Kertokaa sinkulle, että miten talousasia tulee järjestää parisuhteessa?
Olen aina asunut ja elänyt yksin toistaiseksi, mutta miten yhteistalous käytännössä hoidetaan?
Molemmilla omat tulonsa ja tilinsä kuten ennenkin ja kaikki ostetaan vuorotellen? Kaupassakäynti?
Lainanmaksu/vuokra puoliksi? Jos toisella on auto, niin omistajahan lopulta maksaa kulut, mutta mitä jos toinenkin käyttää sitä kuin omaansa?
Mitä jos toinen on huomattavasti parempituloinen, niin miten maksuosuuksia on jaettava? Tässähän on jo riitelyn siemen lähtökohtaisesti
Pitäisikö olla joku yhteistili, vai miten pariskunnat järjestävät taloutensa pyörittämisen siten, että se on reilua eikä riitoja synny?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies syö enemmän kuin nainen, miksi naisen tulisi maksaa puolet ruokakuluista?
No en minä jaksa miettiä jokaista perunaa tai nakkia erikseen. Minä sen ruuan teen useinmiten ja siitä tulee x annosta. Oli ditten vähän idompi tai pienempi.
Mies myös juo aamiaisella tuoremehua ja syö jugurttia mutta minä juustoleivän - pitäisikö nämäkin täsmäyttää??
Sulaa hulluutta!
Älä sitten mieti, äläkä täsmäytä. Minä en mitään lokkia hyysäile.
Ihan ensimmäiseksi etsit kumppanin, jolla on rahaan samanlainen suhtautumistapa kuin itselläsi. Tai jollei se onnistu, niin etsi sellainen, joka osaa hallinnoida omaa talouttaan ja on järkevä rahankäyttäjä.
Sekä Tuhlari että Kitupiikki kannattaa pudottaa jatkosta. Ellet itse satu nauttimaan pihistelystä, niin sitten ota samanlainen kumppani. Kaksi tuhlaria on yksi katastrofi.
Sitten lyötte hynttyyt yhteen yhtä persaukisina ja hankitte omaisuuden yhdessä. Näin. Kestävä parisuhde perustuu yhteiseen lainaan. Tai asioista puhumiseen. Jompikumpi se oli.
Meillä samat tulot, joten yhteiseltä taloustililtä maksettiin kaikki yhteiset menot, mutta muuten sai käyttää rahansa miten halusi. Ei ollut rahasta riitaa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies syö enemmän kuin nainen, miksi naisen tulisi maksaa puolet ruokakuluista?
No en minä jaksa miettiä jokaista perunaa tai nakkia erikseen. Minä sen ruuan teen useinmiten ja siitä tulee x annosta. Oli ditten vähän idompi tai pienempi.
Mies myös juo aamiaisella tuoremehua ja syö jugurttia mutta minä juustoleivän - pitäisikö nämäkin täsmäyttää??
Sulaa hulluutta!
Älä sitten mieti, äläkä täsmäytä. Minä en mitään lokkia hyysäile.
En minäkään, kaikki menee yhteisistä rahoista:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maksetaan puoliksi.
Mies maksaa puolet mun kuukautisräteistä ja ripsarista?
Sovitte yhdessä mitkä on yhteisiä menoja. Itse maksaisin meikit itse, niin voisin käyttää niihin rahaa niin paljon kuin tahtoisin.
Tosimies maksaa kaiken tyttöystävä tai vaimo voi panostaa rahat itseensä ja harrastuksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen järjestää tyylillään.
Omassa suhteessani kaikki maksetaan puoliksi. Mies maksaa vuokran vuokrafirmalle ja minä siirrän hänen tililleen oman osuuteni. Kaupassa käydään kuka milloinkin tai yhdessä, ja kulut jaetaan myöhemmin tasan kuitin perusteella.
Laskut maksaa se joka maksaa ja toinen taas siirtää toiselle rahaa mobile paylla.
Mies tienaa tuplasti sen mitä minä, mutta ei meillä siitä ole koskaan tarvinnut riidellä.
Eli maksat suhteellisesti todellakin enemmän kuin miehesi? Miksi?
Miksi kulut pitäis laskea suhteellisesti? Jos toinen on halunnut kouluttautua ja pyrkiä rahakkaiseen ammattiin ja toinen taas jättänyt opinnot sikseen ja arvostanut enemmän vapaa-aikaa tyytyen hanttihommiin, miksi tämän uransa eteen puurtaneen pitäisi ensin maksaa omat elinkustannuksensa
Inasen sivusta, mutta naiset ovat nykyään miehiä kouluttautuneempia. Urakehitys voi kyllä kärsiä lastenhankinnasta, biologisestihan tämä haittaa naista, niin tietty se vaikuttaa naisten uriin ja paikkoihin. Olihan se ohan kiva jos puoliso jeesailis sen aikaa laskuissa kun itse repäisee itsensä kahtia..
Molemmat asuu omissa vuokra-asunnoissaan ja huolehtii omista ruoka-ostoksistaan. Välillä tavataan. Viikonloput pääosin yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki maksetaan puoliksi.
Mies maksaa puolet mun kuukautisräteistä ja ripsarista?
Maksoin meillä yleensä ruokakaupassa. Jos ruokakaupasta ostettiin menkkatuotteita jne. niin ne meni siinä samassa.
Vierailija kirjoitti:
Riitoja ei synny kun asut omassa kodissa just kuten haluat. Älä muuta yhteen.
Aika tylsä on elämä näin ajateltuna,mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa suhteessani kaikki maksetaan puoliksi. Mies maksaa vuokran vuokrafirmalle ja minä siirrän hänen tililleen oman osuuteni. Kaupassa käydään kuka milloinkin tai yhdessä, ja kulut jaetaan myöhemmin tasan kuitin perusteella.
Laskut maksaa se joka maksaa ja toinen taas siirtää toiselle rahaa mobile paylla.
Mies tienaa tuplasti sen mitä minä, mutta ei meillä siitä ole koskaan tarvinnut riidellä.
Millä tavalla suhteellisesti enemmän? Maksamme puoliksi, eli en maksa enempää.
Riippuu liian monesta asiasta jotta pystyisin tässä omalta kohdalta vastaamaan. Riippuu siitä mikä taloudellinen tilanne on miehellä jonka kanssa siihen suhteeseen menisin. Eri juttu aivan täysin jos muutettaisiin yhteen ja mentäskö ihan naimisiin vai oltasko vaan todella hyviä ystäviä. Siinä tapauksessa että mies muuttaisi asuntooni niin minulta lähtis ensimmäisenä asumistuki ja siinä tilanteessa miehen tarttis maksaa puolet vuokrasta. Jos mies on varakas niin mua ei häiritsisi jos ostaisi meille asunnon ja asuttaisiin sitten siinä omistusasunnossa. Kumpikin vois pitää omat rahansa - vai miten - ihan sama mulle? Voi olla että olisi kätevää joku tili josta ostettas kaikki ruoat ja bensat. Siis käytännöllistä ja voitas päättää että mitä rahaa ja kuinka paljon sille sitten laitettaisin. Ei sinne rahaa laitettaisi mistään tasa-arvoperiaatteesta vaan sitä silmällä pitäen kuinka paljon näihin asioihin menee esim kuukaudessa. ja koska se olisi kätevä. Jos ostetaan jotain suurempaa esim huonekaluja, auto, vene, matkoja yms niin ne voidaan yksittäistapahtumina sopia erikseen milloin mitenkin - nykyisillä rahoillani ei juuri mitään voi tämmöstä voi ostaa. Vaate ja kenkäostoksetkin voidaan katsoa tapauskohtaisesti kun ollaan ostamassa jotain oikeasti kalliimpia vaatteita. Tommosia arkivaatteita mistä vaan on ihan sama mistä ne maksaa... ei ne niin hirveitä summia maksa. En ole koskaan ollut yhteistaloudessa kenenkään kanssa joten tämän enempää en osaa tähän nyt heti sanoa. Jos on toimiva hyvä parisuhde niin kyllä tämä raha-asia järjestyy. Koska olen niin kauan elänyt tosi pienituloisen taloudessa niin antaisin miehen määritellä mikä elinataso meillä hänen varakkuudesta johtuen. Pystyn elämään rutiköyhänkin miehen kanssa. Minulla on omasta vanhempieni kodista kyllä käsitys siitä mitä on kun on kesämökki, omakotitalo, autot, veneet eli se mahdollisesti ylimääräinenkin tarpeellinen. En yhtään tiedä minkälaista olisi jakaa talous esimerkiksi jonkun vaurastuneen nousukkaan kanssa... enkä pystyisi elämään kuten joku nukkemainen edustusrouva joka vain panostaa omaan itseensä käyden shoppailemassa, kauneushoidossa, salilla, istuen jossain kahviloissa, juosten näyttelyissä ja teattereissa eli toimia jonanin nk kuluttajana... En kyllä osaisi muuttaa itseäni sellaiseen suuntaan ja alkaa elämään jotekin leveesti niin että varakkuus näkyisi ulospäin jotenkin erityisesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai mies riitele, kun voittaa tossa teidän systeemissä joka kuukausi.
Mitä hän siis voittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaat 2000 euroa ja miehesi 4000 euroa. Kumpikin maksaa 1000 euroa perheen kuluja. Sinä maksat 50% tuloistasi, miehesi 25%. Joku täsmäyttää eurot, toinen prosentit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaat 2000 euroa ja miehesi 4000 euroa. Kumpikin maksaa 1000 euroa perheen kuluja. Sinä maksat 50% tuloistasi, miehe
Ja millä ihmeen logiikalla pitäisi täsmäyttää prosentit? Eikö se tee pienempituloisesta lokin?
Olen ikisinkkumies, sinkkuna elämiseen tottuu ja minusta jopa tuntuisi oudolta jos asuisin toisen ihmisen kanssa saman katon alla. Olen itsenäinen ja vahva mies, pärjään ja osaan elää ilman naista vaikkakin seksiä tekee välillä mieli mutta naiset olen "korvannut" omalla kädellä ja aikuisviihteellä.
Raha asiassa minä mietin että parisuhteessa on pakko olla molemmilla omat rahat koska kun erotaan niin tulee ongelmia tai jos toinen tienaa enemmän niin se ei ole tasa-arvoista että isompituloisempi maksaa enemmän.
M33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jess! Jollain on vielä huonommat matikantaidot kuin mulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaat 2000 euroa ja miehesi 4000 euroa. Kumpikin maksaa 1000 euro
Silloin kumpikin osallistuu perheen kuluihin samassa suhteessa tuloihinsa. Maksamalla tasasumman voi parempi tuloinen hilata kulua ylemmäs, koska hänelle merkityst on pienempi.
jos mies on parempituloinen, niin mies maksaa enemmän. Jos nainen on parempituloinen, niin maksetaan puoliksi.
T: kaikki mammat
Ja ehkäisystä ja parranajotarvikkeista jne.