Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (6843)

Vierailija
6541/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä vl eroaminen tarkoittaa uuden identiteetin luomisen lisäksi myös uuden sosiaalisen verkoston luomista. Heille olet sitten se "maailma" joka elää synnissä ja sielunvihollisen vallassa ja seurasi saattaa altistaa kunnon uskovia tällaiselle, joten sitä on hyvä välttää. Tosiasia on tuo tervehtimättä jättäminenkin: 20 ihmisen ringissä muut kätellään jumalanterveellä mutta sä, tujotusten kohteena, tulet tervehdityksi epämääräisesti mumisten, jos edes tervehditään. Kyllä siitä selviää ja tuohan on vain osoitus tervehtijän moukkamaisuudesta.

Tämä kaikki on julmaa, mutta hinta ajattelun vapaudesta, mikä taas on mittaamattoman arvokasta.

Kyllä meidän suvussa ainakin eronneille sanotaan yhtä reippaasiti "Päivää" kuin muille "Jumalan terve".

Mutta erottelette ihmisiä noin.

Niin on ja minua se kyllä loukkaa, kun vl- sukulaisia tapaan. 

Vierailija
6542/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ollaan erilaisia. En halua tulla luetuksi tuohon porukkaan, mulle ei saa sanoa jumalanyervettä enää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6543/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos menet Itävaltaan, kuulet siellä saksankielisen tervehdyksen Grüss Gott eli terveisiä Jumalalta. Siihen on sisältynyt alun perin toivotus Jumala auttakoon sinua, Jumala olkoon sinulle hyvä.

Tervehdys vastaa eteläisillä saksankielisillä alueilla hyvän päivän toivotusta. Itävaltaan muuttaneet, Bosnian muslimipakolaisia myöten, ovat oppineet maan kielestä tämän tervehdyksen."

Ei mitenkään ainutlaatuinen juttu maailmassa. Vastaa juutalaisten shalomia. Suomalaiset on vaan kertakaikkiaan jäykkiä mitä tulee uskonnollisiin asioihin, ei osata suhtautua luontevasti kuten maailmalla.

Raamatun aikainen pyhä suudelma tervehtiessä on vain korvattu kättelyllä, halauksilla ja muilla ystävällisyyden osoituksilla. Ei siinä mistään jäykkyydestä ole kyse.

Raamatussa pyhä suudelma on keskeinen tervehdysmuoto. Tervehtikää toisianne pyhällä suudelmalla, maini

Eiköhän kyse ole hygieniasta. Kuka haluaa pussata kymmeniä puolituttuja.

Vierailija
6544/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua jaksaa päivästä toiseen ihmetyttää se varmuus, jossa uskonnolliset ihmiset elää pitäen omaa vakaumustaan totuutena ja omaa ajatteluaan kehittyneenä ja ymmärrystään täydellisenä. Aikuiset ihmiset. Ei koskaa tule mieleen, että jokin muu vaihtoehto saattaa olla totuus? Tai että ihminen tietää mahdollisesti vain sadasosan totuudesta. Sitten julistetaan sitä omaa totuutta varmana ja epäloogisuudet ja ristiriidat pyyhkäistään kukkapenkkiin. Ihan käsittämätöntä. Minä Kyllä Tiedän Mikä On Totuus, Kuunnelkaa Minua. 

Oletkohan pohtinut sanan _usko_ etymologiaa? Sehän ei ole sama asia kuin tieto tai fakta tai absoluuttinen koeteltu totuus.

Raamatun mukaan: Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan. . . 

Jos sinulla ei ole uskoa eli et itse luota lujasti mihinkään, niin miksi sinua haittaa, jos joku muu luottaa?

Katsohan, uskonkin täytyy perustua johonkin. Siihen on syynsä ettet usko mustekalan sanoneen, jos juot vähintään litran päivässä saat ikuisen elämän kylpyläparatiisissa. Vai mitä? Usko siis perustuu johonkin. Niitä perusteita kannattaisi erittäin huolella miettiä ja tutkia eikä "uskoa vaan". Muuten on totta tosiaan ihmisten ja mielipidevirtausten vietävänä. Usko, jonkin totena pitämistä. Kannattaa miettiä mitä pitää totena ja miksi.

Vierailija
6545/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos menet Itävaltaan, kuulet siellä saksankielisen tervehdyksen Grüss Gott eli terveisiä Jumalalta. Siihen on sisältynyt alun perin toivotus Jumala auttakoon sinua, Jumala olkoon sinulle hyvä.

Tervehdys vastaa eteläisillä saksankielisillä alueilla hyvän päivän toivotusta. Itävaltaan muuttaneet, Bosnian muslimipakolaisia myöten, ovat oppineet maan kielestä tämän tervehdyksen."

Ei mitenkään ainutlaatuinen juttu maailmassa. Vastaa juutalaisten shalomia. Suomalaiset on vaan kertakaikkiaan jäykkiä mitä tulee uskonnollisiin asioihin, ei osata suhtautua luontevasti kuten maailmalla.

Raamatun aikainen pyhä suudelma tervehtiessä on vain korvattu kättelyllä, halauksilla ja muilla ystävällisyyden osoituksilla. Ei siinä mistään jäykkyydestä ole kyse.

Raamatussa pyhä suudelma on keskeinen tervehdysmuoto.

Kyllä hygienia on hyvä syy olla pussaamatta tuttuja. Raamatun aikaan ei tiedetty viruksista yms yhtään mitään. Hygienia on edes alkutekijöissään vasta 1800- luvun peruja. Eikä silloinkaan paljon vielä tiedetty. 

Mut hetkinen! Ettäkö Raamattua voi olla lupa olla kirjaimellisesti tulkitsematta, koska nyt tiedämme asioista enemmän ja sitä myöten maailma on ihan toinen. 

Siinäpä ajateltavaa vlväelle. 

Vierailija
6546/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ollaan erilaisia. En halua tulla luetuksi tuohon porukkaan, mulle ei saa sanoa jumalanyervettä enää!

En minäkään halua, että sitä mulle sanotaan. Käsitit ehkä väärin. Ihmisten erottelu "meihin ja teihin muihin" vaan tuntuu pahalta. 

Vierailija
6547/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa pyhä suudelma on keskeinen tervehdysmuoto.

No mutta mihin unohtui Raamatun mukaan eläminen? 

Yhtä kaikki, tervehtiminen erilaisilla rauhan ja ystävällisyyden ilmauksilla on yleismaailmallinen tapa ilmaista, että on liikkeellä ystävällisin aikein. Samoin se rauha-sana myös esiintyy tervehdyksissä ihan kirjaimellisestikin. 

Raamatussa käytetään sanaa tervehdys monissa kohdin. Raamattu ei anna mitään käskyä tervehtiä jollain sanamuodolla. 

Jumalan terve puolestaan on vanhoillislestadiolaista tapakulttuuria. Siinä yhdistyy suomalainen tervehdyssana (jolla kirjaimellisesti toivotetaan terveyttä) ja uskonto.

Vierailija
6548/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua jaksaa päivästä toiseen ihmetyttää se varmuus, jossa uskonnolliset ihmiset elää pitäen omaa vakaumustaan totuutena ja omaa ajatteluaan kehittyneenä ja ymmärrystään täydellisenä. Aikuiset ihmiset. Ei koskaa tule mieleen, että jokin muu vaihtoehto saattaa olla totuus? Tai että ihminen tietää mahdollisesti vain sadasosan totuudesta. Sitten julistetaan sitä omaa totuutta varmana ja epäloogisuudet ja ristiriidat pyyhkäistään kukkapenkkiin. Ihan käsittämätöntä. Minä Kyllä Tiedän Mikä On Totuus, Kuunnelkaa Minua. 

Oletkohan pohtinut sanan _usko_ etymologiaa? Sehän ei ole sama asia kuin tieto tai fakta tai absoluuttinen koeteltu totuus.

Jos sinulla ei ole uskoa eli et itse luota lujasti mihinkään, niin miksi sinua

Ahaa, olet se Raamatunkieltäjä, ymmärrän.

Vierailija
6549/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole uskoa eli

En ole raamatun kieltäjä, ymmärrän vaan oman ymmärrykseni rajallisuuden ja katson rehellisesti ristiriitaisuuksia ja mietin mitä ne voi tarkoittaa. 

Vierailija
6550/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raa

Ja siis tästä unohtui se, että suutelukehotus tervehtiessä löytyy useassa kohdassa Uutta testamenttia.

Vierailija
6551/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarpeen tehdä tutkimusta, miettiä ja koetella. Lapsi on uskon esikuva. Lapsi luottaa ehdoitta.

Matteus 18:3

Ja hän sanoi: Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Markus 10:1415

Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille:

Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkää estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

Totisesti minä sanon teille: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, se ei sinne pääse.

Vierailija
6552/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarpeen tehdä tutkimusta, miettiä ja koetella. Lapsi on uskon esikuva. Lapsi luottaa ehdoitta.

Ja hän sanoi: Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkää estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

Totisesti minä sanon teille: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, se ei sinne pääse.

Tarpeen kuitenkin luoda oppi, että vain oma yhteisö on oikein uskovien porukka.  Tajuatko miten ristiriitainen olet? Ihan ystävällisesti tämä.

Vierailija
6553/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät halua kuulua meidän joukkoomme, mutta silti heidän mielestään tuntuu pahalta, että tehdään jako meihin ja muihin. Ja jos ei halua itseään tervehdittävän Jumalan terveellä, niin eihän tervehtijälle jää silloin paljon vaihtoehtoja. Kukaan ei kuitenkaan voi kieltää meitä tervehtimästä toisiamme samalla uskomme tunnustaen. Sillä se merkityshän tuolla tervehdyksellä on. Samoin tuntuu turvalliselta jättää toinen ihminen Jumalan rauhaan.

Vierailija
6554/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeen kuitenkin luoda oppi, että vain oma yhteisö on oikein uskovien porukka.  Tajuatko miten ristiriitainen olet? Ihan ystävällisesti tämä.

Kiitos ystävällisyydestä. Minua ei yhtään haittaa että koet minut ristiriitaiseksi. Minun jumalani on Raamatun Jumala ja parhaani mukaan haluan noudattaa Hänen tahtoaan.

Vierailija
6555/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät halua kuulua meidän joukkoomme, mutta silti heidän mielestään tuntuu pahalta, että tehdään jako meihin ja muihin. Ja jos ei halua itseään tervehdittävän Jumalan terveellä, niin eihän tervehtijälle jää silloin paljon vaihtoehtoja. Kukaan ei kuitenkaan voi kieltää meitä tervehtimästä toisiamme samalla uskomme tunnustaen. Sillä se merkityshän tuolla tervehdyksellä on. Samoin tuntuu turvalliselta jättää toinen ihminen Jumalan rauhaan.

Ei kukaan voi kieltää, mutta samalla te itse alleviivaatte eroa muihin ns. arkisissa tilanteissa, joissa sen voisi jättää tekemättäkin.

Sitäkin on tullut esille, että osa yhteisössä kokee Jumalan terveen kiusallisena joissain tilanteissa.

Vierailija
6556/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti! Lapset ei tuommoisia erotteluja tee. Ainakaan ennen kuin joku aikuinen sen opettaa. 

Vierailija
6557/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ystävällisyydestä. Minua ei yhtään haittaa että koet minut r

Haluat noudattaa tietyn porukan tulkintaa Jumalasta. Toki siihenkin oikeus. Niinhän sitä tekee miljoonat ihmiset ympäri maailmaa, kaikki uskoen olevansa oikeassa. Tosin kaiki ei ole niin jyrkkiä muita kohtaan.

Vierailija
6558/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä vissiin on muitakin lestadiolaisuuden jättäneitä, niin miten te olette selvinneet asian kertomisesta läheisille ja ystäville? Vaikka en ole enää pitkään aikaan uskonut vanhoillislestadiolaisittain enkä mielestäni koe erityisemmin mitään helvetin pelkoa enää tai epävarmuutta siitä, että ovatko lestadiolaiset sittenkin uskossaan oikeassa niin tunnen lähes pakokauhua siitä, että kertoisin, että en enää usko. Siitä porukasta ulossulkeminen mihin on koko elämänsä kuulunut tuntuu jo ajatuksena siltä, että siitä ei selviä. Että koko loppuelämän ajan olen jollainlailla ulkopuolinen. Ja että mihinkään juhliin tai muihin perheen ja suvun tapaamisiin ei enää voisi osallistua, koska se tervehtimisrituaali, missä osoitetaan, että et enää kuulu meihin. En usko, että siitä selviäisi. 

En ole vl enkä siitä lähtenyt, mutta näin yleisellä tasolla ehdottaisin, että pohjustat tilannettasi niin, että hankit jonkinlaista turvaverkkoa alle luotettavista ihmisistä. Olivatpa sitten vl, tai muun kirkon ihmisiä, jonkin uskontojen uhrit -järjestön tai harrastusryhmän kautta tuttuja. Voihan olla, että nykypäivänä ei enää sillä tapaa suljeta ihmisiä kokonaan pois, mutta se antaisi sinulle turvallisuuden tunnetta ja et jäisi ihan yksin, jos niin kävisikin. 

Voin ymmärtää tuon, että läheisten sulkeminen yhteisöstä pelottaa. Se on niin suuri muutos ja tämä on juuri se asia, joka itseäni häiritsee tällaisissa yhteisöissä, vaikka monia asioita myös arvostan. Et kuitenkaan ole yksin, moni on ollut samassa tilanteessa ja ex-lestadiolaisia on niin paljon, että heistä saisi aikaan oman yhteisön.

Vierailija
6559/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis laitoin tän vaan sanoakseni, että uskonnolliset tervehdykset on erittäin tavallisia ja erittäin vanha tapa läpi historian. Ei mulla ole mitään lessujen tervehtimiskäytäntöä vastaan. 

Laitoit tuon

Siis edellinen kommentti ketjussa oli suoraan Päivämiehestä, sorry, luin huolimattomasti. Siis sen, joka kirjoitti itävaltalaisesta. Sekoitan jo kirjoittajat toisiinsa.

Vierailija
6560/6843 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa laittaa lähdettä koska jokainen näkee, että kyseessä on lainaus ja voi ite googlata. Muistin vaan tuota joskus päikkärissä käsitellyn. Mutta juu, antaa vaan ihmisten tervehtiä, ei haittaa yhtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi