Hei sinä alle 10 000 asukkaan kunnassa asuva!
Miksi asut ko. paikassa? Etkö kaipaa hyviä ruokaravintoloita, kahviloita, elokuvia, baareja, keikkoja ja muita vapaa-ajan palveluita?
Entä miten otat vastaan muualta muuttavan ihmisen, joka tulee paikkakunnallesi töihin tai opiskelemaan? Jätätkö yksin?
Kommentit (108)
Asun isossa kaupungissa, mutta en muista, että milloin olisin viimeksi käynyt esim. kahvilla tai leffassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa ravintoloita enkä baareja. Ainoa mitä kaipaan on harrastusmahdollisuudet kuten tietyt tanssitunnit.
Lääkäripalvelut on täällä myös huonot.
En suhtaudu mitenkään erityisesti muualta muuttaneisiin, kiva jos viitsivät perustaa tänne uusia yrityksiä.Kiva jos viitsivät. Tässä ehkä näkyy vähän pienten paikkakuntien ihmisten mentaliteetti (en nyt tarkoita sinua lyhyen viestin perusteella vaan yleisellä tasolla). Odotetaan passiivisena, että joku muu perustaisi yrityksiä ja työpaikkoja. Ei myöskään ajatella, että suhtaudutaan mitenkään erityisesti. No niin, jos ei erityisesti kiinnitetä huomiota ja tutustuta uusiin, niin yksinhän ne jää. Vähän aikaa tulokas voi yksipuolisesti yrittää, mutta kun pienen paikkakunnan ihmiset ovat yleensä jo tyytyväisiä omiin oloihinsa, niin eipä siihen mukaan pääse ja lopulta on luovutettava ja muutett
En minä passiivisena odota mitään, lähinnä hämmästelen jos joku täällä kuolevassa kylässä jotain uutta vielä yrittää. Itselläkin on tarkoitus muuttaa pois. En usko, että tämä kunta tästä enää nousee.
Muualta muuttaneisiin en muista henkilökohtaisesti hetkeen törmänneeni. En tiedä mitä prinsessakohtelua odotat, mutta suhtaudun heihin asiallisesti ja opastan tarvittaessa.
Paikallislehdessä näkyy olevan silloin tällöin haastatteluita muualta muuttaneista. Että voiko tuota parempaa huomioimista edes olla kuin, että pääsee lehden kanteen? 🤔
Minä taas asun keskustassa, mutta vähän tulee käytyä missään. Viimeksi oon käynyt teatterissa 250 km päässä, vaikka täällä kotona se on naapurikorttelissa. Keikoilla tulee käytyä kun yksi kiva paikka on kävelymatkan päässä, mutta siksi kun on. En niitä erityisemmin kaipaisi. Elokuvissa olen käynyt tänä syksynä kahdesti 8 vuoden tauon jälkeen, vain siksi että sain lahjaksi lippuja. Syömässä tulee käytyä muutama kerta vuodessa, mutta enemmänkin niinä kertoina kun on pois kotoa muilla paikkakunnilla. Täällä ehkä kerran tai kaksi vuodessa. Ei sitä kaipaa, mutta kun on lähellä tulee joskus lähdettyä. Ts. käytän kulttuuripalveluja muualla enemmän kuin kotipaikkakunnalla, jossa kaikki on kävelymatkan päässä.
Ystäviä täällä en ole saanut. Ne on edelleen siellä pienellä lapsuudenkotipaikkakunnalla kaikki hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Pienillä paikkakunnilla monet on viitsineet muuttaa pois ja palanneet takaisin. Aika harva on niin onnekas ollut,että ei oo tarvinnut muualla käydä esim .opiskelemassa..Tältä pohjalta ei varmaan hirveesti arvosteta ihmistä, joka tekee omasta muutostaan ison numeron
Nyt tuntuu, että jokainen kirjoittaa omasta kokemuksestaan/käsityksestään käsin tulkiten samalla väärin sitä toista keskustelijaa.
Minä en ole tehnyt omasta muutostani isoa numeroa. Olen vain olettanut, että työpaikalla kyetään kommunikoimaan ja olisi jotain yhteisöllisyyttä. Samoin olen toivonut, että jossain harrastuksessa tutustuisi ihmisiin ja edes tervehdittäisiin, olisi normaalia kanssakäymistä. Ei ole ollut. Se, että toivoo normaaleja käytöstapoja ja aloitteellisuutta myös muilta, ei tarkoita, että tekisi omasta muutostaan ison numeron. Miettisin kyllä sinuna, miksi haluat tulkita asian niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa ravintoloita enkä baareja. Ainoa mitä kaipaan on harrastusmahdollisuudet kuten tietyt tanssitunnit.
En suhtaudu mitenkään erityisesti muualta muuttaneisiin, kiva jos viitsivät perustaa tänne uusia yrityksiä.Kiva jos viitsivät. Tässä ehkä näkyy vähän pienten paikkakuntien ihmisten mentaliteetti (en nyt tarkoita sinua lyhyen viestin perusteella vaan yleisellä tasolla). Odotetaan passiivisena, että joku muu perustaisi yrityksiä ja työpaikkoja. Ei myöskään ajatella, että suhtaudutaan mitenkään erityisesti. No niin, jos ei erityisesti kiinnitetä huomiota ja tutustuta uusiin, niin yksinhän ne jää. Vähän aikaa tulokas voi yksipuolisesti yrittää, mutta kun pienen paikkakunnan ihmiset ovat yleensä jo tyytyväisiä omiin oloihinsa, niin eipä siihen
En minä passiivisena odota mitään, lähinnä hämmästelen jos joku täällä kuolevassa kylässä jotain uutta vielä yrittää. Itselläkin on tarkoitus muuttaa pois. En usko, että tämä kunta tästä enää nousee.
Muualta muuttaneisiin en muista henkilökohtaisesti hetkeen törmänneeni. En tiedä mitä prinsessakohtelua odotat, mutta suhtaudun heihin asiallisesti ja opastan tarvittaessa.
Paikallislehdessä näkyy olevan silloin tällöin haastatteluita muualta muuttaneista. Että voiko tuota parempaa huomioimista edes olla kuin, että pääsee lehden kanteen? 🤔
Onko siis "prinsessakohtelua" (huom. sukupuolioletus kertoo sekin jotain) se, että toivoo, että aktiivisesti yritettäisiin myös tehdä jotain, esim. tutustuttaisiin uusiin asukkaisiin tai edes toivotettaisiin tervetulleeksi? Oltaisiin valmiita, jos toinen tekee tuttavuutta, eikä paettaisi paikalta tai torjuttaisi?
Itse olen aktiiviinen ja sanavalmis, mutta yksin en minäkään maailmassa selviä. Tarvitsen muita ihmisiä, siksi muutan kaupunkiin. Koska maalla asuvilla on jo omat piirit ja niihin ei muita oteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienillä paikkakunnilla monet on viitsineet muuttaa pois ja palanneet takaisin. Aika harva on niin onnekas ollut,että ei oo tarvinnut muualla käydä esim .opiskelemassa..Tältä pohjalta ei varmaan hirveesti arvosteta ihmistä, joka tekee omasta muutostaan ison numeron
Nyt tuntuu, että jokainen kirjoittaa omasta kokemuksestaan/käsityksestään käsin tulkiten samalla väärin sitä toista keskustelijaa.
Minä en ole tehnyt omasta muutostani isoa numeroa. Olen vain olettanut, että työpaikalla kyetään kommunikoimaan ja olisi jotain yhteisöllisyyttä. Samoin olen toivonut, että jossain harrastuksessa tutustuisi ihmisiin ja edes tervehdittäisiin, olisi normaalia kanssakäymistä. Ei ole ollut. Se, että toivoo normaaleja käytöstapoja ja aloitteellisuutta myös muilta, ei tarkoita, että tekisi omasta muutostaan ison numeron. Miettisin kyllä sinuna, miksi haluat tulkita asian niin.
Vastasin kommentoijalle, joka kahteen kertaan toisti sanan "viitsiä" muuttamisen yhteydessä . Meille monille pikkupaikkkuntalaisille muuttaminen on ollut perusjuttu, joka on ollut edessä peruskoulun jälkeen.
"Ehkä sitten niin. Tässä minun painajaiskunnassa kun järjestettiin iltatapahtuma, niin kukaan ei mennyt kenenkään kanssa, ei siis yhteisillä kyydeillä että edes osa voisi ottaa viiniä tms. Yritin kysellä kyytiä ja muutenkin tilaisuuden luonnetta ja ketkä on menossa, mutta oli jotenkin niin vaikeaa ja välttelevää se vuorovaikutus, että jättäydyin pois koko tilaisuudesta. Näin sitten, että jokainen lähti pöröttämään omalla autollaan yksin ja peräkanaa ajelivat ja peräkanaa tulivat aikanaan sitten takaisin. Semmoista on eräässä "vetovoimaisessa" kunnassa, jossa väki sen kun vähenee mutta velka kasvaa. Huh, näen vieläkin joskus painajaisia. Oli kyllä tosiaan outo työpaikka ja outo kunta."
Tämä viesti oli saanut kaksi alapeukkua, joten ilmeisesti siinä on jotain vikaa. Kertoisitteko kantanne? Kiinnostaa todella. Onko oikeasti normaalia, että kun työnantaja järjestää iltatilaisuuden työntekijöilleen, jokainen menee sinne omalla autollaan kommunikoimatta muiden kanssa ja ilman, että asiasta puhutaan mitään työpaikalla?
Itse olen (kaupungissa) tottunut siihen, että työpaikalla sovitaan etkoista ja miten mennään. Pidetään hauskaa, ollaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suhtaudu mitenkään erityisesti muualta muuttaneisiin, kiva jos viitsivät perustaa tänne uusia yrityksiä.Kiva jos viitsivät. Tässä ehkä näkyy vähän pienten paikkakuntien ihmisten mentaliteetti (en nyt tarkoita sinua lyhyen viestin perusteella vaan yleisellä tasolla). Odotetaan passiivisena, että joku muu perustaisi yrityksiä ja työpaikkoja. Ei myöskään ajatella, että suhtaudutaan mitenkään erityisesti. No niin, jos ei erityisesti kiinnitetä huomiota ja tutustuta uusiin, niin yksinhän ne jää. Vähän aikaa tulokas voi yksipuolisesti yrittää, mutta kun pienen paikkakunnan ihmiset ovat yleensä
No mä olen muuttanut elämässäni parikymmentä kertaa. Maalta kaupunkiin, kaupungista maalle, kaupungista kaupunkiin, maalaispaikkakuunbalta toiselle jne. Kaikkialla ihmiset elää omaa elämäänsä eikä erityisesti helpota muuttajan sopeutumista. Muuttajiata taas olen huomannut, että toiset pääsee toisia paremmin sisään kuvioihin. Vaikeinta se on niille, jotka ei osaa sopeuttaa vuorovaikutus tyyliään uuteen ympäristöön, vaan toistavat omaa hyvänä pitämänsä mallia ja jos se ei toimi, pitävät syypäänä sitä castaanottanutta yhteisöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole tehnyt omasta muutostani isoa numeroa. Olen vain olettanut, että työpaikalla kyetään kommunikoimaan ja olisi jotain yhteisöllisyyttä. Samoin olen toivonut, että jossain harrastuksessa tutustuisi ihmisiin ja edes tervehdittäisiin, olisi normaalia kanssakäymistä. Ei ole ollut. Se, että toivoo normaaleja käytöstapoja ja aloitteellisuutta myös muilta, ei tarkoita, että tekisi omasta muutostaan ison numeron. Miettisin k
Vastasin kommentoijalle, joka kahteen kertaan toisti sanan "viitsiä" muuttamisen yhteydessä . Meille monille pikkupaikkkuntalaisille muuttaminen on ollut perusjuttu, joka on ollut edessä peruskoulun jälkeen.
Ensimmäinen kommentoija sanoi ulkopaikkakuntalaisista, että "kiva jos viitsivat perustaa yrityksiä" (tms.) ja seuraava kommentoija lainasi sitä kerran. Kukaan ei kai ole toistanut viitsimistä kahdesti eikä ole maininnut sitä muuttamisen yhteydessä.
En käy missään noissa. Joskus kävin elokuvissa, mutta viimeisimmästä kerrasta on aikaa 30 vuotta. Minulle riittää se, että löytyy useampi ruokakauppa. En varmaan huomaisi muualta muuttavaa ihmistä koskaan. Hyvä kun kiinnitän huomiota nykyisiin.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen muuttanut elämässäni parikymmentä kertaa. Maalta kaupunkiin, kaupungista maalle, kaupungista kaupunkiin, maalaispaikkakuunbalta toiselle jne. Kaikkialla ihmiset elää omaa elämäänsä eikä erityisesti helpota muuttajan sopeutumista. Muuttajiata taas olen huomannut, että toiset pääsee toisia paremmin sisään kuvioihin. Vaikeinta se on niille, jotka ei osaa sopeuttaa vuorovaikutus tyyliään uuteen ympäristöön, vaan toistavat omaa hyvänä pitämänsä mallia ja jos se ei toimi, pitävät syypäänä sitä castaanottanutta yhteisöä
Eli pikkupaikkakuntien ihmisten sosiaalisissa taidoissa ei ole mitään vikaa, vaan vika on muualta muuttajissa, jotka eivät osaa saada ystäviä ja kiinnittyä pikkupaikkakunnille?
Asia selvä. Peiliin ei tarvitse katsoa ja kaupungit jatkavat porskuttamistaan ja pikkupaikkakunnat kuolemaansa. Miksiköhän näin?
Vaikea kaivata jotain, johon ei ole koskaan ollut varaa.
Vanhempani on syntynyt ja kasvanut täällä, mutta itse olen asunut vasta kouluikäisestä eikä useampi vuosikymmen ja siteet paikkakuntaan ole auttaneet sisäpiiriin pääsemisessä, joten yritän olla uusille ihmisille avoimempi silläkin uhalla, että saan osakseni nuo muualta tulleet kyräilyä niin tehdessäni.
Vierailija kirjoitti:
"Ehkä sitten niin. Tässä minun painajaiskunnassa kun järjestettiin iltatapahtuma, niin kukaan ei mennyt kenenkään kanssa, ei siis yhteisillä kyydeillä että edes osa voisi ottaa viiniä tms. Yritin kysellä kyytiä ja muutenkin tilaisuuden luonnetta ja ketkä on menossa, mutta oli jotenkin niin vaikeaa ja välttelevää se vuorovaikutus, että jättäydyin pois koko tilaisuudesta. Näin sitten, että jokainen lähti pöröttämään omalla autollaan yksin ja peräkanaa ajelivat ja peräkanaa tulivat aikanaan sitten takaisin. Semmoista on eräässä "vetovoimaisessa" kunnassa, jossa väki sen kun vähenee mutta velka kasvaa. Huh, näen vieläkin joskus painajaisia. Oli kyllä tosiaan outo työpaikka ja outo kunta."
Tämä viesti oli saanut kaksi alapeukkua, joten ilmeisesti siinä on jotain vikaa. Kertoisitteko kantanne? Kiinnostaa todella. Onko oikeasti normaalia, että kun työnantaja järjestää iltatilaisuuden työntekijöilleen, jokainen menee sinne omalla aut
No maalla omalla autolla liikkuminen on usein perusoletus, kukin liikkuu omalla kyydillään ja kyytien sumpliminen koetaan vaivalloiseksi. Yksin autoilu on perussettiä ja kyytiä kysyvä rajoittaa muiden vapautta. Siellä 10 000 asukkaan kunnassa kaikki eivät myöskään asu yleensä siinä taajamassa/ kirkonkylässä, joten siksikin liikuntaan omalla autolla, koska matkaa keskustasta kotiin voi olla kymmeniä kilometrejä.
Ks. viesti 23 viitsimisestä ( lainaus ei toimi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pikkupaikkakuntien ihmisten sosiaalisissa taidoissa ei ole mitään vikaa, vaan vika on muualta muuttajissa, jotka eivät osaa saada ystäviä ja kiinnittyä pikkupaikkakunnille?
Asia selvä. Peiliin ei tarvitse katsoa ja kaupungit jatkavat porskuttamistaan ja pikkupaikkakunnat kuolemaansa. Miksiköhän näin?
Ei, vaan kaikkialla piirit on ulkopuolisille kiinni. Itse pitää sisään päästä ja jotkut on tässä toisia taitavampia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä viesti oli saanut kaksi alapeukkua, joten ilmeisesti siinä on jotain vikaa. Kertoisitteko kantanne? Kiinnostaa todella. Onko oikeasti normaalia, että kun työnantaja järjestää iltatilaisuuden
No maalla omalla autolla liikkuminen on usein perusoletus, kukin liikkuu omalla kyydillään ja kyytien sumpliminen koetaan vaivalloiseksi. Yksin autoilu on perussettiä ja kyytiä kysyvä rajoittaa muiden vapautta. Siellä 10 000 asukkaan kunnassa kaikki eivät myöskään asu yleensä siinä taajamassa/ kirkonkylässä, joten siksikin liikuntaan omalla autolla, koska matkaa keskustasta kotiin voi olla kymmeniä kilometrejä.
Maaseutua kehutaan myös usein, että siellä kaikki auttavat toinen toistaan ja ponnistukset on yhteisiä. Se ei pidä paikkaansa. Ihmiset ovat hyvin rajoittuneita ja häiriintyvät pienimmästäkin muutoksesta arkeensa. Vartalonmallista huomaa, että lyhyetkin matkat on omalla autolla menty, ja se oma auto taitaa tosiaan olla hyvin henkilökohtainen asia. Kaveri jätetään, vaikka hankeen.
En tosiaan ihmettele, miksi pienet kunnat kituu pois. Talkoohenkeä ja yhteisöllisyyttä on vain juhlapuheissa. Muulloin väki röhnää omilla sohvillaan eikä paljon kylänraitilla liiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa enempi olla kaupungeissa tapana ettei ihmisiä tervehditä ja huiskitaan kiireisinä ohi.
Pikkupaikkakuntien kuoleminen on monisyinen juttu. Yksi merkittävä asia on koulujen puute. Koulut pakkautuu muutamaan isoon kaupunkiin ja nuoriso muuttaa niiden perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esittät jälkimmäisen kaltaisia kommentteja myös ihmisille, joiden kanssa haluat kaverustua, ei ole mikään ihme,ettei se toimi. Ehkä itse kannattaisi katsoa myös peiliin?
Vierailija kirjoitti:
Ks. viesti 23 viitsimisestä ( lainaus ei toimi).
Luin tuon. Ymmärrän viestin nro 23 täydellisesti. Se on todella viitsimistä, jos joku antaa pienelle kunnalle mahdollisuuden ja muuttaa sinne töihin. Niitä ihmisiä jotka viitsivät ei paljon ole, paitsi jos muuttavat toisesta yhtä sosiaalisilta taidoiltaan vammaisesta kunnasta toiseen. Luulen, että pienten kuntien asukit ei nyt edes tajua, mistä puhun tässä, joten turha vääntää. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia jne.
Ihmiset ovat kovin tyytyväisiä itseensä pienillä paikkakunnilla siinä missä kaupungissa asuvat menevät aina ensin itseensä ja tarkistavat oman käytöksensä. Joten lopetan tältä erää tähän. Joitakin asioita ei voi muuttaa, virhe on yrittää kun ei voi voittaa.