Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (5312)

Vierailija
4741/5312 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vihjaat tällä (ei pakosta, ei väkivallasta, ei ryhmäkurista, ei salailusta, ei valheesta) uskovaisten toimintaan, olet väärässä. Oikea uskovainen ei toimi noin. Jos toimii, niin tekee väärin ja sitä pitää pyytää anteeksi.

-vl

Koko vl-liike on toiminut noin. #mm.hoitokokoukset

Hoitokokouksissa on tapahtunut vääryyttä. Minun käsittääkseni asiat on anteeksi pyydetty. Kyse on vanhoista asioista, joista ei tiedä, kun ei ole itse ollut kokemassa. Siksi en tiedä kävikö jollekin vikaan joutuneelle niin, että usko meni.

Ei hoitokokoukset ole jääneet 70 ja 80 luvuilla, nykyään ne vain ei ole enää yhtä julkisia. Eli harvempi on todistamassa tapahtumia, ja siten helpompi kieltää.

Ei niitä sitten voi sanoa hoitokokouksiksi, jos ovat salaisia. En ole koskaan kuullut ja olen 50 v.

Jos ovat Kristuksen kirkkolain mukaista, niin oikein. Jos taas ei, niin siellä tekee joku väärin, eli syntiä.

Vierailija
4742/5312 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydän, että käsitettä hengellinen väkivalta ei käytetä niin kevyesti kuin täällä tehdään. Jos puhutaan hengellisestä väkivallasta, puhutaan jo todella vakavista rikoksista.

Mikä sinä olet sanomaan, mitä kukin saa kertoa?

"Lähdin vanhoillislestadiolaisuudesta virallisesti 7 vuotta sitte, mutta jouduin elää vanhempien pakottamana liikkeessä 18-vuotiaaksi asti. Koin paljo henkistä ja hengellistä väkivaltaa sen takia etten halunnu uskoo. Nykyään ollaan vanhempien kaa väleissä koska ei puhuta siitä miten paljo ne satutti mua mun nuoruudessa. Ymmärrän kuitenki edelleen myös sen mitä kaikkee hyvää usko voi myös tarjota mutta mulle se oli vankila ja jatkuvaa kidutusta. Useita vuosia terapiaa takana ja tää biisi nosti kyllä niitä vanhoja haavoja ja tunteita pintaan. Kiitos kun annat meille äänen"

Yllä yksi esimerkki useista viesteistä, joissa ex VL kertoo kokemastaan henkisestä ja hengellisestä väkivallasta. Haluatko sulkea heidän suut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4743/5312 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydän, että käsitettä hengellinen väkivalta ei käytetä niin kevyesti kuin täällä tehdään. Jos puhutaan hengellisestä väkivallasta, puhutaan jo todella vakavista rikoksista.

"Lähdin vanhoillislestadiolaisuudesta virallisesti 7 vuotta sitte, mutta jouduin elää vanhempien pakottamana liikkeessä 18-vuotiaaksi asti. Koin paljo henkistä ja hengellistä väkivaltaa sen takia etten halunnu uskoo. Nykyään ollaan vanhempien kaa väleissä koska ei puhuta siitä miten paljo ne satutti mua mun nuoruudessa. Ymmärrän kuitenki edelleen myös sen mitä kaikkee hyvää usko voi myös tarjota mutta mulle se oli vankila ja jatkuvaa kidutusta. Useita vuosia terapiaa takana ja tää biisi nosti kyllä niitä vanhoja haavoja ja tunteita pintaan. Kiitos kun annat meille äänen"

Yllä yksi esimerkki useista viesteistä, joissa ex VL ker

Enhän ole kenenkään suuta halunnut sulkea, enhän? Pyysin vain, että mainitsemaani käsitettä käytetään oikein.

Sinä sen sijaan kiihdyit heti nollasta sataan. Luitko edes, mitä kirjoitin?

Vierailija
4744/5312 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllä yksi esimerkki useista viesteistä, joissa ex VL ker

Siltähän se vaikuttaa, että tällaiset suut  halutaan sulkea. Ja kaikki muutkin suut, jotka vähänkään epäilevät tätä " yhtä ja ainoaa oikeaa oppia" ja "seurakunnan ykseyttä". Juurihan kuulimme pari viestiä sitten, että tällainen ihminen on  " eksynyt". Niin että se siitä toisia kunnioittavasta ja moniäänisestä keskustelusta. 

Vierailija
4745/5312 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani kokemastasi. 

Vierailija
4746/5312 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lähdin vanhoillislestadiolaisuudesta virallisesti 7 vuotta sitte, mutta jouduin elää vanhempien pakottamana liikkeessä 18-vuotiaaksi asti. Koin paljo henkistä ja hengellistä väkivaltaa sen takia etten halunnu uskoo. Nykyään ollaan vanhempien kaa väleissä koska ei puhuta siitä miten paljo ne satutti mua mun nuoruudessa. Ymmärrän kuitenki edelleen myös sen mitä kaikkee hyvää usko voi myös tarjota mutta mulle se oli vankila ja jatkuvaa kidutusta. Useita vuosia terapiaa takana ja tää biisi nosti kyllä niitä vanhoja haavoja ja tunteita pintaa

Olen pahoillani kokemastasi. 

Ei ollut minun kokemus, vaan yksi lukemattomista, mitä on tullut vastaan sosiaalisessa mediassa. Näitä tulee paljon erääseen biisiin liittyviin videoihin.

Vierailija
4747/5312 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vihjaat tällä (ei pakosta, ei väkivallasta, ei ryhmäkurista, ei salailusta, ei valheesta) uskovaisten toimintaan, olet väärässä. Oikea uskovainen ei toimi noin. Jos toimii, niin tekee väärin ja sitä pitää pyytää anteeksi.

-vl

Koko vl-liike on toiminut noin. #mm.hoitokokoukset

Hoitokokouksissa on tapahtunut vääryyttä. Minun käsittääkseni asiat on anteeksi pyydetty. Kyse on vanhoista asioista, joista ei tiedä, kun ei ole itse ollut kokemassa. Siksi en tiedä kävikö jollekin vikaan joutuneelle niin, että usko meni.

Ei hoitokokoukset ole jääneet 70 ja 80 luvuilla, nykyään ne vain ei ole enää yhtä julkisia. Eli harvempi on todistamassa tapahtumia, ja siten helpompi

Ei niitä sitten voi sanoa hoitokokouksiksi, jos ovat salaisia. En ole koskaan kuullut ja olen 50 v.

Jos ovat Kristuksen kirkkolain mukaista, niin oikein. Jos taas ei, niin siellä tekee joku väärin, eli syntiä.

Oikeuden istunto on oikeuden istunto, vaikka olisi julistettu salaiseksi. Samoin myös hoitokokous on hoitokokous. 

Vierailija
4748/5312 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllä

Enhän ole kenenkään suuta halunnut sulkea, enhän? Pyysin vain, että mainitsemaani käsitettä käytetään oikein.

Sinä sen sijaan kiihdyit heti nollasta sataan. Luitko edes, mitä kirjoitin?

Se ei ole sinun tehtäväsi määritellä, milloin mitäkin sanaa tai termiä käytetään oikein.

Vierailija
4749/5312 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Katsotaanpa mitä tekoäly sanoo hengellisestä väkivallasta. Voi miettiä tätä vasten. 

"Hengellinen väkivalta on yksilöön kohdistuvaa vahingollista käytöstä, joka perustuu uskonnollisiin lähtökohtiin tai toteutuu uskonnollisen yhteisön sisällä, ja voi ilmetä henkisenä, fyysisenä, taloudellisena tai seksuaalisena väkivaltana. Siihen voi kuulua esimerkiksi pakottaminen, kontrollointi, uhkailu, syyllistäminen, sosiaalinen eristäminen tai itsemääräämisoikeuden rajoittaminen, usein perusteena "pelastus" tai yhteisön "maine". 

Mitä se on? 

Hengellinen väkivalta on toimintatapaa, jolla yhteisön tai sen jäsenten valtaa käytetään toisen vahingoittamiseen uskonnollisen perustelun tai yhteisössä olemisen nimissä. 

Se on uskonnollista tai hengellistä manipulointia ja kontrollia, joka kohdistuu yhteisön nykyisiin tai entisiin jäseniin. 

Miten se ilmenee? 

Hengellinen väkivalta voi olla monimuotoista ja ilmetä seuraavasti: 

Henkinen ja sosiaalinen painostus:

Pakottaminen, syyllistäminen, häpeä, pelottelu (esim. maailmanlopulla), sosiaalinen eristäminen ja erottaminen yhteisöstä. 

Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen: 

Yksilön oikeuden asettaminen yhteisön valinnan ja normien alaisuuteen. 

Kontrolli suhteisiin ja elämänvalintoihin:

Seurusteluun, avioliittoon, perhesuunnitteluun, koulutukseen tai poliittiseen toimintaan liittyvien päätösten rajoittaminen. 

Taloudellinen riisto: 

Uskonnon käyttäminen välineenä taloudellisen hyödyn saamiseksi yhteisön hyväksi. 

Syrjintä ja vihapuhe: 

Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kohdistuva syrjintä ja vihamielisyys. 

Terveyteen liittyvät rajoitukset: 

Tiettyjen hoitomuotojen, kuten verensiirtojen, tai terveydenhuollon kielto. 

Miksi se tapahtuu? 

Tekijät voivat pitää tekojaan hengellisenä ohjauksena, uskonnollisena vastuuna tai jopa rakkautena. 

Huoli yhteisön "maineen" säilyttämisestä voi ajaa toimia häpeäväkivallan muodossa. 

Jos yhteisö uskoo pelastuksen olevan vain sen jäsenille, jäseniä voidaan yrittää pitää yhteisössä keinoilla millä hyvänsä. "

-

Ja ev.lut. kirkko:

"Hengellinen väkivalta on henkistä väkivaltaa, johon liittyy uskonnollinen ulottuvuus. Sen ilmenemismuotoja ovat pelottelu, käännyttäminen, syyllistäminen, eristäminen ja kontrollointi. Tarkoituksena on nujertaa toisen ihmisen elämänkatsomus, elämäntapa tai mielipide.

Terve uskonnollisuus tukee ihmisen hyvinvointia ja antaa elämäniloa, epäterve uskonnollisuus toimii päinvastaisesti. Epäterve uskonnollisuus saattaa aiheuttaa muun muassa mielenterveysongelmia, koska uskonnolla on yhteyttä ihmisen syvimpiin arvoihin ja identiteetin rakennusaineksiin.

Hengellistä väkivaltaa ilmenee eri yhteyksissä

Hengellistä väkivaltaa voi ilmetä niin vanhoissa uskonnoissa, perinteisten kirkkokuntien sisällä kuin uusissa uskonnollisissa liikkeissäkin. Riski joutua hengellisen väkivallan uhriksi on yleensä suurempi esimerkiksi fundamentalistisissa lahkoissa, joissa on voimakas karismaattinen johtaja. Hengellinen väkivalta voi olla osa uskonnollisen liikkeen toimintakulttuuria, tai se voi ilmetä vain yksittäistapauksina.

Hengellistä väkivaltaa voi olla myös perheissä. Vanhemmat saattavat estää lasten terveen uskonnollisen kehityksen ahdasmielisellä kasvatuksella, jolloin lapsen kyky saada aikuisena uskonnosta tukea elämälleen voi heikentyä."

Vierailija
4750/5312 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4751/5312 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä vihaista porukkaa! Mikä ihmisiä vaivaa? 🤔

Vierailija
4752/5312 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on vihainen, ei se tarkoita, että häntä "vaivaisi" jokin. Viha on tunne siinä missä kaikki muutkin tunteet, erittäin tarpeellinen ja hyvä tunne jopa.

Vierailija
4753/5312 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa lapsille opetetaan jo varhain vihanhallintaa ja tunteiden säätelyä esimerkiksi nimeämään tunteita, rauhoittumaan hengittämällä tai hakemaan aikuiselta apua. Tarkoitus on, että lapsi oppii, että viha on sallittu tunne, mutta sen voi ilmaista rakentavasti ilman toisten satuttamista.

Vierailija
4754/5312 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni tässä keskustelussa yksi asia mikä saattaa tuottaa ongelmia on se, että ihmisten voi olla hyvin vaikea käsittää kuinka eritavoin uskovia ihmisiä vanhoillislestadiolaiset oikein ovat. Tämä nähdäkseni voi koskea sekä vl:liä itseään että ulkopuolisia. Liikkeen korostama yksimielisyys uskonasioissa luultavasti on osaltaan vaikuttamassa tähän, että sekä liikkeen sisä- että ulkopuolella voidaan helposti pitää "oikeana" vanhoillislestadiolaisuutena sitä mikä on itselle tutuinta omasta elämänpiiristä. 

Tämä. Tavat eri vl-ihmisillä ja käsitys siitä mikä on sopivaa/kohtuullista vaihtelee hyvin paljon eri maissa, eri puolella Suomea, eri kaupungeissa, eri-ikäisillä ja etenkin eri ihmisten välillä. Oma tiukempi tulkinta ei ole sen enemmän oikea kuin jonkun toisen löysempi ja päinvastoin joissakin toisissa asioissa.

Jos korottaa

Mutta kyllähän lestadiolaiset tätä erottelua tekevät suhteessa liikkeen ulkopuolisiin. 

Jos lestadiolaiseen liikkeeseen kuuluvassa perheessä ajatellaan, että on ihan ok katsoa telkkarista "hyviä ohjelmia", käydä seuraamassa urheilukilpailuita ja naisilla kevyesti meikata itseään, pidetään näitä ihmisiä kuitenkin uskovaisina, vaikka perhe kävisi harvakseltaan seuroissa eikä uskonasiat juuri arjessa näkyisi. Sitten taas luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa, syvästi uskovaa, ahkerasti rukoilevaa ja kirkossa käyvää ei-vl-seurakuntamummoa ei pidetä oikeana uskovaisena ja taivaskelpoisena.

Vierailija
4755/5312 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on että alkukristityt lähti ulos synagogilta ja alkoi uusi kansa uusi liitto kokonaan.  Ei mitään vatkaamista kuin jojo edestakaisin .  Sitten on eri heimot jotka syrjii toisia ja elää väärässä hengessä ; hindujen . 

Vierailija
4756/5312 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on vihainen, ei se tarkoita, että häntä "vaivaisi" jokin. Viha on tunne siinä missä kaikki muutkin tunteet, erittäin tarpeellinen ja hyvä tunne jopa.

Riippuu siitä, mihin viha kohdistuu: toiseen ihmiseen, asiaan, epäkohtaan jne. Jos minä sanoisin sinulle, tuntemattomalle ihmiselle, että vihaan sinua, se tuskin tuntuisi tarpeelliselta tai hyvältä.

Vierailija
4757/5312 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, mihin viha kohdistuu: toiseen ihmiseen, asiaan, epäkohtaan jne. Jos minä sanoisin sinulle, tuntemattomalle ihmiselle, että vihaan sinua, se tuskin tuntuisi tarpeelliselta tai hyvältä.

Yritä erottaa tunne ja teko toisistaan.

Vierailija
4758/5312 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa lapsille opetetaan jo varhain vihanhallintaa ja tunteiden säätelyä esimerkiksi nimeämään tunteita, rauhoittumaan hengittämällä tai hakemaan aikuiselta apua. Tarkoitus on, että lapsi oppii, että viha on sallittu tunne, mutta sen voi ilmaista rakentavasti ilman toisten satuttamista.

Vihanhallinnan opettaminen päiväkodeissa on välttämätöntä siksi, että nykyisin niin lapsilla kuin aikuisilla on paljon patoutunutta, hallitsematonta vihaa, joka pitäisi saada purettua ilman, että muut kärsivät. Ei ole tarkoitus opettaa vihaamaan edes rakentavasti. Terv. kasvatusalan ammattilainen

Vierailija
4759/5312 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viha ole väärin, siis silloin kun se on luonnollinen seuraus vääryydestä.

Ef. 4:26 Suuttukaa, mutta älkää tehkö syntiä.

Vierailija
4760/5312 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Efesolaiskirjeestä

Olkaa nöyriä ja malttakaa mielenne, suvaitkaa toisianne kärsivällisesti ja rakastakaa toisianne. Pyrkikää parhaanne mukaan säilyttämään hengellinen yhteys, niin että elätte rauhassa keskenänne. - Kristus antoi apostoleja, profeettoja, evankelistoja, ohjaajia ja opettajia valmentamaan hänen pyhiä seuraajiaan palvelustehtävään, Kristuksen ruumiin rakentamiseen.

Kun usko ja Jumalan Pojan tunteminen saavat meidät kaikki yhteyteen toistemme kanssa, meistä tulee aikuisia, Kristuksen täyteyden mittaisia. - Kun me rakkauden avulla pysymme totuudessa, kasvamme kaikin tavoin kiinni Kristukseen, joka on pää.

Tietämättömyys ja kovasydämisyys ovat saaneet heidät vieraantumaan Jumalasta, elämän antajasta.- Jos todella olette kuulleet Jeesuksesta ja jos teille on opetettu sitä totuutta, joka Jeesus on, te luovutte entisestä elämästänne. - Te annatte itsenne uudistua henkisesti ja puette yllenne uuden minuuden, joka on luotu Jumalan mielen mukaiseksi. Se on luotu totuudesta, oikeudenmukaisuudesta ja pyhyydestä.- Koska olette luopuneet valheesta, puhukaa totta toisillenne. -

Ă„lkää päästäkö suustanne pahoja sanoja, vaan puhukaa rakentavasti, niin että kuulijoille jää hyvä mieli. Ă„lkääkä tuottako surua Jumalan Pyhälle Hengelle. Henki on kuin sinetti, jolla Jumala merkitsee teidät omikseen lunastuksen päivää varten.

Hävittäkää itsestänne kaikki katkeruus, raivo, viha, riita, pilkka ja kaikenlainen pahuus. Kohdelkaa toisianne hyvin, lempeästi ja anteeksiantavasti, niin kuin Jumalakin on antanut teille anteeksi Kristuksen myötä.