Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia psykoterapiasta?

Vierailija
15.10.2011 |

Onko täällä ketään kenellä olisi kokemusta psykoterapiasta? Olen itse hakeutunut terapeutille nyt ensimmäistä kertaa ja aloittamassa prosessia. Taustalla vaikea lapsuus alkoholistiperheessä ja haluaisin karistaa tätä painolastia elämästäni. Olen innoissani mutta myös hyvin peloissani siitä mitä on edessä. Haluaisin kuulla kokemuksia jos niitä täältä löytyisi :)

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tätsällä, joka oli erikoistunut lapsuuden aikaiseen hyväksikäyttöön.

Alkuun oli kognitiivista, mutta en osaa sanoa mitä tämä suurin osa oli...se oli ajoittain kiusallista. Täti sanoi suunnilleen päivää ja minun piti puhua. Mitä mulle kuuluu ja siitä sitten läpistä mitä mieleen juolahti. Käytännössä terapeutti ei sanonut montaa sanaa istunnon aikana, tuijottti ja kuunteli.

Sen sanon, että jos ei tunne saavansa yhteyttä terapeuttiin, "se jokin" puuttuu, vaihda toiseen terapeuttiin. Henkilökemia on tärkeää.

Vierailija
2/41 |
08.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy aika yllättävistäkin paikoista. Siitä kannattaa kysellä terapeutilta ja lääkäriltä joka kirjoittaa lähetteen. Riippuu myös millä paikkakunnalla asut, sillä rahoitusta on käsittääkseni paremmin saatavilla paikkakunnilla, joissa koulutetaan terapeutteja. Itse kävin pitkän terapian köyhänä opiskelijana ja aina se raha jostain löytyi.

Alkuun saa avustusta, mutta terapian loppuvaiheessa sitä täytyy maksaa itse. Kela kustantaa pari ensimmäistä vuotta, mutta siinäkin taitaa nykyään olla aika iso omavastuu osuus. Parin vuoden jälkeen voi mm. kokeilla Kelalta hakea vammaistukea.

Opiskelijana maksoin terapiaa opintolainalla ja jos sekään ei vielä riitä, rahaa voi kysellä mm. sossunluukulta. Paras tapa maksaa terapiaa on työssä käyminen ja se, että aina tilaisuuden tullen laittaa säästöön rahaa. Terapia aikana täytyi tyytyä halpoihin asuntoihin - opiskelu aikana soluasuntoihin ja halpoihin huonekaluihin ja harrastuksiin. Ulkomaan matkoja ei tuona aikana tehty, koska vapaa-aika meni loppuvaiheessa aina työssäkäyntiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin läpi pitkän analyyttisen psykoterapian (kesto yli 6 vuotta) ja täytyy sanoa, että se on ollut yksi parhaimpia päätöksiä mitä olen koskaan tehnyt! Analyyttinen terapia sopi minulle, sillä olen kasvanut ympäristössä, jossa asioita ei paljoa pohdiskeltu ja olin sen vuoksi aina vaikeuksissa ihmissuhteissa. Täytyy kuitenkin mainita, että terapiassa täytyy sietää kritiikkiä, jos haluaa itse muuttua ihmisenä - kuka meistä niin täydellinen olisi, ettei koskaan tekisi virheitä? Itse koin koko terapian ajan, että se oli hyvin motivoivaa ja mielenkiintoista, mutta myös todella kovaa työtä, sillä työstin terapiassa todella voimakkaita tunteita ja ajatuksia. Joten terapeutin kanssa synkkaamisella tarkoitetaan lähinnä, että molemmat ymmärtävät toistensa sanomiset oikein. "Pään silittely" voi toisinaan jäädä lähipiirille. Terapeutin suorasanaisuutta ei siis kannata säikähtää. Itse sain monta kertaa huomata, että ne kovalta kuulostavien puheiden on tarkoitus vaikuttaa alitajuntaan ja kuuluu osaltaan työhön. Ihminen on kokonaisuus ja terapiassa voi puhua myös mukavista asioista. Tarkoituksena ei ole pelkästään ratkoa ongelmia vaan tutustua erilaisiin puoliin itsessä. Toivotan antoisia terapia istuntoja :)!

Vierailija
4/41 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Huonoja kokemuksia epämääräisestä terapeutista.

Kannattaa pyytää kaikki kirjallisena: mitä maksaa, milloin pitää maksaa, kuinka kauan hoito kestää, mikä on hoitosuunnitelma, kauanko hoidon on tarkoitus kestää ja miten terapian voi lopettaa halutessaan.

Kos et saa vastauksia kysymyksiin tai tulee epämääräinen olo, ota jalat allesi.

Pitkä litania koulutuksia ei ole ikävä kyllä vielä tae siitä että saat hyvää hoitoa.

Ole myös tarkkana mihin annat luvan luovuttaa tai tallentaa tietojasi. Kun kerran ryhdyt potilaaksi ja avuntarvitsijaksi olet sitä aina.

Vierailija
5/41 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin on kantanut. Suosittelen lämpimästi.

Terapiassa rakennetaan uusia ihmisiä. Itse joutuu tekemään paljon töitä, mutta se kannattaa ehdottomasti.

Vierailija
6/41 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko se täysin ite kustannettava?

Vierailija
7/41 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni psykoterapeutti, mutta mä kävin siellä vaan kerran miehen kans ja kaks kertaa yksinäni. Mä puhuin ja se kertoili jotain juttuja ja sit se piirsi pallukoita, ne oli kai superminää ja jotain sellasia, minuuden kolme tasoa 'aikuisuus, vanhemmuus ja lapsi'.

Mut ei ole kokemusta muusta terapiasta joten en voi sanoa oliko se jotenki erityistä tai erilaista.. kovasti kyseli kyllä mun lapsuudenperheestä ja siitä olinko rakastettu.

Vierailija
8/41 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanan varsinaisessa merkityksessä. Olen kyllä itsekin vasta alussa mutta tuntuu todella hyvältä. Aluksi on kartoitettu pitkään ja se jatkuu tavallaan vieläkin. Alkaa muodostua se "kartasto" mistä ahdistukseni johtuu. En vielä tiedä mitä kaikkea on tulossa. Luulen että tämä ottaa aikaa ainakin pari vuotta. Terapeutti tuntuu hyvältä ystävältä mutta kuitenkin siinä on se vissi ero, että hän on kuitenkin ammattilainen, antaa ammattiapua, ei ystävyyttä. Hän on luvannut kestää kaiken mitä pystyn kaatamaan terapiassa hänen eteensä. Sellaistahan ei voi kaverilta odottaa.

Koen ensimmäistä kertaa todella tulevani kuulluksi ja olen ottanut hataria askelia oman tilan ottamisessa ja itsenäistymisessä, siinä että tunnistan tunteitani sen pahaolomössön sisältä. Terapeutti oikaisee harhakäsityksiäni itsestäni, varovasti ja kunnioittavasti kylläkin. Hän on myös opettanut minua kunnioittamaan omia tunteitani, koska ne kertovat jostain. Lapsuuden kokemukseni, vaikka en voi satavarmasti tietää mitä todella tapahtui, ovat tosia kokemuksia minulle ja minulla on lupa surra ja käsitellä muitakin tunteita.

Terapia on varmasti parhaita asioita mitä elämässä on tapahtunut. Onnittelut terapiaan pääsemisestä : )

Vierailija
9/41 |
15.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuota halusinkin kuulla. ap

Vierailija
10/41 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
11/41 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin myös lapselleni psykoterapiaa. Hänellä on ollut rankkoja kokemuksia ja sanoi että tuntuu että hän ei meiltä saa oikeanlaista tukea. Lapsi on vasta 10 vuotias mutta on kokenut niin paljon asioita jotka hän on itse tehnyt ja katuu kovasti. (emme ole vihaisia mutta emme kykene ymmärtämään häntä täysin) osaamme vain lohduttaa.

Vierailija
12/41 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityn ketjuun. Jos elämässäsi on sellaisia tekijöitä joihin et voi itse mitenkään vaikuttaa kuten sairaalloista kiusaamista niin terapia ei auta. Jos joku kondyloomaa sairastava kaverisi alkaa levittää sinusta sakeita juttuja ja luo ihmissuhteita sinun juorujesi avulla niin terapia ei auta. Sellaiset ihmiset eivät kykene luomaan ihmissuhteita muulla tavoin.

Vierailija
13/41 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloista kiusaamista harrastavat ihmiset tekeytyvät uhreiksi.

Vierailija
14/41 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks kaks heistä tuleekin uhreja itse. Uhriutuvat ja valittavat.

Vierailija
15/41 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapia on pelkkää rahastusta. Ainakin silloin jos ongelmat ovat arkisia, äkillisiä,

eikä hoidettavalla ole ns. vaikeaa menneisyyttä.

Tosi hyvä kokenut, elämää ymmärtävä, vanhempi ihminen on parempi psykologi, kuin vasta vasta valmistunut nuori tyttönen, jolla ei ole mitään kokemusta elämästä, vaan vain yliopistossa luettua ja tentityt asiat psykologiasta. Ehkä psykoteraupeltia vaaditaan kokemusta enemmän...?

Kannattaa valita se psykoterapeutit ja psykologi tarkkaan, jonka kanssa alkaa työstää ongelmiaan!

Vierailija
16/41 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli surkea kelan terapeutti. Ihmettelen että siellä käy nuoria ihmisiä.

Eivätkö he huomaa kuinka huono se on?

En jaksa enää kertoa esimerkkejä, olen kertonut jo siitä av:lla.

Vierailija
17/41 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanna kuormasi yksin. Niin mahtavia ihmisiä kiusaajani ovat.

Vierailija
18/41 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus erehdyin sanomaan jotain ja kas kummaa, lääkäri alkoi epäillä mielenterveyttäni. Kiitos ihan helvetisti.

Vierailija
19/41 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa ammateissa on huonoja työntekijöitä. Myös lääkäreissä ja psykoterapeutissa on ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista ammattiylpeyttä.

Ollaan vaan kyllästyneinä päivä töissä, ja toivotaan seuraavasta päivästä yhtä helppoa kuin edellinen päivä.

Mutta ei kannata lannistua, on myös olemassa työstään kiinnnostuneita lääkäreitä, psykologeja ja psykoterapeuttsja, joille on suurenmoista nähdä, että potilas/asiakas paranee ja palaa työelämään.

Meitä on moneksi. Toivon että kaikki sairaat pääsevät näille, työstään kiinnostuiden

lääkäreiden, psykologien ja psykoterapeuttien hoidettaviksi.

Vierailija
20/41 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuule terapeuteillekaan voi mistä tahansa puhua. Ketään ei kiusata. Koskaan. Piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan