Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7592)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten mielenkiintoista. Tuhansien viestien verran on todisteltu, kuinka lestadiolaisilla on tiukat säännöt, joita he orjallisesti noudattavat ja kaikki ovat niin samanlaisia, että kaukaa jo tunnistas. Ja kun muuta uutta ei keksitty, nyt hoksattiinkin, kuinka hirveän paljon eroavaisuuksia ihmisten välillä on ja sitä pitäisi oikein tieteellisesti tutkia.Päättäkää jo, mitä mieltä te olette.
Sehän menee siis niin, että jokainen ymmärtää noudattaa tiettyjä tapoja tiettyyn pisteeseen asti, koska kasvaa ymmärtämään missä menee erilaisuuden raja, että tulee vielä hyväksytyksi porukkaan. Yksityiselämässä se hajonta sitten näkyy paremmin tai siis ilmenee enemmän.
Aina mielenkiintoinen tuo lause "Raamatun mukaan selkeästi väärin", koska usein sillä tarkoitetaan omaa tulkintaa Raamatusta. Jos on vähänkään asiaan perehtynyt niin tietää monen jutun olevan monimutkaisempi kuin ensinäkemältä näyttää. Jotkut asiat lienee kaikille selkeitä, vaikkapa toisia vahingoittava käytös on väärin. Monissa asioissa ei kuitenkaan ole selkeää kantaa Raamatusta löydettävissä, yleensä kyseessä on vaan tulkinta.
Vierailija kirjoitti:
On totta, että vl-ihmiset uskovat monissa eri asioissa hyvin eri tavoin.
Mikä ihme siinä on, että tämäkin pitää kiivaasti kiistää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ois muuten mielenkiintoista tutkia, haastattelemalla iso määrä ihmisiä eri kysymyksiin liittyen. Laittaisi siihen vielä, vastaa just niin kuin itse ajattelet, älä niin kuin ajattelet, että vl-ihmisen kuuluisi vastata. Vois tulla melkoista hajontaa ja eri näkökulmia.
Uskomatonta! Pidättekö meitä jonain koe-eläiminä?
Tälla tavoinko kuvaat kaikkia sosiologian laadullisia tutkimuksia, joissa kyselyt ovat ihan perusmetodi?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten mielenkiintoista. Tuhansien viestien verran on todisteltu, kuinka lestadiolaisilla on tiukat säännöt, joita he orjallisesti noudattavat ja kaikki ovat niin samanlaisia, että kaukaa jo tunnistas. Ja kun muuta uutta ei keksitty, nyt hoksattiinkin, kuinka hirveän paljon eroavaisuuksia ihmisten välillä on ja sitä pitäisi oikein tieteellisesti tutkia.Päättäkää jo, mitä mieltä te olette.
Meitä on täällä useampia, kaikilla ei ole asioista sama käsitys. Asiat eivät myöskään ole noin mustavalkoisia. Jotkut seikat varmaan yhdistävät, mutta erojakin on. Onhan tälläkin palstalla joku vl kirjoittanut, että eksklusiivinen srkoppi tuntuu väärältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei jaa yhteisestä käsitystä, hän on eksynyt:
Jeesus rukoili, että opetuslapsijoukko säilyisi yhtenäisenä: Minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niin kuin mekin. (Joh. 17:11.)
Jumalan seurakunta on yksi ja yhteinen.
Jumalalla on maailmassa oma kansa. Jeesus on sen verellään ostanut ja lunastanut itselleen. Sen jäsenet on liitetty toisiinsa rakkauden siteellä. Tämä rakkaus ei ole inhimillisyydestä nousevaa, vaan sen on vaikuttanut Jumalan Henki (Room. 5:5).
Apostolisen uskontunnustuksen selityksessä Luther opettaa: Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. (Iso katekismus.) Jumalan seurakunta ei siis ole puu eikä kivi, vaan joukko uskovaisia ihmisiä; heihin tulee pitäytyä ja katsoa, miten he uskovat, elävät ja opettavat; heillä on varmasti Kristus keskuudessaan. Sillä kristillisen kirkon ulkopuolella ei ole totuutta, ei Kristusta eikä pelastusta. (Luther, Kirkkopostilla, Joulupäivän saarna.)
Mikäli synti on voittanut jonkun kilvoittelijan niin, että hänen elämänsä tuottaa murhetta Jumalan seurakunnassa, Paavali neuvoo huolehtimaan hänestä ja kantamaan oikealla tavalla vastuuta: Veljet, jos joku tavataan tekemästä väärin, on teidän, joita Henki ohjaa, lempeästi ojennettava häntä. (Gal. 6:1.) Tähän lempeyteen kuuluu syntiin joutuneen ohjaaminen Kristuksen luo ja parannuksen askelille häntä rakastaen ja kunnioittaen.
Lähteestä https://www.srk.fi/fi/nain-me-uskomme/hengen-luoma-ykseys/
Afganistanissa Taleban on Koraanin vedoten kieltänyt naisten julkisen puhumisen.
Just saying.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus rukoili, että opetuslapsijoukko säilyisi yhtenäisenä: Minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niin kuin mekin. (Joh. 17:11.)
Jumalalla on maailmassa oma kansa. Jeesus on sen verellään ostanut ja lunastanut itselleen. Sen jäsenet on liitetty toisiinsa rakkauden siteellä. Tämä rakkaus ei ole inhimillisyydestä nousevaa, vaan sen on vaikuttanut Jumalan Henki (Room. 5:5).
Apostolisen uskont
Olipa ironista. Rakkaus oli tuosta tekstistä kaukana kuin kuu maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ois muuten mielenkiintoista tutkia, haastattelemalla iso määrä ihmisiä eri kysymyksiin liittyen. Laittaisi siihen vielä, vastaa just niin kuin itse ajattelet, älä niin kuin ajattelet, että vl-ihmisen kuuluisi vastata. Vois tulla melkoista hajontaa ja eri näkökulmia.
Uskomatonta! Pidättekö meitä jonain koe-eläiminä?
Tälla tavoinko kuvaat kaikkia sosiologian laadullisia tutkimuksia, joissa kyselyt ovat ihan perusmetodi?
En ole se, jolta kysyt mutta oletko kuullut GDPR:stä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apostolisen uskont
Hengen luoma ykseys syntyy rakkaudesta ja totuudesta, ei pakosta, ei väkivallasta, ei ryhmäkurista, ei salailusta, ei valheesta. Pyhä Henki on totuuden henki, näin Raamattu sanoo. Ykseys ei tarkoita samanlaista käsitystä kaikesta, vaan samanlaista uskoa Jeesukseen, halua pysyä Jumalan rakkaudessa ja totuudessa.
Hengen luoma ykseys syntyy rakkaudesta ja totuudesta, ei pakosta, ei väkivallasta, ei ryhmäkurista, ei salailusta, ei valheesta. Pyhä Henki on totuuden henki, näin Raamattu sanoo. Ykseys ei tarkoita samanlaista käsitystä kaikesta, vaan samanlaista uskoa Jeesukseen, halua pysyä Jumalan rakkaudessa ja totuudessa.
No tästä olemme täysin samaa mieltä <3
Jos vihjaat tällä (ei pakosta, ei väkivallasta, ei ryhmäkurista, ei salailusta, ei valheesta) uskovaisten toimintaan, olet väärässä. Oikea uskovainen ei toimi noin. Jos toimii, niin tekee väärin ja sitä pitää pyytää anteeksi.
-vl
No tästä olemme täysin samaa mieltä <3
Jos vihjaat tällä (ei pakosta, ei väkivallasta, ei ryhmäkurista, ei salailusta, ei valheesta) uskovaisten toimintaan, olet väärässä. Oikea uskovainen ei toimi noin. Jos toimii, niin tekee väärin ja sitä pitää pyytää anteeksi.
-vl
Senpä vuoksi voinkin kokea Hengen luomaa ykseyttä ortodoksin, katolisen, luterilaisen ynnä muiden kristittyjen kanssa. Ja olla tuntematta sitä jonkun vl-ihmisen kanssa. Todellisuudessa kyse on sisäisestä tilasta. -toinen vl
Vierailija kirjoitti:
-vl
Koko vl-liike on toiminut noin. #mm.hoitokokoukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vl
Hoitokokouksissa on tapahtunut vääryyttä. Minun käsittääkseni asiat on anteeksi pyydetty. Kyse on vanhoista asioista, joista ei tiedä, kun ei ole itse ollut kokemassa. Siksi en tiedä kävikö jollekin vikaan joutuneelle niin, että usko meni.
Kun rakkaus ja myötätunto unohtuu niin totuuskin vääristyy. Jää jäljelle vain kova laki, jota ei osata enää noudattaa oikein koska lähtökohta on väärä. Sitten tulee hengellinen väkivalta ja kovuus ihmisten välille.
Jos ajattelee vaikka käskyä älä varasta. Ihminen on toisen ihmisen kanssa jossain kaukana kaikesta. Toinen sairastuu, lähellä on apteekki suljettuna, apteekissa on lääke, joka pitäisi toisen ihmisen elossa. Ihminen, joka ei ajattele lakia rakkauden kautta , ajattelee, että varastaminen on jopa tässä tilanteessa väärin ja jättää toisen ihmisen kuolemaan. Rakkauden kautta tulkiten teko taas on oikeutettu ja suorastaan velvollisuus, koska elämän suojeleminen on tärkeämpää.
Tai älä tee aviorikosta. Ihminen, joka ei rakasta puolisoaan saattaa katsella muita ihmisiä henkisesti pettäen. Ajattelee noudattavansa tätäkin sääntöä oikein. Puolisoaan rakastava taas noudattaa tätä sääntöä niin, että pyrkii olemaan uskollinen kaikin tavoin, koska ei tahdo satuttaa, eikä tehdä väärin. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Kun rakkaus ja myötätunto unohtuu niin totuuskin vääristyy. Jää jäljelle vain kova laki, jota ei osata enää noudattaa oikein koska lähtökohta on väärä. Sitten tulee hengellinen väkivalta ja kovuus ihmisten välille.
Jos ajattelee vaikka käskyä älä varasta. Ihminen on toisen ihmisen kanssa jossain kaukana kaikesta. Toinen sairastuu, lähellä on apteekki suljettuna, apteekissa on lääke, joka pitäisi toisen ihmisen elossa. Ihminen, joka ei ajattele lakia rakkauden kautta , ajattelee, että varastaminen on jopa tässä tilanteessa väärin ja jättää toisen ihmisen kuolemaan. Rakkauden kautta tulkiten teko taas on oikeutettu ja suorastaan velvollisuus, koska elämän suojeleminen on tärkeämpää.Tai älä tee aviorikosta. Ihminen, joka ei rakasta puolisoaan saattaa katsella muita ihmisiä henkisesti pettäen. Ajattelee noudattavansa tätäkin sääntöä oikein. Puolisoaan rakastava taas noudattaa tätä sääntöä niin, että pyrkii o
Juuri näin.
-vl
Pyydän, että käsitettä hengellinen väkivalta ei käytetä niin kevyesti kuin täällä tehdään. Jos puhutaan hengellisestä väkivallasta, puhutaan jo todella vakavista rikoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vl
Hoitokokouksissa on tapahtunut vääryyttä. Minun käsittääkseni asiat on anteeksi pyydetty. Kyse on vanhoista asioista, joista ei tiedä, kun ei ole itse ollut kokemassa. Siksi en tiedä kävikö jollekin vikaan joutuneelle niin, että usko meni.
Ei hoitokokoukset ole jääneet 70 ja 80 luvuilla, nykyään ne vain ei ole enää yhtä julkisia. Eli harvempi on todistamassa tapahtumia, ja siten helpompi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vl
Ei hoitokokoukset ole jääneet 70 ja 80 luvuilla, nykyään ne vain ei ole enää yhtä julkisia. Eli harvempi on todistamassa tapahtumia, ja siten helpompi kieltää.
Ei niitä sitten voi sanoa hoitokokouksiksi, jos ovat salaisia. En ole koskaan kuullut ja olen 50 v.
Jos ovat Kristuksen kirkkolain mukaista, niin oikein. Jos taas ei, niin siellä tekee joku väärin, eli syntiä.
Aika rajusti muotoiltu, mutta joissain tapauksissa jopa näissä voi olla totuutta takana. Älköön kukaan loukkaantuko. Nimittäin jokainen ihminen on jollain tavalla "aivopesty", siis kulttuurinsa uhri. Ihmisen on vaikea suhtautua _täysin_ objektiivisesti asioihin. Miettikää mitä me suomalaiset ajatellaan vaikka jostain saudi-arabiasta ja millaisia mielikuvat on heistä. Miettikää millaisia heidän mielikuvat on itsestään. Tämä toistuu kaikissa ihmisyhteisöissä. Ihminen on vaan sokea oman ajattelunsa heikkouksille.