaan ole väittänyt, että se on helppoa tai vaivatonta, mutta mahdollista se on. Tiedän sen omasta ja monen ystäväni kokemuksesta. Tietenkin se edellyttää, että perheessä vallitsee tasa-arvo puolisoiden kesken ja että siinäkin suhteessä vedetään yhtä köyttä yhteistä tulevaisuutta kohti.

Ja vielä yksi asia: miksi ex-vl:ien kommentit ovat melkein aina negatiivisia? Poikkeuksiakin toki on. Eivät he varmaan olisi lähteneet, jos heillä olisi vain positiivista kerrottava

Heti ilmestyi alapeukku. Pakko olla joku automaatti, muuten ei noin nopeasti ehdi tulla. 😱

Vierailija
1913/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista inttämistä, kukaan järjissään oleva ei kyllä väittäisin, ettei jatkuvat raskaudet, synnytykset ja suuri lapsimäärä vaikuttaisi näihin asioihin. Jos joku väittää toisin, niin aivan varmasti valehtelee.

Vierailija
1914/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä yksi asia: miksi ex-vl:ien kommentit ovat melkein aina negatiivisia? Poikkeuksiakin toki on. Eivät he varmaan olisi lähte

Heti ilmestyi alapeukku. Pakko olla joku automaatti, muuten ei noin nopeasti ehdi tulla. 😱

Jälleen valheita, alapeukkua ei vielä muutama minuutti sitten ollut!

Jos alapeukku on tullut kymmenessä minuutissa, ei se ole samanlainen ihme, kun ne tulee joskus sekunneissa. 

Vierailija
1915/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi peukkupäivystäjä!

Oletko sinä se hymiötyyppi 😉

Hyvää juhannusta! 🌸

Vierailija
1916/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä näiden palstan ja tosielämän kokemusten vuoksi, miksi VL valehtelee aina?

Ulkopuoliselle tulee väkisin sellainen käsitys, kun tietyistä asioista aina valehdellaan. Kannattaisiko joskus myöntää kuinka asiat ovat, tämä valehtelu vaikuttaa paljon haitallisemmin julkisuuskuvaan kuin ikävien asioiden myöntäminen.

Mistä esimerkiksi valehdellaan? Minä kyllä opin jo kotona että valehteleminen on synti.

Vierailija
1917/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden mielestä on valehtelua, kun vl-elämä ei olekaan sellaista mitä he kuvittelevat 🤷

Vierailija
1918/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä näiden palstan ja tosielämän kokemusten vuoksi, miksi VL valehtelee aina?

Ulkopuoliselle tulee väkisin sellainen käsitys, kun tietyistä asioista aina valehdellaan. Kannattaisiko joskus myöntää kuinka asiat ovat, tämä valehtelu vaikuttaa paljon haitallisemmin julkisuuskuvaan kuin ikävien asioiden myöntäminen.

Mistä esimerkiksi valehdellaan? Minä kyllä opin jo kotona että valehteleminen on synti.

Ole hyvä ja kerro nyt, mistä on valehdeltu. Ja kaikki tapaukset, kun kerroit tietäväsi, että aina valehdellaan. 

Vierailija
1919/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden mielestä on valehtelua, kun vl-elämä ei olekaan sellaista mitä he kuvittelevat 🤷

Siltä vähän näyttää. Ei anna kovin fiksua kuvaa ihmisestä. Ehkä minun ei kannata roikkua täällä jääräpäiden keskellä.

Vierailija
1920/7481 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ongelma on siinä, että moni vl kieltää sen, että joillakin vl/ex-ihmisillä voisi olla liikkeestä/sen opetuksista ikäviä kokemuksia. Kyllä, on hyviä kokemuksia, se ei sitä poista. On monia, joille liike on mitä ihanin paikka elää ja tuntuu hyvältä ja kenties helpolta pitää sen opetuksista kiinni. Näin varmasti on ja hyvä niin. Sitten on kuitenkin myös ihmisiä, joille kokemus ei ole hyvä ja kokemukset liikkeestä ovat todella kipeitä. Toisten hyvät kokemukset eivät sitä kuitenkaan poista, että osalle elämä liikkeessä on ollut todella raskasta.

Tämä asia ei liity lestadiolaisuuteen, vaan ihan yleensä ihmisyyteen: näissä keskusteluissa unohtuu tyystin se, että ihmisten voimavarat, lahjat ja tukiverkot ovat ihan erilaiset. Jollekin voi olla helppoa pyörittää (suur)perhettä, opiskella siinä sivussa maisterintutkinto ja tehdä vaativaa asiantuntijatyötä puolison kanssa vanhempainvapaat jakaen. Saattaa jopa olla, että taustalla on hyvin osallistuva puoliso ja hyvät tukiverkot läheisistä. Eli apua ja tukea löytyy. Sitten taas on heitä, joille voi olla jo suuri ponnistus pelkkä lapsiarki/opiskelu/työelämä saati nuo kaikki yhdessä. Eikä kaikilla ole niitä tukiverkkojakaan ja harva myöntää ääneen, jos oma puoliso ei ole kovin osallistuva. Usein kuullaan vaan nämä "kyllä minä olen jaksanut pyörittää lapsiarkea, leipoa aamulla pullaa ennen lasten heräämistä ja kirjoittaa väitöskirjaa vauvan nukkuessa" -versiot, vaikka suurimmalla osalla se arki ja jaksaminen on ihan muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän