Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (6916)
Täälä keskustellaan opinkappaleista. Se on vierasta lestadiolaisuudelle, koska nämä asiat jätetään viisaampien käsiin ja todetaan että näin nyt on vaan aina ollut. Niistä ei keskustella myöskään siksi koska perustelut ovat ontuvia esim. ehostamisen js ehkäisyn kieltäminen. Jos selityksissä on aukkoja, ne on täytetty sillä lapsen uskolla ja järjenkäytön demonisoinnilla.
Eli käytännössä vl eroaminen tarkoittaa uuden identiteetin luomisen lisäksi myös uuden sosiaalisen verkoston luomista. Heille olet sitten se "maailma" joka elää synnissä ja sielunvihollisen vallassa ja seurasi saattaa altistaa kunnon uskovia tällaiselle, joten sitä on hyvä välttää. Tosiasia on tuo tervehtimättä jättäminenkin: 20 ihmisen ringissä muut kätellään jumalanterveellä mutta sä, tujotusten kohteena, tulet tervehdityksi epämääräisesti mumisten, jos edes tervehditään. Kyllä siitä selviää ja tuohan on vain osoitus tervehtijän moukkamaisuudesta.
Tämä kaikki on julmaa, mutta hinta ajattelun vapaudesta, mikä taas on mittaamattoman arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Täälä keskustellaan opinkappaleista. Se on vierasta lestadiolaisuudelle, koska nämä asiat jätetään viisaampien käsiin ja todetaan että näin nyt on vaan aina ollut. Niistä ei keskustella myöskään siksi koska perustelut ovat ontuvia esim. ehostamisen js ehkäisyn kieltäminen. Jos selityksissä on aukkoja, ne on täytetty sillä lapsen uskolla ja järjenkäytön demonisoinnilla.
Pikku korjaus: täällä keskustellaan opista tällä hetkellä juuri lestadiolaisten painavista toistuvista pyynnöistä johtuen 😊
Ikävää jos se on mielestäsi vierasta, minulle hyvin tavallista.
-vl
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä vl eroaminen tarkoittaa uuden identiteetin luomisen lisäksi myös uuden sosiaalisen verkoston luomista. Heille olet sitten se "maailma" joka elää synnissä ja sielunvihollisen vallassa ja seurasi saattaa altistaa kunnon uskovia tällaiselle, joten sitä on hyvä välttää. Tosiasia on tuo tervehtimättä jättäminenkin: 20 ihmisen ringissä muut kätellään jumalanterveellä mutta sä, tujotusten kohteena, tulet tervehdityksi epämääräisesti mumisten, jos edes tervehditään. Kyllä siitä selviää ja tuohan on vain osoitus tervehtijän moukkamaisuudesta.
Epäkohteliaisuutta tervehtimisessä tai muussakaan käytöksessä ei voi pitää mitenkään hyväksyttävänä. Ymmärrän kuitenkin sen, jos yhteydenpito ei ole yhtä läheistä kuin ennen (paitsi lähisuvun kanssa). Toisaalta uskovaisen pitäisi olla valona ja suolana, toisaalta varoa, ettei mukaudu maailmalliseen menoon. Varmasti tulee toimittua väärin välillä. Ainakin itse haluaisin, että mulle tultaisiin sanomaan, jos käytökselläni loukkaan jotain ex-vl. En missään nimessä haluaisi tehdä niin.
Joh. 17:1516
En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät pahasta. He eivät ole maailmasta, niin kuin en minäkään ole maailmasta.
Kor. 6:14
Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa. Sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valolla ja pimeydellä?
Matt. 5:14
Te olette maailman valo. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä.
Room. 12:18
Jos on mahdollista, niin paljon kuin teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
Kor. 15:33
Älkää eksykö: huono seura turmelee hyvät tavat.
Kol. 4:5
Vaeltakaa viisaasti ulkopuolella olevien suhteen, ottakaa vaari oikeasta hetkestä.
Room. 12:2
Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää, otollista ja täydellistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki on julmaa, mutta hinta ajattelun vapaudesta, mikä taas on mittaamattoman arvokasta.
Uuden identiteetin ja sosiaalisen verkoston jonkin asteisen muuttumisen lisäksi myös uusi maailmankuva ja eettisten ja moraalisten kysymysten miettiminen, että mikä on ollut vain opittua ja miten aidosti itse asiat näen. Ei mikään pikkujuttu.
Ja tuosta tervehtimisestä niin ehkä siitä aikuisten kesken vielä selviäisi, mutta kun siihen sotketaan lapsetkin. Olla itse tavallaan esimerkki siinä, miten lapsille opetetaan tuo luokittelu meihin ja muihin eikä oikein muuta voi kuin hymyillä nätisti. Miten siihen pystyy?
En kuitenkaan näe yksittäisten ihmisten taholta tuota tervehtimisjuttua moukkamaisuutena. Ei vanhoillislestadiolaisella oikein ole mahdollisuutta tervehtiä ketään ex-vl:ää Jumalan terveellä ainakaan missään juhlissa tai muualla missä on enemmän ihmisiä paikalla. Sehän käytännössä tarkoittaisi tuon ex-vl:n pitämistä oikein uskovana edelleen ja se pistäisi tervehtijän omankin uskon tilanteen huolestumisen kohteeksi.
Huvittaa aina kun raamattua siteerataan ikään kuin lähdeviitteellä. Sama olisi viitata johonkin Narniaan, koska näin se on, koska, no. Kirja, joskus kirjoitettu.
Minusta vaikuttaa siltä edellisten viestien perusteella, että sinä eroamista miettivä kenties tarvitset keskusteluapua tueksesi. Tahot joista sitä voi kysyä ovat esim julkinen terveydenhuolto, evlut kirkko ja uut. Ja tietysti kaikki mt puhelinpalvelut ja chatit.
Tiesi ei ehkä tule olemaan helppo, mutta tämä "ulkopuolinen paha maailma" on pullollaan ihmisiä ja tahoja, jotka ovat valmiit sinua auttamaan ja tukemaan. Etsi mahdollisuuksien mukaan uusia "heimoja" itsellesi ennen kuin lähdet, ettet jäisi siinä kohdassa ihan yksin.
Tsemppiä sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa aina kun raamattua siteerataan ikään kuin lähdeviitteellä. Sama olisi viitata johonkin Narniaan, koska näin se on, koska, no. Kirja, joskus kirjoitettu.
Sinua se huvittaa, mutta uskovaiselle Raamattu on Jumalan sanaa.
Kokemuksia on niin monenlaisia kuin on ihmisiäkin. Tuntemassani nuorisoporukassa kaikki ovat paljon tekemisissä toistensa kanssa, sekä nykyiset että entiset vl:t. Lakkiaisiin, synttäreille ym. juhliin kutsutaan erotuksetta kaikki. Vapaa-aikaa varsinkin viikonloppuisin vietetään eri tavoilla, se on oikeastaan ainoa poikkeus. Ja tällaisen perheen ja ystävien rakkauden ympäröimänä jotkut ovat löytäneet tiensä takaisin Isän kotiin.
Tuo on hassua kun monet naiset haluaisivat ehostaa ja kiertävät sääntöä erilaisin keinoin kuten muodikkaat vaatteet, huomaamattomat kosmetiikka tuotteet jne. Keskenään puhuvat että eivät ymmärrä koko pykälää. Siti julksesti sanovat että emme halua, vaikka kahden kesken sanovat toista.
Se on käsittämätöntä koska kyseessä ei ole mikään uskomiseen liittyvä asia. Päinvastoin usko kuuluu kaiken näköisille ja kaikenlaisille. Se on yksi keino kontrolloida naista ja näitä on joka kulttuurissa, heimossa ja uskonnossa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mihin tämä käsitys perustuu, taas aika yleistävää. Omassa lähipiirissä sanoisin että puolet nuoruuden ystävistä luopuneet vl- uskosta. Suurella osalla, kuitenkin sosiaaliset piirit pysyneet. Osallistuvat vl-kavereiden kokoontumisiin ja juhliin, samoin itse osallistun näiden kavereiden juhliin ja tapaamisiin riippumatta siitä onko juhlissa samoin uskovia. Useampi myös sanonut/toivonutkin että ei tervehditä vl-tapaan koska haluavat myös itse osoittaa sillä tavalla etteivät usko samalla tavalla.
Tuohon olen kyllä joskus törmännyt että jotkut eivät ikää kuin "osaa tervehtiä" ja menevät jotenkin lukkoon, jos ennen ovat tervehtineet vl- tapaan ja ns jäädään miettimään sanotaanko hei, terve, kuuluuko kätellä jne. mikä on toki omituista ja kertoo kohtaajan sosiaalisesta taitamattomuudesta.
Tarviiko jättää lestadiolaisuutta jos se on sinulle turvallinen tapa harjoittaa uskoa. Pysykää mukana mutta koittakaa elää niinkuin koette oikeaksi. Vaikka joku napisee ei kellään ole oikeutta sanoa sinulle miten pitää elää. Olet ristillä vapahdettu synneistäsi ja isän kutsuma pelastettujen laumaan. Kukaan ihminen ei voi viedä sinulta taivaspaikkaa. Sinulla on oikeus sanoa miten uskot ja elää miten omatuntosi ohjaa. Ei vl ole mitenkään niin yhtenäinen porukka kuin luullaan vaan sen sisällä on monenlaista ajattelu ja elämäntapaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hassua kun monet naiset haluaisivat ehostaa ja kiertävät sääntöä erilaisin keinoin kuten muodikkaat vaatteet, huomaamattomat kosmetiikka tuotteet jne. Keskenään puhuvat että eivät ymmärrä koko pykälää. Siti julksesti sanovat että emme halua, vaikka kahden kesken sanovat toista.
Oletko itse vl? Ethän yleistä omaa mielipidettäsi koskemaan meitä kaikkia 😊
Minua ei tällääminen voisi vähempää kiinnostaa, eikä mulle ole mitään väliä sille, miltä kukakin näyttää. Koskaan en ole myöskään kuullut naisten keskustelevan tuosta.
-vl
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko jättää lestadiolaisuutta jos se on sinulle turvallinen tapa harjoittaa uskoa. Pysykää mukana mutta koittakaa elää niinkuin koette oikeaksi. Vaikka joku napisee ei kellään ole oikeutta sanoa sinulle miten pitää elää. Olet ristillä vapahdettu synneistäsi ja isän kutsuma pelastettujen laumaan. Kukaan ihminen ei voi viedä sinulta taivaspaikkaa. Sinulla on oikeus sanoa miten uskot ja elää miten omatuntosi ohjaa. Ei vl ole mitenkään niin yhtenäinen porukka kuin luullaan vaan sen sisällä on monenlaista ajattelu ja elämäntapaa.
Toki vl liikkeessä voi pysytellä mukana, jos kristillinen sanoma edelleen kiinnostaa. Mutta uskoisin, että monella tulee vastaan juuri rehellisyyden aspekti. Jokainen syntyy maan päälle rehellisenä, aitona ihmisenä ja useimmat haluavat säilyäkin sellaisina.
Eli mieltä voi alkaa painaa ikävästi, jos ei koe voivansa olla vl läheisilleen rehellinen siitä, mitä todella sisimmässään uskoo ja ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei tällääminen voisi vähempää kiinnostaa, eikä mulle ole mitään väliä sille, miltä kukakin näyttää. Koskaan en ole myöskään kuullut naisten keskustelevan tuosta.
-vl
Se että sinua ei kiinnosta ei tarkoita etteikö monia muita naisia kiinnostaisi tällääminen jo pikkutytöstä lähtien. Mikä näkyy kun katsoo esim suviksissa tai täällä Helsingissä ry:llä ympärilleen. Tuossa ei sanottu että kaikki vaan että monet.
Jaahas, täällä on näköjään saatu puhe käännettyä taas turvallisesti ulkonäköasioihin.
Tuosta parannuksen tekemisestä olisin mielelläni kuullut ei-vl:ien kommentteja. Se on kuitenkin Raamatussa paljon esillä.
Ihminen joko on uskovainen tai ei, ei ole välimuotoa. Eikä uskoa voi peittää, vaikka ihminen itsessään tuntee itsensä uskossaan heikoksi ja epäilee omaa uskoaan.
Kuitenkin Matteuksen evankeliumin 5. luvussa sanotaan näin:
Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa.
Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella. Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vl
Se että sinua ei kiinnosta ei tarkoita etteikö monia muita naisia kiinnostaisi tällääminen jo pikkutytöstä lähtien. Mikä näkyy kun katsoo esim suviksissa tai täällä Helsingissä ry:llä ympäri
Myös se, että perheet pienenevät, kertoo siitä ettei yhteisön oppeja niellä purematta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa siltä edellisten viestien perusteella, että sinä eroamista miettivä kenties tarvitset keskusteluapua tueksesi. Tahot joista sitä voi kysyä ovat esim julkinen terveydenhuolto, evlut kirkko ja uut. Ja tietysti kaikki mt puhelinpalvelut ja chatit.
Tiesi ei ehkä tule olemaan helppo, mutta tämä "ulkopuolinen paha maailma" on pullollaan ihmisiä ja tahoja, jotka ovat valmiit sinua auttamaan ja tukemaan. Etsi mahdollisuuksien mukaan uusia "heimoja" itsellesi ennen kuin lähdet, ettet jäisi siinä kohdassa ihan yksin.
Tsemppiä sinulle!
Uskontojen uhrit ry auttaa myös. Siihen kuuluu monia ex- vl- ihmisiä.
Ulossulkeminen on aivan totta, mutta se tehdään niin hienovaraisesti ettei siitä voida syyttää. Esimerkiksi jätetään vain kutsumatta jonnekkin mihin on ennen kutsuttu, ei soitella enää, ei "ehditä" enää kyläilemään, joudut sensuroimaan omia puheitasi ja edelleen olemaan myötämielinen vakaumuksen opeille jos haluat, että pysyt piireissä ex-vlnä edes jotenkin. Kukaan vl-äiti ei halua purkaa ahdistustaan x:nnen lapsen raskaudesta henkilölle, jonka tietää pitävän koko hommaa typeryytenä.