Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7473)
Oho, vastasin vahingossa väärään, unohtakaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos lasten syntymättömyys kuitenkin johtuu ehkäisystä tai tahallisesta selibaatista, niin silloinpa onkin kuumat paikat tiedossa."
Siis julistat a. oppia, jonka mukaan (nainen) ei saa (edes) kieltäytyä seksistä, koska ei toivo tulevansa raskaaksi. Saati ehkäistä. b. julistat ihmisille menomatkaa helvettiin, jos näin tekee.
En halua ketään pilkata, vilpittömästi. Mutta en minä voi muuta sanoa, kuin että aivan kammottava on tällaista lukea.
Säälin sinua. Et osaa edes erottaa, mikä kommentti on vl:n ja mikä ei-vl:n kirjoittama.
No kerrohan sitten joku pomminvarma keino ne toisistaan erottaa, kun kerran on varaa noin kirjoittaa.
Tämän keskustelun tarkoitus on saada vl-naiset kuulostamaan tyhmiltä, yksinkertaisilta, empatiakyvyttömiltä, kostonhimoisilta ja alistetuilta. Ja miehet varsinaisina tyranneilta. En tiedä, mikä tämän vihan aiheuttaa, sillä vihaahan se on, ei mitään muuta. Mikään selitys ei minulle mene enää läpi, että kyse olisi mistään muusta.
Kaikkein alhaisimpina pidän niitä kommentoijia, jotka esiintyvät lestadiolaisina, vaikka eivät sitä olekaan. Eivätkä ole koskaan olleetkaan tyyliin totta kai minä tiedän, kun olen yhteisössä kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun tarkoitus on saada vl-naiset kuulostamaan tyhmiltä, yksinkertaisilta, empatiakyvyttömiltä, kostonhimoisilta ja alistetuilta. Ja miehet varsinaisina tyranneilta. En tiedä, mikä tämän vihan aiheuttaa, sillä vihaahan se on, ei mitään muuta. Mikään selitys ei minulle mene enää läpi, että kyse olisi mistään muusta.
Kaikkein alhaisimpina pidän niitä kommentoijia, jotka esiintyvät lestadiolaisina, vaikka eivät sitä olekaan. Eivätkä ole koskaan olleetkaan tyyliin totta kai minä tiedän, kun olen yhteisössä kasvanut.
Noh. Pidän miestä hirviönä jos nainen on aina vaan raskaana vaikka tilanteessa olisi riskejä. Ja mikä nainen silloin on jos tähän suostuu? En viitsi sanoa mitä ajattelen, mutta eihän siinä kovin hyviä vaihtoehtoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan se ja sama miten te elätte. Surettaa se että jotkut tavalliset, ei uskovaiset naiset tuntee empatiaa teitä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja ehkäisykielto itsessään on ongelmallinen, koska jos nainen synnyttää 10 lasta niin todennäköisesti joku niistä on ongelmallinen raskaus vaikka nainen olisi suht. terve. Siis todennäköisyys vaaratilanteeseen kasvaa mitä suurempi on lasten määrä, luonnollisesti. En tiedä onko miten inhimillistä vaatia naista elämään näin. Toki saa niin elää jos se on aidosti oma tahto. Tai sitten manipuloinnin tuloksena syntynyt oma tahto.
Voi pitää paikkansa uskottomien kohdalla. Lestadiolaisten kohdalla ei. Muistetaan että ongelmia voi olla yhdenkin raskauden kohdalla myös uskottomilla! Lisäksi niiden kodeissa voidaan käyttää viinaa ja on varmasti juoppoja. vaikka olisi raskausajan diabetes, periytyvä kehitysvammaa aiheuttava geenimuunnos tai kohtu monta kertaa leikattu, niin elämän alku ja loppu ja se millaisena maailmaan synnytään ja synnytetään , on Taivaan Isän käsissä hiuskarvakaan ei tietämättä putoa.
Uskovaisten onnellinen osa on seettei tarvitse tämmöisiä huolehtia vaan otetaan vastaan semitä on tarkoitettu ja jumala antaa voimat kaikkeen ja voi myös tehdä vaikka mitä ihmeitä, vaikka poistaa geenivirheet yhtäkkiä Muistetaan se ja luotetaan päivän lapsina.
Nyt ei tarvitse kenenkään miettiä onko tämä sellainen paikka, jossa pilkkaajat istuvat. Kannattaa poistua. Vaikka näitä onkin vain tämä yksi, mutta hän on hirmu tehokas pilkkakirveensä kanssa. Säälin kyllä kaikkia hänen läheisiään ja edelleen toivotan tervehtymistä hänelle.
En tiedä ketä pilkkaajaa tarkoitetaan. Kysyn vaan, miksi mun vl-äiti kävi vielä lukuisia kertoja synnyttämässä, vaikka lääkäri sanoi kahden lapsen jälkeen, että nyt on kuolemanriski seuraavissa, kuten olikin vaikka ei onneksi kuollut. Enhän mä voi olla ajattelematta, että mun isä on typerys tai hirviö tai pers.häiriöinen, äiti alistettu tai jostain syystä kyvytön tekemään oikeita ratkaisuja. Tiedän hänen kuitenkin myös pelänneen että huonosti käy. Kumpaankin on vl-yhteisön opit vaikuttaneet. Joten eihän tää nyt kovin hyvältä näytä mun silmiin. Ja tismalleen samalla tavalla ajattelen jokaisesta muustakin vl-tapauksesta jonka tiedän.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketä pilkkaajaa tarkoitetaan. Kysyn vaan, miksi mun vl-äiti kävi vielä lukuisia kertoja synnyttämässä, vaikka lääkäri sanoi kahden lapsen jälkeen, että nyt on kuolemanriski seuraavissa, kuten olikin vaikka ei onneksi kuollut. Enhän mä voi olla ajattelematta, että mun isä on typerys tai hirviö tai pers.häiriöinen, äiti alistettu tai jostain syystä kyvytön tekemään oikeita ratkaisuja. Tiedän hänen kuitenkin myös pelänneen että huonosti käy. Kumpaankin on vl-yhteisön opit vaikuttaneet. Joten eihän tää nyt kovin hyvältä näytä mun silmiin. Ja tismalleen samalla tavalla ajattelen jokaisesta muustakin vl-tapauksesta jonka tiedän.
Kysy sitä vanhemmiltasi. Täältä et valitettavasti vastauksia saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy sitä vanhemmiltasi. Täältä et valitettavasti vastauksia saa.
Tiedän kyllä mitä noissa on taustalla. Ja se tekee jutusta oikeastaan vielä pahemman. Ei ole mikään naiivi luotan Jumalaan keissi. Tosin jos kaksi aikuista on hyvin naiiveja, niin ehkä näille ei sovi perheen perustaminen, se on vastuullista puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa näkee että Jumalan tahto oli toisenlaisempi kuin lääkärin. Usko voitti, jos tuossa lähtisi ehkäisemään kenethän lapsista olisi valmis ollut ehkäistäviksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa näkee että Jumalan tahto oli toisenlaisempi kuin lääkärin. Usko voitti, jos tuossa lähtisi ehkäisemään kenethän lapsista olisi valmis ollut ehkäistäviksi
🤦🤦🤦🤦🤦🤦🤦 Et voi olla tosissasi. Jos äiti olisi kuollut, pitäisi isää murhaajana. Ja olisin ihan mielellään jäänyt syntymättä jos mun syntymä olisi johtanut äidin kuolemaan. Enhän mä mitään tietäisi siitä, että en olisi olemassa joten ei mitään väliä. Monta pientä lasta olisi jäänyt orvoksi ja se olisi sun mielestä ollut Jumalan tahto. Sulla on sairas ajatusmaailma. Suosittelen terapiaa.
Ei lääkäri tahdo mitään, lääkäri ilmoittaa vaan riskeistä ymmärryksensä mukaan, joka sekin on Jumalalta. Menisitkö itse vaikka luolaan lukuisia kertoja, jos asiantuntija sanoisi siellä olevan myrkkyhämähäkkejä ja suuri kuolemanriski? "Menisin, Jumala tietää paremmin." Oikea tapa toimia olisi ollut, että lapsiluku olisi jäänyt kahteen. Riskiä ei olisi pitänyt ottaa, äidin elämällä on väliä, vaikka uskonnollinen yhteisö muuta väittäisi.
Sulla on joku perustavanlaatuinen ongelma ajattelussasi.
Vierailija kirjoitti:
Etköhän nyt tullut sanoneeksi jokusen väärän todistuksen lähimmäisistäsi? Eikö kaikkien toisten asioita pitänyt selittää parhain päin? Tällä keskustelulla ei ole mitään salattua, yhteistä tarkoitusta (jonka nyt vaikutat selvittäneen?). Täällä voi olla liikkeen jättäneitä keskustelijoita, jotka kokevat tulleensa väärin kohdelluksi ja siksi ovat mm vihaisia. Teet kuitenkin erittäin väärin ja olet erittäin sokeutunut omassa tunnetilassasi, jos ja kun väität kaikkien olevan jotenkin mystisesti "samalla asialla". Etkö näe minkään viestin takana esim vilpittömyyttä? Ei tarvitse vastata, se oli retorinen kysymys. Nimittäin minä näen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän traumasi. On kamalaa, jos lapsi joutuu pelkäämään vanhemman kuolemaa. Toivoisin kuitenkin, että käsität että juuri sinun omat vanhempasi halusivat ja valitsivat toimia noin. En usko, että heitä olisi kukaan yrittänyt määräillä vastustamaan lääkärin ohjeita. Jos joku näin on tehnyt, niin on toiminut väärin. Tiedän myös sen, että kososlaisuuden aikaan oli kovasti lakihenkistä harhaoppia, joka olisi voinut johtaa tuollaiseen tilanteeseen. Se ei kuitenkaan anna syytä vihata ja syyttää meitä tässä ketjussa kirjoittavia (ja muita tämän päivän) uskovaisia. Eihän meillä ole osaa eikä arpaa teidän perheen tilanteeseen. Huomaatko, että traumasi estää sinua katsomasta asioita objektiivisesti ja ohjaa sinua ajattelemaan jokaisesta vl-ihmisestä pahasti? Onko vanhempasi vielä elossa? Voisitkohan jutella asiasta heidän kanssaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etköhän nyt tullut sanoneeksi jokusen väärän todistuksen lähimmäisistäsi? Eikö kaikkien toisten asioita pitänyt selittää parhain päin? Tällä keskustelulla ei ole mitään salattua, yhteistä tarkoitusta (jonka nyt vaikutat selvittäneen?). Täällä voi olla liikkeen jättäneitä keskustelij
Kyllä täällä on lähes jokaisessa muussa viestissä enemmän sitä väärää todistusta. . .
Ei mun vanhemmat välittäneet toimia noin. Suoraan sanoen mun isä ei olisi varmaan välittänyt vaikka äiti olisi kuollut ja äidillä taas ei ollut rohkeutta tehdä yhteisön oppia vastaan. Ruma totuus. En mä lapsen joutunut pelkäämään äidin kuolemaa kun en mitään näistä jutuista tiennyt. Äidillehän kävi eräs vl-nainen kotona sanomassa, kun toipui vielä komplikaatioista, että nyt voitte jo yrittää uutta lasta. Tarvitseeko sanoa mitä ajattelen? Ei varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Et halua olla rehellinen. Tämä on kirjoitettu aiemmin ehkä kymmeniä kertoja, jopa linkittäen mukaan Päivämiehestä vastaava kirjoitus, että viestiä ei väitettäisi yksittäiseksi mielipiteeksi:
Jos tiedetään, että naisella on riskiraskaus edessä, ja lääkäri asian toteaa, niin sitä riskiä ei silloin oteta. Luotamme terveydenhuollon ammattilaisiin. Tässä keskustelussa on puhuttu tästä niin monesti, että jätän sinut googlailemaan edellisiä kohtia.
Edelleenkin teillä on se mahdollisuus, että käännytte lääkärin puoleen kysymään neuvoa. Jumalan huolenpito ei yksin siis riitä. Kuitenkin oppinne pahimmillaan toteutuessaan jättää ne köyhimmät naiset ilman sitä samaa mahdollisuutta. Siinä missä suomalaisella äidillä on Jumalan huolenpito ja maailman paras terveydenhoito, toisen maan äidillä on edelleenkin pelkkä Jumalan huolenpito.
Minusta tämä on itsensä ylentämistä ja taakkojen asettamista sellaisten (heikommassa asemassa olevien) ihmisten hartioille, joilla ei ole samoja mahdollisuuksia kantaa niitä taakkoja kuin suomalaisilla.
Jos yhteisössä on noin paljon harhaoppeja, niin tokkopa tuo edes on uskovaisten joukko.
Jos Jumala tietää paremmin niin miksi sitten nykyään kuunnellaan lääkäriä? Ennen ei niin välitetty kuunnella. Näissä opeissa on niin suuria ristiriitaisuuksia ja epäloogisuuksia, että ihan käsittämätöntä. Herätkää nyt vähän,
Ei mulle ole mitään väliä mikä on kenenkin kirjoittama. Pohdin logiikkaa tän vl-opin taustalla ja logiikkaa siinä ei näytä olevan. Äläkä yritä väittää ettei me ajatella näin ja näin. Tiedän tasan tarkkaan nää jutut.