Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (5313)
Sunnuntai on pyhä päivä kaikille kristityille HERRAN PÄIVÄ joka oli ylösnousemus kuolleista . Ilon päivä .
Kristillinen ajanlasku ja ylösnousemus.
Minun mielestäni tässä keskustelussa yksi asia mikä saattaa tuottaa ongelmia on se, että ihmisten voi olla hyvin vaikea käsittää kuinka eritavoin uskovia ihmisiä vanhoillislestadiolaiset oikein ovat.
Tämän lainauksen korjaisin muotoon _erilaisia ihmisiä_ vl ovat. Ihan yhtä paljon erilaisia keskenään kuin ihmiset yleensäkin. Eri tavat, perinteet, kasvatus, kulttuuri jne.
Uskomisen peruskäsitys on kuitenkin kaikilla sama: kun uskotaan omat synnit anteeksi Jeesuksen sovitustyön tähden, niin se riittää.
Toki usko vaikuttaa kaikkeen elämään, se ei ole mikään irrallinen palikka, mutta esim. kasvatusta tai tapoja ei voi sanoa uskonasioiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tässä keskustelussa yksi asia mikä saattaa tuottaa ongelmia on se, että ihmisten voi olla hyvin vaikea käsittää kuinka eritavoin uskovia ihmisiä vanhoillislestadiolaiset oikein ovat.
Tämän lainauksen korjaisin muotoon _erilaisia ihmisiä_ vl ovat. Ihan yhtä paljon erilaisia keskenään kuin ihmiset yleensäkin. Eri tavat, perinteet, kasvatus, kulttuuri jne.
Uskomisen peruskäsitys on kuitenkin kaikilla sama: kun uskotaan omat synnit anteeksi Jeesuksen sovitustyön tähden, niin se riittää.
Toki usko vaikuttaa kaikkeen elämään, se ei ole mikään irrallinen palikka, mutta esim. kasvatusta tai tapoja ei voi sanoa uskonasioiksi.
Taidat nyt juuri sortua tuohon, että et vain näe kuinka eri tavoin vanhoillislestadiolaiset uskovat.
He saavat neljännen lapsen! :o <3
Vierailija kirjoitti:
En voi mitään sille, että lukemalla tätä palstaa saa lestadiolaisesta kulttuurista todella ankaran kuvan. "Heikot sortuu elon tiellä ja vahvat sen kun porskuttaa".
Minkäänlaista empatiaa ei riitä sille naiselle, joka kipuilee jatkuvien raskauksien kanssa tai sille tytölle, jonka unelmista ei taida tullakaan totta, kun voimat eivät ymmärrettävästi riitä ihan kaikkeen.
Ainoat vastaukset ovat tyyliin: "olen onnellinen suurperheen äiti" tai "katsokaapa tätä, noin monta lasta ja lääkäri".
Ymmärrän toki siilipuolustuksen tarpeen ja psykologisen defenssin ilmiönä, enkä kiistä onnellisen suurperheen äidin onnea, oli lääkäri tai ei. Mutta siltikin. Luulen, että tällä(kään) palstalla ei kuulu niiden hiljaisten ääni.
Mä laitoin linkin siihen 18 lapsen lääkäriäitiin mutten tuolla mainitsemallasi asenteella. Vastasin myös sulle? tai jollekin joka kommentoi samaan tyyliin kuin sinä nyt, et olen itse ihan päinvastainen ja tiedän muitakin päinvastaisia, siis näitä kipuilevia ja niistäkin kirjoitin. Toki osa sitten on vielä niitä kipuilevia, jotka seuraa tunnin tarkasti "srkn johtokunnan" ohjeistuksia eikä käytä omaa päätä tai luota omiin tuntemuksiin. Tosin se yks pariskunta, jonka mainitsin on/oli juurikin tällainen.
Tulipa taas mieleen yksi vl-äiti, tohtoriksi väitellyt. Opiskeli hammaslääkäriksi samalla kun lapsia tuli ja on nyt väitellyt tohtoriksikin. Heillä ainakin 7 lasta.
Olipa VL tai ei, niin jotkut on tällaisia, jotkut ei. Itsehän en voisi kuvitellakaan edes opiskelevani mitään (paitsi ehkä huvikseen silloin kun jaksaa ja huvittaa jotain omaan tahtiin ja kiinnostuksen mukaan) kun on pieniä lapsia. En kai pysty enkä jaksa moneen asiaan panostaa, joten tuntuis ihan utopistiselta tuollainen elämä. Olipa VL tai en.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa taas mieleen yksi vl-äiti, tohtoriksi väitellyt. Opiskeli hammaslääkäriksi samalla kun lapsia tuli ja on nyt väitellyt tohtoriksikin. Heillä ainakin 7 lasta.
Olipa VL tai ei, niin jotkut on tällaisia, jotkut ei. Itsehän en voisi kuvitellakaan edes opiskelevani mitään (paitsi ehkä huvikseen silloin kun jaksaa ja huvittaa jotain omaan tahtiin ja kiinnostuksen mukaan) kun on pieniä lapsia. En kai pysty enkä jaksa moneen asiaan panostaa, joten tuntuis ihan utopistiselta tuollainen elämä. Olinpa VL tai en.
"Olinpa VL tai en."
Minäkin olen, tai en ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki usko vaikuttaa kaikkeen elämään, se ei ole mikään irrallinen palikka, mutta esim. kasvatusta tai tapoja ei voi sanoa uskonasioiksi.Taidat nyt juuri sortua tuohon, että et vain näe kuinka eri tavoin vanhoillislestadiolaiset uskovat.
Ihmettelen kuinka joillakin on pokkaa lausua toisten vakaumuksesta, _ulkopuolelta_ yhteisön, totuuksia (siis omasta mielestään).
Itsellä ei tulisi mieleenkään kyseenalaistaa minkään uskonnollisen yhteisön edustajan lausumia, jos en itse olisi yhteisön jäsen ja tietäisi sisältäpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki usko vaikuttaa kaikkeen elämään, se ei ole mikään irrallinen palikka, mutta esim. kasvatusta tai tapoja ei voi sanoa uskonasioiksi.Taidat nyt juuri sortua tuohon, että et vain näe kuinka eri tavoin vanhoillislestadiolaiset uskovat.
Ihmettelen kuinka joillakin on pokkaa lausua toisten vakaumuksesta, _ulkopuolelta_ yhteisön, totuuksia (siis omasta mielestään).
Itsellä ei tulisi mieleenkään kyseenalaistaa minkään uskonnollisen yhteisön edustajan lausumia, jos en itse olisi yhteisön jäsen ja tietäisi sisältäpäin.
Eikö? Mulla ainakin on mielipiteitä hyvinkin monesta eri uskonnosta, riippumatta siitä mitä uskonnon edustaja itse sanoo. Sivusta eri.
On totta, että vl-ihmiset uskovat monissa eri asioissa hyvin eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
He saavat neljännen lapsen! :o <3
Musta oli kamalaa sekin, että 35-vuotias koulukaverini synnytti vastikään kuudennen lapsensa. Nuo O&E on vasta 23
Herramunjee
Eikö? Mulla ainakin on mielipiteitä hyvinkin monesta eri uskonnosta, riippumatta siitä mitä uskonnon edustaja itse sanoo. Sivusta eri.
_Mielipide_ onkin ihan eri asia kuin se, että väittää tietävänsä miten toinen uskoo :)
Vierailija kirjoitti:
_Mielipide_ onkin ihan eri asia kuin se, että väittää tietävänsä miten toinen uskoo :)
Joskus se on hyvin helppo ulkopuolisenkin tietää miten toinen uskoo, moni vielä kertoo uskonkäsityksistään hyvin auliisti. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, että vl-ihmiset uskovat monissa eri asioissa hyvin eri tavoin.
Tätä ois muuten mielenkiintoista tutkia, haastattelemalla iso määrä ihmisiä eri kysymyksiin liittyen. Laittaisi siihen vielä, vastaa just niin kuin itse ajattelet, älä niin kuin ajattelet, että vl-ihmisen kuuluisi vastata. Vois tulla melkoista hajontaa ja eri näkökulmia.
Uskomatonta! Pidättekö meitä jonain koe-eläiminä?
Koe-eläiminä? Tuo ois aika tavallinen tutkimus yliopistomaailmassa, vastaaminen perustuisi luonnollisesti vapaaehtoisuuteen. Lisäksi voitaisiin eritellä maallikkopuhujien ja pappien vastaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kuinka joillak
"Ihmettelen kuinka joillakin on pokkaa lausua toisten vakaumuksesta, _ulkopuolelta_ yhteisön, totuuksia (siis omasta mielestään)."
Mitä tarkoitat sillä, että on pokkaa lausua toisten vakaumuksesta totuuksia? Minun tarkoitukseni on ollut tuoda esille sitä, että tässä keskustelussa vaikuttaa olevan ongelmia siinä, että ei tahdota uskoa sitä mitä toiset kirjoittajat kertovat joko omasta vl-uskostaan tai omista havainnoistaan kuinka lähi- tai tuttavapiirin vanhoillislestadiolaiset uskovat tai toimivat ja yritin tuoda esiin sitä, että vaikeudet uskoa toisten kirjoittamia asioita voivat johtua siitä, että kaikki vanhoillislestadiolaiset eivät usko kaikista asioista samalla tapaa ja siksi voi olla vaikea uskoa toisten kertomaa todeksi, jos se poikkeaa omista käsityksistä miten vanhoillislestadiolaisen "kuuluu" uskoa tai miten he vaikuttavat toimivan. Voi hyvin olla että suurin osa vanhoillislestadiolaisista jakaa suurenkin osan uskonkäsityksistä, mutta erojakin voi olla. Eroja on tottakai etenkin tapakulttuuriin yms. liittyvissä asioissa, mutta myös ihan uskonasioina pidettävissäkin asioissa voi olla eroja. Osa esimerkki hyväksyy naispappeuden ja osa ei. Osa pitää itsetyydytystä syntinä, osa ei. Eroja voi olla myös siinä milloin pitää ehkäisyä syntinä vai pitääkö lainkaan. Myös eksklusiivisesta seurakuntaopista on erilaisia käsityksiä. Mielestäni kaikkien vanhoillislestadiolaisten uskonkäsityksiä ei voi typistää vain siihen, että "kun uskotaan omat synnit anteeksi Jeesuksen sovitustyön tähden, niin se riittää" ja tässä olisi jokaisen vanhoillislestadiolaisen koko usko ja sillä perusteella kaikki uskoisivat samalla tavalla ja eroja olisi vain tavoissa, kulttuurissa, kasvatuksessa ja perinteissä.
Tämä on muuten mielenkiintoista. Tuhansien viestien verran on todisteltu, kuinka lestadiolaisilla on tiukat säännöt, joita he orjallisesti noudattavat ja kaikki ovat niin samanlaisia, että kaukaa jo tunnistas. Ja kun muuta uutta ei keksitty, nyt hoksattiinkin, kuinka hirveän paljon eroavaisuuksia ihmisten välillä on ja sitä pitäisi oikein tieteellisesti tutkia.Päättäkää jo, mitä mieltä te olette.
4732, Kiitos asiallisesta ja selventävästä viestistä. Nyt ymmärrän mitä tarkoitat, olin käsittänyt väärin.
Huomaan, että minun olisi ollut tarpeellista erottaa ns. etniset lestadiolaiset niistä, joilla on elävä usko sydämessään (minun näkemykseni mukaan). On varmasti monia, jotka kertovat olevansa vl, käyvät seuroissakin, mutta ovat hiljaisesti eri mieltä. He eivät usko niin kuin uskovaiset opettavat (Raamatun mukaan), vaan ovat muodostaneet omaehtoisen uskonkäsityksen.
Tarkoitin siis sitä, että ne uskovaiset (joilla on elävä usko) uskovat varmasti samalla tavalla, koska Raamatun mukaan on vain yksi oikea usko.
Ymmärrän, että ihan varmasti sekoittaa, jos joku vl:ksi itseään sanova kertoo esim. hyväksyvänsä asioita, jotka ovat Raamatun opetuksen mukaan selkeästi väärin.
Luetaan Ilmestyskirjan luku 2 kohta 9. ( Myöhemmin gal3).