Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7473)

Vierailija
1881/7473 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollen ja Eevan kanavalla näyttää olevan q&a video näkyvillä vain jäsenille. Tuleekohan se kaikille näkyville?

Ihan sama, tuli tai ei. 

Vierailija
1882/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollen ja Eevan kanavalla näyttää olevan q&a video näkyvillä vain jäsenille. Tuleekohan se kaikille näkyville?

Tulee myöhemmin näkyviin kaikille muillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1883/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivämiehessä kerrotaan uutuusjulkaisuista, joita SRK:n kautta on tullut/tulossa. Eräästä lastenkirjasta kommentoidaan näin:

"Kirja syntyi toivomuksesta saada lapset pois ruudun ääreltä ja lisätä perheen yhteistä aikaa, Aho kertoi."

Hetkonen, eihän vanhoillislestadiolaisissa perheissä katsella ruutua? Tuskin pikkulasten kohdalla puhutaan kännykän käytöstä, sillä eiväthän he saa katsoa lastenohjelmia tms.

Vierailija
1884/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivämiehessä kerrotaan uutuusjulkaisuista, joita SRK:n kautta on tullut/tulossa. Eräästä lastenkirjasta kommentoidaan näin:

"Kirja syntyi toivomuksesta saada lapset pois ruudun ääreltä ja lisätä perheen yhteistä aikaa, Aho kertoi."

Hetkonen, eihän vanhoillislestadiolaisissa perheissä katsella ruutua? Tuskin pikkulasten kohdalla puhutaan kännykän käytöstä, sillä eiväthän he saa katsoa lastenohjelmia tms.

Provona tämä lie kirjoitettu, mutta vastaan silti. Kyllä, vaikka meillä ei laitteena tv:tä yleensä olekaan, niin on näyttöruutuja myös tietokoneissa ja pelikonsoleissa.

Vierailija
1886/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua turhauttaa ihan suunnattomasti vastakkainasettelu, jota iso osa vanhoillislestadiolaisista ja liikkeen opetuksista näyttää tekevän. Ajatellaan, että liikkeen parissa elävät ihmiset ovat kunnollisia ja liikkeestä lähteneet/aina sen ulkopuolella olleet ovat rappiolla. Kuvitellaan, että ei-vanhoillislestadiolaiset ryyppäävät, harrastavat holtittomasti irtosuhteita, pettävät, meikkaavat hurjasti, kuuntelevat säädytöntä musiikkia jne.

Ei todellisuus ole tuollaista. Ei liikkeen ulkopuolella oleva elämä tarkoita, että pitäisi elää/elettäisiin tuolla tavalla. Pidän itseäni melko tavallisena kolmekymppisenä perheenäitinä. En ole koskaan harrastanut irtosuhteita, seksi on minulla kuulunut vain seurustelusuhteeseen. Pettämistä paheksun. En käytännössä juo alkoholia, kerran tai kahdesti vuodessa saatan ottaa puolikkaan viinilasillisen. Humaltuminen ei kiinnosta. Ns. sotamaalaukset eivät ole minun juttuni, usein kuljen ilman meikkiä ja joskus kevyesti meikattuna. Kuuntelen hengellisen musiikin ja klassisen lisäksi mm. kevyttä poppia, jossa lauletaan esimerkiksi rakkaudesta.

Surettaa ja turhauttaa, että liikkeessä yritetään ylläpitää mielikuvaa siitä, että liikkeen ulkopuolella elettäisiin jotenkin holtittomasti. Samaan aikaan hoetaan, miten vanhoillislestadiolaisia kohtaan on niin paljon ikäviä ennakkoluuloja, mutta kuitenkin itse ollaan ihan yhtä ennakkoluuloisia.

Vierailija
1887/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://freepathways.wordpress.com/2016/10/29/uskonsota-keittiossa/

"Rova muistuttaa, että kirkon johto ei ole riittävän tarmokkaasti puuttunut lestadiolaisuuden epäkohtiin, vaan yliymmärtää uskonyhteisön opetuksen vahingollisia piirteitä. Kirkko on myös ohittanut niistä ihmisille seuranneita vakavia ongelmia. Moni on kärsimystensä seurauksena kadottanut yhteyden kristinuskoon kokonaan.

Kirkon tulisi vihdoin kantaa vastuunsa suurimman herätysliikkeensä kohdalla ja suhtautua sen ongelmiin vakavasti."

"Teologi ja terapeutti Janne Villa kirjoittaa siitä, kuinka ehdollinen rakkaus ja ahdistava jumalakuva vahingoittavat  lapsen psyykkistä ja hengellistä kehitystä. "

"Tekstejä lukiessani minut yllätti, miten vahvasti vanhoillislestadiolainen kasvatus juurruttaa lapset totalitaariseen systeemiin, jossa uskotaan kaikkeen opetettuun. Tämä vanhoillislestadiolainen verenkierto tekee eroamisen prosesseista yksittäiselle ihmiselle hyvin vaikeita ja raskaita, sanoo kirjan toimittaja VTT Maija-Leena Rova Kotimaa24:lle.

Liikkeessä demonisoidaan liikkeen ulkopuolinen maailma. Muun muassa tämän vuoksi eroprosesseihin liittyy paljon pelkoa ja ne kestävät pitkään. Toivon kirjan toimivan vertaistukena eroa harkitseville. Se osoittaa, että raskaan prosessin päätteeksi moni kokee suurta vapautta ja on pystynyt luomaan uuden hyvän elämän, Rova sanoo.

Aivopesulla Rova tarkoittaa sitä, että liikkeen jäseneksi kasvetaan ja kasvatetaan lapsesta saakka ahtaasti sisäänpäin kääntyneen elämäntavan kautta. Lapselle opetetaan liikkeen eksklusiiviset (=ulossulkevat) opit jo aivan pienestä lapsesta saakka, siunaamisineen ja muut ulos sulkevine tervehtimistapoineen. Hänelle painotetaan, että kaikki muut, ei-lestadiolaiset ihmiset ovat Jumalan valtakunnan ulkopuolisia, väärässä ja joutuvat helvettiin.

Myös lapsen oma varmuus pelastuksesta on lapsen sisimmässä epävarmaan ja horjuvaa, koska aina voi syyllistyä synteihin. Monissa lestadiolaisperheissä lapset totutetaan jokailtaisiin anteeksipyyntö- ja siunausrituaaleihin, joiden toistamisen varaan lapsen turvallisuudentunne ajan mittaan ehdollistuu. Lapsen usko nojautuukin sitten siihen, että hän itse puhdistaa koko ajan omaatuntoaan eli toistaa anteeksipyyntöjä riittävästi, ei siihen kristinuskon peruslähtökohtaan, että Jeesus on lunastanut jokaisen ihmisen ja armahtaa tämän juuri sellaisena, syntisenä ihmisenä.

Vanhoillislestadiolaisen perheen lapsen mieltä saattaa siten painaa jokailtainen huoli ja stressi siitä, ovatko kaikki synnit varmasti viimeistä myöten yksilöiden pyydetty anteeksi vai joutuuko hän helvettiin, jos sattuu yön aikana kuolemaan. Helvetinpelko on lapselle hyvin todellinen taakka.

-

Liikkeessä demonisoidaan liikkeen ulkopuolinen maailma. Muun muassa tämän vuoksi eroprosesseihin liittyy paljon pelkoa ja ne kestävät pitkään.

Toivon kirjan toimivan vertaistukena eroa harkitseville. Se osoittaa, että raskaan prosessin päätteeksi moni kokee syvää vapautta ja on pystynyt luomaan uuden hyvän elämän, Rova sanoo."

Vierailija
1888/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia suututtaa minuakin, mutta toisesta näkövinkkelistä. Kun emme me vl ajattele, että muut ovat jotenkin pahoja ja me hyviä. Ei kukaan niin opeta! Ihan samanlaisia syntisiä ollaan kaikki.

Ulkopuoliset väittävät tuossakin asiassa väärin. 

Vierailija
1889/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://freepathways.wordpress.com/2016/10/29/uskonsota-keittiossa/

"Rova muistuttaa, että kirkon johto ei ole riittävän tarmokkaasti puuttunut lestadiolaisuuden epäkohtiin, vaan yliymmärtää uskonyhteisön opetuksen vahingollisia piirteitä. Kirkko on myös ohittanut niistä ihmisille seuranneita vakavia ongelmia. Moni on kärsimystensä seurauksena kadottanut yhteyden kristinuskoon kokonaan.

Kirkon tulisi vihdoin kantaa vastuunsa suurimman herätysliikkeensä kohdalla ja suhtautua sen ongelmiin vakavasti."

"Teologi ja terapeutti Janne Villa kirjoittaa siitä, kuinka ehdollinen rakkaus ja ahdistava jumalakuva vahingoittavat  lapsen psyykkistä ja hengellistä kehitystä. "

"Tekstejä lukiessani minut yllätti, miten vahvasti vanhoillislestadiolainen ka

Tätä se on perinteisesti ollut. Nykyään monissa perheissä lienee jo vapaampi ja hengellisesti/henkisesti terveempi meininki. Toivottavasti.

Vierailija
1890/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama asia suututtaa minuakin, mutta toisesta näkövinkkelistä. Kun emme me vl ajattele, että muut ovat jotenkin pahoja ja me hyviä. Ei kukaan niin opeta! Ihan samanlaisia syntisiä ollaan kaikki.

Ei kyse ole pahuudesta ja hyvyydestä, vaan syntien erilaisuudesta. Vanhoillislestadiolainen pyytää anteeksi syntiään, kun on tiuskaissut väsyneenä lapselleen tai muuta vastaavaa "pientä". Sitten ne ei-vanhoillislestadiolaisten synnit ovat noita pettämisiä ja ryyppäämisiä, jotka ovat suurempia syntejä ja rikkovat uskoa vastaan. 

Vierailija
1891/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä ulkopuolisen maailman pahuudesta sitten pitää jatkuvasti saarnata niin voimakkaasti, että se johtaa esim. etäiseksi jääviin ihmissuhteisiin vaikkapa suvun sisällä, jos kaikki eivät kuulu yhteisöön? 

Vierailija
1892/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, tuli tai ei. 

Siinä on kysymyksiä lestadiolaisuudesta niin siksi kiinnostaa. 

Vierailija
1893/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua turhauttaa ihan suunnattomasti vastakkainasettelu, jota iso osa vanhoillislestadiolaisista ja liikkeen opetuksista näyttää tekevän. Ajatellaan, että liikkeen parissa elävät ihmiset ovat kunnollisia ja liikkeestä lähteneet/aina sen ulkopuolella olleet ovat rappiolla. Kuvitellaan, että ei-vanhoillislestadiolaiset ryyppäävät, harrastavat holtittomasti irtosuhteita, pettävät, meikkaavat hurjasti, kuuntelevat säädytöntä musiikkia jne.

Ei todellisuus ole tuollaista. Ei liikkeen ulkopuolella oleva elämä tarkoita, että pitäisi elää/elettäisiin tuolla tavalla. Pidän itseäni melko tavallisena kolmekymppisenä perheenäitinä. En ole koskaan harrastanut irtosuhteita, seksi on minulla kuulunut vain seurustelusuhteeseen. Pettämistä paheksun. En käytännössä juo alkoholia, kerran tai kahdesti vuodessa saatan ottaa puolikkaan viinilasillisen. Humaltuminen ei kiinnosta. Ns. sotamaalaukset eivät ole minun juttuni, usein kuljen ilman meikkiä ja josku

Jos meistä kahdesta, sinusta ja minusta, on kyse, niin sinä olet se meistä, joka ylläpitää mainitsemanlaistasi myyttiä. Tämäkin asia on jo täällä moneen kertaan jauhettu, mutta sanottakoon se vielä kerran. Esim. meidän perheellä on kymmenittäin sukulaisia, naapureita, työkavereita ja  ystäviä, jotka eivät jaa uskonkäsitystämme. Heidän kanssaan - osan kanssa päivittäin - elämme yhteistä  arkea eikä ongelmaa ole. Emme me opeta lapsillemme, että ei-vl-ihmiset olisivat pahoja tai huonoja, emme tietenkään. Kunnioitus on molemminpuolista. 

Vierailija
1894/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellisuus ole tuollaista. Ei liikkeen ulkopuolella oleva elämä tarkoita, että pitäisi elää/elettäisiin tuolla tavalla. Pidän itseäni melko tavallisena kolmekymppisenä perheenäitinä. En ole koskaan harrastanut irtosuhteita, seksi on minulla kuulunut vain seurustelusuhteeseen. Pettämistä paheksun. En käytännössä juo alkoholia, kerran tai kahdesti vuodessa saatan ottaa puolikkaan viinilasillisen. Humaltuminen ei kiinnosta. Ns. sotamaalaukset eivät ole

Mitä opetat, jos lapsesi kysyy, mitä ei-vl-sukulaisille käy kuoleman jälkeen?

Vierailija
1895/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miten vl-ihmiset ohittaa sujuvasti sen, että 99,999% ihmistä on menossa liikkeen opin mukaan helvettiin? En itse kestäisi elää tuollaisen ajatuksen kanssa, mutta ilmeisesti ihmiset pystyy sulkemaan silmänsä ja olemaan ajattelematta. Siihen totta tosiaan opetetaan hyvin vl-liikkeessä. Hyvin ahdistava jumalakuva kuten tuossa ylläolevassa tekstissä sanotaan. 

Vierailija
1896/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi. Olen jatkuvasti saanut kuulla olevani matkalla kadotukseen yms. Näistä kommenteista on lähtöisin myös käyttämäni nimimerkki. Jos opetetaan että ollaan Jumalan valittuja ja ainoita jotka pääsevät taivaaseen, on sillä suuri vaikutus lapsen mieleen, ja identiteettiin aikuisena. 

Tällaiset asiat varmasti vaikuttavat.

T. Saatanan lapsi

Vierailija
1897/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellisuus ole tuollaista. Ei liikkeen ulkopuolella oleva elämä tarkoita, että pitäisi elää/elettäisiin tuolla tavalla. Pidän itseäni melko tavallisena kolmekymppisenä perheenäitinä. En ole koskaan harrastanut irtosuhteita, seksi on minulla kuulunut vain seurustelusuhteeseen. Pettämistä paheksun. En käytännössä juo alkoholia, kerran tai kahdesti vuodessa saatan ottaa puolikkaan viinilasillisen. Huma

Mitä opetat, jos lapsesi kysyy, mitä ei-vl-sukulaisille käy kuoleman jälkeen?

VL lapset osaa sanoa, että ne ei-vl henkilöt joutuvat tulimereen. Eli varmaan tuota hän opettaa.

Vierailija
1898/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellisuus ole tuollaista. Ei liikkeen ulkopuolella oleva elämä tarkoita, että pitäisi elää/elettäisiin tuolla tavalla. Pidän itseäni melko tavallisena kolmekymppisenä perheenäitinä. En ole koskaan harrastanut irtosuhteita, seksi on minulla kuulunut vain seurustelusuhteeseen. Pettämistä paheksun. En käytännössä juo alkoholia, kerran tai kahdesti vuodessa saatan ottaa puolikkaan viinilasillisen. Huma

Minä sanon, että Jumala tuomitsee, en minä. Jokainen ihminen joutuu kerran vastaamaan omista, vain omista, teoistaan, olivat ne hyviä tai pahoja. 

Vierailija
1899/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen uskovaisen lapsi osaa sanoa, että ns uskomaton joutuu helvettiin eikä niiden kanssa saa leikkiä. Näin oli minun, helluntailaisten lapsen lapsuudessa jo.

Vierailija
1900/7473 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellisuus ole tuollaista. Ei liikkeen ulkopuolella oleva elämä tarkoita, että pitäisi elää/elettäisiin tuolla tavalla. Pidän itseäni melko tavallisena kolmekymppisenä perheenäitinä. En ole koskaan harrastanut irtosuhteita, seksi on minulla kuulunut vain seurustelusuhteeseen. Pettämistä paheksun. En käytännössä juo alkoholia, kerran tai kahdesti vu

Et malttanut odottaa, että olisin itse vastannut. Meidän kodissamme ei ole koskaan puhuttu tulimerestä. Sitäkin jäännettä pitävät ei-lestadiolaiset yllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän