Kertokaa sinkulle, että miten talousasia tulee järjestää parisuhteessa?
Olen aina asunut ja elänyt yksin toistaiseksi, mutta miten yhteistalous käytännössä hoidetaan?
Molemmilla omat tulonsa ja tilinsä kuten ennenkin ja kaikki ostetaan vuorotellen? Kaupassakäynti?
Lainanmaksu/vuokra puoliksi? Jos toisella on auto, niin omistajahan lopulta maksaa kulut, mutta mitä jos toinenkin käyttää sitä kuin omaansa?
Mitä jos toinen on huomattavasti parempituloinen, niin miten maksuosuuksia on jaettava? Tässähän on jo riitelyn siemen lähtökohtaisesti
Pitäisikö olla joku yhteistili, vai miten pariskunnat järjestävät taloutensa pyörittämisen siten, että se on reilua eikä riitoja synny?
Kommentit (172)
Tytär maksaa puoliksi poikaystävän kanssa vuokran, tytär pienen sähkölaskun kuukausittain ja poika autopaikan. Ruokakaupassa maksaa ensin toinen kokonaan ja sitten toinen puolet laskusta suoraan toisen tilille. Omat henk.koht. ostokset maksavat itse esim.vaatteet. Hyvin on pelittänyt tähän asti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen tili, jonne molemmat laittavat 2000 € kuukaudessa. Yhteiseltä tililtä maksetaan yhteiset menot. Minä tienaan nettona 4200 €, vaimo 2300 €. Molemmat voivat käyttää omat rahansa kuten haluavat. On ollut hyvä järjestely, ei rahariitoja.
Laitatteko molemmat yhtä paljon tilille , vaikka sinä tienaat lähes tuplasti vaimoon verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pariskunta sopii itse, että miten raha-asiat hoidetaan. Tärkeintä on, että molemmat kokevat systeemin oikeudenmukaiseksi.
Meillä on yhteinen tili ja yhteiset rahat. Kaikki tulee ja menee samalta tililtä. Näin on toimittu jo 30 vuotta ja tämä tapa sopii meille.
Meillä yhteiset rahat mutta omat tilit. Sieltä maksetaan, missä on rahaa. Pelittänyt yli 40v.
Ensiksi kannattaa valita itselleen mahdollisimman monipuolisesti tatuoitu nykykumppani ja sitten kantsii hankkia yhteiset luottokortit. Loppu hoituukin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pariskunta sopii itse, että miten raha-asiat hoidetaan. Tärkeintä on, että molemmat kokevat systeemin oikeudenmukaiseksi.
Meillä on yhteinen tili ja yhteiset rahat. Kaikki tulee ja menee samalta tililtä. Näin on toimittu jo 30 vuotta ja tämä tapa sopii meille.
Meillä yhteiset rahat mutta omat tilit. Sieltä maksetaan, missä on rahaa. Pelittänyt yli 40v.
Sanoin meillä, ja nimenomaan yli 40 vuotta toiminut hyvin. Joskus meilläkin oli yhteinen tili, mutta siirryttiin jonkin pankinvaihdon yhteydessä erillisiin ja ristikkäisiin käyttöoikeuksiin. Se maksaa joka ostaa, ja jos jommaltakummalta meinaa tili tyhjentyä, toinen jeesaa. Silloin kun oli vielä asuntolainaa, lyhennykset meni minun suurempituloisen tililtä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä miesten provider -setti voitaisiin jo viimein vetää vessasta alas.
Mies tienaa usein enemmän ja kaikki maksetaan kuitenkin naisen kanssa puoliksi. Plus nainen hoitaa isomman osan kotityöstä, lapsiin liittyvästä ja metatyöstä jne.
Miettikää kahdesti ennen sitoutumista ja yhteen muuttamista.
Tsekkasin yhden palveluntarjoajan hintoja
Kotisiivous 51,50e tunti
Ikkunanpesu 56,50e tunti
Kokkipalvelu 56,50e tunti
Asiointipalvelu 56,50e tunti
Lastenhoito 46,50e arkisin la ja su 80e tunti
Ja plussalle jää..
Erittäin suurena perusteluna jakaa enintään nettotulojen suhteessa maksaminen on usein miehen saama seksuaalipalvelu. Perhesovun nimissä sitä nainen suostuu tyydyttämään miestä ja samaa osastoa on
Ositus tehdään avioero vireilletulok hetkellä olevasta omaisuudesta. Miten pystyi muuttamaan omaisuutta käteiseksi ja sijoituksiin ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies syö enemmän kuin nainen, miksi naisen tulisi maksaa puolet ruokakuluista?
No en minä jaksa miettiä jokaista perunaa tai nakkia erikseen. Minä sen ruuan teen useinmiten ja siitä tulee x annosta. Oli ditten vähän idompi tai pienempi.
Mies myös juo aamiaisella tuoremehua ja syö jugurttia mutta minä juustoleivän - pitäisikö nämäkin täsmäyttää??
Sulaa hulluutta!
Ei varmaan jokaista nakkia tarvitse erikseen miettiä, mutta meillä esimerkiksi mies nuorena söi usein päivässä kolme suurta lämmintä ateriaa ja muutaman välipalan päälle, kun urheili paljon. Itse saatoin syödä opiskelijaravintolassa ja sen lisäksi kotona aamupalan ja pienen iltapalan. Kyllä mies silloin maksoi vähän enemmän kaupassakin.
Mitä jos toinen syö töissä lounasruokalassa ja toinen on etätyössä ja syö kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin menette naimisiin. Sen jälkeen laitatte rahat yhteiseen pottiin.
Ei missään nimessä noin. Ensin pitää päästä kärryille toisen rahankäyttötavasta ennen kuin tekee loppuelämän päätöksiä. Yhteinen tili ei toimi kaikilla.
Se toimii sellaisilla, jotka aidosti aikovat elää perheenä yhdessä. Pitää myös luottaa siihen toiseen ja antaa miehen pääasiassa hoitaa raha-asiat. Nämä loputtomat kokeilut, joissa käydään läpi tyttö/poikaystäviä ja testaillaan ja mietitään ja vähän asutaan yhdessä jokaisen kanssa, kunnes ollaan jo täysin kyynistyneitä, on pelkureiden ja kontrollifriikkien typerää ajan haaskausta.
Me olisi oltu aina puilla paljailla, jos mies olisi saanut hoitaa raha-asiat.
Ei vaan se on aivan ihana tunne, kun tajuaa ettei tarvitse sellaista suhdetta, jossa oma hyvinvointi on asetettava jonkin "luottamuksen" alle.
Luottamus on tunne, joka on sillä, joka luottaa. Se johon luotetaan ei ole velvollinen olemaan tunteesi arvoinen.
Ja taas joku petetty ja jätetty parkuu, kuinka "luotin" puolisooni täysin ja sitten puoliso vetikin maton jalkojen alta, yhyy.
Miksi rakkautta ei voi osoittaa muilla keinoilla, kuin asettamalla itsensä ehdoin tahdoin vaaraan!?
T. En tarvitse luottamusta, koska en aseta itseäni alttiiksi petokselle.
Ja tuon voi todistaa vain omilla tileillä? Omat tilit on joille palkat tulee mutta niilläkin käyttöoikeus myös toisella
Meillä luottamus on osa rakkautta ja parisuhdetta. En ole ikinä kokenut "asettuneeni alttiiksi vaaralle", päinvastoin olen kokenut olevani kaikin tavoin turvassa mieheni kanssa. Myös taloudellisesti. Jo 30v
Omaisuus on molempien nimissä joten mies ei voisi mitenkään kavaltaa sitä. Tileillä on vain käyttörahaa eikä mitään isoja summia.
Vierailija kirjoitti:
Älä ikinä luota rahojasi kellekään muulle eteenkin jos olet isotuloisempi kuin kumppani. Kun se päivä koittaa että sukset menee ristiin ja eteenkin jos se toinen kokee tulleensa vaikka petetyksi aj jätetyksi, niin todennäköisin kosto on se että yhteinen tili on tyhjä, eikä siinä auta mitkään rikosilmoitukset tms, yhteinen on yhteinen. Sitten on turha katua.
Eihän yhteisellä tilillä pidetä kuin käyttörahaa. Säästämistä varten jokaisella on oma tili. Jos toinen tyhjentää yhteiseltä käyttötililtä viimeisen tonnin, niin se katsotaan parisuhteen hinnaksi ja jatketaan eteenpäin.
Meillä on yhteinen taloustili yhteisiin menoihin ja sitten omalta tililtä maksetaan omat menot. Siirretään tietty summa kuukausittain taloustiille.
Meillä on yhteinen tili, jonne molemmat laittavat 2000 € kuukaudessa. Yhteiseltä tililtä maksetaan yhteiset menot. Minä tienaan nettona 4200 €, vaimo 2300 €. Molemmat voivat käyttää omat rahansa kuten haluavat. On ollut hyvä järjestely, ei rahariitoja.