Kertokaa sinkulle, että miten talousasia tulee järjestää parisuhteessa?
Olen aina asunut ja elänyt yksin toistaiseksi, mutta miten yhteistalous käytännössä hoidetaan?
Molemmilla omat tulonsa ja tilinsä kuten ennenkin ja kaikki ostetaan vuorotellen? Kaupassakäynti?
Lainanmaksu/vuokra puoliksi? Jos toisella on auto, niin omistajahan lopulta maksaa kulut, mutta mitä jos toinenkin käyttää sitä kuin omaansa?
Mitä jos toinen on huomattavasti parempituloinen, niin miten maksuosuuksia on jaettava? Tässähän on jo riitelyn siemen lähtökohtaisesti
Pitäisikö olla joku yhteistili, vai miten pariskunnat järjestävät taloutensa pyörittämisen siten, että se on reilua eikä riitoja synny?
Kommentit (132)
Pitkä parisuhde 33 vuotta ja lapset jo aikuisia. Kaikki on yhteistä. Ei olla ikinä riidelty raha-asioista. Sillä on menty aina mitä on. Olemme hyvin samanlaisia rahan käyttäjiä molemmat. Kumpikaan ei ole pihi tai tuhlari.
Ihan ensin menette naimisiin. Sen jälkeen laitatte rahat yhteiseen pottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi tuloinen maksaa isomman osuuden menoista.
Entä jos kummallakin jää reilusti säästöön joka kuukausi ja pienempituloinenkin on varakas? Pitääkö silti maksaa enemmän?
Maksaisin puoliksi. Tienasin vähemmän, mutta tuloni olivat kuitenkin ihan hyvät. En nähnyt mitään syytä miksi toisen olisi pitänyt maksaa enemmän ja kustantaa elämääni.
Meillä on vähitellen muotoutunut systeemi jossa kummallakin on omat asiat taloudessa jotka aina toinen maksaa ja jotka vastaavat suunnilleen tulojen suhdetta. Silloin ei tarvitse siirrellä rahaa ihmiseltä toiselle eikä pitää mitään yhteistä taloustiliä. Satunnaisia yhteisiä ostoksia sitten tehdään sen mukaan kummalla on silloin paremmin rahaa tai sitten isommissa sovitaa miten silloin se ostos jaetaan.
Ei ole vielä riitoja saatu aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen järjestää tyylillään.
Omassa suhteessani kaikki maksetaan puoliksi. Mies maksaa vuokran vuokrafirmalle ja minä siirrän hänen tililleen oman osuuteni. Kaupassa käydään kuka milloinkin tai yhdessä, ja kulut jaetaan myöhemmin tasan kuitin perusteella.
Laskut maksaa se joka maksaa ja toinen taas siirtää toiselle rahaa mobile paylla.
Mies tienaa tuplasti sen mitä minä, mutta ei meillä siitä ole koskaan tarvinnut riidellä.
No ei kai mies riitele, kun voittaa tossa teidän systeemissä joka kuukausi.
Keskenään sovittava asia. Kun aikoinaan mentiin yhteen maksettiin kaikki puoliksi. Jo pidemmän aikaa (yli 30 vuotta yhdessä) mies makselee enemmän, koska tienaa paremmin ja se sopii hänelle. Koska me ollaan me eikä sinä ja minä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin menette naimisiin. Sen jälkeen laitatte rahat yhteiseen pottiin.
Ei missään nimessä noin. Ensin pitää päästä kärryille toisen rahankäyttötavasta ennen kuin tekee loppuelämän päätöksiä. Yhteinen tili ei toimi kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on ollut 28v omat tilit ja yhteiset rahat. Ei olla koskaan mietitty mitä ja kenen pussista maksetaan.
Kun omat nuoret muuttivat kotoa parisuhteeseen neuvoimme avaamasn yhteisen taloustilin ja laskemaan excelissä ns pakolliset menot. Ne puoliksi ja kumpikin laittaa rahaa taloustilille, loput jää omiin tarpeisiin ja sijoitettavaksi (jos hyvin käy). Hyvin on toiminut
Tämä on hyvä neuvo.
Prosenttiosuus tuloista on hankala käytännössä toteuttaa.
Kun selvästi näkee että ruokaan menee kuussa vaikka 600€ niin se on paljon selvempi jakaa osiin. Sekä myös miettiä onko tuo summa oikea kahden hengen taloudessa tuloihin nähden. Ruokakauppaan saa upotettua koko tilin hyvin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maksetaan puoliksi.
Mies maksaa puolet mun kuukautisräteistä ja ripsarista?
Ei nyt taas tätä. Jotkut sanoo että yhteinen tili, toiset että ei missään tapauksessa. Jokainen pari sopikoon itse keskenään mikä just heille sopii.
Tähän asiaan ei ole mitään yhtä ainutta jokaiselle parille sopivaa reseptiä.
Minulla ja puolisollani oli kaikki rahat yhteisiä. Käytännössä kummallakin kyllä oli oma pankkitili, minä parempituloisena maksoin vuokran ja jos tehtiin isompia ostoksia. Ruokakaupassa ym maksoi se joka siellä kävi, omat vaatteensa yleensä kumpikin tililtään, tai jos toisella tili tyhjä niin tehtiin toisin.
Kun erosimme, emme eronneet rahan takia. Rahasta ei koskaan tullut riitaa. Sopuisasti pistettiin omaisuus suunnilleen puoliksi.
Tiedän, ettei tuollainen todellakaan sopisi kaikille.
Jos mies syö enemmän kuin nainen, miksi naisen tulisi maksaa puolet ruokakuluista?
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen taloustili, jolle jokainen maksaa palkasta tietyn prosenttiosuuden laskujen, elintarvikkeiden ja taloustarpeiden ostoon. Ei voi laittaa tarkkaa summaa, esim molemmilta 300e kuukaudessa, sillä 300e on suurempi summa 2500 netosta kuin 4000e netosta. Näin varsinkin miehet mielellään toimisivat, kun useimmiten isompipalkkaisina hyötyvät siitä. Mutta ei käy, vaan prosenttiosuus molemmilta tilille, silloin menee tasan. On toki otettava huomioon myös, jos pienikokoinen nainen syö kevyesti ja iso/ bodari mies vetää puoli jääkaappia kitusiinsa parissa päivässä.
Molemmat maksaa itse omat menonsa, esim. harrastukset ja haluamansa hankinnat omalta tililtään. Lasten menoista huolehtii molemmat, ei vain nainen.
Ei ole kovin helppoa tämä. Pitäkää kuitenkin puolenne, aina on pihejä ja lokkeja, ihan molemmissa sukupuolissa.
Nykyään yksin asuvana jää kivasti rahaa säästöön vaikka maksaa itse asumisensa. Miehet syö paljon ja miehillä usein kalliit menot. Hyväpalkkainen mieskin osaa "rakkauden nimessä" pumpata rahaa. Naiivi nainen ajattelee, ettei väliä kun kaikki on yhteistä. Ei ole. Erossa menee kaikki tavarat sille, joka on ne ostanut ja kenen nimissä tavarat yms. auto tai kämppä on. Ruoka ja muut ostokset vuosien ajalta sen sijaan on pelkkää häviötä. Vahingosta viisastuu eikä rakkauslässytys enää uppoa.
Älä muuta koskaan yhteen. Ota tupa ja omat rahat on yhtä kuin itsenäisyys.
Meillä oli helppoa, kun kummankin tulot oli varsin samalla tasolla ja kummankin kulutustottumukset oli suht samanlaiset. Isommista omista hankinnoista keskusteltiin keskenämme. Eksä maksoi asuntolainan kokonaan, minä maksoin suurelta osin muut kulut. Nämä meni suht tasoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa puolet mun kuukautisräteistä ja ripsarista?
Ihan siinä missä minä maksan hänen partahöylistään ja verenpainelääkkeistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen järjestää tyylillään.
Omassa suhteessani kaikki maksetaan puoliksi. Mies maksaa vuokran vuokrafirmalle ja minä siirrän hänen tililleen oman osuuteni. Kaupassa käydään kuka milloinkin tai yhdessä, ja kulut jaetaan myöhemmin tasan kuitin perusteella.
Laskut maksaa se joka maksaa ja toinen taas siirtää toiselle rahaa mobile paylla.
Mies tienaa tuplasti sen mitä minä, mutta ei meillä siitä ole koskaan tarvinnut riidellä.
Eli maksat suhteellisesti todellakin enemmän kuin miehesi? Miksi?
Miksi kulut pitäis laskea suhteellisesti? Jos toinen on halunnut kouluttautua ja pyrkiä rahakkaiseen ammattiin ja toinen taas jättänyt opinnot sikseen ja arvostanut enemmän vapaa-aikaa tyytyen hanttihommiin, miksi tämän uransa eteen puurtaneen pitäisi ensin maksaa omat elinkustannuksensa ja vielä puolet toisen elämisestä?
Toki eri asia, jos on esim. sairaana tai hoitaa yhteistä lasta tai on vastoin omaa tahtoaan esim. työttömänä, niin silloin toki voi paremmin toimeentuleva helpottaa tilannetta rahallisesti, mutta noin oletusarvoisesti tuo minusta kyseenalainen jakomalli.
Tämä miesten provider -setti voitaisiin jo viimein vetää vessasta alas.
Mies tienaa usein enemmän ja kaikki maksetaan kuitenkin naisen kanssa puoliksi. Plus nainen hoitaa isomman osan kotityöstä, lapsiin liittyvästä ja metatyöstä jne.
Miettikää kahdesti ennen sitoutumista ja yhteen muuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies syö enemmän kuin nainen, miksi naisen tulisi maksaa puolet ruokakuluista?
No en minä jaksa miettiä jokaista perunaa tai nakkia erikseen. Minä sen ruuan teen useinmiten ja siitä tulee x annosta. Oli ditten vähän idompi tai pienempi.
Mies myös juo aamiaisella tuoremehua ja syö jugurttia mutta minä juustoleivän - pitäisikö nämäkin täsmäyttää??
Sulaa hulluutta!
Älä hyvä ihminen muuta saman katon alle. Pidä oma (taloudellinen) vapautesi. Parisuhteessa voi olla muutenkin. Yhteen muuttamisesta ei seuraa muuta kuin tappiota.