Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (6916)

Vierailija
6521/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palataan otsikon aiheeseen, minulle Ollen ja Eevan videot on olleet mielenkiintoinen näkökulma maailmaan, joka on vieras.

Vl-elämä etelän kaupungeissa näyttäytyy aika erilaisena. Täällä en tiedä tuon ikäisiä, jotka olisi menneet noin nuorena naimisiin ja saaneet tuossa iässä noin monta lasta. En ole itse vl, mutta olen tiedän vl-nuoria täälläpäin. Elävät mielestäni aika erilaista elämää. En tiedä, onko sitten paikkakunnalla merkitystä vai millä.

Vierailija
6522/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelässä näkyy myös se perhekoon muutos selvimmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6523/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joko on uskovainen tai ei, ei ole välimuotoa. Eikä uskoa voi peittää, vaikka ihminen itsessään tuntee itsensä uskossaan heikoksi ja epäilee omaa uskoaan.

Kuitenkin Matteuksen evankeliumin 5. luvussa sanotaan näin:

Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa.

Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella. Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan.

Sinun mielestäsi ei ehkä ole "välimuotoa" mutta kyllä myös vl liikkeessä on mukana heitä, jotka eivät usko liikkeen oppiin. Roikuskelevat mukana "laidalla" kuka mistäkin syystä. Ehkä lähtemisen prosessi kaikkineen tuntuu vaan liian pelottavalta.

Ja kyllä se ihmisen hyväsydämisyys ja hyvyys loistaa ihmisestä ihan riippumatta siitä mihin uskonnolliseen yhteisöön kuuluu vai eikö mihinkään. Siis jos ihmisellä on hyvä sydän. Muunlaista loistoa tuskin kannattaa kristityn tavoitella.

Vierailija
6524/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, täällä on näköjään saatu puhe käännettyä taas turvallisesti ulkonäköasioihin.

Tuosta parannuksen tekemisestä olisin mielelläni kuullut ei-vl:ien kommentteja. Se on kuitenkin Raamatussa paljon esillä.

Se ei ole mitenkään vähäpätöinen asia. Kristinuskon ydin on oppi armosta ja että ihminen ei voi tuoda mitään omalta puoleltaan. Jos hän jättää ehostamatta vain siksi että pääsee taivaaseen hän on niinkuin tekojen tiellä. Ei luota Jeesuksen sovitustyön täydellisyyteen vaan tuo omia uhreja.

Kenenkään ei pidä ehostaa mutta jos vaatii muilta tai itseltä sitä uskon tähden koko ydin ikäänkuin murenee. Siksi ei ole mitenkään pienestä asiasta kyse mille voi naureskella täällä ja väittää että ei kiinnosta. Joillakin nuorilla se on syy kieltää usko kokonaan. Raamatussa kristityn hyvät teot kohdistuvat toisiin ihmisiin, ei oman pinnan kiillottamiseen kuin fariseukset teki viittojen tupsuilla että ulkonäkö näytti hyvältä uskovalta. Kyse on teologinen eikä mikään tapa jos on opetettu että oikein uskovat ei tee näin.

Vierailija
6525/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä vl eroaminen tarkoittaa uuden identiteetin luomisen lisäksi myös uuden sosiaalisen verkoston luomista. Heille olet sitten se "maailma" joka elää synnissä ja sielunvihollisen vallassa ja seurasi saattaa altistaa kunnon uskovia tällaiselle, joten sitä on hyvä välttää. Tosiasia on tuo tervehtimättä jättäminenkin: 20 ihmisen ringissä muut kätellään jumalanterveellä mutta sä, tujotusten kohteena, tulet tervehdityksi epämääräisesti mumisten, jos edes tervehditään. Kyllä siitä selviää ja tuohan on vain osoitus tervehtijän moukkamaisuudesta.

Tämä kaikki on julmaa, mutta hinta ajattelun vapaudesta, mikä taas on mittaamattoman arvokasta.

Kyllä meidän suvussa ainakin eronneille sanotaan yhtä reippaasiti "Päivää" kuin muille "Jumalan terve".

Vierailija
6526/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä vl eroaminen tarkoittaa uuden identiteetin luomisen lisäksi myös uuden sosiaalisen verkoston luomista. Heille olet sitten se "maailma" joka elää synnissä ja sielunvihollisen vallassa ja seurasi saattaa altistaa kunnon uskovia tällaiselle, joten sitä on hyvä välttää. Tosiasia on tuo tervehtimättä jättäminenkin: 20 ihmisen ringissä muut kätellään jumalanterveellä mutta sä, tujotusten kohteena, tulet tervehdityksi epämääräisesti mumisten, jos edes tervehditään. Kyllä siitä selviää ja tuohan on vain osoitus tervehtijän moukkamaisuudesta.

Tämä kaikki on julmaa, mutta hinta ajattelun vapaudesta, mikä taas on mittaamattoman arvokasta.

En tiedä mihin tämä käsitys perustuu, taas aika yleistävää. Omassa lähipiirissä sanoisin että puolet nuoruuden ystävistä luopuneet vl- uskosta. Suurella osalla, kuitenkin sosiaaliset piirit pysyneet. Osallis

Ehkä joskus menneisyydessä esim. hoitokokousten aikaan on alettu vältellä seuraa ja tyyliin väistää kadulla? Nykyään en kyllä huomaa että niin tehtäisiin. Viimeksi viikko sitten näin kahta sukulaista jotka eivät enää usko kuten vl ja muitakin sellaisia tuntemiani on joiden kanssa olen normaalisti tekemisissä.

Vierailija
6527/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän suvussa ainakin eronneille sanotaan yhtä reippaasiti "Päivää" kuin muille "Jumalan terve".

Mitä itse ajattelet tuosta, että onko oikeasti hyvä asia erotella ihmiset kahteen joukkoon erilaisilla tervehdyksillä? Näetkö sen parantavan vai heikentävän ihmissuhteita?

Vierailija
6528/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa aina kun raamattua siteerataan ikään kuin lähdeviitteellä. Sama olisi viitata johonkin Narniaan, koska näin se on, koska, no. Kirja, joskus kirjoitettu.

Sinua se huvittaa, mutta uskovaiselle Raamattu on Jumalan sanaa.

Jostain syystä lähdeviitejärjestelmäkin on tässä kontekstissa kaikesta poikkeava. Jos viitattaisiin normaalisti, niin äkkivilkaisulla selviäisi kaikenlaisia lähteen luotettavuuteen vaikuttavia yksityiskohtia, joita "rivien välistä" tarkkaillaan, kuten kirjoitusvuosi, kieli, kirjoittaja, painos, kuinka monta kertaa päivitetty, mahd. kääntäjä, kustantaja jne.

Vierailija
6529/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kaikki kirjoittajat täällä eivät Raamattuun usko, laitan Raamatun ajatuksen uskovaisten välisestä tervehtimisestä:

Raamatun mukaan uskovien välinen tervehtiminen on hengellistä ja perustuu yhteiseen uskoon Kristuksessa. Se ei ole pelkkä kohteliaisuus, vaan ilmaus hengellisestä yhteydestä, rakkaudesta ja rauhasta, jonka Jumala antaa omilleen. Uskovaiset tervehtivät toisiaan Jumalan lapsina, ja siksi heidän tervehtimisensä eroaa  tavallisesta tervehdyksestä. Varhaiskristityt osoittivat tätä yhteyttä pyhällä suudelmalla, joka kuvasi puhtautta ja veljellistä rakkautta. Nykyään suudelma ei enää ole sopiva tervehtimistapa, vaan sen sijaan käytetään hengellisesti samaa tarkoittavaa tervehdystä,  Jumalan terve, joka välittää toivotuksen Jumalan rauhasta ja yhteydestä Kristuksessa.

Vierailija
6530/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kaikki kirjoittajat täällä eivät Raamattuun usko, laitan Raamatun ajatuksen uskovaisten välisestä tervehtimisestä:

Raamatun mukaan uskovien välinen tervehtiminen on hengellistä ja perustuu yhteiseen uskoon Kristuksessa. Se ei ole pelkkä kohteliaisuus, vaan ilmaus hengellisestä yhteydestä, rakkaudesta ja rauhasta, jonka Jumala antaa omilleen. Uskovaiset tervehtivät toisiaan Jumalan lapsina, ja siksi heidän tervehtimisensä eroaa  tavallisesta tervehdyksestä. Varhaiskristityt osoittivat tätä yhteyttä pyhällä suudelmalla, joka kuvasi puhtautta ja veljellistä rakkautta. Nykyään suudelma ei enää ole sopiva tervehtimistapa, vaan sen sijaan käytetään hengellisesti samaa tarkoittavaa tervehdystä,  Jumalan terve, joka välittää toivotuksen Jumalan rauhasta ja yhteydestä Kristuksessa.

Sanovatko esim englantia puhuvat vl God's healthy/ God's hello tms? Miksi suudelmasta on luovuttu, jos se on se oikea ja alkuperäinen tapa? Miksi on itse päätetty (?) ettei se olekaan sopivaa?

Vierailija
6531/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkuksi sanotaan Gods Peace, venäjäksi Smirom Boga jne.

En tiedä milloin tuo suudelma on muuttunut kättelyksi. Käsittääkseni 1900-luvun alussa oli vielä joku erityyppinen kättely (kirjoista olen lukenut, en tiedä tarkemmin itse)

Vierailija
6532/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse ajattelet tuosta, ett

Ei tuo käytännössä vaikuta minusta mitään. Kaikki tietää mikä on tapana.

Vierailija
6533/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä milloin tuo suudelma on muuttunut kättelyksi. Käsittääkseni 1900-luvun alussa oli vielä joku erityyppinen kättely (kirjoista olen lukenut, en tiedä tarkemmin itse)

Jostain luin että ennen on kätelty ja lautettu kösi käteltävän hartioille.

Vierailija
6534/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain luin että ennen on kätelty ja lautettu kösi käteltävän hartioille.

tervehdys on mennyt niin, että osapuolet laittavat kätensä toistensa olkapäälle ja sanovat Jumalan terve. Jos ei pidä toista oikeana uskovaisena, väistää tervehdyksen tai sanoo perun. Tuo oli anakin ennen käytäntö. Vl-liikkeessä Jumalan terve on ensisijaisesti merkki siitä, että osoittaa toiselle , että pitää tätä myös vanhoillislestadiolaisena. Ei-vl ei ansaitse tuota tervehdystä. Julmaahan tuo on, kun osoittaa ettei toinen ole uskovainen. 

Vierailija
6535/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä halua että minua tervehditään jumalanterveellä.

ex-vl

Vierailija
6536/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos menet Itävaltaan, kuulet siellä saksankielisen tervehdyksen Grüss Gott eli terveisiä Jumalalta. Siihen on sisältynyt alun perin toivotus Jumala auttakoon sinua, Jumala olkoon sinulle hyvä.

Tervehdys vastaa eteläisillä saksankielisillä alueilla hyvän päivän toivotusta. Itävaltaan muuttaneet, Bosnian muslimipakolaisia myöten, ovat oppineet maan kielestä tämän tervehdyksen."

Ei mitenkään ainutlaatuinen juttu maailmassa. Vastaa juutalaisten shalomia. Suomalaiset on vaan kertakaikkiaan jäykkiä mitä tulee uskonnollisiin asioihin, ei osata suhtautua luontevasti kuten maailmalla.

Vierailija
6537/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jaksaa päivästä toiseen ihmetyttää se varmuus, jossa uskonnolliset ihmiset elää pitäen omaa vakaumustaan totuutena ja omaa ajatteluaan kehittyneenä ja ymmärrystään täydellisenä. Aikuiset ihmiset. Ei koskaa tule mieleen, että jokin muu vaihtoehto saattaa olla totuus? Tai että ihminen tietää mahdollisesti vain sadasosan totuudesta. Sitten julistetaan sitä omaa totuutta varmana ja epäloogisuudet ja ristiriidat pyyhkäistään kukkapenkkiin. Ihan käsittämätöntä. Minä Kyllä Tiedän Mikä On Totuus, Kuunnelkaa Minua. 

Vierailija
6538/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jaksaa päivästä toiseen ihmetyttää se varmuus, jossa uskonnolliset ihmiset elää pitäen omaa vakaumustaan totuutena ja omaa ajatteluaan kehittyneenä ja ymmärrystään täydellisenä. Aikuiset ihmiset. Ei koskaa tule mieleen, että jokin muu vaihtoehto saattaa olla totuus? Tai että ihminen tietää mahdollisesti vain sadasosan totuudesta. Sitten julistetaan sitä omaa totuutta varmana ja epäloogisuudet ja ristiriidat pyyhkäistään kukkapenkkiin. Ihan käsittämätöntä. Minä Kyllä Tiedän Mikä On Totuus, Kuunnelkaa Minua. 

Näinhän se on. Laaditaan sääntöjä, joilla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa. Vl-liikkeen historia osoittaa, että pieleen on mennyt ja pahasti.

Vierailija
6539/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta erottelette ihmisiä noin. Sairasta. 

Vierailija
6540/6916 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos menet Itävaltaan, kuulet siellä saksankielisen tervehdyksen Grüss Gott eli terveisiä Jumalalta. Siihen on sisältynyt alun perin toivotus Jumala auttakoon sinua, Jumala olkoon sinulle hyvä.

Tervehdys vastaa eteläisillä saksankielisillä alueilla hyvän päivän toivotusta. Itävaltaan muuttaneet, Bosnian muslimipakolaisia myöten, ovat oppineet maan kielestä tämän tervehdyksen."

Ei mitenkään ainutlaatuinen juttu maailmassa. Vastaa juutalaisten shalomia. Suomalaiset on vaan kertakaikkiaan jäykkiä mitä tulee uskonnollisiin asioihin, ei osata suhtautua luontevasti kuten maailmalla.

Raamatun aikainen pyhä suudelma tervehtiessä on vain korvattu kättelyllä, halauksilla ja muilla ystävällisyyden osoituksilla. Ei siinä mistään jäykkyydestä ole kyse.

Raamatussa pyhä suudelma on keskeinen tervehdysmuoto. Tervehtikää toisianne pyhällä suudelmalla, mainitaan useassa kohtaa. 

Sinänsä hupaisaa, ettei tämä nyt kelpaakaan sitten oikein kenellekään, ei edes niille, jotka sanovat elävänsä Raamatun mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän