Kertokaa sinkulle, että miten talousasia tulee järjestää parisuhteessa?
Olen aina asunut ja elänyt yksin toistaiseksi, mutta miten yhteistalous käytännössä hoidetaan?
Molemmilla omat tulonsa ja tilinsä kuten ennenkin ja kaikki ostetaan vuorotellen? Kaupassakäynti?
Lainanmaksu/vuokra puoliksi? Jos toisella on auto, niin omistajahan lopulta maksaa kulut, mutta mitä jos toinenkin käyttää sitä kuin omaansa?
Mitä jos toinen on huomattavasti parempituloinen, niin miten maksuosuuksia on jaettava? Tässähän on jo riitelyn siemen lähtökohtaisesti
Pitäisikö olla joku yhteistili, vai miten pariskunnat järjestävät taloutensa pyörittämisen siten, että se on reilua eikä riitoja synny?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Kävin sanomassa miehelle, että meidän pitää nyt alkaa täsmäyttää prosentit tai eurot ja sitä nauratti kauheasti. Jostain syystä se on ylpeä, että tienaa hyvin ja tarjoaa meille kivan elintason. Tietysti minun tulot on osa sitä elintasoa, mutta voin pääasiassa säästää ne rahat. Miehellä on sitten vielä oma säästökuvio meidän turvaksi. En käsitä, miksi kukaan nainen haluaisi tällaiseen "täsmäytyssuhteeseen". Tai kiistelemään abc:n kassalla, kumman vuoro maksaa kahvit...
Ja sitten heräsin ja päästin kissan ulos. Miehelläsi on ollut jo pitkään toinen nainen. Makselee sinut hiljaiseksi lastenhoitajaksi että saa pitää hauskaa "työmatkoilla" :D
Sovitte laskuista kumpi maksaa mitäkin mutta ne laskut pitää kääntää maksajan nimiin.
Omalle kohdalle en näin tehnyt ja silloinen kumppani jätti kaikessa hiljaisuudessa ne laskut maksamatta eikä edes kertonut että ei maksanut ja nämä laskut oli minun nimissä niin minulta meni luottotiedot
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli helppoa, kun kummankin tulot oli varsin samalla tasolla ja kummankin kulutustottumukset oli suht samanlaiset. Isommista omista hankinnoista keskusteltiin keskenämme. Eksä maksoi asuntolainan kokonaan, minä maksoin suurelta osin muut kulut. Nämä meni suht tasoihin.
Omistaako ex nyt asunnon vai saitko siitä puolet?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki rahat yhteen ja sieltä maksetaan pakolliset ja yhteiset menot. Molempien tileille siirretään yhteisestä kassasta sama euromäärä omaa rahaa.
Ei vaan molemmat maksaa tasan saman verran yhteiselle tilille ja loput pidetään itse
Vierailija kirjoitti:
Tämä miesten provider -setti voitaisiin jo viimein vetää vessasta alas.
Mies tienaa usein enemmän ja kaikki maksetaan kuitenkin naisen kanssa puoliksi. Plus nainen hoitaa isomman osan kotityöstä, lapsiin liittyvästä ja metatyöstä jne.
Miettikää kahdesti ennen sitoutumista ja yhteen muuttamista.
Tsekkasin yhden palveluntarjoajan hintoja
Kotisiivous 51,50e tunti
Ikkunanpesu 56,50e tunti
Kokkipalvelu 56,50e tunti
Asiointipalvelu 56,50e tunti
Lastenhoito 46,50e arkisin la ja su 80e tunti
Ja plussalle jää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa usein enemmän ja kaikki maksetaan kuitenkin naisen kanssa puoliksi. Plus nainen hoitaa isomman osan kotityöstä, lapsiin liittyvästä ja metatyöstä jne.
Kotisiivous 51,50e tunti
Ikkunanpesu 56,50e tunti
Ja plussalle jää..
Erittäin suurena perusteluna jakaa enintään nettotulojen suhteessa maksaminen on usein miehen saama seksuaalipalvelu. Perhesovun nimissä sitä nainen suostuu tyydyttämään miestä ja samaa osastoa on ulkonäön ylläpito. Tämä on se iänikuinen syy miksi ne miehet maksaa tyytyväisinä kaiken tai enemmän yhteisistä kuluista. Kuka jaksaa kuunnella ja kestää niitä haittoja jos siitä ei saa vastineeksi paljon mitään?
Käytännössä tämä tarkoittaa että naisena en lähtökohtaisesti menisi naimisiin köyhemmän miehen kanssa koska en vastineeksi suuremmasta maksuosuudesta saa mitään riittävän arvokasta. Selkeästi toinen vaihtoehto on "ostaa" mies joka hoitaa kotityöt, minut ja viihtyy kotona.
Oma avioero meni niin että aviomies hävitti (muutti käteiseksi, sijoitukset ulkomailla) omaisuuttaan ettei joutuisi maksamaan mitään erossa. 24 vuoden hinnaksi tuli 10.000 € ja arvatkaa kumpi oli se palveleva ja tukeva osapuoli. Töissä ollessa maksettiin kulut puoliksi ja minä ansaitsin vähemmän.
Olin työtön ja sairas erotilanteessa joten leipäjonon kautta sitten uuteen elämään. Onneksi hain oikeaan työpaikkaan jossa sitten tuplasin tuloni ja elämä antoi hyvityksen.
Kumpi haluaa jotain enemmän, joutuu usein maksamaan tästä halustaan. Tasa-arvo tai reiluuus ovat periaatteita joita käyttävät ne jotka hyötyvät niistä sanoista.
Kumpikin maksaa omat laskunsa ja ruokansa. Ei mitään yhteenmuuttamisia vaan itsenäistä elämää.
Mies syö muuten sinunkin evääsi ja pyytää maksamaan hänelle 50% ruuista joista itse syö 70-80%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotisiivous 51,50e tunti
Ikkunanpesu 56,50e tunti
Ja plussalle jää..
Erittäin suurena perusteluna jakaa enintään nettotulojen suhteessa maksaminen on usein miehen saama seksuaalipalvelu. Perhesovun nimissä sitä nainen suostuu tyydyttämään miestä ja samaa osastoa on
Laadukas tyttöystäväpalvelu maksaa ostopalveluna monta sataa euroa. Pelkkä seksuaalipalvelu hieman halvempi.
En ymmärrä minäkään naisia, jotka ehdoin tahdoin maksavat miesten kanssa elämisestä. Miksi käydä päivät töissä ja tehdä vielä kaikki illat ilmaiseksi töitä milloin missäkin roolissa. Ja viikonloput sekä muut pyhät.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin maksaa omat laskunsa ja ruokansa. Ei mitään yhteenmuuttamisia vaan itsenäistä elämää.
Mies syö muuten sinunkin evääsi ja pyytää maksamaan hänelle 50% ruuista joista itse syö 70-80%.
Aika monella naisella näyttää olevan sama kokemus ruokakuluista..
Kaikki tulot menee yhdelle ja samalle tilille ja sieltä maksetaan kaikki. On toiminut hyvin 40 vuotta.
Riippuu oletko mies vai nainen. Käytännössä mies maksaa omat ja yhteiset kulut.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu oletko mies vai nainen. Käytännössä mies maksaa omat ja yhteiset kulut.
Eikö sinun vaimo tienaa mitään vai miten ihmeessä tuollaisen naisen kanssa olet mennyt naimisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tulot menee yhdelle ja samalle tilille ja sieltä maksetaan kaikki. On toiminut hyvin 40 vuotta.
Samoin. Meillä se tili on minun tilini.
Keskustellaan yhdessä mikä on molempien kannalta paras ratkaisu. Ei ole olemassa yhtä tapaa.
Kun tyttöystävä opiskeli ja minä olin töissä, minä maksoin lähes kaiken. Kun sitten myöhemmin nainen oli jo valmistunut ja töissä ja minä menetin työpaikkani, naiselta ei herunut mitään ylimääräistä. Hän laski kaiken tarkkaan ja laittoi ylös muistiin, jos oli maksanut enemmän.
Kokemuksen mukaan miehen rahat ovat parisuhteessa yhteisiä, naisen rahat hänen omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelet sen teoreettisen puolisosi kanssa, että miten järjestätte asiat. Ei ole oikeaa eikä väärää tapaa, kunhan molemmista tuntuu reilulta.
Just niin ja lopettakaa hiusten halkominen, ei elämä saa olla senttien kyyläämistä...
Laadukas tyttöystäväpalvelu maksaa ostopalveluna monta sataa euroa. Pelkkä seksuaalipalvelu hieman halvempi.
Tuntihinnoista oli tässäkin kyse.
Vierailija kirjoitti:
Kun tyttöystävä opiskeli ja minä olin töissä, minä maksoin lähes kaiken. Kun sitten myöhemmin nainen oli jo valmistunut ja töissä ja minä menetin työpaikkani, naiselta ei herunut mitään ylimääräistä. Hän laski kaiken tarkkaan ja laittoi ylös muistiin, jos oli maksanut enemmän.
Kokemuksen mukaan miehen rahat ovat parisuhteessa yhteisiä, naisen rahat hänen omiaan.
Tällainen on minunkin kokemukseni...kolmen eri daamin kanssa...mun tienestit jaettiin/ käytettiin ja omat pysyi tiukasti tilillä. Saman efektin olen havainnut useimmissa tuttava pariskunnissa..Omista lyhin suhde 7-vuotta ja pisin melkein 21-vuotta! Ihan turha selittää mitään muuta, näin se kulkee...jos meet ehdottamaan että jos sinä tällä kertaa maksaisit ilta kebabit ku mä oon ne nyt kustantanut 12 kertaa alkaa välitön kolmas maailman sota ku kehtaatkin ehdottaa moista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maksetaan puoliksi.
Mies maksaa puolet mun kuukautisräteistä ja ripsarista?
Varmaan yhteiset menot puoliksi. Miksi sä maksaisit puolet hänen huoristaan tai auton vararenkaasta tai kuntosalikortista? Omat harrastukset voi olla ja huvittelut kuten leffalippu ja ravintolakäynti kaverin kanssa. Miksi mies maksaisi puolet sun ja sun kaverin ruokalaskusta jos ei ole edes paikalla?
Sulla saletisti naista ole. Javeneet, moottoripyörät, autotallit ne on taas vaan yhteistä hyvää ja reilua naisenkin osallistua kun pääsee niistä "nauttimaan"...