Kertokaa sinkulle, että miten talousasia tulee järjestää parisuhteessa?
Olen aina asunut ja elänyt yksin toistaiseksi, mutta miten yhteistalous käytännössä hoidetaan?
Molemmilla omat tulonsa ja tilinsä kuten ennenkin ja kaikki ostetaan vuorotellen? Kaupassakäynti?
Lainanmaksu/vuokra puoliksi? Jos toisella on auto, niin omistajahan lopulta maksaa kulut, mutta mitä jos toinenkin käyttää sitä kuin omaansa?
Mitä jos toinen on huomattavasti parempituloinen, niin miten maksuosuuksia on jaettava? Tässähän on jo riitelyn siemen lähtökohtaisesti
Pitäisikö olla joku yhteistili, vai miten pariskunnat järjestävät taloutensa pyörittämisen siten, että se on reilua eikä riitoja synny?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen järjestää tyylillään.
Omassa suhteessani kaikki maksetaan puoliksi. Mies maksaa vuokran vuokrafirmalle ja minä siirrän hänen tililleen oman osuuteni. Kaupassa käydään kuka milloinkin tai yhdessä, ja kulut jaetaan myöhemmin tasan kuitin perusteella.
Laskut maksaa se joka maksaa ja toinen taas siirtää toiselle rahaa mobile paylla.
Mies tienaa tuplasti sen mitä minä, mutta ei meillä siitä ole koskaan tarvinnut riidellä.
Eli maksat suhteellisesti todellakin enemmän kuin miehesi? Miksi?
Millä tavalla suhteellisesti enemmän? Maksamme puoliksi, eli en maksa enempää.
Tienaat 2000 eu
Mutta siitä tietenkin sovitaan yhdessä että mitä mistäkin maksetaan, eli en minä perikatoon joudu vaikka puolet maksankin. Hassu ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa suhteessani kaikki maksetaan puoliksi. Mies maksaa vuokran vuokrafirmalle ja minä siirrän hänen tililleen oman osuuteni. Kaupassa käydään kuka milloinkin tai yhdessä, ja kulut jaetaan myöhemmin tasan kuitin perusteella.
Laskut maksaa se joka maksaa ja toinen taas siirtää toiselle rahaa mobile paylla.
Mies tienaa tuplasti sen mitä minä, mutta ei meillä siitä ole koskaan tarvinnut riidellä.
Millä tavalla suhteellisesti enemmän? Maksamme puoliksi, eli en maksa enempää.
Jess! Jollain on vielä huonommat matikantaidot kuin mulla!
Perustelisitko? Ei kai se ole huonoa matikkaa ettei halua hyötyä puolison rahoista.
Kävin sanomassa miehelle, että meidän pitää nyt alkaa täsmäyttää prosentit tai eurot ja sitä nauratti kauheasti. Jostain syystä se on ylpeä, että tienaa hyvin ja tarjoaa meille kivan elintason. Tietysti minun tulot on osa sitä elintasoa, mutta voin pääasiassa säästää ne rahat. Miehellä on sitten vielä oma säästökuvio meidän turvaksi. En käsitä, miksi kukaan nainen haluaisi tällaiseen "täsmäytyssuhteeseen". Tai kiistelemään abc:n kassalla, kumman vuoro maksaa kahvit...
Me lasketaan budjetti yhteisille menoille ja siirretään niitä varten 50-50 rahaa yhteiselle tilille.
Mistään pikkuhiluista ei aleta nillittää, talon ostoksista/remontista olen pitänyt exceliä ja kulut on tonnin pari tarkkuudella pidetty tasan.
Autot on omat, mutta käyttäjän määrittää kuljetuskapasiteetin tarve. Kesämökkiä saa käyttää kuin omaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin sanomassa miehelle, että meidän pitää nyt alkaa täsmäyttää prosentit tai eurot ja sitä nauratti kauheasti. Jostain syystä se on ylpeä, että tienaa hyvin ja tarjoaa meille kivan elintason. Tietysti minun tulot on osa sitä elintasoa, mutta voin pääasiassa säästää ne rahat. Miehellä on sitten vielä oma säästökuvio meidän turvaksi. En käsitä, miksi kukaan nainen haluaisi tällaiseen "täsmäytyssuhteeseen". Tai kiistelemään abc:n kassalla, kumman vuoro maksaa kahvit...
Meillä on ystäviä jotka tösmäyttävät vielä 30v yhdessäolon jälkeenkin siinä abcn tai prisman kassalla! Miksei voi tehdä sitä kotona jos on pakko??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kulut pitäis laskea suhteellisesti? Jos toinen on halunnut kouluttautua ja pyrkiä rahakkaiseen ammattiin ja toinen taas jättänyt opinnot sikseen ja arvostanut enemmän vapaa-aikaa tyytyen hanttihommiin, miksi tämän uransa eteen puurtaneen pitäisi ensin maksaa omat elinkustannuksensa
Inasen sivusta, mutta naiset ovat nykyään miehiä kouluttautuneempia. Urakehitys voi kyllä kärsiä lastenhankinnasta, biologisestihan tämä haittaa naista, niin tietty se vaikuttaa naisten uriin ja paikkoihin. Olihan se ohan kiva jos puoliso jeesailis sen aikaa laskuissa kun itse repäisee itsensä kahtia..
No eihän tuo sivusta ole, Mutta jätit nyt lainauksessasi pois juuri sen osan, jossa sanottiin tilanteen olevan toki eri jos toinen esim. hoitaa yhteisiä lapsia tai on sairaana tai työttömänä tms. Joka elämäntilannetta joissa toinen voi olla työkyvytön en tuossa ymmärrettävästi luetellut. Mutta tottakai tilanne on eri lapsia saadessa. Mutta tuskin miehesikään niitä laskuja on maksamassa juuri sillä hetkellä kun itse olet "repäisemässä itsesi kahtia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kulut pitäis laskea suhteellisesti? Jos toinen on halunnut kouluttautua ja pyrkiä rahakkaiseen ammattiin ja toinen taas jättänyt opinnot sikseen ja arvostanut enemmän vapaa-aikaa tyytyen hanttihommiin, miksi tämän uransa eteen puurtaneen pitäisi ensin maksaa omat elinkustannuksensa
Jotkut haluavat ihan oikeasti elää perheenä, ei ole tarve laskea joka senttiä.
Kaikki rahat yhteen ja sieltä maksetaan pakolliset ja yhteiset menot. Molempien tileille siirretään yhteisestä kassasta sama euromäärä omaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, kun puoliso ei tienaa hyvin. En minäkään. Siksi jokaisesta eurosta kannattaa pitää kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin menette naimisiin. Sen jälkeen laitatte rahat yhteiseen pottiin.
Ei missään nimessä noin. Ensin pitää päästä kärryille toisen rahankäyttötavasta ennen kuin tekee loppuelämän päätöksiä. Yhteinen tili ei toimi kaikilla.
Se toimii sellaisilla, jotka aidosti aikovat elää perheenä yhdessä. Pitää myös luottaa siihen toiseen ja antaa miehen pääasiassa hoitaa raha-asiat. Nämä loputtomat kokeilut, joissa käydään läpi tyttö/poikaystäviä ja testaillaan ja mietitään ja vähän asutaan yhdessä jokaisen kanssa, kunnes ollaan jo täysin kyynistyneitä, on pelkureiden ja kontrollifriikkien typerää ajan haaskausta.
Ei herranen aika kenenkään kannata antaa raha-asioita vain toisen hoidettavaksi. Neuvosi on täysin järjetön. En minäkään hoida yksin meidän perheen raha-asioita vaikka työkseni sitä alaa olen tehnyt. Miehen pitää olla perillä ja osata hoitaa niitä itsekin.
Mies maksaa asumiskulut, minä kaiken muun. Hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele ap:lle yhteistä taloutta tai edes yhdessä asumista kenenkään kanssa.
Minä en suosittele näitä kenellekään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä noin. Ensin pitää päästä kärryille toisen rahankäyttötavasta ennen kuin tekee loppuelämän päätöksiä. Yhteinen tili ei toimi kaikilla.
Se toimii sellaisilla, jotka aidosti aikovat elää perheenä yhdessä. Pitää myös luottaa siihen toiseen ja antaa miehen pääasiassa hoitaa raha-asiat. Nämä loputtomat kokeilut, joissa käydään läpi tyttö/poikaystäviä ja testaillaan ja mietitään ja vähän asutaan yhdessä jokaisen kanssa, kunnes ollaan jo täysin kyynistyneitä, on pelkureiden ja kontrollifriikkien typerää ajan haaskausta.
Puolet pareista eroaa. Miehet itsekin kerskuvat päivittävänsä puolison tuoreempaan malliin, jos siis vain siihen pystyvät. Fiksulla naisella on omat rahat, omat säästöt ja omaa omaisuutta. Tyhmää luottaa toiseen liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Esim. tietty prosenttiosuus nettotuloista yhteiselle tilille, josta maksetaan yhteiset kulut. Molemmat voivat laittaa tilille myös saman summan, esim. jos tuloerot ovat pienet tai elintaso pidetään vähemmän tienaavan tasolla siten, että myös vähemmän tienaavalle jää säästöjä.
Eihön tuossa ole mitään järkeä. Tasa-arvoa on se että molemmat maksaa saman verran vaikka kuinka te naiset aina keksitte tekosyitä miksi miehen pitää maksaa enemmän. Nainen kuitenkin pääsääntöisesti ne kulut aiheuttaa omilla vaatinuksillaan niin kyllä nainen saa ihan tasa-arvoisesti osallistua kulujen hoitamiseen
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksipä kukaan haluaisi suhteerseen jossa joutuisi maksamaan elämisensä itse jos kerran voi elää siivelläkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiire on jollain taaspäästä perheen rahat juoneen hanslankarin eksäksi yksinhuoltajaksi! Jos aikoo perheenä elää, niin testattava on. Se on ainoa keino tietää mitä saa.
Niitä testaamattomia kyllä nähdään myöhemmin palstalla valittamassa, miten mies sitä ja tätä ja minä vaan aina ja mistään ei voinut tietää.
Parisuhteessa monesti molemmista tulee yhtä köyhiä. Suurempituloinen maksaa pienempituloisen kulua siihen extenttiin että hänenkin tulonsa katoavat kuin mustaan aukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. tietty prosenttiosuus nettotuloista yhteiselle tilille, josta maksetaan yhteiset kulut. Molemmat voivat laittaa tilille myös saman summan, esim. jos tuloerot ovat pienet tai elintaso pidetään vähemmän tienaavan tasolla siten, että myös vähemmän tienaavalle jää säästöjä.
Eihön tuossa ole mitään järkeä. Tasa-arvoa on se että molemmat maksaa saman verran vaikka kuinka te naiset aina keksitte tekosyitä miksi miehen pitää maksaa enemmän. Nainen kuitenkin pääsääntöisesti ne kulut aiheuttaa omilla vaatinuksillaan niin kyllä nainen saa ihan tasa-arvoisesti osallistua kulujen hoitamiseen
Sitten kun kasvat vähän ja ehkä hankit vaikka lapsia niin huomaat että se ei enää olekaan ihan niin yksinkertaista ja oikeastaan se kaikista rajoittavin resurssi on aika. Siksi ne prosenttiosuudet on paljon oikeudenmukaisemmat.
Mutta tuskin miehesikään niitä laskuja on maksamassa juuri sillä hetkellä kun itse olet "repäisemässä itsesi kahtia".
Kyllähän naisen tulot laskevat huomattavasti kun otetaan huomioon vauvalomat sun muut vapaat. Myös se, että pääsääntöisesti äiti on sairastavan lapsen kanssa kotona ja ylipäätään äitiys vaikuttaa urakehitykseen. Olisi tosiaan silloin hyvä että parempipalkkainen ja uraa häiriöttä tekevä suhteen osapuoli ottaisi koppia taloudesta.